Forsikre platesamling

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.528
Hei.
hadde en litt kjip opplevelse ifb med et lite innbrudd, der bl.a. 150 cd-er ble stjålet.
Forsikringsselskapet prøvde seg med "du får jo kjøpt brukte cd-er for 30 kroner stykket..."
Den parerte jeg med å si at siden jeg visste navnet på alle cd-ene, kunne jeg sende dem en liste, så kunne de jo kjøpe dem for meg - for 30.-, hvis de fant dem.

Til slutt ble vi enige om 80.- pr cd.

Kjente paranoiaen komme krypende etter dette og spør dere derfor; hvordan avtaler man dette - på forhånd - med selskapet, så man slipper å kjøpslå i etterkant?

Har ca 4.000 cd-er og ca 2.000 lp-er, hvorav ganske mange verdifulle Living Stereo,
Mercury, SXL + mye sjelden prog osv.

Noen som har erfaring med dette?

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Hei

Jeg spurte mitt forsikringselskap om dette og fikk beskjed om å skrive liste over alle plater/cd'er. Helst også ta bilde av de.
Så jeg har skrivet ned en liste, samt at jeg har tatt bilder av det meste. (Kommer stadig til nye, så jeg er aldri helt ajour med
dette ;) )

Fikk også samme beskjed angående de forskjellige hi-fi komponentene. Samt å skrive ned serienummer. Jeg har også tatt vare
på alle kvitteringer på deler og komponenter jeg har kjøpt.

Alt dette ligger i en brannsafe, + at jeg har kopier av alt lagret i en brannsafe hos mine foreldre.

Mvh

Roy-E

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
30 kr. per cd er en hån, 80 per cd er for dårlig.

Trodde man skulle få hva det koster å erstatte tingene, ikke en tenkt bruktverdi. Tipper snittprisen på mine CD er omtrent kr. 120...(man blir jo prisbevisst etterhvert).

Er ening med Roy-E...dokumenter samlingen. Jeg har alle i et enkelt excel-skjema med produktnummer, årstall, pris og evt. beskrivelse av mer spesielle ting. Å fotografere alt ble bare for nitidig, men noen "oversiktsbilder" for å sannsynliggjøre eierskapet er ikke dumt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er et godt råd å ta bilder av alt man har av verdisaker, som en del av det å forsikre hjem og innbo, også cd-samlingen.

Når uhellet er ute bør man dokumentere ovenfor forsikringsselskapet hva det koster å gjenanskaffe det man har mistet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Kjipe greier. Den gang platearkivet mitt var ajour så lå jeg på en snittptis i overkant av 100 kr, og det på en liten samling med minimum 50% som er kjøpt brukt ... det er bla. en god del «spesial»-pressinger av ymse slag som ikke er spesielt lett tilgjengelig lengre. Det er kanskje på tide å ta en alvorsprat med forsikringsselskapet. Det kan forresten godt hende at det mht dekning kan være fordelaktig å tegne egen forsikring på platesamlingen. Vanlige innboforsikringer har gjerne beløpsgrenser og andre begrensninger i forhold til samleobjekter.

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.685
Torget vurderinger
28
Enig med Trane, å foreslå 30 kr per cd er hån. Skjønner ikke argumentet med 80 heller jeg. Det er greit at man finner noe på tilbud til denne prisen. Men det er jo neppe det man har betalt for herligheten når man kjøpte dem? Det er heller ikke prisen man må betale om man skal handle om igjen. 80 kroner er rett produkt, på rett sted til rett tid.

Jeg fikk beskjed om 150 000 kroner for anlegget og 150 000 for platesamlingen som del av innboforsikringen. Kanskje man skal tenke på spesialforsikring om man ikke skal ende opp med plaster på såret?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Fosse skrev:
Enig med Trane, å foreslå 30 kr per cd er hån. Skjønner ikke argumentet med 80 heller jeg. Det er greit at man finner noe på tilbud til denne prisen. Men det er jo neppe det man har betalt for herligheten når man kjøpte dem? Det er heller ikke prisen man må betale om man skal handle om igjen. 80 kroner er rett produkt, på rett sted til rett tid.

Jeg fikk beskjed om 150 000 kroner for anlegget og 150 000 for platesamlingen som del av innboforsikringen. Kanskje man skal tenke på spesialforsikring om man ikke skal ende opp med plaster på såret?
Hvor mye man betalte for dem har ingen betydning.
Det er gjenanskaffelsesprisen som er det avgjørende.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
For å lage arkiv over cd'ene, finnes det et supert program på nettet som heter "Music Collector". Her får du hentet ned info fra nettet om den enkelte cd ved å taste inn strekkode eller legge cd'en i cd-romen. Funker utmerket. Her kan du lage utskrifter også. Funker desverre ikke på LP eller DVD

Mvh

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Man kan spørre forsikringsselskaper til man bli blå om slike ting.
Erfaringa får man ikke før skaden har skjedd. Da er det som regel en helt annen tone hos selskapene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er helt rett. Dokumenterte svar har den ulempen at da kan selskapet ikke fraskrive seg ansvar når skaden er skjedd. Så da er det tryggest å ikke si for mye. Fungerer omtrent på samme måte som advokater, veldig flinke til å være upresise i sine fortolkninger av loven, desto bedre til å flå deg når den først er overtrådt.

I

ijustpop

Gjest
Husker det var en artikkel i BEAT for ca 10 år siden hvor de gikk gjennom alle forsikringsselskapene og hva de enkelte gav tilbake per cd ved innbrudd. Varierte fra "det det koster å skaffe cd'en på nytt" og mellom 80 og 150 kr pr cd.

Mulig forsikringsselskapene har blitt litt strengere nå ettersom utbredelsen av nice price og cder på salg har økt enormt.

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Når jeg opplever lignende som du har opplevd med ditt selskap; Da tyner jeg de og kverulerer noe helt for jævelig. Når jeg har fått erstaning som jeg mener er fair, så bytter jeg selvskap. Det er mange år siden 100,- pr. cd var standard hos de fleste forsikrings-selvskap.
Om du betrakter lp er og cd som en samling. så må du ha "Samlerforsikring". Men om du spiller platene, så går det på hjemmeforsikringen. Pass på at den er høy nok. Om du tar bilder og eller samler lister på det du har og oppbevarer de på et trygt sted. Så får du langt mere en det en plate vanligvis koster. Jeg har selv en mengde spesial lp er, og har blitt lovet erstatning, som det det koster å kjøpe tilsvarende. Etter rimelighetens grenser selvsagt. Dette fordi jeg faktisk spiller de, og ikke inbiller meg at jeg kommer til å selge de for masse penger. (Kan jo ikke selge sjela si heller da).
Ved forsikringsaker er min er faring at de fleste saksbehandlere er greie og rettferdige. Tror faktisk det er større forskjell på hvem saksbehandler du får, en hvilket selskap. Det er jo mye skjønn det går på. Et godt råd til slutt. Skulle noen være uheldige å få en større sak, f. eks inbrudd hvor tyvene har fått meget god tid. Vent med å sende skademeldingen til alle papirer er i orden. Om du mangler dokumentasjon, og kommer strøende med det i etterkant, tar det mye lenger tid. Gjør alt klart, lever hele suppa samtidig, få kvittering på at du har levert det ved å få f.eks navn til saksbehandler. Saksnummer vil ofte være det samme som polisenummeret ditt, om du skal purre. Begynner de å krangle, lukk munnen og gjenta at du syntes erstatnigen er for lav. Ikke gå i detaljer, det kompliserer bare ytterligere. Og måtte du for al del aldri få bruk for disse rådene! :D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.685
Torget vurderinger
28
BT skrev:
Fosse skrev:

Hvor mye man betalte for dem har ingen betydning.
Det er gjenanskaffelsesprisen som er det avgjørende.
Det er jo akkurat det jeg sa, nevnte pris er neppe det du må gi dersom du skal handle inn på nytt.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
En tanke som streifet meg var, hva med fremtiden dersom det blir vanlig å kjøpe/laste ned musikken i fra nettet.
En skal jo betale for det okke som, hva da om alt brenner? Både harddisken som er i bruk samt backupen?
Tror ikke dette blir noe problem for meg, jeg kommer nok til å kjøpe cder e.l. i lang tid ennå (håper det er tilgjengelig på den måten i hvert fall)

Mvh.KW

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
0
En redusert pris for CD'er er jo ikke helt urimelig heller - da vi snakker om brukt utstyr her. Forsikring gjelder (nesten aldri) nypris, men antatt bruktpris. Da synes jeg ikke 80-100 Kr/CD er urimelig.
Om man har en spesiell samling - bør denne forsikres spesielt. Da kan man selv sette verdi på varene - og få utbetalt deretter om uhellet skulle være ute. Ulempen med dette er selvsagt alt arbeid - samt at man må betale for denne ytelsen.
Jeg har gjort dette med fotoutstyr - alt var "spesialforsikret" og alle deler var dokumentert med modell og serienummer. Jeg mistet alt under et innbrudd og fikk igjen (minst) det utstyret var verdt. Men - da hadde jeg betalt egen forsikring for utstyret i mange år.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
34
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Hei!
En tanke som streifet meg var, hva med fremtiden dersom det blir vanlig å kjøpe/laste ned musikken i fra nettet.
En skal jo betale for det okke som, hva da om alt brenner? Både harddisken som er i bruk samt backupen?
Tror ikke dette blir noe problem for meg, jeg kommer nok til å kjøpe cder e.l. i lang tid ennå (håper det er tilgjengelig på den måten i hvert fall)

Mvh.KW
Nå er det vel veldig sjelden man ikke kan redde innholdet på en harddisk etter hva jeg forstår. Det koster litt, men veldig mye av informasjonen kan jo hentes frem uansett, selv etter brann eller delvis smelting. Er faktisk et norsk firma som er verdensledene på dette, hvis jeg ikke tar helt feil.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
34
Torget vurderinger
1
Men når vi først er inne på forskring. Er det noen som har erfaring med forsikring av anlegget? Jeg snakket med min tidligere forsikringsagent hvorpå han fortalte meg at en den kun dekket enkeltkomponenter inntil 100.000,- men, ok det kan jeg leve med. Men definisjonen hans på en komponent var kanskje mer mistenksom.. jo, et stereoanlegg det er én komponent. Ja, hva hvis f.eks. cd-spilleren koster mer enn 100.000,- hva da? Nei, det var ikke enkeltkomponent, så det var snakk om hele verdien av stereoanlegget opp til 100.000,-.... hmm skeptisk. Tror det er mange her inne som sliter da..

Noen som har erfaringer? Som det blir sagt, det er jo først når forsikringen inntreffer man virkelig vet hvordan den virker.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.700
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
TomTom skrev:
Men når vi først er inne på forskring. Er det noen som har erfaring med forsikring av anlegget? Jeg snakket med min tidligere forsikringsagent hvorpå han fortalte meg at en den kun dekket enkeltkomponenter inntil 100.000,- men, ok det kan jeg leve med. Men definisjonen hans på en komponent var kanskje mer mistenksom.. jo, et stereoanlegg det er én komponent. Ja, hva hvis f.eks. cd-spilleren koster mer enn 100.000,- hva da? Nei, det var ikke enkeltkomponent, så det var snakk om hele verdien av stereoanlegget opp til 100.000,-.... hmm skeptisk. Tror det er mange her inne som sliter da..

Noen som har erfaringer? Som det blir sagt, det er jo først når forsikringen inntreffer man virkelig vet hvordan den virker.
Har fått noko som liknar på same svaret frå mitt forsikringsselskap (Vesta). Eg har for tida ikkje spesialforsikringar, og har notert ned korleis anlegget er sett saman av fleire einskildkomponentar. Platesamlinga er også sett på som einskilde plater (så har eg også eit arkiv i ein bankboks, slik at alle detaljar er godt lagra)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
TomTom skrev:
KW skrev:
Hei!

Mvh.KW
Nå er det vel veldig sjelden man ikke kan redde innholdet på en harddisk etter hva jeg forstår. Det koster litt, men veldig mye av informasjonen kan jo hentes frem uansett, selv etter brann eller delvis smelting. Er faktisk et norsk firma som er verdensledene på dette, hvis jeg ikke tar helt feil.
Stemmer det. Husker ikke nøyaktig hva de heter, men tror de holder til i eller ved Kongsvinger.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Undersøkte en gang for lenge siden prisen på spesialforsikring på anlegget og musikk.
Husker ikke prisen, men det ble så dyrt at jeg droppet det.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Holmium skrev:
TomTom skrev:
KW skrev:
Hei!

Mvh.KW
Stemmer det. Husker ikke nøyaktig hva de heter, men tror de holder til i eller ved Kongsvinger.
De heter IBAS husker ikke hva det står for, men I(etellerannet)byrået A/S.
Men de tar seg virkelig betalt. en vanlig jobb der data er slettet og disken ellers er i go form koster vel rundt 5k. brent disk.. tja.. 20-50k... Så billigst å kjøpe tilbake.

PK

B

Back_Door

Gjest
Tror svært mange på dette forum absolutt bør tegne en verdisaksforsikring på sitt anlegg, knyttet til sin innboforsikring. Akkurat som man f.eks. gjør ved dyre smykker.

B

Back_Door

Gjest
pks skrev:
De heter IBAS husker ikke hva det står for, men I(etellerannet)byrået A/S.
Men de tar seg virkelig betalt. en vanlig jobb der data er slettet og disken ellers er i go form koster vel rundt 5k. brent disk.. tja.. 20-50k... Så billigst å kjøpe tilbake.

PK
Noen forsikringsselskaper tilbyr sine kunder gratis sikkerhetskopiering av sine bilder. Dette må da samtidig være en genial ide å bruke m.h.t. sin musikk på harddisk? Tar jeg sikkerhetskopi av min musikk på serveren til mitt forsikringsselskap, så bør jeg ha et godt grunnlag for å unngå krangel etter brann eller tyveri?

Edit: Nedlastet musikk er jo selvfølgelig sikret på denne måten så lenge backup er tatt på en hvilken som helst ekstern server. Det eneste forsikringsselskapet trenger å erstatte i den forbindelse, er din egen harddisk. ;) Deretter er det jo bare å laste tilbake sin musikk fra den eksterne server. Ideen er dog også svært relevant for de med en samling bestående av cd og vinyl. Legg inn kartoteket deres hos forsikringsselskapet.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hadde engang kontakt med et forsikringselskap (husker ikke hvilket), men fikk beregnet års-premie på anlegget, og det ble 37.000 ca.. så det droppa eg. Istede fikk jeg utvidet min LO-innbo forsikring med TOPP forsikring, som doblet "enhetsverdi" fra 100k til 200k.. det er den rimeligste forsikrings-oppgraderingen jeg har funnet..

Når det gjelder selve platesamlingen, blir snart komplett innholdsliste og oversiktsbilde låst i safe(sammen med komponentliste/-bilder)

-Kai

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Det kan da ikke være noe krav å dokumentere hver CD med tittel og bilde - det er jo en urimelig oppgave? Det må vel holde å vise frem et foto av reolen og beregne hvor mange meter CD-rygger man har, og deretter kreve en snittpris på en hundrings ca? Med mye nice price i hyllene til Platekompaniet må vel et snitt på hundre kr holde til å nyanskaffe det meste?

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Huff......dette vekket gamle minner hos meg.Jeg hadde innbrudd for 7 år siden.Tyven(e) fikk med seg ca 1700 Lp`er,en boblevest,en lampe og ett par sko!! Stereoanlegget fikk stå ifred. Jeg dro rett nedpå politistasjonen og anmeldte det selvsagt,men saken ble henlagt etter "bevisets stilling". Politiet møtte ikke opp hjemme hos meg engang for å sikre spor.
Jeg hadde da IKKE noen form for forsikring,så jeg kan vel takke meg selv egentlig.Ble dog en meget kostbar erfaring rikere.Føltes som om halve sjela mi ble frastjålet.Jeg har etter dette enda litt problemer å bla i en platebunke da dette frembringer mange minner,både gode og dårlige.

Summa summarium; FORSIKRE "sjela" deres og forøvrig andre verdier i så måte.

Mvh

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hmm, etter å ha lest gjennom denne tråden, sitter jeg plutselig her og føler at jeg burde gjort noe... Jeg har vel sånn ca 1000 titler på vinyl, og mellom 700 og 800 på CD. Mange av disse, faktisk veldig mange, er spesielle saker. Promoer, signerte, få produserte og ellers ettertraktede album finnes det flust av.

Hva sies om Nirvana: "Hormoaning" CD fra Japan, med signaturene til hele bandet, eller promougaven av Kiss: "The Originals", med alt dilldallet som var vedlagt LP-settet intakt, eller Metallica "One", japansk promo-single som det påstås å være kun 60 av, selv om jeg personlig mener det må være flere. Eller hva sies til en av de sjeldneste norske pressingene, nemlig LP-en "Karlsøy Prestegård", av bandet med samme navn. 8)

Slike godbiter har jeg mange av, og føler nå en økende trang til å dokumentere dette. ::)

Finnes det noe dataprogram jeg med fordel kan benytte i registreringsprosessen? Jeg leste om et tidligere i tråden, men det er visstnok begrenset til CD.., eller..?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
havar... vet om et meget bra registertingsprog, men har ikke navne i hode.. Sender en PM i kveld. Vurdrer å bruke dette selv, evt et excel regneark.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
zemtex skrev:
havar... vet om et meget bra registertingsprog, men har ikke navne i hode.. Sender en PM i kveld. Vurdrer å bruke dette selv, evt et excel regneark.
Dette kan du få poste i tråden ;)
Jeg har lenge tenkt å få skrevi inn alle cd'ene mine, så et bruktbart program er fint.
Dog, jeg har ikke på langt nær så mange titler som mange her skisserer at de har..

PK

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
pks skrev:
zemtex skrev:
Dette kan du få poste i tråden ;)
Jeg har lenge tenkt å få skrevi inn alle cd'ene mine, så et bruktbart program er fint.
Dog, jeg har ikke på langt nær så mange titler som mange her skisserer at de har..

PK
Vær bare glad for at antallet er relativt lavt... Registrering tror jeg er en kjedelig prosedyre... ::)

Jeg husker når jeg for mange år siden førte opp samtlige plater i en gul notisbok. Jeg kom opp i hele 60 titler. ;D Det var masete nok det, så jeg kan ikke påstå at jeg gleder meg til å føre opp kanskje 1800... :'(

Zemtex; håper du kommer på det programmet du nevnte. Det høres interessant ut.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jeg legger inn platene i CATraxx samtidig som jeg ripper dem. Koster $40, og er svært enkelt å bruke. Kan legge til så mye info man gidder til hver skive.

Edit: Funker for vinyl, også. Får opp de forskjellige utgivelsene, så er det bare å velge den rette og legge til.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
jowil skrev:
Jeg legger inn platene i CATraxx samtidig som jeg ripper dem. Koster $40, og er svært enkelt å bruke. Kan legge til så mye info man gidder til hver skive.

Edit: Funker for vinyl, også. Får opp de forskjellige utgivelsene, så er det bare å velge den rette og legge til.
Takk for tips! Dette skal jeg sjekke ut. :)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Ser også at for $6.99 får man backup av filen på deres server. Det er vel lurt om PC'en har brent opp sammen med platene. :'(

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
jowil skrev:
Ser også at for $6.99 får man backup av filen på deres server. Det er vel lurt om PC'en har brent opp sammen med platene. :'(
Jepp, det er nok lurt... Alternativet er å brenne ut på CD/DVD og legge i bankboks eller lignende, med jevne mellomrom.

Lurer på om filene kan åpnes av andre programmer..? Hva om det verst tenkelige skjer, er man da avhengig av å åpne filen med samme program?

PS: Mon om det finnes gratisprogrammer som er brukbare..?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Vet at det er mange som bruker Ecxel. Men det ble altfor nitidig for meg. Er vel sånn sett ikke noe problem å bruke en tabell i Word, heller. Kan også hende du finner en crack på en torrentside.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
For de av oss som har lagt inn (sine egne) cdr på harddisk (iTunes) så kan en vel bare printe ut playlist?
Vil forsikringsselskapet godta det? Eventuelt sammen med bilde av ryggene til cd. i cdhylllene?
Jeg har også innboforsikring sammen med toppforsikringen (LO) har spurt over telefonen og de gangene har jeg fått inntrykk av at det hele er dekket.
Billigere (som en over her hevdet) tror jeg det er vanskelig å få gjort det.
Forsikringen er inkludert i kontingenten og toppforsikringen ble gratis ganske nylig i forbindelse med LO jubileumet nå sist.
Tror faktisk jeg likevel skal ta meg en tur å snakke med noen ansikt til ansikt både om cder og selve anlegget.
Mvh.KW

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
zemtex skrev:
Ble litt senere oppfølging av meg enn antatt, men sånn er det når Alzheimern slår inn i tilig alder ;)

http://www.collectorz.com/

Music Collector... heter programmet. Må innrømme at jeg ikke har brukt akkurat den før, men har brukt Movie Collector en del. Regner ved de er mye lik...

-mvh Kai

Topp Bunn