Forforsterker med rør i 10k +- klassen

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Vurderer en ny forforsterker til oppsettet, denne gangen skal den være rørbestykket, har liten erfaring med rør i forsteg så her trenger jeg all hjelp jeg kan få. Kriteriene er enkle :

*Prisklasse 10000,- +- 2-3000,- Max
*Bør matche både Copland og MI Mosfet
*Fjernkontroll er ikke ett must
*Riaa? Ja takk, men ikke ett must

Jeg har lite konstruktivt på blokka enn så lenge det er stort sett Audio Experience og Rogue jeg har sett på.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
CJ er uten tvil en aktuell kandidat jeg kunne tenkt meg å prøvd, men de er ikke akkurat gjengangere på bruktmarkedet. Får speide litt etter den!

Liern 61

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
110
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
27
Vurderer en ny forforsterker til oppsettet, denne gangen skal den være rørbestykket, har liten erfaring med rør i forsteg så her trenger jeg all hjelp jeg kan få. Kriteriene er enkle :

Jeg har lite konstruktivt på blokka enn så lenge det er stort sett Audio Experience og Rogue jeg har sett på.
Hei
Jeg har Rogue forforsterker (Athena) , men har i 7 år hatt Magnum 99 med 4 6SN7 rør. Det er en meget velspillende forforsterker med mange muligheter på rørbytte. Disse fåes også brukt rundt 10K . ta kontakt med forhandleren Håvard Snapa. Anbefales.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Vincent er ett merke jeg ikke er så kjent med så de tør jeg ikke uttale meg i alt for store ordelag om.
Rogue derimot er en helt klart sterk kandidat, spesielt med tanke på at den innebygd riaa, til en i mine øyne svært fordelaktig pris!

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Jeg er i hvertfall meget godt fornøyd med Impulses gamle via omveier CJ premier ten, går som ei klokke og er nok anleggets mest hellige ku :)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hadde jeg enda hatt litt tolmodighet så hadde det sikkert dukket opp noe spennende, men med meg så vet en aldri ;)

T

tce-teams

Gjest
Er sikkert noen som kan svare deg på angående Vincent , jeg vet noen bruker rør monoblokkene til Vincent på xtz devine her inne på hfs.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13

Hei
Jeg har Rogue forforsterker (Athena) , men har i 7 år hatt Magnum 99 med 4 6SN7 rør. Det er en meget velspillende forforsterker med mange muligheter på rørbytte. Disse fåes også brukt rundt 10K . ta kontakt med forhandleren Håvard Snapa. Anbefales.
Har en sånn jeg også, anbefales. Kjøpte min for 13K av Snapa.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Vel, det ligger en VTL TL2.5 med MC-riaa på bruktbørsen. Den er super! Har hatt en lik selv for noen år tilbake og den danket ut mye rart :)

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
Hei :)

Det ligger jo også en Audio Research SP16 ute på bruktbørsen til 10500. Ser annonsen går ut om 5t,55min. Står ingenting om det er riia i den, da den kom både med og uten. En knall forforsterker :)

Mvh
Ivar

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg er i hvertfall meget godt fornøyd med Impulses gamle via omveier CJ premier ten, går som ei klokke og er nok anleggets mest hellige ku :)
Du er åpenbart en klok mann, Milenko.:) Det er ikke mange komponenter jeg griper meg i å savne, men Premier Ten er definitivt en av dem. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Conrad Johnson er noko av det betre du kan risikere å få tak i innan budsjettet.
ARC er også veldig bra, om du finn ein gammal SP 6 eller 8. 3-aren er nok for sjeldan.
Copland har ein utmerka forforsterkar med riaa (MM) - og fjernkontroll
Vincent sin SP 31 (var det ikkje det han heitte?) er utruelg bra for prisen - var rundt 3 kkr, meiner eg å hugse.

T

tce-teams

Gjest
Conrad Johnson er noko av det betre du kan risikere å få tak i innan budsjettet.
ARC er også veldig bra, om du finn ein gammal SP 6 eller 8. 3-aren er nok for sjeldan.
Copland har ein utmerka forforsterkar med riaa (MM) - og fjernkontroll
Vincent sin SP 31 (var det ikkje det han heitte?) er utruelg bra for prisen - var rundt 3 kkr, meiner eg å hugse.
Er vincent sa 31 du mente regner jeg med Audiophile-Arve. P? vei til butikken

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
SP-6...ærlig talt? Joda...om en er vintage-freak, kanhende.

Arne K

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Denne er god Cary SLP 50B ,,,enormt åpen, laget for 300B blokker ,,enorm respons på rør bytte.20db gain /sette inn Rotwell.com 10 Db dempeplugger på denne og den funker på alt.bruker den på MI, Doxa,Parasound,Kenwood,Gta 40 Se,flott på alle sammen.
6922 /ecc88 rør. finnes også i sort.(min er sort).
Mvh Roy K

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Skulle tro dere alle mann kunne lese browserhistorien min, har vært inne å titta både på ARC sp14 og 16 samt VTL`n.

Ikke minst har jeg snust på Ming-da tidligere, men den utgår pga åpne rør og småfingre.

De jeg er mest nysjerrig på er ARC sp14 og å finne en CJ pre, men hvem vet.. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
SP-6...ærlig talt? Joda...om en er vintage-freak, kanhende.

Arne K
Men ver obs på at det er ganske stor skilnad på dei ulike utgåvene av SP 6. Dei aller siste (hugsar ikkje bokstaven, var det e?) let veldig bra. B er heilt ok. A høyrest litt meir "klassisk" ut. Ingen fjernkontroll, og gjerne behov for ein sjekk, men heller ikkje avskrekkande pris.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.273
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Balanced Audio Technology bør vel være med på en sjekke-ut-liste....?
Har i alle fall levd lenge relativt lykkelig med min VK30....

mvh
Proffen

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Bat er uten tvil ett kjempemerke, men vil tro de ligger utenfor min prisklasse?

Har fått ett godt tilbud på SP14 fra Arc som jeg vurderer sterkt, ARC har jo primært ett svært godt rykte, selv om jeg var ute etter rør i forsteget så er det ett eller annet inni meg som sier at denne kan være en god match med resten av oppsettet. Noen innspill?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Spiller på en Papworth PPA6 her. Billig sak til 15k ny.
Følger CJ Premier10 til mållinjen.
Hvem som passerer først er nok avhengig av dagsform. Men den spiller stort og med autoritet. Punchy.

Håvard

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.273
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6

Har fått ett godt tilbud på SP14 fra Arc som jeg vurderer sterkt, ARC har jo primært ett svært godt rykte, selv om jeg var ute etter rør i forsteget så er det ett eller annet inni meg som sier at denne kan være en god match med resten av oppsettet. Noen innspill?
Utfordringen med BAT er kanskje ikke primært prisen, men tilgjengeligheten. Er nok mange som blir så fornøyde at de sjelden er å finne på bruktbørsene...
Men ser at der finnes noe på hifishark.....

mvh
Proffen

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hehe, det stemmer nok bra Proffen :) Kunne gjerne tenkt meg å prøvd BAT i eget system en gang, men er enda definert som "ung voksen" i ett par dager til så jeg har vel tid til å vente på at det skal skje ;)

Har drevet aktivt pm sending det siste døgnet, og Haavard mente at punch og dynamikk ikke var CJ sine sterkeste sider(?) Dette er jo det jeg er ute etter så selv om jeg ikke er det fnugg i tvil om at CJ er en kanon forforsterker så er jeg ikke sikker på om det er den jeg er ute etter, riktignok kun basert på synsing og informasjon fra Haavard.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Test Milenko sin du hvis du får lov. kjenner du han ikke så inveter han på te/kaffe og noe godt. Ansatte i kommunen/fylket er ikke bortskjemte med frynsegoder, og sier aldri nei til gratis mat og drikke :)

Papworth låter stort og groovy og har mer fundament nedover. Da låter det plutselig mer dynamisk, men kanskje er det ikke riktig begrep. For det er helt klart at oppover i frekvensområdet så gjør CJ sine saker veldig bra om enn ikke bedre. Papworth lurer meg litt, men etter intens lytting begynner jeg nå å kunne danne meg et inntrykk. Den er fantastisk god til prisen.

Håvard

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Milenko er selvsagt velkommen når som helst. :) Er mer om tiden jeg har til rådighet for å bestemme meg om den andre forforsterkeren ;) Er beklageligvis veldig glad i gamle klassikere av en eller annen grunn, og får ofte litt skylapper når jeg først finner noen som ligger på "checklisten" ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Etter å ha levd med en Premier ten i årevis, kan jeg ikke si jeg noen gang savnet punch og dynamikk, for å si det sånn. Derimot er den så homogen, og har den roen virkelig godt utstyr besitter, at det nok finnes ting som virker mer "på" sånn med en gang. Men igjen, det er ikke mangler jeg kjener helt igjen. Det kan jo være så enkelt at Papworth passer bedre til haavards effektforsterker.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Som skrevet impulse, den lurer meg litt. :)

Håvard

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Antall liker
1.460
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
22

Nå er vel ikke SP-14 en rørpreamp, men FET og har ett rør i RIAA-delen

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8

Nå er vel ikke SP-14 en rørpreamp, men FET og har ett rør i RIAA-delen
At den kun har rør i riaa delen er jeg klar over :) Selv om jeg i utgangspunktet er ute etter en rørforsterker så har jeg ikke avslått transistor på noen måte.
Jeg er sikkert litt sær sånn, men av og til, (i mitt tilfelle stort sett bestandig) så kommer jeg over noen produkter som er langt fra hva jeg søker, men bare må ha! I de fleste tilfeller har jeg kommet godt utav dette, og om ikke så er jeg en erfaring rikere :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ser du bruker MI. Kollega Håkon i Fidelity mener bestemt at det er en himmelsk match med en god rørpreamp, og jeg må si meg veldig enig, basert på hva jeg har hørt. Så du er nok på riktig vei, skulle jeg mene.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Har en MI jeg bruker nå ja, men så har jeg en Copland CTA504 som jeg i grunn ser for meg å passe bedre med klipschene når de kommer i hus. Skal riktignok ikke skrive noen fasit nå siden jeg ikke har prøvd de enda, men på effektsiden er jeg vel relativt godt berget en liten stund :)

Skal være ærlig på at jeg sitter og teller knapper her noen timer nå for hva jeg ender opp med ;) Trodde i grunn jeg hadde kjøpt bursdagsgave til meg selv, men en eller to til kan vel ikke skade ;)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Kommer sikkert ikke som noen bombe, men jeg velger å prøve Arc`n, vet med meg selv at jeg hadde angret om jeg ikke hadde prøvd den ihvertfall. I verste tilfelle selger jeg den videre og sitter igjen med en erfaring rikere. Etter anmeldelsene og erfaringene den har fått i utenlandsk presse så er jeg temmelig sikker på at det er en god forforsterker med mange av de kvalitetene jeg er ute etter selv om den ikke er rørbasert ;)

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Regner med det kommer noen oppdateringer etterhvert :)

Topp Bunn