Forespørsel til Fidelity

R

Roysen

Gjest
totte skrev:
Roysen skrev:
Er det surmagethet å ikke dele de samme ønskene for Fidelity som Orso?

Mvh
Roysen
Jeg tar poenget en siste gang, kun for deg: Ditt poeng var ikke at du er uenig med Orso, men at "majoriteten" finner Orsos ønsker uinteressante. Ser du at det ikke er det samme som å "ikke dele de samme ønskene"?
Nå tror jeg du må lese tråden fra første innlegg en gang til. Det er innholdet i Orsos ønsker jeg er temmelig sikker på at majoriteten finner uninteressante (uinteressant lesing = ikke enige i at de vil ha de innarbeidet i Fidelity). Jeg har da aldri hevdet at det er uinteressante for meg eller majoriteten at Orso har ønsker for Fidelity. Da hadde jeg vel ikke skrevet noe i denne tråden?

Mvh
Roysen
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Roysen skrev:
Majoriteten befinner seg utenfor HFS og de er 100% sikkert også enda mindre interessert i blindtester, nivåmatching og all annen type nærdete påfunn de aller mest sære innenfor hobbien måtte ønske. Ikke at slike tiltak nødvendigvis er feil eller galt på noe vis men det er rett og slett skivebom i forhold til lesergruppen.

Mvh
Roysen
Jeg tror du undervurderer leserne grovt! Jeg tror tvert i mot at de aller fleste lesere setter pris på at påstander i et blad dokumenteres så godt som mulig.
Her har jeg lagt ved link til en norsk test utført så grundig som mulig: http://www.hegel.com/NRKRapportH4.pdf

Fidelity vil aldri klare å levere en like grundig objektiv test av et produkt og jeg tror at det eneste det går greit å endre på er bladets innhold dersom en ønsker mer av en type stoff.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Roysen skrev:
totte skrev:
Roysen skrev:
Er det surmagethet å ikke dele de samme ønskene for Fidelity som Orso?

Mvh
Roysen
Jeg tar poenget en siste gang, kun for deg: Ditt poeng var ikke at du er uenig med Orso, men at "majoriteten" finner Orsos ønsker uinteressante. Ser du at det ikke er det samme som å "ikke dele de samme ønskene"?
Nå tror jeg du må lese tråden fra første innlegg en gang til. Det er innholdet i Orsos ønsker jeg er temmelig sikker på at majoriteten finner uninteressante (uinteressant lesing = ikke enige i at de vil ha de innarbeidet i Fidelity). Jeg har da aldri hevdet at det er uinteressante for meg eller majoriteten at Orso har ønsker for Fidelity. Da hadde jeg vel ikke skrevet noe i denne tråden?

Mvh
Roysen
Nå må du slutte å ro da. Focalmann skriver at det er så uinteressant for alle andre å lese om Orso sine ønsker at han ikke burde ha postet tråden.

En eller annen som kaller seg Roysen skriver så:
"Focalmann har nok majoriteten bak seg.

Mvh
Roysen"

Men det er altså ikke deg det da?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Anonym skrev:
Karma skrev:
Roysen skrev:
Majoriteten befinner seg utenfor HFS og de er 100% sikkert også enda mindre interessert i blindtester, nivåmatching og all annen type nærdete påfunn de aller mest sære innenfor hobbien måtte ønske. Ikke at slike tiltak nødvendigvis er feil eller galt på noe vis men det er rett og slett skivebom i forhold til lesergruppen.

Mvh
Roysen
Jeg tror du undervurderer leserne grovt! Jeg tror tvert i mot at de aller fleste lesere setter pris på at påstander i et blad dokumenteres så godt som mulig.
Her har jeg lagt ved link til en norsk test utført så grundig som mulig: http://www.hegel.com/NRKRapportH4.pdf

Fidelity vil aldri klare å levere en like grundig objektiv test av et produkt og jeg tror at det eneste det går greit å endre på er bladets innhold dersom en ønsker mer av en type stoff.

Jøss, Anonym. Denne testen er utført på lab´en til NRK. Skal det så mye til før du tar en test alvorlig? Det meste er et spørsmål om ressurser. Jeg sier ikke mer.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
Roysen skrev:
Majoriteten befinner seg utenfor HFS og de er 100% sikkert også enda mindre interessert i blindtester, nivåmatching og all annen type nærdete påfunn de aller mest sære innenfor hobbien måtte ønske. Ikke at slike tiltak nødvendigvis er feil eller galt på noe vis men det er rett og slett skivebom i forhold til lesergruppen.

Mvh
Roysen
Jeg tror du undervurderer leserne grovt! Jeg tror tvert i mot at de aller fleste lesere setter pris på at påstander i et blad dokumenteres så godt som mulig.
Her har jeg lagt ved link til en norsk test utført så grundig som mulig: http://www.hegel.com/NRKRapportH4.pdf

Fidelity vil aldri klare å levere en like grundig objektiv test av et produkt og jeg tror at det eneste det går greit å endre på er bladets innhold dersom en ønsker mer av en type stoff.
Jøss, Anonym. Denne testen er utført på lab´en til NRK. Skal det så mye til før du tar en test alvorlig? Det meste er et spørsmål om ressurser. Jeg sier ikke mer.
Her misforstår du meg Impulse. Det jeg mener er at Fidelity sannsynligvis ikke har de ressursene og at både bladets redaksjon og lesere er best tjent på å ha bladet sånn som det er i dag.

Det er et fint blad, pleier å kjøpe det i løssalg.
 
R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
totte skrev:
Roysen skrev:
Er det surmagethet å ikke dele de samme ønskene for Fidelity som Orso?

Mvh
Roysen
Jeg tar poenget en siste gang, kun for deg: Ditt poeng var ikke at du er uenig med Orso, men at "majoriteten" finner Orsos ønsker uinteressante. Ser du at det ikke er det samme som å "ikke dele de samme ønskene"?
Nå tror jeg du må lese tråden fra første innlegg en gang til. Det er innholdet i Orsos ønsker jeg er temmelig sikker på at majoriteten finner uninteressante (uinteressant lesing = ikke enige i at de vil ha de innarbeidet i Fidelity). Jeg har da aldri hevdet at det er uinteressante for meg eller majoriteten at Orso har ønsker for Fidelity. Da hadde jeg vel ikke skrevet noe i denne tråden?

Mvh
Roysen
Nå må du slutte å ro da. Focalmann skriver at det er så uinteressant for alle andre å lese om Orso sine ønsker at han ikke burde ha postet tråden.

En eller annen som kaller seg Roysen skriver så:
"Focalmann har nok majoriteten bak seg.

Mvh
Roysen"

Men det er altså ikke deg det da?
Jeg oppfatter Focalman dithen at han syntes innholdet i ønskene var uinteressante og at de derfor burde sendes direkte til Vadseth. Mulig Focalman kan klargjøre det selv. Det er i hvertfall den meningen jeg la til grunn i mitt svar.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Jeg hører ofte folk som forteller at de ikke vil poste på HFS. Alle argumentene går på det samme, men her er et ferskt sitat:



Om jeg poster noe der må jeg sjekke at jeg ikke har tråkket noen med mer penger enn vett på tærne, de tror de vet alt om lyd og hifi og eier ikke verken selvinnsikt eller respekt for andre.


Jeg vet ikke hvilke personer de sikter til annet enn at dette tydelig vis er noe mange opplever som et problem og at det må være snakk om aktive medlemmer på HFS. Jeg vet også at en del HFS-medlemmer har kontakt med den delen av miljøet, så jeg vet i hvertfall om en god del personer man kan utelukke.
Tja, mulig du har rett. Jeg kjenner også en del personer i miljøet som foretrekker å være passive medlemer fordi de ikke kan dokumenetere sine erfaringer ved blindtester eller vitenskapelige avhandlinger og dermed ikke ønsker å bli latterliggjort. De nyter musikken gjennom anlegget og bryr seg katta om blindtester, frekvensrespons eller nivåmatching.

De synes at Edge, Nordost eller Transparent Audio produktet de har investert i gir de et betydelig lydmessig løft men foretrekker å holde det for seg selv i stedet for å bli latterliggjort av selvutnevnte bedrevitere som har lest et og annet kapittel i en eller annen bok og dermed vet alt best.

Jeg vet også om medlemmer som har kjøpt "high-end" produkter de ikke var fornøyd med, men tør ikke skrive noe om erfaringene sine fordi de ikke ønsker reaksjonene fra produsentene som er tilstedeværende på HFS.

Mvh
Roysen
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Anonym skrev:
Karma skrev:
Roysen skrev:
Majoriteten befinner seg utenfor HFS og de er 100% sikkert også enda mindre interessert i blindtester, nivåmatching og all annen type nærdete påfunn de aller mest sære innenfor hobbien måtte ønske. Ikke at slike tiltak nødvendigvis er feil eller galt på noe vis men det er rett og slett skivebom i forhold til lesergruppen.

Mvh
Roysen
Jeg tror du undervurderer leserne grovt! Jeg tror tvert i mot at de aller fleste lesere setter pris på at påstander i et blad dokumenteres så godt som mulig.
Her har jeg lagt ved link til en norsk test utført så grundig som mulig: http://www.hegel.com/NRKRapportH4.pdf

Fidelity vil aldri klare å levere en like grundig objektiv test av et produkt og jeg tror at det eneste det går greit å endre på er bladets innhold dersom en ønsker mer av en type stoff.
Her trekker du min mening lengre enn det som jeg faktisk mente. Jeg skriver bare at jeg tror Roysen undervurderer leserne grovt, dersom han tror at de ikke er interessert i at påstander i et blad dokumenteres så godt som mulig.
Legg merke til at jeg skriver "så godt som mulig". Da mener jeg selvsagt i forhold til tilgjengelige ressurser. Dessuten er det et langt hopp fra ren synsing til vitenskapelig godkjent dokumentasjon. I dag befinner Fidelity seg et eller annet sted langs den aksen. Dess høyere opp mot dokumentasjon og verifisering av sine påstander de klarer å komme, dess flere fornøyde lesere.
 
R

Roysen

Gjest
Karma skrev:
Roysen skrev:
Majoriteten befinner seg utenfor HFS og de er 100% sikkert også enda mindre interessert i blindtester, nivåmatching og all annen type nærdete påfunn de aller mest sære innenfor hobbien måtte ønske. Ikke at slike tiltak nødvendigvis er feil eller galt på noe vis men det er rett og slett skivebom i forhold til lesergruppen.

Mvh
Roysen
Jeg tror du undervurderer leserne grovt! Jeg tror tvert i mot at de aller fleste lesere setter pris på at påstander i et blad dokumenteres så godt som mulig.
Tja, Fidelity har jo samlet sin leserskare med dagens innhold. Finner du noe der som dokumenterer inntrykkene som publiseres? Finnes det noen måte å dokumentere subjektive opplevelser på? Det har i hvert fall slik jeg har oppfattet KV vært Fidelitys helt klare linje at det er de subjektive inntrykkene som skal være hovedbokuset.

Mvh
Roysen
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
Roysen skrev:
Majoriteten befinner seg utenfor HFS og de er 100% sikkert også enda mindre interessert i blindtester, nivåmatching og all annen type nærdete påfunn de aller mest sære innenfor hobbien måtte ønske. Ikke at slike tiltak nødvendigvis er feil eller galt på noe vis men det er rett og slett skivebom i forhold til lesergruppen.

Mvh
Roysen
Jeg tror du undervurderer leserne grovt! Jeg tror tvert i mot at de aller fleste lesere setter pris på at påstander i et blad dokumenteres så godt som mulig.
Her har jeg lagt ved link til en norsk test utført så grundig som mulig: http://www.hegel.com/NRKRapportH4.pdf

Fidelity vil aldri klare å levere en like grundig objektiv test av et produkt og jeg tror at det eneste det går greit å endre på er bladets innhold dersom en ønsker mer av en type stoff.
Her trekker du min mening lengre enn det som jeg faktisk mente. Jeg skriver bare at jeg tror Roysen undervurderer leserne grovt, dersom han tror at de ikke er interessert i at påstander i et blad dokumenteres så godt som mulig.
Legg merke til at jeg skriver "så godt som mulig". Da mener jeg selvsagt i forhold til tilgjengelige ressurser. Dessuten er det et langt hopp fra ren synsing til vitenskapelig godkjent dokumentasjon. I dag befinner Fidelity seg et eller annet sted langs den aksen. Dess høyere opp mot dokumentasjon og verifisering av sine påstander de klarer å komme, dess flere fornøyde lesere.
Jeg tror ikke dokumentasjon og verifisering av påstander er den rette veien å gå. F. eks vil en DP A1S måle bedre enn bortimot alle rørforsterkere på markedet. Allikevel er jeg interessert i å lese hvordan skribentene oppfatter lyden av testobjektet, altså deres subjektive mening. Mener ikke at målinger eller kvasivitenskapelige tester er det eneste saliggjørende. For meg og for sannsynligvis mange andre handler hifi om en subjektiv opplevelse, ikke noen objektiv sannhet.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Roysen skrev:
Karma skrev:
Roysen skrev:
Majoriteten befinner seg utenfor HFS og de er 100% sikkert også enda mindre interessert i blindtester, nivåmatching og all annen type nærdete påfunn de aller mest sære innenfor hobbien måtte ønske. Ikke at slike tiltak nødvendigvis er feil eller galt på noe vis men det er rett og slett skivebom i forhold til lesergruppen.

Mvh
Roysen
Jeg tror du undervurderer leserne grovt! Jeg tror tvert i mot at de aller fleste lesere setter pris på at påstander i et blad dokumenteres så godt som mulig.
Tja, Fidelity har jo samlet sin leserskare med dagens innhold. Finner du noe der som dokumenterer inntrykkene som publiseres? Finnes det noen måte å dokumentere subjektive opplevelser på? Det har i hvert fall slik jeg har oppfattet KV vært Fidelitys helt klare linje at det er de subjektive inntrykkene som skal være hovedbokuset.

Mvh
Roysen
Jeg er selv en interessert leser av Fidelity. At noe er bra, betyr ikke det samme som at det ikke kan bli bedre. At man har mange fornøyde lesere, betyr ikke det samme som at man ikke kan få flere . Det kan ikke bli feil, om et blad som Fidelity favner enda bredere innen vår hobby. Det kan de lett oppnå ved å slippe til skribenter med ulik oppfatning innen faget.
Subjektive påstander blir vel ikke mindre interessante om de noen ganger ledsages av testmetoder som i større grad utelukker placebo?
Man kommer heller ingen vei i denne debatten, om man leser begrepet "dokumentasjon" som fanden leser bibelen..
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Duelund_Support skrev:
Trist at der med High Fidelitys død ikke længere findes et Skandinavisk blad man blot kan tage nogenlunde seriøst.
Har de lagt inn årene? Når skjedde det? Finnes det noe mer om dette på nettet?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Poenget mitt er det at testmetoder som skal utelukke placebo er mer ressurskrevende enn det enkelte tror.

Er da fritt frem for de som føler at de går med en skribent i seg å ta kontakt med Fidelity, personlig synes jeg det er spennende med gjestereportasjer så sant de holder en god kvalitet.

Leser ikke ordet "dokumentasjon" som fanden leser bibelen men jeg har et realistisk bilde av kravene til dokumentasjon. Skal en ting presenteres som fakta så må det som blir skrevet stemme med virkeligheten.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Jeg hører ofte folk som forteller at de ikke vil poste på HFS. Alle argumentene går på det samme, men her er et ferskt sitat:



Om jeg poster noe der må jeg sjekke at jeg ikke har tråkket noen med mer penger enn vett på tærne, de tror de vet alt om lyd og hifi og eier ikke verken selvinnsikt eller respekt for andre.


Jeg vet ikke hvilke personer de sikter til annet enn at dette tydelig vis er noe mange opplever som et problem og at det må være snakk om aktive medlemmer på HFS. Jeg vet også at en del HFS-medlemmer har kontakt med den delen av miljøet, så jeg vet i hvertfall om en god del personer man kan utelukke.
Tja, mulig du har rett. Jeg kjenner også en del personer i miljøet som foretrekker å være passive medlemer fordi de ikke kan dokumenetere sine erfaringer ved blindtester eller vitenskapelige avhandlinger og dermed ikke ønsker å bli latterliggjort. De nyter musikken gjennom anlegget og bryr seg katta om blindtester, frekvensrespons eller nivåmatching.

De synes at Edge, Nordost eller Transparent Audio produktet de har investert i gir de et betydelig lydmessig løft men foretrekker å holde det for seg selv i stedet for å bli latterliggjort av selvutnevnte bedrevitere som har lest et og annet kapittel i en eller annen bok og dermed vet alt best.

Jeg vet også om medlemmer som har kjøpt "high-end" produkter de ikke var fornøyd med, men tør ikke skrive noe om erfaringene sine fordi de ikke ønsker reaksjonene fra produsentene som er tilstedeværende på HFS.

Mvh
Roysen
Hva slags utstyr har han?
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Anonym skrev:
Jeg tror ikke dokumentasjon og verifisering av påstander er den rette veien å gå. F. eks vil en DP A1S måle bedre enn bortimot alle rørforsterkere på markedet. Allikevel er jeg interessert i å lese hvordan skribentene oppfatter lyden av testobjektet, altså deres subjektive mening. Mener ikke at målinger eller kvasivitenskapelige tester er det eneste saliggjørende. For meg og for sannsynligvis mange andre handler hifi om en subjektiv opplevelse, ikke noen objektiv sannhet.
Har du enda ikke fått med deg at jeg ikke mener enten eller, men både og? Jeg har heller ingen personlig nytte av kun målinger og grafer. Jeg vil svært gjerne lese hva journalisten subjektivt mener om lyden.
Men jeg finner det meget interessant om det viser seg at journalisten er avhengig av å vite f.eks. hvilken kabel som er i bruk, for å kunne påstå noe om kvaliteten til den samme kabel.
Jeg snakker altså om et bredere fundament på flere måter for bladet. Så langt ressursene tillater. Økte kostnader kan nok til en viss grad tjenes inn ved at flere finner det interessant å kjøpe bladet. Men dette krever altså ikke at ikke også den rene subjektivist fortsatt vil kunne finne bladet like interessant.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Snickers-is skrev:
Duelund_Support skrev:
Trist at der med High Fidelitys død ikke længere findes et Skandinavisk blad man blot kan tage nogenlunde seriøst.
Har de lagt inn årene? Når skjedde det? Finnes det noe mer om dette på nettet?
Der er en tråd på Nerds.dk
 
L

Lydarne

Gjest
Karma skrev:
Har du enda ikke fått med deg at jeg ikke mener enten eller, men både og? Jeg har heller ingen personlig nytte av kun målinger og grafer. Jeg vil svært gjerne lese hva journalisten subjektivt mener om lyden.
Og hvad er årsagen til du er så interesseret i det, er du ikke selv i stand til at tage stilling, du er sku da udstyret med to øre fuldstændig som journalisten, og har nøjagtig samme mulighed for at lytte til referencen levende musik som han har.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Anonym skrev:
Leser ikke ordet "dokumentasjon" som fanden leser bibelen men jeg har et realistisk bilde av kravene til dokumentasjon. Skal en ting presenteres som fakta så må det som blir skrevet stemme med virkeligheten.
Du siterer her fra mitt svar til Roysen.

Jeg sikter til grader av dokumentasjon. Det betyr altså nødvendigvis ikke absolutt bevis. Dess grundigere et arbeid gjøres, dess bedre blir som regel resultatet. Det er som tidligere nevnt et langt område mellom lettvint synsing og absolutt bevis.Ingen tjener på å vri denne debatten til et enten eller mellom disse ytterpunkter. Jeg tror på ingen måte at et blad som Fidelity vil tape på å ha strekkmål mot mest mulig grundig og godt arbeid. De gjør allerede et godt arbeid, men kan med fordel også slippe til skribenter som har andre meninger, prioriteringer og vinklinger. Om de også bruker flere målinger, vil ikke det nødvendigvis medføre tap for de lesere som kun bryr seg om hva jourrnalisten personlig opplevde der og da i den aktuelle setting.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Lydarne skrev:
Karma skrev:
Har du enda ikke fått med deg at jeg ikke mener enten eller, men både og? Jeg har heller ingen personlig nytte av kun målinger og grafer. Jeg vil svært gjerne lese hva journalisten subjektivt mener om lyden.
Og hvad er årsagen til du er så interesseret i det, er du ikke selv i stand til at tage stilling, du er sku da udstyret med to øre fuldstændig som journalisten, og har nøjagtig samme for at lytte til referencen levende musik som han har.
Synes du glemmer hvad mange års træning kan gøre. Samt vejledning fra mere trænede.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Lydarne skrev:
Karma skrev:
Har du enda ikke fått med deg at jeg ikke mener enten eller, men både og? Jeg har heller ingen personlig nytte av kun målinger og grafer. Jeg vil svært gjerne lese hva journalisten subjektivt mener om lyden.
Og hvad er årsagen til du er så interesseret i det, er du ikke selv i stand til at tage stilling, du er sku da udstyret med to øre fuldstændig som journalisten, og har nøjagtig samme mulighed for at lytte til referencen levende musik som han har.
Nei, hvorfor skulle man i det hele tatt lese blader og høre om andres meninger og opplevelser?? Man kunne jo bare skaffe alt til veie selv.. Akkurat som med blader som omhandler reiseskildringer f.eks. Hvorfor ikke heller reise selv??
 
M

Morpheus

Gjest
Først kan det være greit å nevne at det var ønsker og ikke krav Orso fremsatte...

For min egendel liker jeg at bladet stort sett skjerper "smaksløkene". Ingen vits å la et hifi-magasin fremstå som Norges Lover med 2 streker under svaret hovedsakelig basert på objektive testverdier... Når appetitten er vekket er det jo opp til leserene å teste om produktene holder mål utifra objektive verdier som produsentene sikkert oppgir kombinert med personlige preferanser.

For å gi et eksempel kan man se litt på OP-AMP'er. Alle kan være enige om at OPA 627AP og AD797AN er 2 meget gode dac'er. Hvordan de måler er ikke det mest interessante igrunnen. Det som skiller de to DAC'ene er vel forskjellen i lydfilosofi mellom Burr-Brown (TI) og Analoge Devise. Men sett at man gjorde en teknisk måling av de to nevnte DAC'ene og fant at den ene målte bedre en den andre kunne dette ført til et nytt problem... La oss da si at anmelderene foretrakk DAC'en med de dårligste målte verdiene.. Hvordan skulle det blitt legitimert ovenfor leserne? Videre tror jeg at de fleste av Fidelitys lesere antakelig hadde blitt mer forvirret en illuminert av en slik konklusjon.

Jeg synes det er bra at Fidelity skaper illusjoner og drømmer, så får det være opp til oss å se om produktene som anmeldes holder mål til eget bruk...  ;)

Hiver meg på ønsket om mer DIY. Husker godt Gunnar Brekkes Merrimacker :). De inspirerte meg til å bygge egne høytalere på den tiden.

Og gjerne mer "hjemme hos" med personer som har blodtrimmede anlegg ala R.Solhaug.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Det sier mye om denne sentralen, når man ser hvor mye man klarer å vri og vrenge på det som skrives i en tråd som denne. Man er så opptatt av å publisere sin egen mening, at man ikke bryr seg om å lese hva andre skriver før man svarer på disses innlegg.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.163
Antall liker
4.329
Torget vurderinger
1
Morpheus skrev:
...
For å gi et eksempel kan man se litt på OP-AMP'er. Alle kan være enige om at OPA 627AP og AD797AN er 2 meget gode dac'er. Hvordan de måler er ikke det mest interessante igrunnen. Det som skiller de to DAC'ene er vel forskjellen i lydfilosofi mellom Burr-Brown (TI) og Analoge Devise. Men sett at man gjorde en teknisk måling av de to nevnte DAC'ene og fant at den ene målte bedre en den andre kunne dette ført til et nytt problem... La oss da si at anmelderene foretrakk DAC'en med de dårligste målte verdiene.. Hvordan skulle det blitt legitimert ovenfor leserne? Videre tror jeg at de fleste av Fidelitys lesere antakelig hadde blitt mer forvirret en illuminert av en slik konklusjon.
...
WOT ... Forskjellene mellom OPA627 og AD797 er i høyeste grad «tekniske» og de er tilpasset forskjellige bruksområder - det har svært lite med lydfilosofi å gjøre.

Hvorfor behøver en anmelder å «legitimere» at vedkommende foretrekker et testobjekt framfor et annet med bedre teknisk ytelse? Hvorfor er en slik «motsetning» noe man har behov for å feie under teppet?

Jeg er forøvrig i hovedsak ening med Orso sine ønsker for Fidelity, men jeg kan også se at det kommersielt sett muligens ikke er det riktige steget videre for blekka. Jeg er også noe forundret over at slike ønsker blir møtt med så polariserte holdninger som det tydligevis gjør ... med nebb og klør ...

mvh
KJ
 
L

Lydarne

Gjest
Duelund_Support skrev:
Lydarne skrev:
Karma skrev:
Har du enda ikke fått med deg at jeg ikke mener enten eller, men både og? Jeg har heller ingen personlig nytte av kun målinger og grafer. Jeg vil svært gjerne lese hva journalisten subjektivt mener om lyden.
Og hvad er årsagen til du er så interesseret i det, er du ikke selv i stand til at tage stilling, du er sku da udstyret med to øre fuldstændig som journalisten, og har nøjagtig samme for at lytte til referencen levende musik som han har.
Synes du glemmer hvad mange års træning kan gøre. Samt vejledning fra mere trænede.
Den eneste fordel jeg kan se journalisten evt. har er at han muligvis kan vurdere produktets lydkvalitet mere nøjagtigt i den aktuelle prisklasse end dig, af den simple grund at han sandsynligvis har hørt mere.
Og hvad var det så lige der skete med High fidelity?.
Der hvor en journalist virkelig kan gøre noget du ikke har mulighed for. det er ved måling af produktet, plus at han sikkert nemmere kan for lov til at tage låget af og vurdere bygge kvaliteten, hvis han har teknisk forstand hvad mange af anmelderne ikke har.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Duelund_Support skrev:
Snickers-is skrev:
Duelund_Support skrev:
Trist at der med High Fidelitys død ikke længere findes et Skandinavisk blad man blot kan tage nogenlunde seriøst.
Har de lagt inn årene? Når skjedde det? Finnes det noe mer om dette på nettet?
Der er en tråd på Nerds.dk
Det var særdeles triste nyheter. Jeg har selv svært mange årganger av bladet.
 
M

Morpheus

Gjest
KJ skrev:
Morpheus skrev:
...
For å gi et eksempel kan man se litt på OP-AMP'er. Alle kan være enige om at OPA 627AP og AD797AN er 2 meget gode dac'er. Hvordan de måler er ikke det mest interessante igrunnen. Det som skiller de to DAC'ene er vel forskjellen i lydfilosofi mellom Burr-Brown (TI) og Analoge Devise. Men sett at man gjorde en teknisk måling av de to nevnte DAC'ene og fant at den ene målte bedre en den andre kunne dette ført til et nytt problem... La oss da si at anmelderene foretrakk DAC'en med de dårligste målte verdiene.. Hvordan skulle det blitt legitimert ovenfor leserne? Videre tror jeg at de fleste av Fidelitys lesere antakelig hadde blitt mer forvirret en illuminert av en slik konklusjon.
...
WOT ... Forskjellene mellom OPA627 og AD797 er i høyeste grad «tekniske» og de er tilpasset forskjellige bruksområder - det har svært lite med lydfilosofi å gjøre.

Hvorfor behøver en anmelder å «legitimere» at vedkommende foretrekker et testobjekt framfor et annet med bedre teknisk ytelse? Hvorfor er en slik «motsetning» noe man har behov for å feie under teppet?

Jeg er forøvrig i hovedsak ening med Orso sine ønsker for Fidelity, men jeg kan også se at det kommersielt sett muligens ikke er det riktige steget videre for blekka. Jeg er også noe forundret over at slike ønsker blir møtt med så polariserte holdninger som det tydligevis gjør ... med nebb og klør ...

mvh
KJ
Tja, synes kansje du tar litt sterkt i her... Ja det er sikkert forskjell på de tekniske spesifikasjonene, men å si de er tilpasset forskjellige bruksområder blir feil... ;)

Grunnet at jeg skal flytte om 1-2 år har jeg ikke valgt å satse på store oppgraderinger mtp hovedanlegget da jeg ser at de akustiske løsningene jeg nå har ikke holder mål, og heller ikke vil gjøre det før jeg flytter. Jeg har derimot prioritert såkalt "headfi". OP'amper kan helt klart utgjøre vesentlige forskjeller i et "headfi-anlegg"

Grunnen til mitt eksempel finner du her. Der går det frem at begge OP'ampene kan oppgradere produktene deres. I noen tilfeller foretrekkes 627 mens i andre 797, og begge kan brukes i de samme produktene stort sett
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Duelund_Support skrev:
Lydarne skrev:
Karma skrev:
Har du enda ikke fått med deg at jeg ikke mener enten eller, men både og? Jeg har heller ingen personlig nytte av kun målinger og grafer. Jeg vil svært gjerne lese hva journalisten subjektivt mener om lyden.
Og hvad er årsagen til du er så interesseret i det, er du ikke selv i stand til at tage stilling, du er sku da udstyret med to øre fuldstændig som journalisten, og har nøjagtig samme for at lytte til referencen levende musik som han har.
Synes du glemmer hvad mange års træning kan gøre. Samt vejledning fra mere trænede.
Jeg har inntrykk av at for stor tillit til egen erfaring er en av de største fellene som mange går i innen hifi, og det er veldig ofte de med mye erfaring som går i akkurat den fellen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Personlig ser jeg på produkter som noe med mange egenskaper, der hver egenskap befinner seg "innenfor en dør". Når jeg leser en artikkel om et produkt vil jeg gjerne at så mange som mulig av disse dørene skal åpnes. Det eneste jeg kan lese ut av Orso sitt innlegg er at han ønsker seg at flere dører åpnes. Jeg er enig.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her ble det liv.
Tråden har tatt en litt annen retning enn det jeg hadde håpet, og jeg venter på svar fra Fidelity.

Jeg har lyst til å påminne Fidelity om en avstemning jeg startet i følgende tråd:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=36487.0
Et stort flertall av de som stemte, ønsket et blad med mer vitenskapelig side. Jeg tror flere her inne undervurderer slike ønsker.

Det blir nevnt ressurser. Jeg har vanskelig for å se det som et problem med de punktene jeg skrev i første innlegg. Vi snakker ikke her om målinger av elektronikk.

Jeg nevnte nivåmatching. Det er overhodet ikke dyrt å anskaffe seg utstyr til det. Det tar heller ikke lang tid når man har gjort et par ganger. Har heller ikke sagt at man ikke skal supplere med subjektiv inntrykk. Men jeg mener det er viktig å teste elektronikk med samme nivå. Jeg har selv blitt lurt av ulikt volum.

Så nevnte jeg blindtester av kabler. Det krever heller ikke spesielle ressurser å utføre. Man kommer langt med et stort teppe. Litt mer tidkrevende kan det være, men det komme litt ann på hvordan det utføres. Og man må gjerne lenge for min del lytte lenge. Jeg går utifra de fleste leserne faktisk finner det interessant om det i det hele tatt er en hørbar forskjell på f.eks Jorma kabler til over 100k og noen vanlig kobber kabler til noen hundrelapper.

Kan heller ikke se at det skulle være kostbart å ha noen intervjuer eller artikler fra ulike personer. Et intervju fra Mats i Svanå og neste gang intervju av Ethan Winer (Realtraps) for å nevne et eksempel. Men mulig jeg tar feil her.

Hvis Fidelity ønsker en annen tilnærming, så er jo det deres valg. Men jeg håper det kommer et svar. Punkt 1 (hvordan utføres blindtestene) synes jeg man bør svare på uansett. Så lenge skribenter bruker det som en argumentasjon her inne, så er det naturlig at man også forteller om hvordan dette foregår.
 
L

Lydarne

Gjest
Snickers-is skrev:
Personlig ser jeg på produkter som noe med mange egenskaper, der hver egenskap befinner seg "innenfor en dør". Når jeg leser en artikkel om et produkt vil jeg gjerne at så mange som mulig av disse dørene skal åpnes. Det eneste jeg kan lese ut av Orso sitt innlegg er at han ønsker seg at flere dører åpnes. Jeg er enig.
også enig og gerne med nye målemetoder som fortæller mere, og som måske passer bedre med de fleste lytteres mening om lyden.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Her var det liv ja...
Ser at noen misliker at det "stilles krav" til Fidelity og til innholdet.
Må da være lov å komme med ønsker?  ???

Jeg synes at flere burde se litt på hva de skriver eller, hvordan de skriver! Det er greit å være uenig, men det kan man jammen skrive på mange forskjellige måter. Noen er mere diplomatiske enn andre her...  ;D

Jeg kunne også like å vite mere hva som foregår rundt en test, hvordan det testes og hvilke retningslinjer som ligger til grunn. Det kan da være lettere å forstå og verdsette testene...

Blindtester har jeg lite tro på, men det kunne vært artig å sett noen uansett.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Her ble det liv.
Tråden har tatt en litt annen retning enn det jeg hadde håpet, og jeg venter på svar fra Fidelity.

Jeg har lyst til å påminne Fidelity om en avstemning jeg startet i følgende tråd:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=36487.0
Et stort flertall av de som stemte, ønsket et blad med mer vitenskapelig side. Jeg tror flere her inne undervurderer slike ønsker.
Det finnes løgn, forbannet løgn og dikt, og det finnes statistikk. Av de 12000 medlemmene på HFS var det 126 som stemte. Ca. 60 var veldig interessert eller litt interessert.

Det blir nevnt ressurser. Jeg har vanskelig for å se det som et problem med de punktene jeg skrev i første innlegg. Vi snakker ikke her om målinger av elektronikk.

Jeg nevnte nivåmatching. Det er overhodet ikke dyrt å anskaffe seg utstyr til det. Det tar heller ikke lang tid når man har gjort et par ganger. Har heller ikke sagt at man ikke skal supplere med subjektiv inntrykk. Men jeg mener det er viktig å teste elektronikk med samme nivå. Jeg har selv blitt lurt av ulikt volum.

Så nevnte jeg blindtester av kabler. Det krever heller ikke spesielle ressurser å utføre. Man kommer langt med et stort teppe. Litt mer tidkrevende kan det være, men det komme litt ann på hvordan det utføres. Og man må gjerne lenge for min del lytte lenge. Jeg går utifra de fleste leserne faktisk finner det interessant om det i det hele tatt er en hørbar forskjell på f.eks Jorma kabler til over 100k og noen vanlig kobber kabler til noen hundrelapper.
Hvis en blindtest skal utføres at et visst antall personer for å bli representativ, er den meget ressurskrevende. Gang antall tespersoner, + testledelse+ forberedelsestid med antall timer testen tar + kjøring til og fra, osv.
Hvis det skal betales lønn for dette , blir det forskrekkelig dyrt.

Kan heller ikke se at det skulle være kostbart å ha noen intervjuer eller artikler fra ulike personer. Et intervju fra Mats i Svanå og neste gang intervju av Ethan Winer (Realtraps) for å nevne et eksempel. Men mulig jeg tar feil her.
Her tror jeg at du har rett.

Hvis Fidelity ønsker en annen tilnærming, så er jo det deres valg. Men jeg håper det kommer et svar. Punkt 1 (hvordan utføres blindtestene) synes jeg man bør svare på uansett. Så lenge skribenter bruker det som en argumentasjon her inne, så er det naturlig at man også forteller om hvordan dette foregår.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Fidelity anser jeg som skjønnlitteratur. En glossy annonsebasert blekke utgitt sånn cirka en gang i måneden, tidvis funnet bortgjemt i en hylle på Narvesen, forholdsvis lettlest med moderat bruk av kreativ hifi lyrikk og poesi.

Det er overhodet ingenting galt i det - det er åpenbart en stor gruppe som syntes dette er veldig spennende. Men jeg kjøper det skjeldent. Pedal har hatt et par interessante artikler der, ellers er det lite som treffer undertegnede i hjertet. Mulig at jeg tilhører feil generasjon, eller kanskje rett og slett har en helt annen innfallsvinkel til hobbyen. Jeg vet ikke.

Orso har mange gode forslag (IMO), men jeg holder ikke pusten på at Fidelity vil ta en helomvendig fra å lage lett rimende artikler om subjektiv oppfattelse av lyden til magiske WBT-kabelplugger til dyptgående artikler om romakustikk, psykoakustikk, digitalteknikk etc. Eller at de plutselig skal begynne å gjøre omfattende målinger for å utelukke at deres lytteinntrykk ikke er et resulatet av forventninger/placebo. Ikke et vondt ord om skribentene, men tror rett og slett de ikke har midler/tid/kompetanse/interesse (stryk det som ikke passer) til gå dypere inn i materien.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du har helt rett tkr at den avstemningen ikke sier noe om flertallet på sentralen.
Det ville uansett overraske meg om det ikke finnes et bra antall lesere eller potensielle lesere som ønsker til slik tilnærming. Det er poenget.

Blindtest kan utføres på mange måter. Bruker skribentene tid på å teste kablene seende, er det vel ikke noe mer tidskrevende å gjøre det blindt. Forskjellen er at man ikke vet hva man tester. En mer vitenskapelig metode er selvfølgelig langt mer ressurskrevende.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
tkr skrev:
Det finnes løgn, forbannet løgn og dikt, og det finnes statistikk. Av de 12000 medlemmene på HFS var det 126 som stemte. Ca. 60 var veldig interessert eller litt interessert.
Tror du skal være litt forsiktig med kraftsalvene dine her. Det er 11965 medlemmer med mindre enn 25 innlegg. Hvor mange aktive medlemmer tror du egentlig forumet har når det kommer til stykket? Eller forsøkte du å vise et eksempel på "løgn, forbannet løgn og dikt"? ;D
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Det vil nok finnes mange "aktive" medlemmer som ikke poster på sentralen. Det hadde sånn sett vært gøy å sett statestikk hvor mange unike brukere som er innom på ukebasis.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
Det finnes løgn, forbannet løgn og dikt, og det finnes statistikk. Av de 12000 medlemmene på HFS var det 126 som stemte. Ca. 60 var veldig interessert eller litt interessert.
Det var vel forresten litt feil. 65 (svært interessert) pluss 29 (litt interssert) blir 89 til sammen.
 
Topp Bunn