Politikk, religion og samfunn Forbudstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva sier noe slikt som «ærefrykt for livet» i denne konteksten? Bakterier, celleklumper, kakkerlakker, rotter, mennesker…

Hjelper slike slogans - som til syvende og sist nesten blir mystisisme - oss i forhold til problematikken?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.729
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    Jeg har sympati og forståelse for mennesker som ikke velger å ta abort. Deph skjeller dem ut etter alle kunstens regler. Deph mener at barn og familie lider og blir torturert når et barn med downs syndrom kommer til verden. Han burde gå ut i den virkelige verden og vanke i andre miljøer og se hvordan ting faktiskt henger sammen.

Jeg tror at han ville ha møtt seg selv kraftig i døra om han får seg en missus som blir gravid, det viser seg å være barn med downs og hun er ikke villig til å ta abort. Da blir han nødt til å se gleden slike barn gir og faktiskt har.
    Enig med du. Det største problemet er at ( alt for store ) deler av samfunnet forøvrig, som eksempelvis Deph, ser på disse KUN som et problem og en utgiftspost. Er som sagt ærlig nok til å si at jeg nok ikke vet hva keg ville gjort selv hvis en slik situasjon dukket opp, men det er først og fremst fordi jeg er sørgelig klar over problemene et slik barn må måte den dagen mor og far ikke lenger er der!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.729
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Såvidt jeg kan forstå er diskusjonen ikke om livskvalitet, men om man vil ha abortforbud?
    I så fall har jeg ikke lest denne tråden godt nok, forbud? NEI !

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    511
    vredensgnag skrev:
    roesok skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er vanlig å vise hvor man har hentet tekst fra.
    Innlegg tidligere i tråden er skrevet av undertegnede (utenom en del høyverdig lyrikk). Mye av dette innlegget er ganske riktig hentet fra verdidebatt VL, noe tatt fra og noe justert og lagt til av meg. Når jeg er enig så er dette en rask måte å formidle hva jeg mener. Dessuten har jeg ikke, ulikt en del som serverer lange innlegg dagen lang, tid til finsnekring på lange innlegg. Har mye annet å styre med. Dessuten er det håndball på TV'en. Men debatten (trekker da fra de ufine personangrep) er så viktig at den bør bli belyst mest mulig fra forskjellig ståsted.
    Momentene er terpet opp og ned tidligere i tråden, og innspillet innfører minimalt.
    Såvidt jeg kan forstå er diskusjonen ikke om livskvalitet, men om man vil ha abortforbud?
    Jeg skriver heller ikke om livskvalitet, men om menneskeverd og rettsvern. Hvem skal det gjelde for, og hvem skal det ikke gjelde for? Dessuten; de uklare grensegangene mellom foster uten rettsvern og foster med rettsvern. Svarene uteblir. Nei, jeg er ikke for noe abortforbud, men blir provosert over unyansert argumentasjon og sort/hvitt tenking. Og ikke minst, stygge angrep på de som velger å føde barn som ikke er 100%. Hvem av oss er det? Det er denne sorteringen og graderingen av hva som er verdifullt som både er farlig og stygg.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    511
    Dr Dong skrev:
    Hva sier noe slikt som «ærefrykt for livet» i denne konteksten? Bakterier, celleklumper, kakkerlakker, rotter, mennesker…

Hjelper slike slogans - som til syvende og sist nesten blir mystisisme - oss i forhold til problematikken?
    Ja, mener det har relevans om en går inn i de problemstillingene jeg nevner. PS - snakker her om forholdet til foster på et eller annet stadium i svangerskapet. Ikke kakkerlakker og rotter.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Dr Dong skrev:

Ja, mener det har relevans om en går inn i de problemstillingene jeg nevner. PS - snakker her om forholdet til foster på et eller annet stadium i svangerskapet. Ikke kakkerlakker og rotter.
    Jeg skal ikke avskrive relevansen, men det hadde jo vært litt greit om du redegjorde litt for den i forhold til slike avgrensinger som er prøvd lagt frem tidligere. Hva er vitsen med å svare på spørsmål (som tidligere) om den som spør ikke forholder seg til svarene? Hvorfor spørre om noe som helst da? Det er der jeg detter litt av.

V

vredensgnag

Gjest
    roesok skrev:
    Dr Dong skrev:

Du burde lese litt om han derre Schweitzer du siterte, og hva han la i begrepet du rundet av med i ditt lange cut&paste.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    511
    vredensgnag skrev:
    roesok skrev:
    Dr Dong skrev:

Du burde lese litt om han derre Schweitzer du siterte, og hva han la i begrepet du rundet av med i ditt lange cut&paste.
    Han derre Schweitzer uformet en etikk rundt dette begrepet. Denne kampen stod på mange fronter, om du googler litt så finner du mer. Men Schwitzer var ikke hovedpoenget i mitt cut&paste innlegg, bare en grei avrunding.

V

vredensgnag

Gjest
    roesok skrev:
    vredensgnag skrev:
    roesok skrev:
    Dr Dong skrev:

Han derre Schweitzer uformet en etikk rundt dette begrepet. Denne kampen stod på mange fronter, om du googler litt så finner du mer. Men Schwitzer var ikke hovedpoenget i mitt cut&paste innlegg, bare en grei avrunding.
    Vet en god del om Schweitzer og hans etikkbegrep. Men det kan synes som om du bør sette deg inn i det, gitt din noe underlige illustrasjon noen innlegg tilbake.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    511
    Dr Dong skrev:
    roesok skrev:
    Dr Dong skrev:

Jeg skal ikke avskrive relevansen, men det hadde jo vært litt greit om du redegjorde litt for den i forhold til slike avgrensinger som er prøvd lagt frem tidligere. Hva er vitsen med å svare på spørsmål (som tidligere) om den som spør ikke forholder seg til svarene? Hvorfor spørre om noe som helst da? Det er der jeg detter litt av.
    Jeg ser flere svarer at f.eks. embryo mangler vitale funksjoner og av den grunn defineres som en celleklump = ikke menneske. Dette før uke 12.
    Og da i samme slengen; uten rettsvern. Greit nok å mene det selv om jeg personlig er uenig.

Men om en slik tanke gjelder så betyr vel det en gradvis overgang til definisjonen menneske? Med de rettigheter og vern det skal ha etter gjeldende lovverk. Om et foster der det oppdages store eller små skavanker før uke 12, så kan (eller bør som noen mener) fosteret tas bort og en "prøver på nytt" som det heter på fint. Kanskje bedre resultat neste gang, eller kanskje ikke.
    Men før uke 12 kan jo fosteret også tas bort om det er helt perfekt...

Mine spørsmålsstillinger går på;
    - Når skal et foster ha rettsvern? Lovverket sier uke 12, hvorfor ikke senere?
    - Skal oppdagede skavanker gi grunn til abort mye senere enn uke 12? Evt. hvor lenge?
    - Hvem skal og bør bestemme dette?
    - Når kan vi definere et foster som menneske? Blir det gradvis et menneske eller skjer det på et gitt tidspunkt? Kommer i så fall menneskeverdet og rettsvernet også gradvis?
    - Er det mindre verd som menneske om det har fysiske og mentale skavanker? Og skal det av den grunn ha mindre rettsvern, alt etter graden av skavanker?

Vi vet at om det under en fødsel blir problemer så settes himmel og jord i bevegelse for å redde mor og barn. Vil tro dette gjelder selv om barnet mangler en fot eller har downs.
    Dette har vi nok en felles etikk og forståelse for, det går på menneskeverd og rettsvern. Men så er det alle de diffuse grensegangene før fødselen....

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    511
    vredensgnag skrev:
    roesok skrev:
    vredensgnag skrev:
    roesok skrev:
    Dr Dong skrev:

Vet en god del om Schweitzer og hans etikkbegrep. Men det kan synes som om du bør sette deg inn i det, gitt din noe underlige illustrasjon noen innlegg tilbake.
    Flott! Mulig du mener at sitatet ikke samsvarer med mine hovedpoenger som går på menneskerettigheter og rettsvern vs. det vi diskuterer. Jeg mener det gjør det.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.396
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    ...
    Jeg ser flere svarer at f.eks. embryo mangler vitale funksjoner og av den grunn defineres som en celleklump = ikke menneske. Dette før uke 12.
    Og da i samme slengen; uten rettsvern. Greit nok å mene det selv om jeg personlig er uenig.

Men om en slik tanke gjelder så betyr vel det en gradvis overgang til definisjonen menneske? Med de rettigheter og vern det skal ha etter gjeldende lovverk. Om et foster der det oppdages store eller små skavanker før uke 12, så kan (eller bør som noen mener) fosteret tas bort og en "prøver på nytt" som det heter på fint. Kanskje bedre resultat neste gang, eller kanskje ikke.
    Men før uke 12 kan jo fosteret også tas bort om det er helt perfekt...

Mine spørsmålsstillinger går på;
    - Når skal et foster ha rettsvern? Lovverket sier uke 12, hvorfor ikke senere?
    - Skal oppdagede skavanker gi grunn til abort mye senere enn uke 12? Evt. hvor lenge?
    - Hvem skal og bør bestemme dette?
    - Når kan vi definere et foster som menneske? Blir det gradvis et menneske eller skjer det på et gitt tidspunkt? Kommer i så fall menneskeverdet og rettsvernet også gradvis?
    - Er det mindre verd som menneske om det har fysiske og mentale skavanker? Og skal det av den grunn ha mindre rettsvern, alt etter graden av skavanker?

Vi vet at om det under en fødsel blir problemer så settes himmel og jord i bevegelse for å redde mor og barn. Vil tro dette gjelder selv om barnet mangler en fot eller har downs.
    Dette har vi nok en felles etikk og forståelse for, det går på menneskeverd og rettsvern. Men så er det alle de diffuse grensegangene før fødselen....
    Det er kanskje betimelig å vise til abortloven :
    http://www.lovdata.no/all/tl-19750613-050-0.html

1) selvbestemt abort til og med uke 12
    2) søknadsbasert abort etter uke 12 til og med uke 18
    «
    Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når a) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom;
    b) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon;
    c) det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet;
    d) hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 197-199, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 192-196 og § 199; eller
    e) hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad.

Ved vurderingen av begjæring om avbrudd begrunnet i forhold som nevnt foran i tredje ledd bokstav a, b og c skal det tas hensyn til kvinnens samlete situasjon, herunder hennes muligheter til å dra tilfredsstillende omsorg for barnet. Det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon.

Kravene til grunn for innvilgelse av svangerskapsavbrudd skal øke med svangerskapets lengde.
    »

3) Etter uke 18 : «... kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.»

Jeg leser det meste av «debatten» ift selvbestemt abort til og med uke 12 : er det noen grunn til å innskrenke kvinnens kunnskap om embryoens medisinske og genetiske egenskaper før hun fatter sin beslutning ?

Jeg leser enkelte innlegg som motstand mot selvbestemt abort, dvs. det er meningsløst å føre noen «debatt» om en kvinne skal tillates å ha slik medisinsk og genetisk kunnskap om embryoen, da stridstemaet er selvbestemt abort.

EDIT: Mht svangerskapskomplikasjoner virker det på meg som om prioriteringen er klar - mor først, foster etterpå

mvh
    KJ

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    511
    (Sakser fra et innlegg til Eskil Skjeldal på Verdidebatt VL.)

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat42/thread235344/#post_235344

Norge - Et sorteringssamfunn?

Spørsmålet om alle gravide skal få rutinemessig tilbud om tidlig ultralyd er i ferd med å bli et betent politisk problem for den rød-grønne regjeringen. Spørsmålet reiser en rekke etiske problemstillinger.

Etter at Danmark innførte tidlig ultralyd, har tallet på barn med kromosomfeil blitt halvert. Landets mål er å utrydde Downs syndrom innen 2030. Dette er et tydelig tegn på at Vesten er i ferd med å bli et sorteringssamfunn. Nå må alle som reagerer på en slik nedvurdering av menneskelivet ta til orde.

Skuespiller Marte Wexelsen Goksøyr har i en rekke norske medier i det siste stilt meget klare spørsmål til norske politikere: ”Kort sagt dreier denne debatten seg om det er en nasjons oppgave å legge til rette så nesten levedyktige fostre, hovedsakelig med Downs syndrom, aborteres så sent som i 20. uke av svangerskapet. Kan dette betegnes som drap?” (Klassekampen 11. Januar). Hun spør om Norge er i ferd med å bli et land der man rendyrker sitt befolkningsgrunnlag, og der vi med dagens teknologi har mulighet til å velge friske, perfekte barn som kan fremheve vår vellykkethet.

Flere sentrale debattanter har gått i polemikk mot Wexelsen Goksøyr: I et dårlig kamuflert forsøk på å agere som frigjører for kvinner, skrev filosofi-professor Jens Saugstad i Aftenposten (15. Januar) seg inn i det jeg anser for de mørkeste avkrokene av det hypermoderne synet på mennesket som sin egen herre. Uten skrupler slår han fast at barn som fødes med Downs syndrom er mindre verdt enn kvinnen som føder dem. Det er lett å se at hans nedvurdering av foster med Downs syndrom også påvirker hans syn på mennesker som allerede er født med dette syndromet. Det gjør Saugstads menneskesyn skremmende, fordi det ikke er rom for menneskelig svakhet. Han slår om seg med teknifiserte begreper og kalde fakta, mens hans budskap egentlig kan oppsummeres med en setning: Om det kommende fosteret ikke passer for de som har vært med på å lage det, kan det fjernes. Om Norge innfører offentlig tidlig ultralyd, vil dette sette en nasjonal standard for hva som er ønskelig og samfunnsnyttig. Dette kan føre til et press på den gravide til å ta en tidlig ultralyd, noe hun ellers kanskje ikke ville ha gjort.

Jeg vil minne om at menneskesynet i den vestlige verden er basert på den jødisk-kristne forståelsen av Gud som skaper av alt synlig og usynlig. Dette gjør det jødisk-kristne menneskesynet diametralt motsatt av det menneskesynet som både Saugstad og Danmark forfekter. Deres retorikk er ideologisk motivert: Utrenskning av potensielt svake mennesker bunner i en ideologi som hevder at mennesket skal være nyttig, og ikke belaste samfunnet eller hindre individets selvrealisering. En slik retorikk kan bare møtes med ideologikritikk, og med stadfestelsen av at ethvert menneske har uendelig verdi, uavhengig av kjønn, legning, hudfarge, sykdommer, antall lemmer eller kromosomer. De som ønsker å rense vekk fostre med Downs syndrom, angriper alle mennesker som lever med Downs syndrom. Det skal ikke tåles.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.736
    Hvis noen har som mål å utrydde Downs så er de litt ute på viddene. Såvidt jeg vet er ikke Downs arvelig, det er en form for mutasjon, altså et lite sidesprang fra naturens side.
    Forøvrig et bra innlegg fra Skjeldal.

N

Nifelheim

Gjest
    Jeg har ikke noe imot at alle får tilbudet om tidlig ultralyd. Faktiskt synes jeg det er bra. Slik det fungerer nå så har ikke de med dårlig økonomi muligheten, og det er de med dårlig økonomi som virkelig tar støyten. Det er gjerne derfor de velger abort - fordi de ikke har de ekstra ressursene som kreves.

Valg gjøres best når alle opplysninger er på bordet. De som ikke vil vite kan alltids takke nei. Det er ingen plikt å ta den undersøkelsen.

Jeg synes at tilbudet er bra for da minsker man antallet av dem som 5-10 år senere med masse dårlig erfaring tenker: "hadde jeg visst så ville jeg tatt abort".

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Kanskje kan tidlig ultralyd også avverge mange aborter. Man får et helt annet forhold til det ufødte barnet når man har sett det på ultralyd.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Professor Ola Didrik Saugstad hadde et interessant innlegg i Aftenposten for en tid siden:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Livet-i-sorteringssamfunnet-6737919.html

Et lite utdrag:

"Den danske nevrobiologen Lone Frank har skrevet boken Mitt smukke genom. Her spår hun at nyfødte i vår del av verden om tiårs tid vil få analysert sin arvemasse, sitt genom, før de forlater barselavdelingen. "De stolte foreldrene får den med hjem fra fødeklinikken på en CD". Lone Frank tar feil i dette. Dette vil ikke skje på barselavdelingen, helgenomscreening vil skje allerede i fosterlivet. Diskusjonen om tidlig ultralyd er bare en mild forløper for debatten om dette, men en viktig forløper fordi aksept av tidlig ultralyd og screening på tilstander som Down, vil gjøre det langt lettere å innføre helgenomscreening av alle fostre."

Mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg fester ikke mye lit til framtidsspådommer som inkluderer at CDen fortsatt eksisterer om 10 år men... ;D

N

nb

Gjest
    BT skrev:
    Kanskje kan tidlig ultralyd også avverge mange aborter. Man får et helt annet forhold til det ufødte barnet når man har sett det på ultralyd.
    Det genererer også rundt 20 spontane av sorten om jeg ikke husker helt feil.

N

Nifelheim

Gjest
    nb skrev:
    BT skrev:
    Det genererer også rundt 20 spontane av sorten om jeg ikke husker helt feil.
    Kan du spore opp hvor du fant den informasjonen? Første gang jeg hører at ultralyd genererer spontane aborter.

Fostervannsprøver derimot gir deg 1 % sjans for spontanabort. Kan det være dette du sikter til? Vil tro at det kan være 2000 fostervannsprøver i året.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    USA - frihetens land? Vel, ikke for barn: http://www.dagbladet.no/2012/01/28/nyheter/utenriks/texas/usa/skole/19982574/

(Dagbladet): Hver dag må flere hundre skoleelever møte opp i retten i Texas siktet for «straffbare handlinger» som å banne, dårlig oppførsel i skolebussen, eller for å ha endt opp i en slåsskamp i skolegården.

I USA straffer de barn som kriminelle for handlinger som de fleste i Norge regner som vanlig oppførsel blant barn.

Ifølge The Guardian har barn helt ned til seks år blitt straffet for blant andre følgende forseelser:

• Å komme for sent til skolen
    • Ha på seg «upassende klær»
    • Ha på seg sigaretter
    • Rope høyt
    • Slåss med sine klassekamerater
    • Velte en benk
    • Spraye med parfyrme

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.729
    Torget vurderinger
    0
    Som tidligere sagt ligner de mer og mer på prestestyret i Iran! :p Dessverre!!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.729
    Torget vurderinger
    0
    Slubbert skrev:
    Joda Slubbert, men vi i Noreg er vel ikke de første som bør gapskratte her! De av oss som har nådd den modne alder der menn klart er i sin absolutt beste alder, vi husker diskusjonen som raste her på berget for og imot farge TV. Like surealistisk det!

Det var jo her Førde hadde en av sine "store" på Stortingets talerstol da han oppsumerte debatten slik:

«Synda har kome til verda, men vi vil ikkje ha den i fargar»

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    931
    Spiralis skrev:
    Slubbert skrev:
    Joda Slubbert, men vi i Noreg er vel ikke de første som bør gapskratte her! De av oss som har nådd den modne alder der menn klart er i sin absolutt beste alder, vi husker diskusjonen som raste her på berget for og imot farge TV. Like surealistisk det!

Det var jo her Førde hadde en av sine "store" på Stortingets talerstol da han oppsumerte debatten slik:

Han refererte argumentene i debatten. Førde var aldri mot farge-tv.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det blir ille å få synda inn i stua i 3D. :mad:

V

vredensgnag

Gjest
    Gjest skrev:
    Spiralis skrev:
    Slubbert skrev:

TV-debatten kom før Farge-TV ditto, og er om mulig enda morsommere. Da man begynte med prøvesendinger uttalte ansvarlig minister at man på grunnlag av erfaringene ville avgjøre "om vi vil ha fjernsyn i landet vårt".

Si det.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    De fant ut at vi ville ha det, tross alt.

Etter noen tiar fant du ut at vi kunne ha flere enn èn kanal også.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    De fant ut at vi ville ha det, tross alt.

Etter noen tiar fant du ut at vi kunne ha flere enn èn kanal også.
    Det tok tid, var vanskelig og satt langt inne. I mens endte halvparten av befolkningen opp med svensk fjernsyn, og mange snakker godt svorsk.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det største problemet med reklameinfiserte kanaler er at reklamen har blitt den beste underholdningen.

there was 57 channels and nothin' on...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.729
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Spiralis skrev:

Har jeg sagt at han var det da?? ???

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Elektrokjeden Lefdal søker etter ikke-røykere som butikkmedarbeidere.

Ser man det, er selv vært ikke-røyker i en mannsalder+,
    men allikevel vil jeg foreslå at alle kunder som røyker boykotter Lefdal,
    enkelt og greit! Bare sørg for at Lefdal vet om det, gjerne ved personlig oppmøte.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1766954.ece

N

Nifelheim

Gjest
    Skjønner godt at de ikke ønsker selgere som stinker røyk og tar 10 minutters pause hver time.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.736
    Lefdal, har de selgere? Jeg har ennå tilgode å treffe en selger der.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn