Forslag til CD-spiller.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Jeg har kommet til den konklusjonen at min Marantz CD7300 har kommet til kort i oppsettet mitt. 300B og Lowther-hornene har begynt å hviske om at nå vil de ha et mer fornemt følge.
Så da er mitt spørsmål: Hva er en passende CD-spiller til oppsettet mitt?

Marantz´en blir rett og slett for skrinn ...
Kunne godt ha tenkt meg rør i den enden òg - eller ihvertfall noe som lyder analogt.
Hva med Lector, Naim, Cayin, Rega e.l.?

Blir vel endel synsing nå, men det tar jeg med.
Kjør i veg!! ;)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Hm.... ja hvorfor ikke, Vermin.
Går rett inn på AN-sidene nå jeg ;)

Takk for kjapt svar!
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Ayon Audio CD-1? Soundplanet selger ut en demo-modell.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Ketil skrev:
Ayon Audio CD-1? Soundplanet selger ut en demo-modell.
Fin og ganske spesiell den, Ketil. Men det forekommer meg som at det er en lite omtalt spiller - korriger meg om jeg tar feil. Og i samme åndedrag ... litt dyr, men det er selvfølgelig en vurderingssak.

For all del, dere må ikke gi dere ennå!! Kom med flere forslag! ;)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Ser jo du lister opp Naim og Cayin, to merker jeg har prøvd i eget annlegg.
Cayin var nok ikke helt til og sammenligne med AN/Lector/Naim, CDT17 var betydelig friskere og mer rett i fleisen enn feks. Naim CD5x. Naim var god den, men AN dacen var bedre ;)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.117
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vet ikke hvliken prisklasse du leter etter men ramser opp noen merker

Vincent
Advance Acoustic
Shanling ( har selv og er meget fornøyd.. )
Mhz ( Ebay har masse av desse )
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vermin skrev:
Ser jo du lister opp Naim og Cayin, to merker jeg har prøvd i eget annlegg.
Cayin var nok ikke helt til og sammenligne med AN/Lector/Naim, CDT17 var betydelig friskere og mer rett i fleisen enn feks. Naim CD5x. Naim var god den, men AN dacen var bedre ;)
Ikke for å protestere, men jeg har opplevd det motsatte i et annet system; så tipper det er systemavhengig. Eller avhengig av smak. Både AN -dac'en og Naim entrylevel-spillere er gode, men såpass forskjellige at hva man foretrekker avhenger av hvordan de passer det aktuelle system og smak. Imo.

Mvh Vidar P
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker så langt, folkens!
Jeg ser det etterlyses pris, tja, hva skal jeg si. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg hatt spilleren i hus for lenge siden(he he), men for å gjøre ei lang historie kort; jeg er godt gift og har tvillingdøtre på 7 år ... så da kan jeg nok ikke strekke hånden helt opp til øverste hylle. Anslått pris, ca. 5000 - 12000,- og da gjerne brukt - så absolutt.
 
M

musicus

Gjest
En pent brukt Meridian 588/508.24 burde kunne bli din for rundt en 6-8K.....

mvh
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
En pent brukt Meridian 588/508.24 burde kunne bli din for rundt en 6-8K.....

mvh
508.24 er et meget godt alternativ musicus, den har jeg selv hatt gleden av å eie, og det er en meget musikalsk cd spiller med utrolig god bass.

Den er homogen og meget musikalsk,den er transparent, og panorerer et stort og spennende lydbilde.

Destiny.. :)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Vidar P skrev:
Vermin skrev:
Ser jo du lister opp Naim og Cayin, to merker jeg har prøvd i eget annlegg.
Cayin var nok ikke helt til og sammenligne med AN/Lector/Naim, CDT17 var betydelig friskere og mer rett i fleisen enn feks. Naim CD5x. Naim var god den, men AN dacen var bedre ;)
Ikke for å protestere, men jeg har opplevd det motsatte i et annet system; så tipper det er systemavhengig. Eller avhengig av smak. Både AN -dac'en og Naim entrylevel-spillere er gode, men såpass forskjellige at hva man foretrekker avhenger av hvordan de passer det aktuelle system og smak. Imo.

Mvh Vidar P
Selvsagt Vidar, det ligger vel i kortene at det meste er systemavhengig. Og som rør og horn fantast digget jeg lyden en AN dac gav meg. Analogt men dog friskt og dynamisk, lekenhet for og utfordre Storebrors "plutselighet" ;)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
primare Cd31 eller DVD30 er møkka bra.

primare CD31 classe A i stereophile med $$$ som betyr veldig mye for penga.

Ifølge Primare selv, er ikke DVD30 noe dårligere og da får du dvd avspillingc SACD, dvd-audio mp3 spiller på kjøpet.

Disse kan du finne på bruktbørsen til en hyggelig pris. spes... dvd30

DVD30 har jeg selv, og hørte faktisk ikke forbedring fra både Cary dvd-spiller (nyeste modell) og en audio-note dac som var ganske dyr.

Lykke til
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
FRyd selger en an 1,1x cd til redusert pris , denne spiller friskt så det holder, langt ut på fløyene....men om den er så veldig hi-fi riktig vet jeg ikke . Morsomste cd spiller jeg har hatt i hus.....det var to årsaker til at jeg ikke gikk for en slik i sommer....leveringstiden og noe laber byggekvalitet til fullprisen....til redusert fryd-pris er denne bare ett kupp!

Ellers blir det jo en dac.... ;) fra an. Cary har også fine cd spillere , litt mer hi-fi riktige og med godt bunnfundament , klippefast takt og driv...er superfornøyd med min budsjettcary , men har allikevel ikke glemt an spillern som satte sine spor....cary en har dog ett par hakk bedre byggekvalitet. valget skval med andre ord. ;)
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Modifiser utgangstrinnet i den CD-spilleren du har og du vil få ditt livs sjokk!

"Lampizering" som det kalles med rørdrift direkte mellom DAC chip og RCA.

Billig og god oppgrading av gamle CD-spillere. Et bilde av min ligger ved..

Lasse
 

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
tøft, lassemann!
er dette et enkelt inngrep?
kan det gjøres med alle dac'er/cd-spillere?

enig i at utgangstrinnet er det viktigste i en dac eller cd-spiller.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
joaquin skrev:
tøft, lassemann!
er dette et enkelt inngrep?
kan det gjøres med alle dac'er/cd-spillere?

enig i at utgangstrinnet er det viktigste i en dac eller cd-spiller.
Hei joaquin!

Er det allerede rør på utgangen i en eller annen form er det et utrolig enkelt inngrep. Mangler det rørkrets må bl.a ny strømforskyning og rørkrets inn. Se forøvrig flere tråder om tema under DIY, eller søk på "Lampizator" på google.

Tatt signalet direkte fra DAC, via en kopplingskondensator, gjennom røret, så via en utgangskondensator direkte til RCA. Jeg har på denne måten fått fjernet alt av opamper og andre unødvendige komponenter som faktisk forringer lydkvaliteten markant. Nå er kun ren klasse A single end. MHZS-spilleren til 4000,- spiller nå med et rom (bredde, dybde, høyde) jeg ikke trodde var mulig med cd-mediet. Veldig analog og behagelig klang.

Gode kondensatorer i signalveien vil jeg imidlertid hevde er viktig.

Lasse
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Hmmmm ... hmmmm ... Spennende, lassemann.
Men, er det ikke mye plunder og styr med ny strømforsyning og rørkrets da - for ikke snakke om at man må ha plass?
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Apropos ....
Er det noen som har kjennskap til JoLida JD 100A? Rør og greier! ;)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
anekdoten skrev:
Apropos ....
Er det noen som har kjennskap til JoLida JD 100A? Rør og greier! ;)
Ja jeg har kjennskap til Jolida. Jeg hadde en sånn spiller en stund. Spilte forsåvidt greit den. Problemet med den jeg hadde var støy. Støy fra drivverket som jeg hørte tydelig gjennom musikken. Mulig det var et mandagseksemplar jeg hadde fått, det kan jo tenkes. Men den er historie nå.

Har du vurdert Abramsen, anekdoten ?
Går an og hente en sånn på Elkjøp og du har en måneds returrett med pengene tilbake.

Når jeg skulle ha meg en ny cd spiller i fjor, gjorde jeg det. Tenkte at den kan jeg jo ha her og spille på mens jeg ser litt rundt etter en seriøs kandidat opp til 20000,-

Men det endte nå med at Abrahamsen står her enda, tror det er vanskelig og finne en bedre spiller til prisen, og et godt stykke over. Men det er nå slik det er her i mine ører.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Mange gode tips her!
Glem ikke Rega i din søken, musikalitet er Regas varemerke. ;)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Continuo skrev:
Mange gode tips her!
Glem ikke Rega i din søken, musikalitet er Regas varemerke. ;)
Mnja, Continuo ...
Har egentlig tro på disse Regaspillerne, vurderer faktisk en Apollo.
Det eneste ankepunktet mitt er om de kan bli vel kvass i toppen til mine Lowther-horn ..? Nåvel, jeg er litt usikker der.
Men de kan da umulig være mer flisete eller kvass/tynn enn det som står i oppsettet pr. i dag (les: Marantz CD 7300)
 

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Innlegg
107
Antall liker
0
Ligger en Marantz CD6000 med Heart rør modifikasjon ute tilsalgs. Har selv hatt en slik på test nå noen dager og jeg er imponert. Har testet den mot Esoteric DV-50s (55000) og det er ikke mye forskjell, selvsagt litt. Spiller selv med rørpre så rør på CD delen er absolutt å anbefale. Den er verdt en test.

8) 8) 8)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
anekdoten skrev:
Det eneste ankepunktet mitt er om de kan bli vel kvass i toppen til mine Lowther-horn ..? Nåvel, jeg er litt usikker der.
Tro meg det er de ikke, Rega spillerne altså.

Edit: du har PM ;)

/jan
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Mnja, Continuo ...
Har egentlig tro på disse Regaspillerne, vurderer faktisk en Apollo.
Det eneste ankepunktet mitt er om de kan bli vel kvass i toppen til mine Lowther-horn ..? Nåvel, jeg er litt usikker der.
Men de kan da umulig være mer flisete eller kvass/tynn enn det som står i oppsettet pr. i dag (les: Marantz CD 7300)
[/quote]

Jasså ja, det er derfor du skal pushe Marantzen på meg da? ;)
Hoohaa
 
U

utgatt60135

Gjest
Ooopss... ;D

Vel, jeg tipper du ikke trenger å bekymre deg og tipper at han snakker om noe annet (horna kanskje?). Marantz produserer neppe noe med en slik lydsignatur.
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Vet du at Lø`n har kjøpt seg brukt Wadia til 15000 penger? Da bør du spandere 5 på den Appolloen. Det er jo et kjempeløft spør du meg. Mvh Venen din..........
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Går rykter om at Arild på Hifiguiden har noe spennende saker på gang fra utlandet.
Merket er ikke annonsert på hjemmesida hans, mener det heter Tonewin Audio tror jeg, eller så var det Raysonic. Verdt en telefon spør du meg.

Håvard
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Haubokk skrev:
Mnja, Continuo ...
Har egentlig tro på disse Regaspillerne, vurderer faktisk en Apollo.
Det eneste ankepunktet mitt er om de kan bli vel kvass i toppen til mine Lowther-horn ..? Nåvel, jeg er litt usikker der.
Men de kan da umulig være mer flisete eller kvass/tynn enn det som står i oppsettet pr. i dag (les: Marantz CD 7300)
Jasså ja, det er derfor du skal pushe Marantzen på meg da? ;)
Hoohaa
[/quote]
Ka farsken ... er du her òg nå da!!! ;)
Du skjønner vel at jeg overdriver noe kolossalt (finse fnise) ;D
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
government skrev:
Vet du at Lø`n har kjøpt seg brukt Wadia til 15000 penger? Da bør du spandere 5 på den Appolloen. Det er jo et kjempeløft spør du meg. Mvh Venen din..........
Ja det skulle ikke ha forundret meg ... så velbeslått som den herren er. ;)
Ja ja, hvor skal dette ende?
Men hva med Burmesteren da? Har Lø´n sendt den i retur eller, han må vel snart få rabatt på posten snart? Om ikke annet så burde han ha blitt tilgodesett med årets julekalender fra nevnte bedrift, så god kunde som han er.

Å ho ... dette skal bli noe til greier ja. Det blir vel et "løft" igjen nå da ...
Skulle vi ikke ha tatt oss en tur til Trones snart? ;)
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Jeg forrsto det som at Wadia en var et privatkjøp. Men han må jo ha kabler til den også, eller? Skal du ikke sjekke ut Micromegacomboen som ligger ute? jeg har foraska lyst på den selv om jeg har en fra før. Prisen er det jo ingenting å si på i allefall.
 

mystago

Medlem
Ble medlem
06.11.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Det stemmer at Arild på Hifi guiden på Hamar fører Raysonic. Jeg har vært lykkelig eier av en Raysonic CD128i et par år nå, det er en toppmata spiller med rør til ca 15000,- et meget bra kjøp, spør du meg. Før den hadde jeg en Rega planet i mange år, som jeg var veldig fornøyd med, men Raysonicen spiller rundinger på den.
 
Topp Bunn