Forforsterkeren - hvor viktig er den?

MgrBuddha

Medlem
Ble medlem
17.04.2009
Antall liker
0
Vær hilset ærede forummedlemmer. Dette er mitt første framstøt etter å ha lurket rundt her noen uker. Har etter et betydelig antall i år i dvale begynt å gjennopplive lyd-gleden, og det er mye jeg trenger å vite. Det begynte i vinter med at jeg kjøpte ny TV. Så kom tanken på at det skulle gjort seg med litt lyd til denne, og vips så hadde jeg gjort et for meg betydelig hugg på kreditt kortet. Endte opp med en Samsung LE46A786 LED-LCD, Yamaha RX-V3900 receiver, høyttalerpakke bestående av XTZ 99.36 fronter, 99.25 senter, og 99W12 DSP sub. Sammen med mitt gamle par Celestion 300 bak gir dette hyggelig kinolyd. Jeg blåste støv av min Electrocompaniet ECI-1, og har koblet denne som effekttrinn for frontene. Lydavspillingen foretas fra en tidlig nittitalls Denon DCD S10.

Mye vil, som alle her sikkert har smertefull erfaring med, ha mer. Så snart saldo på kortet er i balanse går veien videre, men hvor? Foreløpig er separat dedikert musikkanlegg praktisk og økonomisk ikke realiserbart så hybrid-løsningen vil jeg måtte leve med en god stund til. Jeg har to oppgraderingsprosjekt jeg mediterer over: Effekttrinn og DAC.

ECI-1'ern (#1278) har gitt meg mye glede siden jeg kjøpte den på HFK for ca 15 år siden. Er så emosjonelt knyttet til den at det er mulig jeg beholder den selv om jeg skulle finne på å prøve noe nytt. Vet at det går an å få den oppgradert, hvilket jeg selvfølgelig vurderer. Men så har altså jeg snakket med en kar, og dessuten lest litt her og der, og det har begynt å spire en hunger etter noe annet norsk; Dynamic Precision - nærmere bestemt A1B. Et brukt eksemplar av denne kan jeg muligens håndtere økonomisk innen alt for lang tid. Ser at de dukker opp her på bruktbørsen med jevne mellomrom. Et annet merke som anbefales (på AVforum) varmt til XTZ'ene er Parasound - og den A21'ern ser riktig så fin ut. Musikalsk må jeg ha noe som lyder bra på alt, med overkant vekt på jazz/klassisk/fet rockelyd.

Har også lyst til å prøve en DAC for å se hva mer som kan hentes ut av kilden. Har jo også noen hundre LP'er stående, men de får den gamle Planar'en (trenger ny strikk!) ta seg av inntil videre. Altså DAC - de fra Benchmark virker spennende, men det finnes sikkert masse bra til en overkommelig pris. S10'en som jeg bruker nå er forholdsvis lys og krisp i lyden, men dette har gått bra sammen med den litt mørke og myke ECI'en. Anbefalinger?

Og så til topic - forforsterker. Hva er egentlig det annet enn en volumknott? I dag kjører jeg musikk gjennom Yamahaen, og bruker "Pure Direct" videre til frontene via ECI'en. Skulle jeg finne på å kjøpe f.eks en DP og koble på samme måte vil da Yamahaen bli det svake ledd? Ville jeg være bedre tjent med å investere i tilsvarende priset (som en DP) kombo med forforsterker + effekt, koble lydkilde til forforsterkeren og Yamahaen som sekundær input ved TV/film? En mulighet jeg ser for meg er Benchmark DAC-1 Pre som både DAC og forforsterker til musikk, og til fronthøyttalerne for film.

Kommentarer og anbefalinger mottas med takk :)

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
896
Jeg har akkurat lagt inn en bestilling på en PS-Audio Perfect Wave Dac. Dette er en Dac som vil kunne bygges ut til en nettverksspiller ved at man setter inn et tilleggskort som vil komme senere. Det som er relevant for spørsmålet ditt er at denne kommer med en digital volumkontroll. Denne reguleringen av volum er en ren matematisk beregning, altså absolutt ingen degradering av lydsignalet. Dette i motsetning til en vanlig forforsterker hvor signalet alltid vil måtte gå innom en ekstra boks og et ekstra sett kabler. Forbeholdet er at man ikke reduserer lyden med mer enn 50% av max, da ved opp til 50% volum vil oppløsningen reduseres. Dette ved avspilling av 16 bits materiale gjennom 24 bits Dac'en som brukes.

En del hevder at denne type volumkontroll ikke kan måle seg med en vanlig forforsterker. Men de Dac/CD spillerne som har denne type volumkontroll har ofte et utgangssteg som ikke er i stand til å drive en effektforsterker, eller kvaliteten på steget har ikke hatt generelt god nok kvalitet. PWD er en high-end Dac med et skikkelig utgangssteg. I tillegg er den helbalansert og passer bra sammen med balanserte effektforsterkere som DP, Parasound eller Hegel H4SE som jeg skal bruke den med.

PWD blir lansert i disse dager, pris 3000 USD.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Om det passer i oppsettet, er de eldre DP/passive pre-amper bedre enn den nyere A1B. C1B.
Men de har ikke fjernkontroll.

Arne K

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.338
Torget vurderinger
1
Ketil skrev:
...
Denne reguleringen av volum er en ren matematisk beregning, altså absolutt ingen degradering av lydsignalet. Dette i motsetning til en vanlig forforsterker hvor signalet alltid vil måtte gå innom en ekstra boks og et ekstra sett kabler. Forbeholdet er at man ikke reduserer lyden med mer enn 50% av max, da ved opp til 50% volum vil oppløsningen reduseres. Dette ved avspilling av 16 bits materiale gjennom 24 bits Dac'en som brukes.
...
... [EDIT selvmoderasjon] ... Både digitale og analoge volumkontroller/forforsterkere kan gjøres slik at de er lydlig transparente ift. signalet som skal dempes - to a point, som det heter - begge deler kan også helt fint gjøres på måter som roter tingene til ....

Forskjellen i dynamisk spenn mellom 16bit og 24bit er ca 48 dB eller 1:256 (i det digitale domenet), i hvilken grad dette er utnyttbart er imidlertid særlig avhengig av de analogekretsløpene som i praksis «reduserer» 24 digitale bit til omkring 20 «analoge» bit, dvs en gevinst ift. 16 bit på 4 bit, ca 24 dB eller ca 1:16. Hvor godt en digital volumkontroll fungerer er helt avhengig av den «matematiske» implementeringen (herunder dither - en digital volumkontroll er f.eks. pr. def ikke «bit perfect», noe som i andre sammenhenger tilegges uforholdsmessig stor vekt), og hvor godt utstyret er nivåtilpasset ift faktisk tilgjengelig dynamikkområde og lyttenivå.

EDIT: det er vanligvis heller ikke så fryktelig «vanskelig» å «drive» et effektrinn og kabler med et linjesignal ... og det er en viss sannsynlighet for at det er minst like «vanskelig» å «drive» tilhørende forforsterker og kabler ...

mvh
KJ

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
896
KJ skrev:
Ketil skrev:
...
Denne reguleringen av volum er en ren matematisk beregning, altså absolutt ingen degradering av lydsignalet. Dette i motsetning til en vanlig forforsterker hvor signalet alltid vil måtte gå innom en ekstra boks og et ekstra sett kabler. Forbeholdet er at man ikke reduserer lyden med mer enn 50% av max, da ved opp til 50% volum vil oppløsningen reduseres. Dette ved avspilling av 16 bits materiale gjennom 24 bits Dac'en som brukes.
...
Du får ha meg unskyldt uttrykket, men dette er stort sett sludder og pølsevev. Både digitale og analoge volumkontroller/forforsterkere kan gjøres slik at de er lydlig transparente ift. signalet som skal dempes - to a point, som det heter - begge deler kan også helt fint gjøres på måter som roter tingene til ....

Forskjellen i dynamisk spenn mellom 16bit og 24bit er ca 48 dB eller 1:256 (i det digitale domenet), i hvilken grad dette er utnyttbart er imidlertid særlig avhengig av de analogekretsløpene som i praksis «reduserer» 24 digitale bit til omkring 20 «analoge» bit, dvs en gevinst ift. 16 bit på 4 bit, ca 24 dB eller ca 1:16. Hvor godt en digital volumkontroll fungerer er helt avhengig av den «matematiske» implementeringen (herunder dither - en digital volumkontroll er f.eks. pr. def ikke «bit perfect» som i andre sammenhenger tilegges uforholdsmessig stor vekt), og hvor godt utstyret er nivåtilpasset ift faktisk tilgjengelig dynamikkområde og lyttenivå.

EDIT: det er vanligvis heller ikke så fryktelig «vanskelig» å «drive» et effektrinn og kabler med et linjesignal ... og det er en viss sannsynlighet for at det er minst like «vanskelig» å «drive» tilhørende forforsterker og kabler ...

mvh
KJ
Ulempene med å kontrollere volum innen det analoge domene tror jeg er ganske velkjente. En separat boks, separate kabler. At dette påvirker lyden er selvsagt. At det kan gjøres lydlig transparent som du sier er ganske sikkert. Men hva er det mange betaler titusenvis av kroner på for separat pre og tilhørende signalkabel? Volumstyring innen det digitale domene er sikkert heller ikke uproblematisk. Men det gir en annen måte å angripe problemstillingen på som er kostnadseffektiv på en helt annen måte. Kanskje motstanden mot digital volumkontroll ligger akkurat her; fortapt fortjeneste for mange hifi produsenter hvis audiofile finner ut at de kan greie seg uten pre.

Ellers synes jeg svaret ditt er litt symptomatisk for en del innlegg. Enten så får man liten respons, eller så får man en skyllebøtte rett i trynet. Det gjør kanskje at noen tenker seg litt om før de taster et innlegg.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.338
Torget vurderinger
1
Ketil skrev:
...
Ellers synes jeg svaret ditt er litt symptomatisk for en del innlegg. Enten så får man liten respons, eller så får man en skyllebøtte rett i trynet. Det gjør kanskje at noen tenker seg litt om før de taster et innlegg.
Som sagt «Unskyld uttrykket» ... jeg har nå moderert meg selv, «skylle bøtta» synes jeg forøvrig var litt tam 8)

For å polemisere litt, så er det symptomatiske IMHO en del «dogmatiske» framstillinger på sviktende grunnlag, men det er en annen debatt ... ;)

mvh
KJ

MgrBuddha

Medlem
Ble medlem
17.04.2009
Antall liker
0
Takker for svar, men jeg må medgi at noen av utredningene her svevde en liten bit over mitt nåværende kunnskapsnivå. Forsto jeg Ketil rett så er det slik at en digital volumjustering på en (24 bits)DAC i stedet for en pre fordrer at man spiller på minst 50% volum for ikke å tape oppløsning. Dette er i så fall en litt upraktisk løsning. Det meste av lyttetiden hos meg foregår på relativt beskjedent volumnivå.

Og ellers forstår jeg det slik at en analog pre er en aktiv bidragsyter til det endelig resultat. En hyggelig PM fra en annet forumsmedlem beskrev det i poetiske ordelag som at pre er hjernen og effekt er hjertet i oppsettet :)

Dette betyr at jeg må ta stilling til følgende: Gitt en viss sum tilgjengelige kroner (kanskje mellom 15 og 25k) må jeg enten velge å gå for pre+effekt, eller alt på effekt og inntil videre bruke denne med min Yamaha RX-V3900(har ikke balansert utgang) som pre. Fronthøyttalerne må i alle tilfelle deles av både musikk og filmanlegg slik det er i dag.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.380
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en Logitech Transporter som forforsterker. Den eneste ulempen med det er at man eventuelt må ha en brukandes AD-konverter til sine analoge kilder.

Transporteren maksimale utnivå er 2V, og da når jeg effektforsterkerens klippegrense ved -5dB på volumkontrollen dersom platen er normalisert til peak ved 0dBFS.

discotor

Fersking
Ble medlem
23.10.2007
Antall liker
0
Forfor-sterker er for meg et av de viktigste komponentene i anlegget og desidert vanskeligst å finne til en pris jeg har råd til å betale!

Rommet og plassering av høyttalerne er # 1!!!! Deretter gjelder det finne riktige høyttalere, som det er et enormt utvalg av, i mange forskjellige prisklasser. Slutt trinn bugner det også av. Men en virkelig god pre er vanskelig . På den riktige siden av 20 lapper finnes det intet som er for meg av interesse. De jeg i alle år har siklet etter koster i den gale siden av 50 store og til og med over 100. For forsterkeren er det apparat som forsterker mest (spesilet RIAA for de som trenger det), og signalene den får tilført er jo meget svake. På " små signaler " er komponentene dyre og det er problem med støy. Når en ser på high end merkene er alle for forsterkerne dyre. I mange tilfeller langt dyrere enn flere slutt - trinn de lager. Og passive som er rimelige er for meg fy, fy. De regulerer impedansen fra apparatet tilkoblet, og volten er rett igjenom. resultat helt feil impedans meg mørk og udynamisk lyd som resultat. En aktiv forsterker strømmen og gir rett impedans videre.
Jeg var så heldig en gang å treffe en av topp folkene hos Mark Levinson. Jeg spurte da om jeg kunne kjøpe en passiv pre da jeg ikke hadde råd til å kjøpe både slutt trinn og forforsterker fra ML samtidig. Svaret var brutalt.; en hvilken som helst aktiv forforsterker uansett pris ville være bedre. Det var en tankevekker fra en inginør som hadde vært med å konstruere noen av verden beste high end produkter. vh :D

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg hadde aldri spurt ML-involverte vanskeligere spørsmål enn design... 8)

Arne K

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
896
Muligens Abrahamsen kunne være noe for deg siden du liker den opprinnelige lyden fra EC. Et fullt anlegg med cd, pre, power og kabler kan bestilles fra nettbutikken for 28k; link

Effekten i dette anlegget er nok ikke helt på nivå med DP forsterkeren du nevner, men det er nok en god del klasser over receiveren du bruker nå.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Er det ikke mange som har roset ECpre/DP effekt?

EDIT: Forforsterkeren rolle skal ikke oversees, mne bør heller ikke overdrives.
Kan være store forskjeller ute å gå, har fått meg et par overraskelser der.

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.704
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Om det passer i oppsettet, er de eldre DP/passive pre-amper bedre enn den nyere A1B.
Men de har ikke fjernkontroll.

Arne K
Tror du mener C1 b, da A1B er ett effektrinn. Har selv hatt DP passive pre og sitter nå på en C1 B. Hos meg var dette en fin oppgradering.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Slettes ikke sikkert at en DP vil gi deg et totalt løft i forhold til EC effektrinnet du har i dag. Du kan risikere at den er litt for god til høyttalerne og at den ikke matcher de klangmessig. Umulig å si før man har prøvd. Høres uansett litt overkill og bruke så mye penger på et effektrinn til XTZene, men du har kanskje planer om høyttaleroppgradering senere?

Forforsterker er nødvendig hvis du har behov for å farge lyden i en retning. Forbedre signalet kan den ikke, men forandre det slik at det matcher høyttalerne bedre.
Sansynligvis er det svært få her inne som kjenner til forforsterkeren i Yamahaen din og mange har fordommer fordi den er rimelig. Mitt råd er at du ikke kjøper noe før du tester det i eget anlegg. Dyrere er ikke alltid bedre.

En bedre DAC vil jeg tro er en fornuftig ting. Logitech Transporter gir deg både musikk på en praktisk måte og har en god innebygget DAC. Finnes andre gode løsninger også.

Som en annen sa; ikke glem rommet og akustikken. Der man strengt bør begynne spør du meg. Lydkorreksjon er nå i større grad på vei inn i hifimiljøet. Da snakker vi først og fremst om DEQX somi tillegg har innebygget forforterker og DAC eller PC basert løsning med Audiolense. Men bør leie inn komeptanse til å sette det opp hvis det skal bli optimalt og det er en utfordring å kombinere det med surround. Det er forøvrig noe helt annet enn korreksjonen som sitter i surround receivere.

Lykke til og ta alle anbefalinger med en klype salt (inklusive mine). De beste erfaringene gjør du selv.

MgrBuddha

Medlem
Ble medlem
17.04.2009
Antall liker
0
orso skrev:
Slettes ikke sikkert at en DP vil gi deg et totalt løft i forhold til EC effektrinnet du har i dag. Du kan risikere at den er litt for god til høyttalerne og at den ikke matcher de klangmessig. Umulig å si før man har prøvd. Høres uansett litt overkill og bruke så mye penger på et effektrinn til XTZene, men du har kanskje planer om høyttaleroppgradering senere?
Absolutt. Prøver å tenke langsiktig (kommunalt ansatt på bakkenivå i helsesektoren, så hvilket valg har jeg ;)). Det er også mulig at jeg på sikt vil flytte et sted hvor det vil bli mulig å skille musikk og surroundanlegg.
Forforsterker er nødvendig hvis du har behov for å farge lyden i en retning. Forbedre signalet kan den ikke, men forandre det slik at det matcher høyttalerne bedre.
Begynner å forstå det slik ja. Dette gir jo fleksibilitet samtidig som antall parametere - komponenter som må matches - gir nær sagt et uendelig antall mulige utfall av endelige resultat.
Sansynligvis er det svært få her inne som kjenner til forforsterkeren i Yamahaen din og mange har fordommer fordi den er rimelig. Mitt råd er at du ikke kjøper noe før du tester det i eget anlegg. Dyrere er ikke alltid bedre.
Ja det er klart, he - he, 13 lapper er tydligvis lommerusk for en del mennesker. Det jeg kan si er at med "Pure Direct" valget på Yamahaen slipper den lyden tilnærmelsesvis ufarget igjennom. Det hører jeg ved å sammenligne mellom å kjøre signalet fra CD via denne eller direkte til EC'en.
En bedre DAC vil jeg tro er en fornuftig ting. Logitech Transporter gir deg både musikk på en praktisk måte og har en god innebygget DAC. Finnes andre gode løsninger også.
Skal bli artig å prøve ny DAC etterhvert. Drivverket på S10 er solid og fint, så den blir sikkert gående i mange år til.
Som en annen sa; ikke glem rommet og akustikken. Der man strengt bør begynne spør du meg. Lydkorreksjon er nå i større grad på vei inn i hifimiljøet. Da snakker vi først og fremst om DEQX somi tillegg har innebygget forforterker og DAC eller PC basert løsning med Audiolense. Men bør leie inn komeptanse til å sette det opp hvis det skal bli optimalt og det er en utfordring å kombinere det med surround. Det er forøvrig noe helt annet enn korreksjonen som sitter i surround receivere.
Fikk med XTZ Room Analyzer på kjøpet som har vært til en viss nytte. Har ellers drevet en del med plassering av høyttalere, demping med matter osv. I tillegg har XTZ høyttalerne rikelig med justeringsmuligheter i form av muligheter for plugging av opp til 4 bassrør samt terminaler til uavhengig justering av effekt på elementene.
Lykke til og ta alle anbefalinger med en klype salt (inklusive mine). De beste erfaringene gjør du selv.
Varm takk til alle for innspill og tips :)

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Kan en forforsterker gjøre lyden mer oppløst og dynamisk på lavt volum? Isåfall hvilken funksjon i forforsterkeren gjør dette?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.599
Torget vurderinger
1
2m skrev:
Tror du mener C1 b, da A1B er ett effektrinn. Har selv hatt DP passive pre og sitter nå på en C1 B. Hos meg var dette en fin oppgradering.
Hos meg også. Med klar margin. (Første gang jeg hører om en som fremdeles foretrekker de gamle passive).

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
discotor skrev:
For-forsterker er for meg et av de viktigste komponentene i anlegget og desidert vanskeligst å finne til en pris jeg har råd til å betale!
Helt enig! Det er min erfaring også...samt at seriøse konstruktører sier det samme! Synd at det ikke er på moten for tiden....

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Forforsterkere har da ikke "gått av moten"... Utfordringen er nettopp at en oppdeling i to eller flere kabinetter alltid er en fordyrende og plasskrevende løsning. Det er vel derfor mange velger å heller bruke pengene på en integrert løsning, noe som ofte kan være en fornuftig løsning i kvalitet/pris-kompromissenes verden.

8

8x12_TOM

Gjest
2m skrev:
Helt enig jeg også - Byttet for en stund siden fra dp 7.3 til dp c1 b, med en av de største oppgraderinger som resultat. Særlig bassdelen ble flere hakk bedre
Har nå degradert med Deqx ??? ;) ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det finnes naturligvis ikke noe fasitsvar på dette spørsmålet. Har man ingen økonomiske begrensninger er det naturligvis bare å finne den mest ekstreme forforsterkeren som er tilgjengelig. Men de fleste har begreninger og da må man nødvendigvis inngå noen kompromisser, og da blir spørsmålet hvor man vil gjøre dem. Selv har jeg cd-spiller med volumkontroll og innganger. Erfaringene med denne løsningen er at jeg må høyt opp i pris for å få en forforsterker som gir en markert forbedring i lyden. Derfor synes jeg dette er et fornuftig kompromiss. Det er kanskje ikke så mange som har koblet platespiller til cd-spilleren med riaa i mellom?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
896
Spørsmålet er om DAC'en kan overta forforsterkerens rolle sammen med volumjustering i det digitale domene. Tidligere har cd spilleren vært den eneste digitale signalkilden og konverteringen til et analogt signal har foregått internt i denne. Nå etter hvert er de fleste signalkildene digitale; nettverksavspilling, lyd fra DVD og Blu-ray, lyd fra spillkonsoller, digitalradio. Istedenfor å ha én dac i hver signalkilde kan det være mer hensiktsmessig å ta signalet digitalt ut fra hver kilde og ha én dac som konverterer fra alle.

Kanskje kombinasjonen dac-poweramp blir mer vanlig enn pre-power om ikke så lenge.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Tror også at DAC med digital volum vil bli mer vanlig, har selv planer om en slik løsning etterhvert.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.380
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er nettopp en DAC med digital volumkontroll jeg bruker. DACen har optisk, koaksial og XLR inn.

(Ja, den er tilfeldigvis nettverksavspiller også.)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ketil skrev:
Spørsmålet er om DAC'en kan overta forforsterkerens rolle sammen med volumjustering i det digitale domene. Tidligere har cd spilleren vært den eneste digitale signalkilden og konverteringen til et analogt signal har foregått internt i denne. Nå etter hvert er de fleste signalkildene digitale; nettverksavspilling, lyd fra DVD og Blu-ray, lyd fra spillkonsoller, digitalradio. Istedenfor å ha én dac i hver signalkilde kan det være mer hensiktsmessig å ta signalet digitalt ut fra hver kilde og ha én dac som konverterer fra alle.

Kanskje kombinasjonen dac-poweramp blir mer vanlig enn pre-power om ikke så lenge.
Digital volumkontroll er naturligvis en mulighet.

Siden jeg også har analog kilde foretrekker jeg analog volumkontroll framfor å benytte ADC. Har naturligvis digitale innganger slik at DACen kan brukes på flere kilder.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
niels skrev:
Empirical Audio har en delikat sak, men der er vel ikke noen forhandlere i Europa....
http://www.empiricalaudio.com/products/overdrive-dac
Men ellers, jeg føler folk generelt gjerne ser mye mer på effektforsterker enn på forforsterker, jeg føler det burde være omvendt.
Vel. Jeg har nok et mer holistisk syn på det. Jeg mener alle komponentene i et vellykket hifi-anlegg teller potensielt like mye, og at det er hvordan de virker sammen som er det viktigste. Kall det gjerne matching. Man må se på hvordan den enkelte komponent utfører sin oppgave i det konkrete anlegget.

Sånn ser jeg for meg en standard lydkjede, der alle deler spiller inn på totaloppfattelsen av kvaliteten:
Kildemateriale (CD, vinyl, etc) -> Avspiller (kilde) -> Signalkabel -> Forforsterker -> Signalkabel -> Effekttrinn -> Høyttalerkabel -> Høyttaler -> Rom -> Lytteren

For en forforsterker handler dette om å fungere som en forsterkende buffer mellom kilde og inngangen på effekttrinnet, samt en kontroll for lydtrykket. Skal jeg holde meg i det analoge domenet, så betyr dette gjerne god impedanstilpasning både mot kilde og mot inngangen på effekttrinnet. Videre skal forforsterkeren fungere som nivåkontroll uten å forvrenge eller tilføre støy. Men så kommer jo dette med farging inn i bildet... Noen foretrekker en viss farging, en slags lydsignatur om man vil. Jeg kaller dette også for matching. Det kan dreie seg om matching i forhold til farging andre steder i anlegget (f.eks. i samspillet mellom høyttalere og rom, den typen musikkinnspillinger som spilles i anlegget eller rett og slett i forhold til lytterens preferanser).

Derfor er forforsterkeren like viktig som andre komponenter. For meg er det helheten som teller.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
roffe skrev:
niels skrev:
Empirical Audio har en delikat sak, men der er vel ikke noen forhandlere i Europa....
http://www.empiricalaudio.com/products/overdrive-dac
Men ellers, jeg føler folk generelt gjerne ser mye mer på effektforsterker enn på forforsterker, jeg føler det burde være omvendt.
Vel. Jeg har nok et mer holistisk syn på det. Jeg mener alle komponentene i et vellykket hifi-anlegg teller potensielt like mye, og at det er hvordan de virker sammen som er det viktigste. Kall det gjerne matching. Man må se på hvordan den enkelte komponent utfører sin oppgave i det konkrete anlegget.

Sånn ser jeg for meg en standard lydkjede, der alle deler spiller inn på totaloppfattelsen av kvaliteten:
Kildemateriale (CD, vinyl, etc) -> Avspiller (kilde) -> Signalkabel -> Forforsterker -> Signalkabel -> Effekttrinn -> Høyttalerkabel -> Høyttaler -> Rom -> Lytteren

For en forforsterker handler dette om å fungere som en forsterkende buffer mellom kilde og inngangen på effekttrinnet, samt en kontroll for lydtrykket. Skal jeg holde meg i det analoge domenet, så betyr dette gjerne god impedanstilpasning både mot kilde og mot inngangen på effekttrinnet. Videre skal forforsterkeren fungere som nivåkontroll uten å forvrenge eller tilføre støy. Men så kommer jo dette med farging inn i bildet... Noen foretrekker en viss farging, en slags lydsignatur om man vil. Jeg kaller dette også for matching. Det kan dreie seg om matching i forhold til farging andre steder i anlegget (f.eks. i samspillet mellom høyttalere og rom, den typen musikkinnspillinger som spilles i anlegget eller rett og slett i forhold til lytterens preferanser).

Derfor er forforsterkeren like viktig som andre komponenter. For meg er det helheten som teller.
roffe; veldig enig i det du skriver; helheten er og blir viktig, et anlegg skal balanseres fra A til Å.
Men; som det også ble skrevet tidlig i tråden, en god forforsterker er vanskelig å få tak i til en vettug pris. Min erfaring er at den faktisk er en av de dyreste komponentene i anlegget. Nå er jeg forsåvidt så heldig at jeg har valgt følsomme høyttalere, dermed slipper jeg tenke på å investere i forsterkere med mye krefter. Et faktum er jo at kombinasjonen mye krefter/høy oppløsning ofte koster MYE penger. Noe (kanskje) mange (?) glemmer når de skal bygge opp et anlegg.

For noen år siden tok jeg valget om å gå over til lettdrevne høyttalere, dét har gjort en del ting langt enklere etterpå.
Og préen er på mange måter hjertet i anlegget; den blir stående lenge :)

mvh

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
som niels sier:

Det er jeg veldig enig i :D

Amademus ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
..og jeg forstår veldig godt hvorfor du er så enig, Amademus... ;D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
..og jeg forstår veldig godt hvorfor du er så enig, Amademus... ;D
For en Hovland pré skal man såvisst ikke skamme seg over ;D ;)
Skammer meg ikke jeg heller............. :D 8)

Sam

Medlem
Ble medlem
21.01.2009
Antall liker
0
Jeg bruker forskjellige preamp'er, men de to jeg er mest fornøyd med er en kinesisk rør preamp Music Angel (se egen tråd) og Creek OBH-12 passiv. Det finnes selvsagt bedre, men pris/ytelse på disse er rimelig uslåelig. Skal du punge ut er vel Accuphase og Chapter alternativer, men om det blir så mye bedre enn f eks Creek'en er jeg usikker på. Den gjør jo ingenting, og det funker.

Bruker en Bryston BDA-1 DAC, og CD'er og alt det der er parkert for godt. Kjøper nå CD'er på amazon.com, ripper dem, og vips i kjelleren som backup. Til daglig lytting uten lydkvalitetskrav duger www.spotify.com, så slipper man alt fysisk plunder for en 100-lapp i mnd. Bryston DAC'n er veldig god.

Et billig og artig sted å starte er Squeezebox. Den løser både DAC og remote i one go. Ikke verdens beste DAC, men artig og praktisk. Bruker den mye selv.

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
noen som har tips til en forforsterker med relativ høy gain, lav utgangsimpedans, billig og bra?

Topp Bunn