S
Simplistic
Gjest
Amen!Frankly my dear, jeg VET hvordan jeg oppfatter ham når jeg hører ham, og trenger hverken ABX, grafer eller andre data for å fortelle meg det...
Mvh Vidar P
Amen!Frankly my dear, jeg VET hvordan jeg oppfatter ham når jeg hører ham, og trenger hverken ABX, grafer eller andre data for å fortelle meg det...
Mvh Vidar P
Jeg snakker om op-amp bytte (rask op-amp gir røraktig, varm lyd med masse dynamikk), fjerning av mute transistorer (bort med støy), støykondis på trafo(bort med støy) og bytte av utgangskondensatorer (renere diskant og bedre detalj og perspektiv). Demping av kabinett med asfaltplate.karl !
De radikale forbedringene må du gjerne dele med oss ...
Jeg venter i spenning........??????
Det var da en total misforståelse av budskapet... som var klart skissert som parallellsituasjon til lydpersepsjon. Som forresten også er smak og behag... skjønt; kvalitet på musikk kan jo objektiviseres til noen grad, det er ikke for ingenting at man har musikk som høyskole- og universitetsfagVidar P !
Jeg tror ikke du er i stand til å bedømme musikk og talent, i og med att det er snakk om smak... og den har ingen ting med denne debatten eller testmetoder forøvrig å gjøre.....
Det er det ene av to uangripelige trumfkort som dras fram for å få siste stikk.Placebo begynner å bli utslitt i denne sammenhengen, du er ikke den første, og sikkert ikke heller den siste, som forsøker å henge ufortjent mye på den knaggen.
Er det slutt på nye argumenter så dras placebo frem, til det kjedsommelige!
mvh
Blindtester utelukker placebo ja...Som nevnt i en annen tråd her, så er placeboeffekten som oftest et produkt av ubevisste forventninger. Det er nettopp derfor den er så kinkig å ha med og gjøre. Den er vanskelig å kontrollere; blindtester er en av de få pålitelige metodene vi har for å luke den ut.
Placeboeffekten kan være utrolig kraftig. Folk blir friske fra sykdommer av placebo. Vi snakker altså målbar, fysiologisk respons i kroppen, på placebo.Jo takk, hvis placeboeffekten er så kraftig så gi meg gjerne en pille som gjør anlegget mitt bedre.
Jeg er helt enig i at man skal bruke øra. Det jeg lurer på, er hvorfor enkelte er så avhengig av å bruke synet i tillegg. Hvorfor er det så viktig å vite hvilken komponent det er man lytter til, før man kan bestemme seg for hvordan den låter?Det er bare å sette seg ned å faktisk bruke øra og stole på det du hører.
Jeg er ute etter det generiske, reproduserbare. Dine opplevelser har mye mindre verdi for meg enn de har for deg. Og nei, jeg stoler ikke på at min hørsel er konstant. Innrømmer glatt at den kan påvirkes av et utall andre faktorer. Derfor er det dumdristig å basere relativt store økonomiske investeringer på noe ustabilt.Selv stoler jeg på mine egne ører. Det er tross alt min egen lytteopplevelse som er det eneste reelle for meg.
Øh... hvilke sykdommer da? Det kunne vært svært nyttig i min bransje å vite når jeg skal skrive ut placebo-tabletter... og når det trengs "ekte" medisin.Placeboeffekten kan være utrolig kraftig. Folk blir friske fra sykdommer av placebo.
Det har du selvfølgelig helt rett i. Jeg stoler ikke på hørselen som en ufeilbarlig, upåvirkelig og konstant evne. Hadde den vært det, hadde vi ikke hatt behov for blindtester. Vi hadde kanskje ikke hatt behov for måleapparater heller. Er det noen her som kun ved å høre en lyd kan fastslå nøyaktig hvor mange decibel den er på? Burde være en enkel oppgave, som selv de simpleste måleapparater klarer med glans.Dette synes å kunne grunne i en betydelig mistillit til det menneskelige sanseapparat og egen hørsel og lydpersepsjon
Dette har ingenting med musikk i seg selv å gjøre. Her blander du epler og pærer. Vi snakker om forskjeller mellom elektroniske komponenter, og sier ingenting om innholdet i det de formidler. La oss først finne ut om det er forskjeller eller ikke, så kan vi etterpå diskutere om vi liker dem.stor musikalsk selv-usikkerhet må iallefall være motivasjon nok for slike nitidige prøvinger og reprøvinger av egen sansing.. kanskje kunne det være på sin plass å kvantifisiere det musikalske talentet til musikere også... hvor god VAR egentlig Jascha Heifetz? Og hvordan kan du bevise det...? Frankly my dear, jeg VET hvordan jeg oppfatter ham når jeg hører ham, og trenger hverken ABX, grafer eller andre data for å fortelle meg det...
Hvis du leter litt på nettet, så finner du sikkert mye stoff om dette. Her er et sitat fra Wikipedia:Øh... hvilke sykdommer da? Det kunne vært svært nyttig i min bransje å vite når jeg skal skrive ut placebo-tabletter... og når det trengs "ekte" medisin.
Og; hvordan kan du vite at de ikke simpelthen blir spontant friske, og ikke av placebo-medisin...? Det er nemlig ikke målt, iallefall så langt meg bekjent. Glem ikke at folk blir friske "av seg selv" også..
Placebo benyttes i blindstudier av medikamenter for store populasjoner, for å se om medikamentene har noen effekt (tilsiktet eller utilsiktet) vs placebo. Studiene jeg kjenner sier ingenting om helbredsratio, sykelighet, dødelighet, harde endepunkter eller noe slikt med placebo vs ingen medisin!
Nei, denne parallellen til medisin tror jeg du med fordel bare skal la gå i glemmeboka.
Rar holdning; målinger brukes (i min verden) for å forutsi egenskaper ved produkter på pre-production-planet, slik at designere kan lage produkter med de tiltenkte egenskaper. Videre brukes de av brukeren for å ha et mål på å forutsi egenskaper, noen mer pålitelige enn andre. F.eks kan jeg si at en høyttaler som går ned til 60hz +/- 3dB inroom ikke vil tilfredsstille mitt ønske om dyp bass... Såklart er det en fordel med målinger i slike sammenhenger, også for folk som stoler på sine ører. Videre; om du ikke stoler på hva du hører, vil jeg tro at du har begitt deg ut på en frustrerende hobby. Lykke til med å finne glede i musikken dersom du har behov for blindtester for å fortelle deg når du skal like lyden og ikke...Det har du selvfølgelig helt rett i. Jeg stoler ikke på hørselen som en ufeilbarlig, upåvirkelig og konstant evne. Hadde den vært det, hadde vi ikke hatt behov for blindtester. Vi hadde kanskje ikke hatt behov for måleapparater heller.
Det er jo innholdet [i musikkinnspillingene] kildene formidler, og måten de formidler det på som er poenget...Dette har ingenting med musikk i seg selv å gjøre. Her blander du epler og pærer. Vi snakker om forskjeller mellom elektroniske komponenter, og sier ingenting om innholdet i det de formidler.
Om du aldri har hørt forskjeller på cd-spillere, så tror jeg at at jeg trekker meg fra diskusjonen...La oss først finne ut om det er forskjeller eller ikke, så kan vi etterpå diskutere om vi liker dem.
Poenget er vel ikke om jeg stoler på det jeg hører, men at jeg liker det jeg hører. Et HiFi-anlegg vil alltid ha som oppgave å formidle en illusjon.Videre; om du ikke stoler på hva du hører, vil jeg tro at du har begitt deg ut på en frustrerende hobby.
Jo, men jeg snakker om det tekniske innholdet, du om det kunstneriske. Det er to forskjellige ting.Det er jo innholdet [i musikkinnspillingene] kildene formidler, og måten de formidler det på som er poenget...
Jobber med saken, som du skjønner.Jeg VET for meg selv at det er betydelige forskjeller på cd-spillere, og om du ikke vet det ennå, så er det vel på tide å finne ut.
Og hvordan divergerer dette fra mitt poeng?Poenget er vel ikke om jeg stoler på det jeg hører, men at jeg liker det jeg hører.
Jeg har ikke tatt noe valg enda. Foreløpig er målet mitt bare å vite hvor stor del av opplevelsen av forskjell som skyldes det rent tekniske, og hvor mye som skyldes andre faktorer, deriblant placebo etc. Etterpå vil jeg ta vurderingen av hva jeg foretrekker.Jeg må da velge hva jeg skal ta som reelt.
Det jeg opplever i den daglige lyttesettingen, eller det som oppleves i en kort blindtest.
Her tar vi tydeligvis ulike valg, noe som er greit nok.
Jojo, det er greit nok det. Men om jeg liker å lytte til Wadia fordi de koster flesk og ser eksklusive ut, samtidig som de rent objektivt lydmessig ikke skiller seg fra Denons billigste DVD-spiller, så ønsker jeg å vite det. Slik at jeg kan ta et kvalifisert valg. Vi snakker tross alt om noen månedslønner etterhvert...Om du finner et produkt/system du liker å lytte til, så vet du det! Du vil ikke ha samme kløe etter å kunne finne bevis for det, og du vil finne tilfredsstillelse i å bruke produktet/systemet til det som det opprinnelig var ment for; nemlig å spille musikk for deg.
Mvh Vidar P
"Vite det"? Dvs få det fortalt fra andre, "pålitelige dobbeltblinde undersøkelser", tekniske målinger som angivelig dekker absolutt alt av lytteinntrykk eller hva?Jojo, det er greit nok det. Men om jeg liker å lytte til Wadia fordi de koster flesk og ser eksklusive ut, samtidig som de rent objektivt lydmessig ikke skiller seg fra Denons billigste DVD-spiller, så ønsker jeg å vite det. Slik at jeg kan ta et kvalifisert valg...
Det er vel èn foreløpig konklusjon ja."Vite det"? Dvs få det fortalt fra andre, "pålitelige dobbeltblinde undersøkelser", tekniske målinger som angivelig dekker absolutt alt av lytteinntrykk eller hva?
Vel, du har tydeligvis langt større behov for å etterprøve og forsøke å rettferdiggjøre/sannhetserklære dine egne lytteinntrykk enn hva jeg har, og sånn sett har vi forskjellige behov... greit nok.
Jojo, det er greit nok det. Men om jeg liker å lytte til Wadia fordi de koster flesk og ser eksklusive ut, samtidig som de rent objektivt lydmessig ikke skiller seg fra Denons billigste DVD-spiller, så ønsker jeg å vite det. Slik at jeg kan ta et kvalifisert valg. Vi snakker tross alt om noen månedslønner etterhvert...
Dette er også min konklusjon!, så enkel, men alikevel så "komplisert"..........Derfor går det ikke an å objektivisere hifi på den måten mange ønsker
http://skepdic.com/placebo.htmlPlaceboeffekten er aldri vist i noen annen sammenheng enn ved reisesyke og smertebehandling. Det er aldri noen som blir friske av en ordentlig sykdom ved hjelp av placebo.
Nå er du vel på feil tråd? ???Jeg forstår ikke dette voldsomme behovet for å komme med påstander om at blindtesting/ABX/placebo på en eller annen måte er "feilaktig" eller ikke gjelder innen hifi.
Nå har det vel ikke kommet for en dag noe "voldsomt behov for å komme med påstander"... Jeg synes det bør være greit å argumentere for et mer nyansert syn enn blind tro på målinger, ABX osv. Men om du ikke synes det er greit å diskutere det, så får du da heller la være...Jeg forstår ikke dette voldsomme behovet for å komme med påstander om at blindtesting/ABX/placebo på en eller annen måte er "feilaktig" eller ikke gjelder innen hifi.
Placeboén er anerkjent og velkommen hos meg så sant den bidrar positivt til opplevelsen, og derav blir den ei heller feilaktig, men det henges uforholdsmessig mye ufortjent på den "knaggen", ofte fungerer den som siste stikk fra "objektivistene" i endeløse debatter.Jeg forstår ikke dette voldsomme behovet for å komme med påstander om at blindtesting/ABX/placebo på en eller annen måte er "feilaktig" eller ikke gjelder innen hifi.
-k
Placeboén herjer blant cd spillerene også, visstnokNå er du vel på feil tråd? ???
Gøtt poeng... Om lyttetøflene mine gir anlegget en lydmessig løft, så kan vel ikke det være feil. Det er bare en ekstra (og høyst reell) faktor som må tas med i regnestykket.Placeboén er anerkjent og velkommen hos meg så sant den bidrar positivt til opplevelsen, og derav blir den ei heller feilaktig, (...)
Ouch! Den va'kke pen...Jeg vet ikke, men mistenker at du er en ung mann knutinh; ikke for å bli personlig (det er ikke hensikten), men det står for meg at med tiden og et økende bekjentskap med flere og flere produkter, systemer og situasjoner innen hifi, så vil dagen komme da du vil møte på eksempler/situasjoner/produkter som lyttemessig overhodet ikke stemmer med teorien/målinger osv. Du vil gruble på hva dette kan være for slags desillusjonerende situasjon, her må åpenbart være noe galt; men etterhvert treffer du på enda flere... og enda flere. Så må man ta et oppgjør med sitt sett av holdninger på området, og etterhvert som man blir eldre, og lærer seg at det man trodde var sannheter ikke alltid nødvendigvis er just det, så vil man nå en større og tryggere balanse ift hvor mye man skal vektlegge egen hørsel, målinger, andres hørsel og meninger osv..
Mvh Vidar P
Jeg tar det ikke personlig, jeg nærmer meg 30 og trenger alle hint om ungdom jeg kan få =). Men brukt som debatt-teknikk er ikke det å fremheve egen alder og andres mangel på erfaring nødvendigvis veldig god. Jeg og Ivar er vel på samme alder og han kan veldig mye mer D/A design enn meg.... Jeg har møtt gamle menn på 60 som overhodet ikke kan se for seg at "den digital-greia" vil slå ann...Jeg vet ikke, men mistenker at du er en ung mann knutinh; ikke for å bli personlig (det er ikke hensikten), men det står for meg at med tiden og et økende bekjentskap med flere og flere produkter, systemer og situasjoner innen hifi, så vil dagen komme da du vil møte på eksempler/situasjoner/produkter som lyttemessig overhodet ikke stemmer med teorien/målinger osv. Du vil gruble på hva dette kan være for slags desillusjonerende situasjon, her må åpenbart være noe galt; men etterhvert treffer du på enda flere... og enda flere. Så må man ta et oppgjør med sitt sett av holdninger på området, og etterhvert som man blir eldre, og lærer seg at det man trodde var sannheter ikke alltid nødvendigvis er just det, så vil man nå en større og tryggere balanse ift hvor mye man skal vektlegge egen hørsel, målinger, andres hørsel og meninger osv..
Mvh Vidar P
Jeg tror da også at jeg har sagt at det må være helt greit. At feel-good faktoren eller hva det nå heter kan tilskrives en lang rekke faktorer hvor faktisk lyd er bare ett av mange er jo nettopp det poenget jeg vil fram til. Problemet oppstår idet man lar alle påvirkninger være tilstede i en bedømmelse av et produkt og så legger ut om produktets egenskaper som om det var bare lyden man snakket om.Placeboén er anerkjent og velkommen hos meg så sant den bidrar positivt til opplevelsen, og derav blir den ei heller feilaktig, men det henges uforholdsmessig mye ufortjent på den "knaggen", ofte fungerer den som siste stikk fra "objektivistene" i endeløse debatter.
Den var ikke ment som ufin, men snarere er det vel en beskrivelse av hvordan og hvorfor jeg selv har blitt mindre og mindre "bombastisk" i min tro på relevansen av "faktainformasjon".. og hvordan jeg selv med årene har blitt mer orientert mot å ta målinger mer som en pekepinn heller enn som en fasit..Ouch! Den va'kke pen...![]()
Da er vi jo da egentlig litt enige alikevel, igjen da......Jeg tror da også at jeg har sagt at det må være helt greit. At feel-good faktoren eller hva det nå heter kan tilskrives en lang rekke faktorer hvor faktisk lyd er bare ett av mange er jo nettopp det poenget jeg vil fram til. Problemet oppstår idet man lar alle påvirkninger være tilstede i en bedømmelse av et produkt og så legger ut om produktets egenskaper som om det var bare lyden man snakket om.
-k
Det pendler fra uke til uke =)Da er vi jo da egentlig litt enige alikevel, igjen da......
mvh