Forskjell på CD-spillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O

om.s

Gjest
    Som sagt tidligere, så er det neppe noen som tviler på at du virkelig hører forskjell. Det som diskuteres er årsaken til denne opplevde forskjellen; Hvor stor del av forskjellen skyldes utstyret i seg selv, og hvor stor del skyldes psykologiske faktorer. En blindtest er et godt hjelpemiddel for å utelukke flest mulig av sistnevnte.
    Feil! det er nok mange som mener at jeg ikke hører noen forskjell, siden den iflg dem, ikke eksisterer, og at jeg er utsatt for både placebo og det som verre er.
    Mer skremmende synes jeg at det når noen folk må ha bind for øya før de tør å nyte musikken gjennom anlegget sitt fullt ut.

mvh

O

om.s

Gjest
    Syns det der blindtestgreiene går litt over støvleskaftene jeg. Kan vel oppgradere/ kjøpe nytt uten å må gjennom sånt. De aller fleste kjøper vel ikke ny cd- spiller, hvis den ikke er bedre enn den gamle. Jeg hører ihvertfall forskjell uten en psykologisk utredning.
    ;D

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    4
    Hører dere ikke forskjell på to spillere før dere kobler tilbake den gamle ?
    Jo selvfølgelig gjør jeg det. Men man glemmer fort hvor utrolig stor forskjellen er, så man får seg et støkk når man kobler tilbake til den gamle.

PS. Når jeg sier "utolig stor forskjell" så mener jeg mellom en spiller til 2000 og en til 25000.
    Her blir "subtile forskjeller" en grov understatement ;D

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.340
    Torget vurderinger
    1
    Feil! det er nok mange som mener at jeg ikke hører noen forskjell, siden den iflg dem, ikke eksisterer, og at jeg er utsatt for både placebo og det som verre er.
    Mer skremmende synes jeg at det når noen folk må ha bind for øya før de tør å nyte musikken gjennom anlegget sitt fullt ut.

mvh
    Hva er galt med placebo - det virker tross alt!

Musikken nytes alltid best slik du selv vil ha den, om den blir bedre med bind for øya så sett i gang. Som flere av oss haifai-terrorister har påpekt tidligere så er det ikke først og fremst opplevelsen det stilles spørsmål ved, men derimot om det er utstyret eller noe annet som forklarer evt. endringer.

mvh
    KJ

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Syns det der blindtestgreiene går litt over støvleskaftene jeg. Kan vel oppgradere/ kjøpe nytt uten å må gjennom sånt.
    Det er snakk om en hel del kroner her. Hvis det virkelig er slik at det er usikkert om en CD-spiller til 40000 gir et løft i forhold til en DVD-spiller til 3000, så er det vel mye mer fornuftig å kjøpe sistnevnte, og gi de resterende 37000 til Redd Barna. Eller bruke dem på CD-er eller hva du måtte ønske. Sorry hvis dette virker kynisk eller smålig, men jeg er ute etter lyd pr krone. Midlene er der, men før jeg investerer vil jeg vite hva jeg får. Da er det en fordel om forstyrrende elementer som placebo kan lukes vekk på forhånd.

Jeg forstår godt at entusiasme og skepsis har vanskelig for å gå hånd i hånd. Hvis blindtesting ødelegger opplevelsen for noen, så for all del, styr unna. Men aksepter at det det finnes ulike tilnærminger, noen av en mer kritisk natur enn andre.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Selv om årsaken er placebo, så er opplevelsen akkurat like reell som ved andre årsaker. Folk blir friske fra sykdommer av placebo!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.543
    Det er snakk om en hel del kroner her. Hvis det virkelig er slik at det er usikkert om en CD-spiller til 40000 gir et løft i forhold til en DVD-spiller til 3000, så er det vel mye mer fornuftig å kjøpe sistnevnte, og gi de resterende 37000 til Redd Barna. Eller bruke dem på CD-er eller hva du måtte ønske. Sorry hvis dette virker kynisk eller smålig, men jeg er ute etter lyd pr krone. .
    Hvis det er lyd pr. krone som teller så er det vel liten tvil om at en spiller i den rimelige enden er bedre enn en dyr.
    Forskjellene blir mindre og mindre dess dyrere spilleren blir.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.737
    A-B testet (ikke blindtest altså) to forskjellige cdpsillere uten å ha store forventninger til dem to annet enn at det ville spille forskjellig. Den ene koster 20k, den andre 30k.

Hvilken som låt best? Smakssak!

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Hvis det er lyd pr. krone som teller så er det vel liten tvil om at en spiller i den rimelige enden er bedre enn en dyr.
    Forskjellene blir mindre og mindre dess dyrere spilleren blir.
    Det har du sikkert rett i. Men hvor stor er forskjellene? Og hvor begynner de virkelig å avta? Skulle gjerne testet dette selv. Men med den tiden det ville ta, så ville det være like økonomisk å bare kjøpe noe dyrt og bli ferdig med det. Derfor håper jeg at det finnes andre, med litt større volum og ressurser, som har/har hatt anledning til å undersøke dette.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.363
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo en blindtest i fidelity for litt siden. Mener å huske at deltagerne klarte å gjette pris ganske bra. Men de visste jo hvilke spillere som ble blindtestet.
    Hadde vært morsomt hvis Vadseth hadde lurt inn en 50000-kroners spiller, og sett hva som skjedde  ::)
    Jeg tror de hadde plukket den ut ( sammenliknet med spillere til 5000-10000)
    Vadseth gjorde jo akkurat det! Linn Unidisk feide de andre av banen på blindtesten, faktisk. Ikke nok med det; han lot også Unidisken delta dobbelt, med to forskjellig kabler, den ble best og nest best i testen! Den spilleren som kom best ut i forhold til pris/kvalitet var Cambridge.

Borstett fra dette har jeg ved gjentatte anledninger hevdet i Fidelity at det er alt for liten forskjell på CD-spillere. Mange ganger meget vanskelig å ta dem i blindtest. Det krever ofte mye tid å få et nytt produkt "under huden" lære seg å leve med det. Det er fysisk umulig å få til med en blindtest.

Mvh
    Håkon Rognlien

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Vadseth gjorde jo akkurat det! Linn Unidisk feide de andre av banen på blindtesten, faktisk. Ikke nok med det; han lot også Unidisken delta dobbelt, med to forskjellig kabler, den ble best og nest best i testen! Den spilleren som kom best ut i forhold til pris/kvalitet var Cambridge.
    Det er nettopp slikt jeg ønsker referanser til. Er det i blad nummer 19 denne testen er beskrevet?

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Her er Rognlien inne på noe meget viktig, nemlig å bruke tid på en "ny" komponent. De beste sakene har lav imponatorlyd, men vokser veldig med tiden. Kan vel sammenlignes med god musikk som bare blir bedre jo mer du lytter.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ops ! off topic, men derfor blir blindtesting bingo for min del.
    Muligens fordi jeg har relativt bra utstyr, og små nyanser i forskjellen på div komponenter tar tid å oppdage. De små nyansene kan derimot være forskjellen på god og "magisk" musikkgjengivelse.

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Siden ingen så langt har klart å dokumentere hørbar forskjell på kabler, så har jeg et spørsmål, eller en utfordring om du vil: Hvor langt ut i kjeden må vi for å finne verifiserbare forskjeller? At det er forskjell på lytterom er udiskutabelt, høyttalere likeså. Mange vil vel også hevde at det er stor forskjell på forsterkere. Men er det mulig å plukke ut f.eks. forskjellige CD-spillere i en blindtest? Vil det være enkelt å skille fra hverandre f.eks. en billig DVD-spiller som Oppo og en CD-spiller fra Wadia, Krell eller andre high-end-merker? Noen som har prøvd, eller kjenner kallet for å prøve?
    Planen er at vi som stod bak ABX kabeltesten skal gjøre det samme med signalkilder. Da kommer vi både til å teste forskjeller på drivverk og DVD kontra CD spillere.

S

Simplistic

Gjest
    Syns det der blindtestgreiene går litt over støvleskaftene jeg. Kan vel oppgradere/ kjøpe nytt uten å må gjennom sånt. De aller fleste kjøper vel ikke ny cd- spiller, hvis den ikke er bedre enn den gamle. Jeg hører ihvertfall forskjell uten en psykologisk utredning.
    Amen! 8)

jakr

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    ser det er flere som mener at abx-testing og statistiske krumspring i de underligste former egentlig hører hjemme under off topics:)
    jakr

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Borstett fra dette har jeg ved gjentatte anledninger hevdet i Fidelity at det er alt for liten forskjell på CD-spillere. Mange ganger meget vanskelig å ta dem i blindtest.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Dette kommer sikkert av at veldig mange nye cd-spillere benytter relativt liktlydende delta-sigma convertere og filtre. Det er tross alt ikke så mange forskjellige måter å gjøre dette på. Den største lydmessige forskjellen kan derfor ligge i analogutgangen.

Det vil sikkert være større forskjeller hvis disse sammenlignes med en spiller med filterløs R2R converter, feks AN DAC som du bruker.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Planen er at vi som stod bak ABX kabeltesten skal gjøre det samme med signalkilder. Da kommer vi både til å teste forskjeller på drivverk og DVD kontra CD spillere.
    Kjekt! Ser fram til det!

O

om.s

Gjest
    Hva er galt med placebo - det virker tross alt!

Musikken nytes alltid best slik du selv vil ha den, om den blir bedre med bind for øya så sett i gang. Som flere av oss haifai-terrorister har påpekt tidligere så er det ikke først og fremst opplevelsen det stilles spørsmål ved, men derimot om det er utstyret eller noe annet som forklarer evt. endringer.

mvh
    KJ
    Du har rett!, om placeboen fremmer opplevelsen så velkomner jeg den ;D

mvh

O

om.s

Gjest
    Selv om årsaken er placebo, så er opplevelsen akkurat like reell som ved andre årsaker. Folk blir friske fra sykdommer av placebo!
    Så noe godt er da med den ;)

mvh

O

om.s

Gjest
    Her er Rognlien inne på noe meget viktig, nemlig å bruke  tid på en "ny" komponent. De beste sakene har lav imponatorlyd, men vokser veldig med tiden. Kan vel sammenlignes med god musikk som bare blir bedre jo mer du lytter.
    Dette er også min måte å gjøre dette på, over litt tid.

mvh

Vedlegg

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Nå er ikke jeg noen ekspert på dette planet, men pga denne tråden koblet jeg opp min gamle Arcam alpha 7. Det jeg da hørte overrasket meg, lydbildet falt helt i sammen. Det ble platt, flatt og dødt. Hørtes nesten ut som om spilleren har gitt opp.
    Nå vet jeg ikke om det har noe å si at spilleren er gammel, men den virker da....
    Da jeg tror det er mye og hente her, så kommer jeg til å bytte ut Cambridge spilleren før forsterker som først tenkt.

Vedlegg

O

om.s

Gjest
    Om det seg være cd spillere eller kabler, så har jeg registrert det samme som flere her i denne tråden gir uttrykk for, man venner  seg til det (nye) det som er bedre, og det virker som man tar det nye bedre litt for "gitt", helt til man bytter tilbake til det som evnt ble/skal byttes. Da vil de fleste oppleve evnt forskjeller.

Slik liker jeg også å teste kabler, cd spillere og det seg være hva det vil.
    Spill på/med det noen dager, bytt så tilbake, HiFi tar tid.

mvh

A

Aubi

Gjest
    I dag har jeg hentet fram min gamle Techniks CD-spiller fra 80-tallet og puttet samme CD i den som i Arcamen min. Jeg klarer ikke å høre forskjell med å bytte kilde. Så denne "stelth" teknologien er nok plasebo den også!

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Brett ner buksa, jeg har sandpapiret og saltet klart!!!
    ;D

Gjørke vondt!!! vi blindtester mot lambi!!! Du merkerke forskjell, helt sant!!!

Jeg testa det på meg... RRRGGHHHH, selv isted :-X !!!

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Brett ner buksa, jeg har sandpapiret og saltet klart!!!
    ;D

Gjørke vondt!!!  vi blindtester mot lambi!!! Du merkerke forskjell, helt sant!!!

Jeg testa det på meg... RRRGGHHHH, selv isted  :-X !!!
    Den var fine ;DDe som ikke hører forskjell kunne vel spart mange penger på og beholde den gamle spilleren.De må jo også ha kjøpt den nye uten å teste hva de får for pengene sine?

O

om.s

Gjest
    I dag har jeg hentet fram min gamle Techniks CD-spiller fra 80-tallet og puttet samme CD i den som i Arcamen min. Jeg klarer ikke å høre forskjell med å bytte kilde. Så denne "stelth" teknologien er nok plasebo den også!
    Dette var alvorlig! prøvd Q-tips? ;)

mvh

O

om.s

Gjest
    Den var fine ;DDe som ikke hører forskjell kunne vel spart mange penger på og beholde den gamle spilleren.De må jo også ha kjøpt den nye uten å teste hva de får for pengene sine?
    Så sant så sant!, "men nytt skal de ha" ......

mvh

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Jeg lurer litt på hva som gjør at de som ikke hører forskjell kjøper akurat den spilleren de kjøper?Er det den butikkansatte som hører for dem,eller er det tester i visse blader?

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Jeg lurer litt på hva som gjør at de som ikke hører forskjell kjøper akurat den spilleren de kjøper?Er det den butikkansatte som hører for dem,eller er det tester i visse blader?
    Tja, vil vel tro at design, funksjonalitet og pris er blant faktorene som er med i vurderingen.

A

Aubi

Gjest
    Dette var alvorlig! prøvd  Q-tips? ;)

mvh
    Ja jeg bruker Q-tips, men kansje jeg har blitt offer for en av alle de andre mytene innenfor denne bransjen. Hva om denne CD spilleren fra åtti-tallet har en kvalitet som ikke er proposjonal med pris/alder. I følge de bedre vitende skal dette være mulig i andre sammenhenger.
    Kansje det er andre ting i kjeden min som begrenser det hele, som høytalerkablene fra Biltema........

O

om.s

Gjest
    Ja jeg bruker Q-tips, men kansje jeg har blitt offer for en av alle de andre mytene innenfor denne bransjen. Hva om denne CD spilleren fra åtti-tallet har en kvalitet som ikke er proposjonal med pris/alder. I følge de bedre vitende skal dette være mulig i andre sammenhenger.
    Kansje det er andre ting i kjeden min som begrenser det hele, som høytalerkablene fra Biltema........
    Ja hvem vet. Håper du tok spøken med denne ;) iallefall.
    Men det høres alikevel merkelig ut, synes nå jeg....

mvh

B

brand-x

Gjest
    om.s !

Husker du tråden om "innspillingstid" som skapte mye storm mellom de "troende" og ralistene ?
    Jeg bare tenkte ettersom du skrev att man venner seg til det nye ? Det ble jo brukt tildels hardt skyts mot oss som mente forskjellen var særdeles liten om den i det hele tatt var hørbar før og etter... Bare en liten oppfriskning av div. debatter der påstandene har haglet...

mvh
    brand-x

S

Simplistic

Gjest
    Da har du nok noen begrensende ledd i anlegget ditt tror jeg, for etter mine erfaringer låter eldre cd-spillere noe helt grusomt. En 500,- kroners Philips DVD-spiller fra Rema spiller bedre enn min gamle (tunge) Tandberg CD4055 som i sin tid fikk gode kritikker. Utvilkingen i digital teknologi går fort fram.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    om.s !

Husker du tråden om "innspillingstid" som skapte mye storm mellom de "troende" og ralistene ?
    Jeg bare tenkte ettersom du skrev att man venner seg til det nye ? Det ble jo brukt tildels hardt skyts mot oss som mente forskjellen var særdeles liten om den i det hele tatt var hørbar før og etter... Bare en liten oppfriskning av div. debatter der påstandene har haglet...

mvh
    brand-x
    Dette er ikke helt det samme. Kabler, elektronikk, PUer og HTer trenger noen timer innspilling før de "finner seg selv". Det om.s mener er vel at førsteinntrykket av en ny komponent kan høres imponerende og "bedre ut" innledningsvis, men når den brukes over tid, og på et større utvalg av musikk, varierende strøm osv, kan det godt hende at dette intrykket ikke holder seg, og at man faktisk likte lyden bedre før.

Vedlegg

B

brand-x

Gjest
    ayaboh !

O.K meget mulig ! men mr.Rognlien skriver vel også att man trenger tid for å" komme under huden" med ett nytt produkt... jeg skulle ikke lage noen ny diskusjon med å kuppe tråden, men jeg tror fremdeles att det visuelle blåser opp inntrykket (positivt) uten att den store forskjellen er så fryktelig påtagelig rent lydmessig ved direkte sammenligning..

mvh
    brand-x

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    ayaboh !

O.K meget mulig ! men mr.Rognlien skriver vel også att man trenger tid for å" komme under huden" med ett nytt produkt... j

mvh
    brand-x
    Hmmm, - jeg trodde det var det jeg prøvde å si.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Dette er ikke helt det samme. Kabler, elektronikk, PUer og HTer trenger noen timer innspilling før de "finner seg selv". Det om.s mener er vel at førsteinntrykket av en ny komponent kan høres imponerende og "bedre ut" innledningsvis, men når den brukes over tid, og på et større utvalg av musikk, varierende strøm osv, kan det godt hende at dette intrykket ikke holder seg, og at man faktisk likte lyden bedre før.
    Hvilken bakgrunn har du for disse påstandene?

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken bakgrunn har du for disse påstandene?
    Det er mulig han hoppet over doktorgradsavhandlingen og postet egne ERFARINGER :eek:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn