Formel 1 er igang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Det var da fælt. Hva har nevnte herrer å vise til? Langt mindre enn IRL-, Indy500- og F1-vinner Villeneuve, som jeg vil påstå fikk mer ut av bilen sin i år enn overnevnte. I Frankrike hadde JV 7. raskeste rundetid, i en BMW Sauber, vesentlig raskere en Fisi som kjørte Renault. Fisi har kjørt en "championship contender" i to år, med svært lite resultater å vise til.

    De La Rosa kjører en bil god nok til å vinne. Hvis han slår Räikkönen og noen av Ferrariene eller Renaultene (med reservasjon for Fisi) skal jeg revurdere ham.
    Jo da, jeg er stort sett enig. JV er nok en bedre fører enn de fleste i sirkuset. Leit at han ikke får et ordentlig sete; han hadde garantert gjort seg i stedet for Fisi.... På den annen side er jeg nok redd at han er over toppen.
    Hva angår DeLa Rosa får vi gi ham litt tid, han er ikke nødvendigvis av de store han heller, men dessverre kan ikke alle være enere. :)

    Honkey
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    http://www.dagsavisen.no/sport/article2252064.ece

    Viser det seg at Renault har en teknisk innretning de andre ikke har? Hm. Det setter jo Alonsos blendende kjøring i et litt annet lys. Spørsmålet er i så fall om det er storm i vannglass eller en reell fordel for føreren.

    Honkey
    Briatore har mer enn antydet "foul play" over det der. De har kjørt med den i ett år uten at noen har reagert, ifølge FIA har den vært lovlig, men nå som Ferrari nærmer seg skal den plutselig forbys. Jeg vet ikke hva jeg skal tro.

    http://www.lifeinitaly.com/News/news-detailed.asp?newsid=2789
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Briatore har mer enn antydet "foul play" over det der. De har kjørt med den i ett og et halvt år uten at noen har reagert, ifølge FIA har den vært lovlig, men nå som Ferrari nærmer seg skal den plutselig forbys. Jeg vet ikke hva jeg skal tro.
    Aha. Jeg må allikevel spørre meg om Ferrrari har en slags konspiratorisk makt over FIA? Det høres litt vel far fetched ut, vel? Selvsagt kan det være at Ferrari i desperasjon søker å hente ut noen tusendeler der de er å finne, og på denne bakgrunnen har levert en formell klage på dette systemet nå. Pokker heller, har det vært kjent hele tiden kunne vel flere installert noe av det samme?

    Honkey
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Det er vel ikke noe nytt at Ferrari med deres førere bruker alle midler, også de langt ut i gråsonen eller mer, for å vinne.
    Ferrari makt over FIA? Ja.
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Dommen.

    Kjennelsen:

    INTERNATIONAL COURT OF APPEAL (I.C.A.)

    of the

    FEDERATION INTERNATIONALE DE L'AUTOMOBILE

    Referred by the Federation Internationale de l'Automobile by virtue of Article 1 of the Regulations of the International Court of Appeal

    CASE

    Appeal against Decision N°8 handed down by the Stewards of the Meeting on 28 July 2006 concerning the T car of competitor Mild Seven Renault F1 on the occasion of the Grand Prix of Germany and counting towards the 2006 FIA Formula One World Championship

    Hearing of Tuesday 22 August 2006 in Paris

    The FIA INTERNATIONAL COURT OF APPEAL, comprising Mr Philippe ROBERTI de WINGHE (Belgium), elected President, Mr Pierre TOURIGNY (Canada), Mr John CASSIDY (United States), and Mr Anthony SCRIVENER (Great Britain),

    Meeting in Paris on Tuesday 22 August 2006 at the Headquarters of the Federation Internationale de l'Automobile, 8 place de la Concorde, 75008 Paris,

    Ruling on the appeal lodged by the FIA against Decision N°8 of the Stewards of the Meeting of the Grand Prix of Germany handed down on 28 July 2006 authorising the use of mass dampers;

    After hearing:

    For the FIA, the appellant, Mr Pierre de CONINCK, Secretary General of the Sport Department, Mr Sebastien BERNARD, Head of the Legal Department, Mr Charlie WHITING, Director of the Technical Department, Mr Jo BAUER, Technical Delegate, assisted by Mr Peter WRIGHT, technical expert requested by the FIA;

    For the respondent, Mild Seven Renault F1, Mr Steve NIELSEN, Team Manager, Mr Pat SYMONDS, Executive Director of Engineering, Mr Bob BELL, Technical Director, assisted by Mr Ali MALEK, QC and by Andrew FORD, Lawyer, and Mr Robin S. SHARP technical expert requested by the Mild Seven Renault F1 Team;

    After acknowledging that the due hearing of all parties had been respected, that the appeal was admissible, the rights of all parties having been duly examined both prior to the hearing and during the hearing itself, and the appellant, the respondent, the advisors and experts having been cross-examined and having supplied detailed explanations and answers to questions when asked during the hearing by way of a system of simultaneous interpretation which was not in any way criticised by the parties;

    WHEREAS the explanations provided by the FIA concerned the implementation of Articles 1.4, 1.14, and 3.15 of the Technical Regulations;

    WHEREAS the appellant asserts that the Tuned Mass Damper (TMD) had an impact on the aerodynamic performance of the car and that it was not part of the suspension as defined by Article 1.14 of the Technical Regulations because it is integrated and part of the bodywork and cannot be separated from it;

    WHEREAS the appellant also claims that this device includes, inside the casing attached to the bodywork, a mass of between 5 and 10 kilograms sprung by two springs suspended from the casing, that is to say the bodywork, the purpose of which is to decrease compressions and travel when a car is driven over imperfections on a track, and which thus has an aerodynamic impact on the nose of the bodywork, independently of any other effects;

    WHEREAS the respondent claims on the other hand that the primary objective of this device is to avoid vibrations caused by imperfections on the track and, in both the memorandum from Mild Seven Renault F1 and the declarations made by the respondent and experts during the hearing: "only offers a small, subsidiary aerodynamic advantage" and produces a "small consequential improvement in aerodynamics";

    WHEREAS the expert called by Mild Seven Renault F1, Professor Robin S SHARP, specified in his memorandum that "the aerodynamic benefit obtained by using TMDs is small, secondary, and incidental to the main purpose which is vibration control";

    WHEREAS those statements were confirmed by Mild Seven Renault F1 during the hearing;

    WHEREAS whatever the benefit may be, even if downplayed by Mild Seven Renault F1, it is necessary to apply Article 3.15 of the Formula One Technical Regulations which specifies that: "........any specific part of the car influencing its aerodynamic performance:

       * must comply with the rules relating to bodywork.
       * must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom).
       * must remain immobile in relation to the sprung part of the car.......";

    WHEREAS consequently, the TMD with its mobile mass is not in compliance with Article 3.15 of the Formula One Technical Regulations which also include Articles 2.4 and 2.6 which specify that cars must fully comply with the Technical Regulations during the whole duration of an event;

    WHEREAS the TMD is not a suspended part as defined by Article 1.14 of the Formula One Technical Regulations which states that the sprung suspension is "the means whereby all complete wheels are suspended from the body/chassis unit by a spring medium";

    WHEREAS it is necessary to give credit to all parties for their willingness to communicate with each other on the subject, it is however necessary, for any future developments that might apply to similar devices, to refer to Article 2.4 of the Technical Regulations which allows competitors to justify the innovations which are suggested, and to obtain official clarification from the FIA in this respect, which was not the case;

    WHEREAS in the light of the principles mentioned with respect to the application of certain articles of the Formula One Technical Regulations, and in the mutual interest of the competitors and of the FIA, the ICA does not wish to pronounce a sentence with regard to the costs of the hearing;

    ON THESE GROUNDS,

    STATES and RULES that the FIA's appeal is admissible;

    DECLARES that the appeal is founded;

    QUASHES consequently Decision N°8 taken by the Stewards of the Meeting on 28 July 2006 at the Grand Prix of Germany;

    RE-RULING,

    STATES AND RULES that use of the device known as TMD is an infringement of Article 3.15 of the Formula One Technical Regulations.

    Paris, 22 August 2006

    The PRESIDENT
    Dingsen:

     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Synes vel FIA-gjennomgangen virker fair enough; Renault forsøker forsåvidt også å bagatellisere denne enheten. Da får vi nå altså se om den har noen signifikant effekt eller ei.
    Litt far fetched å mene at denne saken er Ferraris feil, eller...?

    Honkey
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Massa i pole for første gang, Schumacher på 2. Renaultene til Alonso og Fisi på 3. og 4. Jeg må dog innrømme at etter tapet av JV og Montoya, de to mest spennende og uforutsigbare førerne i F1-sirkuset, så er det ikke så mye som engasjerer mer. Det har blitt vanskelig å holde seg motivert som fan. MotoGP er dessuten blitt så vanvittig heftig at det holder på å vinne meg over. Jeg har fulgt MotoGP sporadisk siden Doohans glansdager i 96-97, men med de nye firetakterne tok det av. Farten og akselerasjonen gjør det nå nesten like spektakulært som F1 (260hk i en 145 kilos sykkel, 340+km/t på strekkene - det imponerer) og racingen er simpelt hen vanvittig mye bedre. Vurderer å konvertere fra fulltids F1-fan til fulltids MotoGP-fan hvis F1 ikke fornyer seg snart.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Jeg har allerede konvertert, hvis man kan si det sånn.
    Har kun sett et formel 1 løp i år, og det var rimelig kjedelig.

    MotoGP er en helt annen sak....



    ;)
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Monty og Villenøff var begge i beste fall mediokre førere.Jeg for min del har bestandig tilgodesett førere som Let the driving do the talking...Schumacher og Prost.
    Villenøff verdensmester i 97 i en av tidenes mest overlegne biler.At Schumacher klarte å presse han gjennom hele sesongen til langt uti siste løp om førertittelen i hva Schumi selv kalte"en slede av en bil" vil stå som en påla i mannens ekstreme racecraft..
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Monty og Villenøff var begge i beste fall mediokre førere.
    Beklager, du blir ikke IRL-mester, Indy500-vinner og F1-mester som en medioker fører, selv ikke i den beste bilen. Frentzen kjørte samme bil som Villeneuve og han ble grundig distansert. Coulthard kjørte den suverent beste bilen i 98 og var ikke i nærheten av noen VM-tittel. Barrichello hadde den suverent beste bilen i 2001, 2002 og 2004 og har bare vunnet et fåtall løp. Fisichella i fjor. For å bli mester må du dominere teamkollegaen din først og fremst, dernest må du prestere under press. Ytelsen til en bil avhenger også mer enn noe av samspillet mellom føreren og hans løpsingeniør, en medioker fører vil ikke ha den beste bilen simpelt hen fordi han ikke vil evne å sette den opp optimalt for hver bane. Ferrari har vært så dominerende nettopp fordi Schumacher har en unik evne til å detektere og kommunisere akkurat hva som kreves av bilen og oppsettet.

    Når det er sagt mener jeg Villeneuves beste sesong ikke var 97, men 96 og delvis 2001. I 96 kom han inn i F1 og tok pole position i sitt aller første løp, som han hadde vunnet hvis det ikke var for tekniske problemer. Det tok også bare 4 løp før han vant, den snareste seier i moderne F1. Han presset Hill til det siste løpet før tittelen ble avgjort i debutsesongen. Montoya har også vist seg dyktig, han dominerte Ralf, han kjempet om tittelen i 2003 og han vant også Indy500 og Cart-tittelen.

    Schumacher er bedre enn begge disse, men mediokre? ikke snakk om. Mediokre førere vinner ikke F1-løp.

    Villenøff verdensmester i 97 i en av tidenes mest overlegne biler.
    Schumachers var ikke noe mindre overlegen i 2002 og 2004. Eller Häkkinens i 98 for den del. Det gir ingen mening å "underkjenne" en VM-tittel av den grunn, mange førere som kjører i dag ville ikke vært i nærheten av å vinne mesterskapet selv i en suveren bil.

    At Schumacher klarte å presse han gjennom hele sesongen til langt uti siste løp om førertittelen i hva Schumi selv kalte"en slede av en bil" vil stå som en påla i mannens ekstreme racecraft..
    Og hans forsøk på å kjøre Villeneuve av banen vil stå som en påle i hans usportslighet.
     

    hugin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    229
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Jeg registrerer at Hr. Løkken er "all over the place" om dagen, kunnskapsrik og med meningers mot som vanlig ;-)

    Stå på 8)
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Dette "bumpet" var da vel relevant nok...? :)
    Er uansett ikke jeg som har bumpet noen av de andre trådene her....!

    Honkey
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Spekulasjoner, Bild er en sladderavis. Jeg tror ikke han gir seg, vi får se på pressekonferansen på Søndag.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Håper han tar en sesong til, han er fortsatt blandt de 4-5 beste..
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Fisi får en sesong til i Renault sammen med Heikki Kovalainen, noe som betyr at Räikkönen mest sannsynlig går til Ferrari eller blir i McLaren. Som McLarenfan håper jeg på det siste. Det hadde vært morro å se Kimi og Alonso i et "dream-team" a la Senna og Prost på begynnelsen av 90-tallet, men da må nok McLaren få orden på bilen. Hvis Schumi gir seg tror jeg dessverre at Kimi går til "erkefienden" :)
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Det hadde vært morro å se Kimi og Alonso i et "dream-team" a la Senna og Prost på begynnelsen av 90-tallet...
    Rettelse: På slutten av 80-tallet. Senna og Prost kjørte begge McLaren i 1988 og 1989.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Det er så lenge siden, ja. Hmf, begynner visst å bli gammel...
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=130011

    Undrer meg litt at Renault kan gå ut med såpass krasse påstander. Det er i prinsippet så grovt at FIA bør kreve dokumentasjon. For enten er Renault nå grepet av panikk, eller F1 er pill råttent.
    For øvrig ble jo Schumacher også flyttet tilbake i feltet etter sin tvilsomme manøver for et par løp siden, er det strengt tatt forskjeller her? Det er vel for så vidt riktig som Alonso har hevdet at Schumacher går lengre enn de fleste (over lik...?) for å innkassere sieren, men husk at i hans etterhvert ekstreme vinnerrekke "mangler" resultatene fra det året han torpederte sin motstander i siste løp. Vi kan like eller ikke like hans ekstreme vinnerinstinkt, men vi kan neppe benekte at han har vært den største F1 fører gjennom alle tider.

    Honkey
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Men om det er holdningen din; hvordan tenker du å underbygge det?

    Honkey
    Har ikke tenkt å prøve på det.
    Det er kun min personlige mening.
    Og ja, jeg inrømmer gjerne at min personlige mening i så måte
    er veldig farget av at F1 i de siste år ( fremdeles etter min mening )
    har gått fra å være racing til å bli sirkus. Sirkus selger, det gjør ikke racing.

    ;)

    edit:

    Og det synes jeg er veldig trist.
    Jeg har fulgt F1 siden Ronnie Pettersons storhetstid....
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Har ikke tenkt å prøve på det.
    Det er kun min personlige mening.
    Og ja, jeg inrømmer gjerne at min personlige mening i så måte
    er veldig farget av at F1 i de siste år ( fremdeles etter min mening )
    har gått fra å være racing til å bli sirkus. Sirkus selger, det gjør ikke racing.

    ;)

    edit:

    Og det synes jeg er veldig trist.
    Jeg har fulgt F1 siden Ronnie Pettersons storhetstid....
    Jo klart alle har rett til å ha en mening, men jeg blir bare så firvirret av at folk bare bestemmmer seg for noe, og da ER det sånn, helt uavhengig av om det kan dokumenteres eller ei. Det er greit nok at man kan få en følelse av at det er fikset eller på annen måte korrupt, men den følelsen betyr i grunn ingenting dersom vi ikke kan knytte den til noe konkret.
    Det er klart at med så mange penger i omløp, så vil noen forsøke seg med humbug. Men ettersom det er et sterkt konkurranseelement her, så er det også sterk motivasjon for å avsløre eventuelle utro tjenere hos konkurrentene.
    SÅ om vi tenker å påstå at noe er galt bør vi nok kunne underbygge det litt bedre enn bare si at "jeg har bestemt meg for det".

    Honkey
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Har full forståelse for at du mener det.

    Jer er frustrert over at F1, som var så spennende,
    ikke har vært det på mange, mange år.....

    Har faktisk bare sett et løp i år,
    og da gadd jeg ikke mer.



    ;)
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes forøvrig det var merkelig at de ikke tok ham inn i pit og byttet dekk tidligere, siden de åpenbart ikke fungerte, men å beskylde teamet sitt for å ikke ønske at han skal vinne VM, er bare latterlig.

    ...og denne sytepaven skal kjøre for McLaren istedenfor Kimi til neste år. Grrrr :mad:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Og da er det bare å gratulere Alonso med nok en VM tittel. Heldigvis.
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Og da er det bare å gratulere Alonso med nok en VM tittel. Heldigvis.
    Jo, han er da vinneren, men jeg synes vel ikke han har vist verdens beste framferd i det han så Schumacher hale innpå. Toppen kom vel da han beskyldte sine egne for sabotasje. Hva kan da Schumacher si om de to siste løpene? Og i sannhetens navn kjørte tidenes formel-1 fører et mektig løp i går, og viste seg som den kongen han er.

    Honkey
     

    Arne_Marco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2002
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    Det blir rart å følge Formel 1 uten Schumacher ... i 15 år har han vært mer eller mindre midtpunktet. Så langt ser jeg ingen fører som vil få en tilsvarende posisjon.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Tja, Alonso har jo alle muligheter. Han har 2 VM-titler allerede og er bare 25 år. Når det er sagt tror jeg ikke han er, eller vil bli, like god som Schumacher, og han kommer nok til å slite med å ta tittelen til neste år hvis ikke McLaren skjerper seg betraktelig. Jeg spår at neste års verdensmester blir finsk - Räikönnen eller Kovalainen, men som alltid håper jeg at McLaren tar tittelen.
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Neste år er det "a whole new ball game". Jeg tipper at Massa tar tittelen. Men nå om dagen ser jeg nesten bare på Moto-GP, det er så vanvittig mye mer spennende. Årets siste løp går i Valencia nå til helga, Rossi og Hayden kjemper om tittelen, det blir kjempe.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det er en helt annen racing i MotoGP, og jeg gleder meg mer til de løpene enn til å se Formel 1 for tiden. Dessverre synes jeg Rossi har vært litt for dominerende de siste årene, og jeg er ganske sikker på at han tar sin sjette tittel på rad på søndag. Til neste år blir det spennende å se hvilken fabrikk som får mest ut av de nye 800-kubikkerne, og jeg tror at Pedrosa muligens kan utfordre Rossi om tittelen.
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Brukbar avslutning på en fenomenal sesong. Den beste vinner ikke (VM), men slik er racing. Neste år blir Pedrosa farlig.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Pedrosa er en kommende mann, helt klart.
    Selv gleder jeg meg mest til Capirossi og Casey Stoner på Ducati neste år....


    ;)
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Det går rykter om at Sete Gibernau skal legge opp. Alle teamene har nå annonsert neste års førere (bortsett fra Illmor), så det kan se ut til at ryktene er sanne. En litt trist sorti for en svært dyktig fører. Jeg håper han blir å se i WSBK til neste år, men det er vel ikke så veldig sannsynlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn