Hei!
Dersom en tar en tur i skogen og i utgangspunktet ikke tror at en vil få se småfugler, så kan det være en viss (tildels stor) sjanse for at man ikke ser noen :

Dette betyr så absolutt ikke at de ikke finnes (på den aktuelle turen), men kanskje mer at det skyldes at en ikke ser nøye nok etter, fordi man tror det er liten vits i.
Har man derimot tatt turen for virkelig kunne få se de og "tror" at det skal være absolutt mulig så har man en annen innstilling som vil gi et positivt resultat.
En fuglekikker vil sannsynligvis på en og samme gåtte "løype" ville kunne
observere langt flere fugler enn en vanlig turgåer som forsåvidt er interessert i naturen.
Dette har bl.a. noe med interesse og erfaring å gjøre, det vil også gjelde fuglesang/"lyd", hvor den trente og erfarne "ornitologinteresserte" ganske så sikkert vil oppfatte langt flere fuglelyder (sang) enn folk flest.
Hva prøver jeg her å formidle?
Jeg prøver å formidle at dersom en er postivt innstillt til at en skal kunne få se fugler og høre de (flere forskjellige) samt har erfaring så vil den personen lykkes bedre enn "folk flest"
Tror en derimot ikke at en vil få slike opplevelser, så blir innstillingen til "opplevelsene" kunne være en blokade mot de (opplevelsene)
Dersom en da ser og hører de så er det neppe en placeboeffekt (hvis man ikke er fyllesjuk da)
Her må jeg få komme med en artig historie fra noen år tilbake.
Firmaet jeg jobber i har en del hytter og en på bl.a. Gålå.
En kollega (som visste at jeg hadde denne hobbyen (interesse for og hold av fugler) og en dag etter og ha tilbrakt ei uke på den hytta kom han bort til meg og lurt fælt på hva slag fugler han kunne ha sett der opp som var grønne ,ed litt rødrosa i panna og skreik helt jævlig (en hel flokk).
Åhh ja, det er rosenhodede dvergpapegøyer det, svarte jeg.
Hvaaa? spurte vedkommende ganske så overrasket, det finnes ikke papegøyer i Norge undret han videre, hvorpå jeg svarte at jo, på Gålå finnes det rosenhodede papegøyer ;D
Placebo

Neida, bare en fastboende fugleholder som syntes at dvergpapegøyene hadde godt av å komme ut i den fine naturen og få prøvd vingene sine (fin kondisjon kom de i og)
De kom alltid tilbake til volieren for mat og "nattero"
Mvh.KW