Har lekt med min første aktive sub den siste uka og har innsett at det er noen alternativer i oppsett, tenk hovedsaklig film/tv med musikk sekundært ... Ignore at will. Tenkte bare jeg skulle høre hva folket som har både bedre utstyr og mer erfaring enn meg velger å gjøre. Nå har jeg kun 1 12" sub, men tenker at det kanskje blir 2 på sikt hvis det hjelper med å balansere ut lydbildet litt.
1. RCA fra LFE til LFE. Her får jeg da både LFE kanalen og crossover eller duplikate signaler fra LCR full-range (ganske nær alternativ 2). Justerer da crossover på sub til maks, da det styres fra amp/avr. Gir ingen mening for meg å sette alle LCR/mains til small og et hardt høyfilter, jeg er av den mening at høyttalere burde få lov å spille sin fulle rekkevidde som de er laget for, med sub kun som utvidelse, ørene har vært veldig enig etter mye testing. Alt dette via 1 enkel kabel. Men så leser jeg under selvstudie at store aktører som PS Audio og REL Acoustics pusher å bruke high level i stedet + LFE, for best mulig replikering av hva-enn lydsignatur LCE også får via high level slik at det blir 100% likt. De foretrekker dette kontra et eget rent signal fra LFE pre/out. Jeg har ikke gode nok høyttalere til å være noe dommer, men vil gjerne lande på et klokt valg ...
2. High level input parallelt med fronter. Her får sub da nøyaktig det samme som LR får og i samme lydsignatur fra high level output i stedet for et eget rent low level signal fra LFE out. Justerer da kun selve sub til det høres ut at bassen kommer fra LR og ikke subben selv etc. En nice ting her er enkelhet, hvor sub/subber i praksis blir mekaniske adhoc testikler til tårna og amp/avr trenger ikke vite at de er der engang. Man mister vel og merke LFE kanalinnhold om jeg ikke kjører en RCA kabel ekstra... Men usikker på om det er lurt å sende begge deler til sub..
Tanker/egne oppsett?
1. RCA fra LFE til LFE. Her får jeg da både LFE kanalen og crossover eller duplikate signaler fra LCR full-range (ganske nær alternativ 2). Justerer da crossover på sub til maks, da det styres fra amp/avr. Gir ingen mening for meg å sette alle LCR/mains til small og et hardt høyfilter, jeg er av den mening at høyttalere burde få lov å spille sin fulle rekkevidde som de er laget for, med sub kun som utvidelse, ørene har vært veldig enig etter mye testing. Alt dette via 1 enkel kabel. Men så leser jeg under selvstudie at store aktører som PS Audio og REL Acoustics pusher å bruke high level i stedet + LFE, for best mulig replikering av hva-enn lydsignatur LCE også får via high level slik at det blir 100% likt. De foretrekker dette kontra et eget rent signal fra LFE pre/out. Jeg har ikke gode nok høyttalere til å være noe dommer, men vil gjerne lande på et klokt valg ...
2. High level input parallelt med fronter. Her får sub da nøyaktig det samme som LR får og i samme lydsignatur fra high level output i stedet for et eget rent low level signal fra LFE out. Justerer da kun selve sub til det høres ut at bassen kommer fra LR og ikke subben selv etc. En nice ting her er enkelhet, hvor sub/subber i praksis blir mekaniske adhoc testikler til tårna og amp/avr trenger ikke vite at de er der engang. Man mister vel og merke LFE kanalinnhold om jeg ikke kjører en RCA kabel ekstra... Men usikker på om det er lurt å sende begge deler til sub..
Tanker/egne oppsett?