Forskjell på CD-spillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Hun valgte noen ganger samme kilde 2-3 ganger på rad, ja. Jeg kunne ikke høre på kneppet hvilken vei hun vridde bryteren, nei.
    Visste samboeren din hvilken spiller som var hva, hver gang hun skiftet? Altså, fikk hun høre at "dette er spiller A, og dette spiller B", eller var hun til enhvertid klar over om det var den dyre eller billige spilleren som du lyttet til?

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Bevisførselen for at det er forskjeller er vel der nå eller skal det kveruleres mer? :eek:

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Ikke meningen å beskylde noen for noe, men at en kar sier han hører foskjell på to cd- spillere er vel ikke det samme som bevis..?

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Ikke meningen å beskylde noen for noe, men at en kar sier han hører foskjell på to cd- spillere er vel ikke det samme som bevis..?
    Nei som sagt, skal man si noe her inne må det nok støttes av 100 doktorgrasavhandlinger, gud forby lytteerfaringer og blindtester også nå. Hva blir neste skritt?

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Visste samboeren din hvilken spiller som var hva, hver gang hun skiftet? Altså, fikk hun høre at "dette er spiller A, og dette spiller B", eller var hun til enhvertid klar over om det var den dyre eller billige spilleren som du lyttet til?
    Det visste hun.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Nei, da måtte jeg ha dokumentert testen skikkelig og hatt sikre vitner på at den ble gjennomført i henhold til dokumentasjonen. Men at en mann kan høre forskjell i en korrekt gjennomført blindtest er utvilsomt bevis som ville holdt i en rettsak. Så hvis vi forutsetter at det jeg skriver er sant og at jeg ikke har gjort noe feil i testen så er det etter min mening bevist at det er forskjeller på cd-spillere.

På en annen side, hvis en mann ikke hører forskjell i en blindtest betyr ikke det nødvendigvis at det ikke er forskjell.

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Det visste hun.
    OK. En "oppgradering" av testmetoden til en eventuell neste gang, vil være at hun heller ikke vet hva som spiller. Da vil testen være dobbelt blind.

For de spesielt interesserte kan historien om hesten Flinke Hans være en morsom illustrasjon på hvorfor en dobbelt blind setting er ønskelig. Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Clever_Hans

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    OK. En "oppgradering" av testmetoden til en eventuell neste gang, vil være at hun heller ikke vet hva som spiller. Da vil testen være dobbelt blind.

For de spesielt interesserte kan historien om hesten Flinke Hans være en morsom illustrasjon på hvorfor en dobbelt blind setting er ønskelig. Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Clever_Hans
    ;D

Jeg skjønner poenget, men er ikke enig i at dette er et problem i denne testen. Siden vi aldri har gjort noe lignende før så ville jeg umulig kunne lese svaret ut i fra kropsspråket hennes. Dessuten lukket jeg øynene i deler av testen. Jeg har heller ikke noe å tjene på å komme fram til det ene eller andre resultatet, bortsett fra at jeg kunne solgt Capitolen dersom det ikke var forskjell og kjøpt en intellektuell hest i stedet som kunne gjort meg populær i selskapslivet.

Dessuten skjønner menn ikke stort av damers hint eller kropsspråk. Vi må ha det i klar tekst. Selv hester knuser oss på slikt.

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Jeg skjønner poenget, men er ikke enig i at dette er et problem i denne testen. Siden vi aldri har gjort noe lignende før så ville jeg umulig kunne lese svaret ut i fra kropsspråket hennes. Dessuten lukket jeg øynene i deler av testen. Jeg har heller ikke noe å tjene på å komme fram til det ene eller andre resultatet, bortsett fra at jeg kunne solgt Capitolen dersom det ikke var forskjell og kjøpt en intellektuell hest i stedet som kunne gjort meg populær i selskapslivet.

Dessuten skjønner menn ikke stort av damers hint eller kropsspråk. Vi må ha det i klar tekst. Selv hester knuser oss på slikt.
    :D Hehe! Ja, jeg har ingen grunn til å tvile på testen din. Vil igjen takke for tiltaket! Morsomt å få reelle resultater!

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke lest tråden, men er det snakk om to leire her hvor den ene mener at det ikke er lydmessig forskjell på cd spillere, og motsatt?

O

om.s

Gjest
    Ehh.... hvem her er det som har sagt at det ikke er hørbare forskjeller på CD-spillere?
    DU, blant andre, mer enn antyder det, med mindre det ikke er VITENSKAPELIGE beviser til grunn for enhver påstand el yttring, så hold kjeft!

mvh

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    DU, blant andre, mer enn antyder at det, med mindre det ikke er VITENSKAPELIGE beviser til grunn for enhver påstand el yttring, så hold kjeft!

mvh
    Upps....don't drink and write...!

Sorry....hehe...kunne ikke dy meg, syns den var litt vel skarp i kanten.. :-[

Skrevet i beste mening etter 3 øl og en pizza! ;)

O

om.s

Gjest
    Upps....don't drink and write...!

Sorry....hehe...kunne ikke dy meg, syns den var litt vel skarp i kanten.. :-[

Skrevet i beste mening etter 3 øl og en pizza! ;)
    Takker for påminnelsen, men det var sagt i en annen tråd at usakelighetene lå veldig nær i dagen etter invitasjon.....

mvh

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Begynner å ligne noe nå synes jeg. Ikke er det forskjell på kabler, ett fett hva slags cd spiller man bruker, og vibrasjonsdemping har null betydning. Nå er det bare forsterker og høyttalere igjen folkens ;D

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    DU, blant andre, mer enn antyder det, med mindre det ikke er VITENSKAPELIGE beviser til grunn for enhver påstand el yttring, så hold kjeft!
    Unnskyld?? Det sitatet må du vise meg. Hvor har jeg sagt noe sånt??

Vedlegg

O

om.s

Gjest
    Unnskyld?? Det sitatet må du vise meg. Hvor har jeg sagt noe sånt??
    Du sier ikke noe, typisk nok, men du antyder alikevel mer enn nok, slik at det ikke kan tilbakeføres, men du fasevender alikevel situasjonen slik at solen skinner i rett retning........

mvh

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Du sier ikke noe, typisk nok, men du antyder alikevel mer enn nok, slik at det ikke kan tilbakeføres, men du fasevender alikevel situasjonen slik at solen skinner i rett retning........
    Sorry, men dette har jeg litt problemer med å forhold meg til. Det du innbiller deg at jeg antyder, tror jeg får stå for din egen regning. Jeg vil fortsatt har meg frabedt at du tillegger meg uttalelser og meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Kan vi holde denne tråden på topic nå?

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Noe må det da ha blitt 25 sider med diskusjon om.
    Men Fush, hva mener du om cd spillere da. Er det hørbar forskjell?

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Noe må det da ha blitt 25 sider med diskusjon om.
    Men Fush, hva mener du om cd spillere da. Er det hørbar forskjell?
    Det ser ut til at det godt kan være det, ja, om enn marginal i enkelte tilfeller.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg tror ikke noen har påstått at det ikke er forskjell, men det er stilt spørsmålstegn ved om det er det, og om noen kan dokumentere det ved en blindtest. Så vidt jeg kan se er resultatet av blindtesten godtatt også.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Jeg tror ikke noen har påstått at det ikke er forskjell, men  det er stilt spørsmålstegn ved om det er det, og om noen kan dokumentere det ved en blindtest. Så vidt jeg kan se er resultatet av blindtesten godtatt også.
    Grei oppsummering. Jeg skjønner heller ikke hvor de 25 sidene kommer fra...

Vedlegg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Det ser ut til at det godt kan være det, ja, om enn marginal i enkelte tilfeller.
    Du virker så overrasket. Med at det ser ut til, mener du da at blindtesten sier så, eller at du hører forskjellene? Eller begge deler for den saks skyld.
    Maser fælt nå, og skjønner at jeg nok heller burde lese tråden, men den var jo så lang :)

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Du virker så overrasket. Med at det ser ut til, mener du da at blindtesten sier så, eller at du hører forskjellene? Eller begge deler for den saks skyld.
    Maser fælt nå, og skjønner at jeg nok heller burde lese tråden, men den var jo så lang :)
    Nja, er mest overrasket over at det mange mener er tydelige og åpenbare forskjeller, skal være så vanskelig å dokumentere. Men nå har BT her bidratt med det som virker som en fin blindtest. For min egen del har jeg aldri gjort noen direkte sammenlikning av spillere, slik at jeg kan ikke si noe om det selv. Men håper å gjøre det etterhvert.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Vi tåler da et par sider til...
    ;D

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Nja, er mest overrasket over at det mange mener er tydelige og åpenbare forskjeller, skal være så vanskelig å dokumentere. Men nå har BT her bidratt med det som virker som en fin blindtest. For min egen del har jeg aldri gjort noen direkte sammenlikning av spillere, slik at jeg kan ikke si noe om det selv. Men håper å gjøre det etterhvert.
    Bra og fornuftig svart.
    Jeg personlig er etterhvert blitt mer og mer en "source first man". Jeg opplever forskjellene på cd spiller som ja mindre "tydelige", men å så viktige for musikken.

Når du skal ut å kanskje teste cd spillere, så ta en titt på unison research. Mmmmmm, det lyder lige skide godt.

atb

Medlem
    Ble medlem
    30.10.2003
    Antall liker
    1
    Trådstartar: Siden ingen så langt har klart å dokumentere hørbar forskjell på kabler...

Frå eit gammalt notat: 2.5.93 hadde eg ein blindtest mellom Supra høgtalarkablar og Audioquest type 4. Ikkje nokon grundig og vitskapleg test, men spelte eit kutt (Limehouse blues, Jazz at the Pawnshop) 5 gongar, eg plukka ut rett kabel 5 av 5 gongar (hadde høyrt begge før). Skilnad: Audioquest opnare og meir "crisp". For eit halvt års tid sidan kjøpte eg Duelunds signalkabel og samanlikna dei med mine heimelaga. Eg gjorde ikkje tilsvarande test, men let dei vere tilkopla ei stund medan eg lytta til musikk. Men det enda alltid med at eg bytta tilbake til mine eigne før kvelden var omme. No ligg Duelundkabelen i skuffa, min eigen er i bruk. Eg nyt musikken betre med den kabelen...Eg dreg ikkje den slutninga at alle ville ha gjort same valet som meg, vi vil ikkje alle ha musikken presentert på den same måten.
    Ei slags oppsummering ut i frå eigne erfaringar:
    1: Mange vil høyre skilnad på apparat/kablar i blindtest.
    2: For å finne ut kven du vil ha, må du teste ut over tid. Bruk ein kabel/ CD-spelar eit par veker, bytt så. Kjenner du saknet, eller pustar du letta ut ?
    3. Målingar for å finne den beste CD-spelaren i ei prisklasse ?
    Har du funne avgjerande parameter å måle på desse 25 sidene ? Til dømes Stereophile gjer målingar av alle CD-spelarane dei testar. Er det mogeleg å lese noko ut av målingane som seier at spelar A er betre enn spelar B i same prisklasse, og kva er det i såfall dei målar som viser det ? Skal innrømme at eg ikkje har granska målingane nøye, det må andre gjerne gjere.
    4. Vil vi alle ha musikken presentert på same måten ? Anlegga til medlemane på forumet er ulike, sjølvsagt er mange (alle?) på leit etter noko enno betre. Men nokre vil høyre alle detaljane, andre vil ha stemninga osb. Det som er rett for meg er kanskje ikkje rett for deg.
    5. Skal du ha ein ny komponent i heimen, er det du og berre du som kan avgjere kva du skal ha. Sjølvsagt er det bra å kunne snevre inn utvalet ut i frå testar og målingar, men det er ikkje nok.

Du er på jakt etter oppgradering (?), utan bruke for mykje tid, og å kaste vekk for mykje pengar. Men moralen er: Lytt til andre, prøv ut sjølv.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Du er på jakt etter oppgradering (?), utan bruke for mykje tid, og å kaste vekk for mykje pengar. Men moralen er: Lytt til andre, prøv ut sjølv.
    Så sant som det er sagt. I tillegg synes jeg det er interessant med formelle tester gjort i kontrollerte omgivelser.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hele poenget med en test er jo at den skal være etterprøvbar, dersom den skal ha noen som helst verdi for andre enn testeren selv. Er du uenig i det?
    Ikke uenig i det nei.
    Men jeg mener at man skal få lov til å "teste" pordukter mot hverandre hjemme selv, uten at det hele tiden blir avkrevd en doktoravhandling og fremlagt dokumentasjon på gjennomføring av testen. ;)
    I de fleste tilfeller er slike "tester" nettopp ment for testeren selv.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Ikke uenig i det nei.
    Men jeg mener at man skal få lov til å "teste" pordukter mot hverandre hjemme selv, uten at det hele tiden blir avkrevd en doktoravhandling og fremlagt dokumentasjon på gjennomføring av testen.  ;)
    I de fleste tilfeller er slike "tester" nettopp ment for testeren selv.
    Jo, er enig i det. Men nå handler denne tråden nettopp om dokumenterte tester.

net2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2005
    Antall liker
    1
    Hvorfor ikke ha et eget forum dedikert for kverulering og akademisk ordveksling, for ærlig talt tror jeg det spiller lite rolle for enkelte her hva de diskuterer, bare de har noe å bedrive dagen med.  

Burde ikke realister innse at slik diskusjon kommer det ingenting ut av, og bruke tiden sin på noe mer fornuftig?  

Burde ikke vitenskapsmenn teste ting i praksis og danne ny faktisk lærdom, fremfor å sitte her å kverrulere på teorier og antagelser?

Det eneste vi kan si med sikkerhet, er at ingen av oss er ferdig utlært....

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jo, er enig i det. Men nå handler denne tråden nettopp om dokumenterte tester.
    Den utviklet seg nok til det... ;)

Jeg tenkte på BT`s test da jeg skrev.

Nå er det blitt slik på forumet, at jeg kvier meg for å legge ut mine egne erfaringer med eget og andres oppsett.
    Føler at det blir ropt ULV ULV!! med en gang en vil fortelle hva man opplever i det som burde være en god og hyggelig hobby.
    Regner med at jeg ikke er den eneste som sitter med slike tanker....

Men det er bra at det finnes folk som ikke er altfor skuddredde her inne.
    Jeg kaster meg nok ut til ulvene jeg også igjen :)

Joda, dokumentasjon er bra det. Og det må til om en skal få det helt riktig.
    Men jeg synes at det hører hjemme i profesjonelle, kontrollerte former og fora.

Samtidig synes jeg at vi amatører skal få lov til å ta våre egne små tester hjemme og med det kjenne på kroppen om vi hører forskjell eller ikke.
    Så får det helder være så som så med at dette kanskje ikke holder mål vitenskapelig sett. Og kanskje er direkte missvisende. So what?
    Man har jo hatt en fin økt med oppsettet sitt :)
    Er ikke dette noe av vitsen med hobbyen vår?

Tenker på "gjengen" som av og til møtes i Trondheim.
    Dæ...så gøy og så uhøytidlig vi har det.
    Enige om alt...nei!
    Men krangler vi om det...nei!

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Føler at det blir ropt ULV ULV!! med en gang en vil fortelle hva man opplever i det som burde være en god og hyggelig hobby.
    Regner med at jeg ikke er den eneste som sitter med slike tanker....
    Da regner du riktig ;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    Begynner å ligne noe nå synes jeg. Ikke er det forskjell på kabler, ett fett hva slags cd spiller man bruker, og vibrasjonsdemping har null betydning. Nå er det bare forsterker og høyttalere igjen folkens ;D

Må'kke glemme musikken da.

Noen påstår det er forskjell på Bach og Delillos, men er det bevist ?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn