Forslag til akustikk-plater ?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.796
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Skal lage en "brystning" av akustikk-plater på vegg bak høyttalere, samt et stykke ut på sidevegger.

Er det noen som har forslag til plater ? Har kikket på Rockwool og noe som heter Ecophon Master (forhandles av glava.)

Ønsker en nøytral overflate som ser minst mulig "lydstudio" ut, og som samtidig ikke avgir for mye støv.

Forslag mottas med takk ::)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.796
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Vil ha veggene til å "forsvinne" mer i lydbildet. Har prøvd meg frem litt med alt fra skumgummi til glava for å finne ut hvor jeg vil dempe. Oppnår større lydbilde med mer presis plassering av stemmer/instrumenter, samt mindre farging av lyden.  
Er ute etter alternativer til plater , både når det gjelder finish og egenskaper.
Har funnet ut at ca 40mm rekker til mitt bruk. Tenkte meg en brystning på 120 cm.  Jeg snakker om veggene i "stereo-stua".


Her er link til Ecophon Master fra Glava:
http://www.ecophon.no/templates/SystemPage____17892.aspx

Har fått oppgitt pris fra lokal byggvare for 1350,-+moms for en pakke på 10 stk 600x1200mm.
 
T

theStig

Gjest
Du kan jo vurdere helt svarte eller hvite (malte) Rockwool akustikkplater også. De er mye billigere enn Ecophon platene.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har utført samme modifikasjon selv. Kjøp sorte Rockwoolplater og monter dem på en 30mm vinkellist:




Fest dem med en tynn hyssing og fest tilsvarende vinkellist over:




Kle deretter med tykk sort filt så slipper du at glassfiberstøv kommer ut i rommet:

 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.796
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Har også tenkt på muligheten å trekke med stoff, for evt. å unngå støv. Ecophon platene er bedre forseglet, slik at de evt. kan brukes som de er.
Legger ut noen bilder når jeg går i gang med projektet.
 
Topp Bunn