Politikk, religion og samfunn Forbudstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JohnnyD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Antall liker
    17
    Ikke at jeg ikke har rett, men det ligger likevel noe sørgelig impotent over å være så insisterende som hva jeg har vært. De som ønsker det har forlengst gjennomskuet ham, resten vil fortsette å leve gladelig i selvvalgt uvitenhet. En innrømmelse fra ham er selvfølgelig på ingen måte innen rekkevidde. Han kommer til å fortsette å opptre som selvutnevnt autoritet i nært ethvert emne som diskuteres, og han vil aldri kunne innrømme feil eller utilstrekkelighet. Han kommer til å fortsette med idiotiske hersketeknikker han ikke kan forsvare, og forsøke å dekke over for sin uvitenhet med kaskader av ord uten retning og patetiske paternalistiske pekefingre for å hevde sin autoritet. Alt jeg har oppnådd er å lage masse støy og å fremstille meg selv som en liten hevngjerrig person. På tide at jeg tusler vekk..

Sist redigert:

mr1derful

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    38
    JohnnyD, hvorfor er du her på HFS egentlig? HFS er primært et forum for oss som har lydgjengivelse og musikk som intresse/hobby/besettelse - og det er primært emner rundt dette som er av interesse. Så har vi selvsagt også en OT-tråd, som en sjelden gang blir misbrukt.

Nå er vi ved en av de sjeldne anledningene. Dine personangrep (for det kan ikke karakteriseres som noe annet; "rottemann, lille lille mann osv.") hører ikke hjemme i et anstendig miljø som HFS faktisk er, i det store og det hele.

Slik oppførsel gavner ingen. Tenk deg om.

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Antall liker
    17
    Jeg burde kanskje slått tilbake på en mer verdig måte. Det at en annen person ikke klarer å oppføre seg sivilisert er selvfølgelig ikke noen grunn til ikke å gjøre det selv. Et problemet her er selvfølgelig at du tillegger meg hele skylden, noe som absolutt ikke er rimelig all den tid alt fra bakoverpisser til patetisk ble påklistret meg av ham før jeg gav ham tilnavnet rottemannen (fordi han leste noe han ikke forstod, og det følgelig måtte være hva han leste og ikke hans forståelse det var noe galt med). Men jeg klarer da å ta kritikk selv om den ikke er objektiv.

Jeg beklager selvfølgelig til de av tilskuerne til dette meningsløse spetaklet som måtte ha latt seg sjenere, lengre strekker jeg meg dog ikke.

Sist redigert:

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    11
    Jeg beklager selvfølgelig til de av tilskuerne til dette meningsløse spetaklet som måtte ha latt seg sjenere, lengre strekker jeg meg dog ikke.
    Vreden (som ikke trenger noen til å forsvare seg) har kun påpekt din meningsløse bruk av fremmedord, og ellers argumentert mot det våset du har kommet med. I motsetning til deg har han ikke nedverdiget seg med å komme personkarakteristikker. Det har jeg heller aldri ikke sett han har gjort mot andre.

Det kommer noen halvhjertede beklagelser til andre, men det usympatiske inntrykket du gir bare forsterkes ved at du gjentar personangrepene. Dette fremstår som et dårlig forsøk på karakterdrap, og ser ut til å ende som karakterselvmord.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjelder ikke personangrepforbudet i forbudstråden, tro?

L

leser1

Gjest
    Vredensgnag, vi skal vel ikke tro alt vi leser i avisen, skal vi? (håper ikke det)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Akkurat plastposer i dagligvarebutikker synes jeg faktisk bør forbys, vi er jo så late her i Norge at vi ikke klarer å planlegge såpass at vi kan ha med oss noe å ha matvarene i når vi skal handle. Pinlig. Et slikt forbud eksisterer jo allerede i mange europeiske land, bl.a. Frankrike.

Jeg synes dette er et helt uproblematisk forbud, med tanke på at det ikke innebærer noen som helst inngripen i den private sfære/privat eiendomsrett.

V

vredensgnag

Gjest
    I seneste Morgenbladet kan man lese om lensmann med betjenter i Sem, utenfor Tønsberg, som med hell fikk aksjonert mot 70-80 ungdommer som bedrev dans. Riktignok for 70 år siden. Verden går fremover, eller bakover. Alt etter synspunkt.

Men vi husker menighetsøvrighetspersonene på Sunnmøre, som tidligere i tråden ble linket til. De klarte å forby pardans på avslutningsfesten til den lokale skolen i fjor. Og godt var det.
    Hva kunne ellers skjedd?
    http://ipad.dagbladet.no/2011/01/22/nyheter/innenriks/sunnmore/skole/religion/15158075/

Sist redigert:

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat plastposer i dagligvarebutikker synes jeg faktisk bør forbys, vi er jo så late her i Norge at vi ikke klarer å planlegge såpass at vi kan ha med oss noe å ha matvarene i når vi skal handle. Pinlig. Et slikt forbud eksisterer jo allerede i mange europeiske land, bl.a. Frankrike.

Jeg synes dette er et helt uproblematisk forbud, med tanke på at det ikke innebærer noen som helst inngripen i den private sfære/privat eiendomsrett.

Trenger ikke forbys - bare sette prisen pr. plaspose til 20 kroner (miljøavgift) - problem solved.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det burde vært en avgift på pappvin, der avgiften fordeles slik:

23% går til et fremtidig fond administrert av Ensliges landsforbund
    62% avsettes Anonyme Alkoholikere siden de ikke har avgift / kontigent fra før
    16% til administrasjonsstøtte for å påse at fordelingen foretas etter denne fordelingsnøkkelen *)

*) og siden denne nøkkelen ikke helt går opp så bør det settes ned et utvalg som, inntil ny nøkkel er besluttet, lønnes av det som burde gått til AA - som en interim løsning.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0

Men hva om jeg synes plastposer er kjempeflott. Hva pokker gir deg rett til å nekte meg det?

Jeg synes at Skoda er en fin bil som burde holde for hele nasjonen. Vi må forby import av MB og BMW samt alle biler som er dyrere enn Skoda. Vi må tenke på handelsbalansen!! Dessuten er det helt forkastelig at du ikke "bruker opp" bilen din før du bytter. Det er heller ikke bra for økonomien! En bil MÅ brukes i minst 17 år før du får lov til å kjøpe ny, synes jeg!!! Etter 17 år kan du søke kjøpetillatelse på ny bil, ikke før!! Ødelegger du bilen din før det har gått 17 får du skylde seg selv og GÅ!!

Jeg har jo like stor rett til å blande meg inn i ditt bilhold som du har til å nekte meg plastposer!!

I det øyeblikk vi tillot politikere og andre å legge seg opp i naboens livsførsel fikk vi et problem.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.461
    Torget vurderinger
    2
    Gjelder ikke personangrepforbudet i forbudstråden, tro?
    Så absolutt, og prikkesystemet sørger for at enkelte ikke får skrevet noe mer uten å få sine innlegg godkjent først.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Men hva om jeg synes plastposer er kjempeflott. Hva pokker gir deg rett til å nekte meg det?

Jeg synes at Skoda er en fin bil som burde holde for hele nasjonen. Vi må forby import av MB og BMW samt alle biler som er dyrere enn Skoda. Vi må tenke på handelsbalansen!! Dessuten er det helt forkastelig at du ikke "bruker opp" bilen din før du bytter. Det er heller ikke bra for økonomien! En bil MÅ brukes i minst 17 år før du får lov til å kjøpe ny, synes jeg!!! Etter 17 år kan du søke kjøpetillatelse på ny bil, ikke før!! Ødelegger du bilen din før det har gått 17 får du skylde seg selv og GÅ!!

Jeg har jo like stor rett til å blande meg inn i ditt bilhold som du har til å nekte meg plastposer!!

I det øyeblikk vi tillot politikere og andre å legge seg opp i naboens livsførsel fikk vi et problem.
    Her synes jeg du blander kortene, Spiralis. Det er ikke fargen på plastposene, eller hva du velger å gjøre med dem politikerne her ønsker å begrense. Har du hørt om The Great Pacific Garbage Patch? Hvis ikke, les DETTE, så ser du hvilket problem de ønsker å adressere. Norge er IKKE de første i verden som ønsker å begrense forbruket av plast. Selv en middelaldrende mann kan godt huske en tid der emballasje ble brukt om igjen, eventuelt ikke var en del av en hver skrue du behøver i hjemmet. SElv om vi skal være særdeles skeptisk til innførsel av nye for- og påbud, kan vi heller ikke påberope oss retten til å ødelegge kloden fordi vi har LYST!

Honkey

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    I seneste Morgenbladet kan man lese om lensmann med betjenter i Sem, utenfor Tønsberg, som med hell fikk aksjonert mot 70-80 ungdommer som bedrev dans. Riktignok for 70 år siden. Verden går fremover, eller bakover. Alt etter synspunkt.

Men vi husker menighetsøvrighetspersonene på Sunnmøre, som tidligere i tråden ble linket til. De klarte å forby pardans på avslutningsfesten til den lokale skolen i fjor. Og godt var det.
    Hva kunne ellers skjedd?
    Dette er forbudt p? Sunnm?re - nyheter - Dagbladet.no
    De burde også forby parsex. Det er jo også ekskluderende. Kun gruppesex burde vært tillatt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0
    Joda Honken,

Er klar over den biten og vil faktisk påstå at jeg er meg mitt ansvar bevisst. Skulle gjerne sett ( som skogeier selvsagt ) at man gikk tilbake til papirposer, det er ikke det. :rolleyes:

Jeg reagerer bare når folk kommer og forteller meg hva jeg skal gjøre! Se på diverse rødgrønne politikere som gjør sitt beste for at du og jeg skal ha dårlig samvittighet for at vi bruker fly. Hvem reiser mest med fly her i landet? Du eller Solheim? Gjenbruks poser i stoff er helt suverent det, men det hender at det ikke er nok, man kjøper mer enn planlagt og da er det ikke plass i nettet. Hva da? Kjøre hjem og hente flere nett??

Jeg er tilhenger at folk skal ha informasjon, være opplyste og så få lov til å ta opplyste valg på det grunnlaget. Jeg er muligens naiv men jeg tror faktisk så godt om mine medmennesker ( til dem som ikke skjønner det intuitivt så er begrepet "medmeneske" helt "fargeløst" ) at jeg tor at de vil velge "riktig" bare de har tilstrekkelig informasjon til å foreta dette valget. Og det er et ( i mine øyne ) utrolig mye bedre samfunn enn et samfunn det man skal slutt å tenke selv og kun gjøre som man får beskjed om! Derfor er jeg motstander av påbud/forbud!

Men selvsagt synes jeg som du at det er hårreisende stupid å bruke en begrenset ressurs som olje til å lage engangs bæreposer i plast.

V

vredensgnag

Gjest
    Stanislaw Lem har dekket dette forbudsbehovet ganske grundig. Frislepp gir ikke maktmennesker følelse av å utøve makt, så man må alltid bevare innflytelsesgraden over hopen.

I Sexplosion får det tragiske, og humoristiske, konsekvenser.

Stanislaw Lem. Sexplosion

S

Slubbert

Gjest
    Morsom artikkel fra forskning.no, særlig da jeg nettopp kom tilbake derfra:

Roskilde: 100.000 mennesker, fri flyt av alkohol (++) og null bråk.

Hvorfor? Formynderne påstår jo at dette er selve oppskriften på menneskelige tragedier. Spør du meg har det mye å gjøre med frihetsfølelsen, som der er nesten unik. Et ukelangt opphold i et provisorisk ja-samfunn, som står i sterk kontrast til reguleringene og pekefingrene som møter en i hverdagen. Det er mer bråk i en gjennomsnittlig norsk bygd på en gitt lørdag enn her hvor 100.000 mennesker for en stakket stund er nesten helt frie.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.564
    Kanskje fordi deltagrene var for ruset til å utøve vold? Ca. 10.000 mennesker til legebehandling under festivalen sier sitt.

S

Slubbert

Gjest
    Kanskje fordi deltagrene var for ruset til å utøve vold? Ca. 10.000 mennesker til legebehandling under festivalen sier sitt.
    Forby Roskildefestivalen eller, er det din løsning?

Av de ti tusen som er innom legesentrene er det kun et lite mindretall som krever legetilsyn (og under 50 stk - totalt - som måtte sendes videre til sykehus), og andelen som ikke har storkost seg og hatt en fantastisk opplevelse selv om de fikk et skrubbsår eller ble litt overstadige en kveld, er nok atskillig mindre. Folk kommer tilbake og tilbake, og andelen som sier at de elsker det er overveldende. For ruset? For glade heter det, festivalen syder av en glede og vennlighet man aldri finner på gata i vår del av verden.

Jeg synes nesten litt synd på deg hvis du aldri har opplevd the orange feeling, men hvis du vil nekte alle andre den fordi det ikke er noe for deg så finner jeg det bare forkastelig. Dog, det synliggjør jo essensen i forbudsideologien.

zerum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    214
    Hvis noe er moro, kan ligne på moro eller på annen måte føre til glede - er det på generelt grunnlag best å forby det.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673

En stund siden du skrev dette, men så det først nå, så jeg må få svare. Personlig er jeg stort sett kritisk til all statlig innblanding i personlige anliggender, først og fremst fordi slikt er - i større eller mindre grad - en krenkelse av individuell frihet og rett til å ta egne valg. Et forbud mot plastposer i dagligvareforretninger innebærer ikke, uansett hvordan man snur eller vender på det, en krenkelse eller minimering av individuelle rettigheter. Å forby noen å røyke hjemme er en krenkelse av en individuell rettighet. Å forby et selskap som BMW å selge sine biler på det åpne marked er en krenkelse av et selskaps rettigheter. Å forby Rimi å dele ut plastposer i hytt og gevær fordi folk er for late til å ta med seg noe å bære matvarer de kaster 25% av, og som allerede er innpakket i alt for mye miljøskadelig emballasje, er helt ok i mine øyne.

Akkurat når det gjelder miljøspørsmål synes jeg dette er et område - kanskje det eneste området - der staten SKAL diktere ditt og datt. Vi er åpenbart alt for tankeløse og late til å gidde å ta noen som helst slags form for ansvar for slikt selv. Og når slike regler ikke på noen som helst slags måte medfører en krenkelse av individet, ser jeg null problem med dette. Ærlig talt: Butikkene pakker inn grønnsaker i plast, til og med. Det er snart umilig å få kjøpt dagligvarer uten at de er innpakket to eller tre ganger i lag med emballasje. Vi produserer så mye søppel at det rett og slett er pinlig. Og vi - i alle fall i Oslo - gidder ikke en gang å kildsortere ordentlig når myndighetene faktisk klarer å lage en lettvint og elegant løsning for dette.

Når befolkningen i mange andre siviliserte land i Europa klarer å ta med seg en kurv eller et nett eller whatever til å ha matvarene sine i når de skal på butikken, bør da for pokker vi klare det også. Vi ligger helt på topp i søppelproduksjon og matkasting i Europa, noe som rett og slett er veldig pinlig. Jeg er irritert akkurat på plastposer fordi de er et symbol på at vi ikke gidder å gjøre den minste innsats for å minimere dette. Forby dem! Forby unødvendig emballasje som kun er designet for å lure oss til å kjøpe mat vi ikke trenger som vi uansett kaster!

audiomur

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Antall liker
    6
    *klipp*

Når befolkningen i mange andre siviliserte land i Europa klarer å ta med seg en kurv eller et nett eller whatever til å ha matvarene sine i når de skal på butikken, bør da for pokker vi klare det også. Vi ligger helt på topp i søppelproduksjon og matkasting i Europa, noe som rett og slett er veldig pinlig. Jeg er irritert akkurat på plastposer fordi de er et symbol på at vi ikke gidder å gjøre den minste innsats for å minimere dette. Forby dem! Forby unødvendig emballasje som kun er designet for å lure oss til å kjøpe mat vi ikke trenger som vi uansett kaster!
    Klima- og foruresningsdirektoratet
    Plastbæreposer utgjør ca. 1 prosent av alt husholdningsavfall, men spiller en viktig rolle i dagens avfallshåndtering. 60 prosent av plastbæreposene gjenbrukes som emballasje for restavfall fra husholdningene, og 22 prosent brukes om igjen til emballasje for panteflasker, metall, glass og klær til returpunkter. De resterende 18 prosent av plastbæreposene brukes ikke i avfallshåndteringen. 15 prosent av disse posene leveres til materialgjenvinning og 3 prosent ender som restavfall.

SFT mener bæreposer av plast ikke bør fjernes fra markedet. Rundt 80 prosent av plastbæreposene brukes til håndtering av avfall og svært få poser havner i naturen.
    Så neste gang du er ute å handler med bærenettet ditt bør du egentlig takke de som bruker bærepose av plast. :)

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Så man skal være apatisk og akseptere alt i bytte mot øyeblikkets behag? "Amused to death"?

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.522
    Your car, tracked: the rapid rise of license plate readers

Tiburon, a small but wealthy town just northeast of the Golden Gate Bridge, has an unusual distinction: it was one of the first towns in the country to mount automated license plate readers (LPRs) at its city borders—the only two roads going in and out of town. Effectively, that means the cops are keeping an eye on every car coming and going.

[...]

The scanners can read 60 license plates per second, then match observed plates against a "hot list" of wanted vehicles, stolen cars, or criminal suspects.

[...]

The cameras run constantly, looking for hot listed plates. When they spot one, the system sends automated alerts directly to officers' in-car and in-office computers and to the Marin County Sheriff's communications desk (which does dispatching for Tiburon). The alerts provide a photo of the car in question, the date, the time, and which specific camera spotted the car.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn