Formel 1 er igang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    OivindJ

    Gjest
    Når petterns subaru er raskere enn en F1 bil, blir dere fornøyd da? Er det da det blir kult å se på F1?
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Formel 1 er jo motorsportens spydspiss.Slik er det bare.Selv om racingen er kanskje tettere i GP2 enn F1 så blir det litt som at GP2 er Weinbrand fra Tyskland,mens F1 er Cognac Grand Champagne...
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Joda, skjønner at F1 er gromt.
    Det er bare så synd at det er så dørgande kjedelig å se på.....
    Her har jeg gått og ergret meg fordi jeg ikke har fått sett på,
    fordi TV2 ikke sender F1 i år,
    og når jeg endelig får sett et løp så er det til å sovne av.
    Og når jeg da får høre at det er sesongens kanskje beste race så må jeg jo begynne å lure...

    ;)
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Aha, må den måten.
    Da forstår jeg.... ;)

    Men hvis man ikke har noen spesiell favoritt, hva da?

    ;)
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Da får du finne én. Jeg synes fotball er dørgende kjedelig, hva som er spennende og ikke avhenger av interessene.

    Til ditt ?. Hvis man vil få mer "action" inn i F1 er eneste veien å gå å begrense hastigheten og teknologien. Grunnen til at det er få forbikjøringer er at bremsestrekningene er så korte at det er utrolig vanskelig å få passert. Videre er det vanskelig å få heng på grunn av at bilen foran ødelegger den vitale luftstrømmen over vingene. F1-biler er helt avhengig av aerodynamisk downforce for å gå så fort som de gjør. Action og teknologi er motstridende interesser i F1, vil man beholde det som motorsportens spydspiss må man godta at løpene blir relativt strategiske av natur. Man tar store skritt i retning "mindre teknologi, mer action" de neste to årene, ved å standardisere motor og gearkasse, redusere aerodynamisk downforce til en brøkdel av dagens og begrense bremseteknologien, men F1 blir nok aldri som go-cart. Heldigvis, spør du meg.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Da får du finne én. Jeg synes fotball er dørgende kjedelig, hva som er spennende og ikke avhenger av interessene.
    Da får jeg vel opplyse om at jeg synes foppal er verdens kjedeligste sport,
    og at jeg har fulgt med på formel 1 , med litt avbrekk av og til, siden 1969.
    Jeg har altså vært interessert i motorsport i nesten hele mitt liv.

    Til ditt ?. Hvis man vil få mer "action" inn i F1 er eneste veien å gå å begrense hastigheten og teknologien.
    Tilpasse teknologen for bedre racing, ja. Det behøver ikke tilsi at hastigheten blir så veldig skadelidende. Dessuten er jo Mad Max Mosley
    så bekymret for de høye hastighetene allerede...

    Grunnen til at det er få forbikjøringer er at bremsestrekningene er så korte at det er utrolig vanskelig å få passert. Videre er det vanskelig å få heng på grunn av at bilen foran ødelegger den vitale luftstrømmen over vingene. F1-biler er helt avhengig av aerodynamisk downforce for å gå så fort som de gjør.
    Ja, det vet jo alle som har fulgt med en stund.

    Action og teknologi er motstridende interesser i F1, vil man beholde det som motorsportens spydspiss må man godta at løpene blir relativt strategiske av natur.
    En instilling jeg ikke er interessert i å godta. Jeg så et intervju med Mad Max engang hvor han hevdet at man ikke trengte forbikjøringer i formel 1.
    Forbikjøringer i forbindelse med pitstop var mer enn nok, mente han.




    Man tar store skritt i retning "mindre teknologi, mer action" de neste to årene, ved å standardisere motor og gearkasse, redusere aerodynamisk downforce til en brøkdel av dagens og begrense bremseteknologien, men F1 blir nok aldri som go-cart. Heldigvis, spør du meg.
    Ja, det skal bli spennede å se om formel 1 blir racing igjen,
    istedet for en kjedelig oppvisningsparade, sånn som det er nå.
    Jeg gleder meg!

    ;)
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Forøvrig, hvis noen er interessert i formel 1 racing
    sjekk ut duellen mellom Gilles Villeneuve og René Arnoux på Dijon i 1979,

    ( link her : http://www.iprimus.ca/~trauttf/Gilles/index.html  )

    eller det klassiske løpet på Monza i 1971, der Peter Gethin vant med
    et hundredel foran Ronnie Peterson.


    Bildet er fra Monza , hvor man legger merke til at Peterson
    kjører uten vinger foran, for å øke hastigheten på langsidene.
    Dette var forøvrig før Monzabanen ble fulstendig ødelagt med chikaner.
    http://www.research-racing.de/ItalianGP1971.htm

    ;)
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Da får jeg vel opplyse om at jeg synes foppal er verdens kjedeligste sport, og at jeg har fulgt med på formel 1 , med litt avbrekk av og til, siden 1969. Jeg har altså vært interessert i motorsport i nesten hele mitt liv.
    Da skulle vel spørsmålstegnet være unødvendig.

    Jeg er positiv til 2008-forslagene, men vil ikke dra det for langt. F1 må være det raskeste og mest avanserte for å beholde sin appell, vil man kun ha racing er det jo bare å se på TOCA eller STCC.

    Dueller som den mellom Villeneuve-Arnoux var vel ikke dagligdags kost i 1979 heller, det er vel ikke uten grunn at den blir fremholdt som tidenes beste?

    Jeg linket forøvrig til en videomontasje av denne duellen tidligere i tråden.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Så er vi vel egentlig litt enige....

    Beklager hvis jeg virker litt krass,
    men siden jeg har vært opptatt av dette i så mange
    år, er det, for meg, tragisk å se hvilken retning formel 1
    har utviklet seg.

    ;)
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Jeg er den siste som skal klage på at noen er krasse... Vi får se i 08.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Formel 1 MÅ og SKAL være The Pinnacle of Motorsports som gode gamle Murray Walker sa.
    Utfordringen er som Løkken sier å få tettere og bedre racing og samtidig beholde Formel 1 sin status som status pr idag..
    Neste år tror jeg veien begynner dit.
    1.Bud:En dekkleverandør.Dagens mesterskap er mer ett dekkmesterskap enn ett fører og konstruktørmesterskap.Dekk er bilens suverent viktigste komponent.Det hjelper ikke med best motor,best chassis og best aero hvis konkurrenten har suverent best dekk.
    2.Bud:Få vekk all elektronisk Driver-aid dilldall.Traction-control og Launch-control har ingen ting på planetens beste racerbiler å gjøre.Fokus må igjen komme mer på fører...
    3.Bud:Reduser det aerodynamiske grepet og øk det mekaniske.Gjerne med en form for innstramming av reglene på vingebruk og tilbake til slicks....
    Jeg synes også at dagens automatgirkasser burde skiftes ut med semi-pnaumatiske girkasser som vi hadde før.Fører girer opp og ned med små elektroniske spaker bak rattet...(disse finnes i dag også og brukes faktisk av enkelte førere på ned-giring,eller kan også brukes ved enkelte feil i girkassa...)
    4.Bud:Innfør standard ECU på bilene.Disse må være 100% plomberte og ta gjerne bort 2-veis telemetri også...
    Hvis ikke racingen blir tettere og vi får flere forbikjøringer av dette må det også strammes inn på reglene på bremsene.Kortere bremsestrekning for å passere hvis man er nærme nok..
    5.Bud:La utviklingen gå fritt på chassis og motor...

    Da tenker jeg vi ville fått sesongene 94-2000 tilbake...
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Formel 1 MÅ og SKAL være The Pinnacle of Motorsports ......
    Joda, enig i det....
    Utfordringen er som Løkken sier å få tettere og bedre racing og samtidig beholde Formel 1 sin status som status pr idag..
    Men det burde la seg gjøre....
    Neste år tror jeg veien begynner dit.
    1.Bud:En dekkleverandør.Dagens mesterskap er mer ett dekkmesterskap enn ett fører og konstruktørmesterskap.Dekk er bilens suverent viktigste komponent.Det hjelper ikke med best motor,best chassis og best aero hvis konkurrenten har suverent best dekk.
    Hmmmm, tjahhhhh, stiller meg nøytral......
    2.Bud:Få vekk all elektronisk Driver-aid dilldall.Traction-control og Launch-control har ingen ting på planetens beste racerbiler å gjøre.Fokus må igjen komme mer på fører...
    Fullstendig enig!

    3.Bud:Reduser det aerodynamiske grepet og øk det mekaniske.Gjerne med en form for innstramming av reglene på vingebruk og tilbake til slicks....
    Enig. Synes også at alle former for winglets og paneler burde forbys. De ser latterlige ut. Enkel-elements vinge foran og bak burde holde. Så kan man heller tillate større tunneller hvis man . Hvis man i tillegg går tilbake til slicks begynner jo bilene å se ok ut igjen.

    Jeg synes også at dagens automatgirkasser burde skiftes ut med semi-pnaumatiske girkasser som vi hadde før.Fører girer opp og ned med små elektroniske spaker bak rattet...
    Helt enig i at føreren burde klare å geare selv.

    4.Bud:Innfør standard ECU på bilene.Disse må være 100% plomberte og ta gjerne bort 2-veis telemetri også...
    hmmmm....foreløpig nøytral......

    Hvis ikke racingen blir tettere og vi får flere forbikjøringer av dette må det også strammes inn på reglene på bremsene.Kortere bremsestrekning for å passere hvis man er nærme nok..
    Tror heller at lengre bremsestrekninger vil gjøre forbikjøringer lettere.


    5.Bud:La utviklingen gå fritt på chassis og motor...
    Det ville jo øke mangfoldet igjen, istedet for som i dag hvor alle bilene ser helt like ut....
    Da tenker jeg vi ville fått sesongene 94-2000 tilbake...
    Eller i hvert fall litt racing igjen.....

    Selv synes jeg vi burde gi førerne mere motor ( dreimoment og hestekrefter ), mere mekanisk veigrep og mindre aerodynamisk veigrep.
    Da ville bilene bli vanskeligere å kjøre, og morsommere for oss og se på.
    Jeg tror også det ville gi flere forbikjøringer....håper jeg.....

    ;)
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Selfølgelig mener jeg lengre bremsestrekning....Ren skrivefeil...
    Jeg også var meget skeptisk til innføring av 2.4 Liters V8 i F1,men når man ser at rundetidene er nesten de samme i år som i fjor og at farten i svingene har gått betydelig opp selv om motorene har ca 200 HK mindre....Ja da er jeg redd for at vi kan få 1 Mai 1994 om igjen hvis motorstørrelsen skulle økes....
    Utviklingen går styggfort..
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Ja, men rundetidene i seg selv betyr IMHO ingenting.
    Hvis vi fikk fjernet litt av aero-driten, og gitt bilene flere hester,  ville hastighetene i svingene gå ned, men hastigheten på langsidene ville øke.
    Hvis man så fikk sørget for at bremsstrekningene ble lengre, tror jeg det ville bli flere forbikjøringer.
    Da ville kanskje Alonso klart å kjøre forbi Schumi på banen,
    og kanskje Schumi klarte å kjøre forbi Alonso  igjen,
    og nå bør jeg vel stoppe før jeg blir helt febrilsk......

    ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Da ville kanskje Alonso klart å kjøre forbi Schumi på banen,
    og kanskje Schumi  klarte å kjøre forbi Alonso  igjen,
    og nå bør jeg vel stoppe før jeg blir helt febrilsk......

    ;D
    Du gikk litt for langt allerede, det holder at Alonso kjører forbi skomakeren ;D ;D
    Takket være forp****** Ballebrokk TV2 får jeg ikke se F1. De har jo sløst bort alle pengene på fotball. :'(
    Ikke vil jeg bytte Canal Digital med Viasat heller. :-/
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg for min del liker å se at løp blir avgjort i svinger.Dvs at man vinner eller taper tid til sin konkurrent der.
    Det er jo hastigheten i svinger og G-kreftene som er facinerende med F1..
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    Et passende DIY prosjekt for litt praktisk erfaring?

    -Rør-ramme(go-cart størrelse)
    -Sport turer MC-motor (1100-1300cm3)
    -Groundeffect chassis + masse spoilere

    Utenom at dette garantert er å leke med livet, så hadde det jo vært hysterisk morsomt.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Hva tror menigheten om stuntet til MS på kvaliken?
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Vanskelig å si. Forhåpentligvis hadde løpsjuryen mer bevis enn bare det som fremkom på TV, selv om det så høyst mistenksomt ut (for ikke å snakke om kommentarene på pressekonferansen). Straffen var streng og bør ikke ha vært basert på indisier alene. Synd for VM. Jeg har intet imot Alonso, men håper han planter bilen i veggen i dag.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Er det synd for VM at Ferrari/Shumacher ikke kan gjøre som de vil?
    Det som er synd er at en gammel storhet som begynner å bli akterutseilt må ty til slike triks i håp om å vinne.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Det som er synd er at dette i stor grad kan avgjøre hele VM.
    Er stor alonso og renault fan, men gleder meg ikke over dette i det hele tatt. Så på en måte er jeg enig med Ivar i at Brutt løp for Alonso i dag vil bidra til at resten av sesongen vil bli spennende. På den andre siden så viser nå MS seg igjen som den usportslige bondetampen han egentlig er, og har IMO ingenting i toppen å gjøre lenger. Kvalmende.
    Smart trekk av MS i sin mest sannsynlig siste sesong. Gi seg på topp, HAH. Han vil bli husket som en fuskefant.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Se Kimi dere :eek:
    Alonso skal nok ikke ta denne seieren for gitt nei.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Greit nok at kommentatorene maser 'kimi kimi' hele tiden når han ligger i tet. Litt slitsomt blir det når han ligger midt i feltet og vi hører det samme hele tiden. 'Hvor er kimi ? hvor er kimi?"
    Skulle tro disse komentatoren var i nær familie med denn finnen
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Joda, men Kimi er en utrolig spennende sjåfør. Når han først har dagen og bilen fungerer, så går det styggfort.
    Spennende Monaco runde til nå. Dette er gøy. :D
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Ja, gøy, men synd det går på søplekanalen TV3 med stadige reklamepauser. F**K.

    EDIT: og der hadde kimi brutt mens vi så på Idiot-reklame.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Nei nei nei nei. Ikke mulig.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    23 runder igjen, og MS allerede oppe på 7 plass. Imponerende. (Selv om jeg hater å innrømme det ;D )
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Utrolig synd med Kimi, men bortsett fra det var det et utrolig gøy løp til Monaco å være.
    Fisichella beviste ihvertfall at forbikjøring er mulig ;D Gal mann.
     

    Alas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    209
    Antall liker
    2
    Det er nå jeg ligger og griner fordi jeg ikke har TV3 :'( :'(

    Formel 1 er den mest fantastiske søndagsunderholdning kan kan tenke seg. Synes nå jeg da.

    Mvh
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Det er nå jeg ligger og griner fordi jeg ikke har TV3 :'( :'(

    Formel 1 er den mest fantastiske søndagsunderholdning kan kan tenke seg. Synes nå jeg da.

    Mvh
    Gikk rett å fikk meg et tv3 abbonement når f1 sesongen nærmet seg. En formel1 søndag er en god søndag. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn