I teorien er CD-drivverk kun et produkt for å lese av bit for bit informasjonen på en CD, og det burde teoretisk ikke ha noe for seg å bytte kun drivverket. Dette minner meg på en gang jeg var hos en bekjent, og vi hørte på noen high-end replika høyttalere han hadde bygget for noen. Han brukte relativt dyrt utstyr bortsett fra drivverk. En ny Toshiba DVD-spiller (2-3k) hadde den jobben, direkte koblet til en eldre high-end DAC. Grunnen til dette var at det gamle drivverket hans nesten ikke spilte CD`er lenger uten å hakke og koble ut. Husker ikke helt merket, men det var noe med et 80-talls design og en stor glassplate på toppen så man kunne se CD-platen spinne.
Lyden var så som så med Toshiba som kilde, og jeg husker jeg syntes det var litt livløst og lite musikalsk. Han ønsket å prøve det gamle drivverket, noe jeg ikke hadde tro på i det hele tatt. For det første var den sikkert minst 15år gammel, og for det andre var den ødelagt. Toshibaen derimot var helt ny. Etter å ha koblet om, og lagt noen CD-cover under drivverket for at det i det hele tatt skulle fungere, samt trykket på play (ingen fjernkontroll nei), ble jeg svært overrasket. Anlegget begynte plutselig å spille musikk, og hele lydbildet var mye mer behagligt å høre på. Ja, bortsett fra litt hakking da...
Kan ikke skjønne hvordan dette kan avskrives som placebo, siden jeg i utgangspunktet var skeptisk til det gamle drivverket?
Og dette var kun snakk om bytte av drivverk, ikke D/A.
Har blitt fortalt at dette blant annet kommer av at billigere CD-spillere ikke sender noen ekstra signaler for klokkesignalet.. (?)
I senere tid har jeg flere ganger blir overrasket over lyden i noen CD-spillere, så jeg er ikke I tvil om at det er forskjell, selv om dette ikke er stedet i kjeden der de største forandringene kan skje ved et bytte.