Men upåaktet dette; han arumenterer da på en måte som gjør at vi godt kan gi fosteret personstatus. Gjør han ikke?
Du er forfriskende ærlig Sluket og jeg har STOR forståelse for synspunktetpengesluk skrev:Det skal guts til å krysse av i "ja, vil ha" rubrikken når legen forteller deg som blivende far at barnet ditt vil bli født med seriøse handicap og være pleietrengende hele livet. Mye mer guts enn det JEG har ihvertfall. Men jeg har guts til å innrømme manglende guts og det er da noe.
Min respekt for de som er i en slik situasjon, og håndterer det utmerket, den er uforbeholden og grenseløs.
Embryoet ser ut til å utvikle seg til en rødhåret pike. Foreldrene vil ha en lyshåret gutt, nytt forsøk.BT skrev:Man vet jo hva fok velger hvis de får bestemme selv. Det er derfor de ikke skal få velge.
Det er underlig at du av alle ikke er i stand til å se forskjell på hårfarge og alvorlige arvelige sykdommer og multihandicap.Pink_Panther skrev:Embryoet ser ut til å utvikle seg til en rødhåret pike. Foreldrene vil ha en lyshåret gutt, nytt forsøk.BT skrev:Man vet jo hva fok velger hvis de får bestemme selv. Det er derfor de ikke skal få velge.
Why not? Selvbestemt er selvbestemt, er du mot selvbestemt abort?Pink_Panther skrev:Embryoet ser ut til å utvikle seg til en rødhåret pike. Foreldrene vil ha en lyshåret gutt, nytt forsøk.
MotSlubbert skrev:Why not? Selvbestemt er selvbestemt, er du mot selvbestemt abort?Pink_Panther skrev:Embryoet ser ut til å utvikle seg til en rødhåret pike. Foreldrene vil ha en lyshåret gutt, nytt forsøk.
Da er jo det hele rørende enkelt, du tar ikke abort, thats it.Pink_Panther skrev:MotSlubbert skrev:Why not? Selvbestemt er selvbestemt, er du mot selvbestemt abort?Pink_Panther skrev:Embryoet ser ut til å utvikle seg til en rødhåret pike. Foreldrene vil ha en lyshåret gutt, nytt forsøk.
Er det så enkelt?realist skrev:Da er jo det hele rørende enkelt, du tar ikke abort, thats it.Pink_Panther skrev:MotSlubbert skrev:Why not? Selvbestemt er selvbestemt, er du mot selvbestemt abort?Pink_Panther skrev:Embryoet ser ut til å utvikle seg til en rødhåret pike. Foreldrene vil ha en lyshåret gutt, nytt forsøk.
Hva andre gjør har du ikke noe med!
Det er ingen mennesker som skal elimineres. Det har det aldri vært tale om.Pink_Panther skrev:Skal noen bestemme at mennesker som ikke passer inn i idealbildet skal elimineres?
Ingen som gjør noen syke, pleietrengende og lidende med vilje.Gjestemedlem skrev:Det er ingen mennesker som skal elimineres. Det har det aldri vært tale om.Pink_Panther skrev:Skal noen bestemme at mennesker som ikke passer inn i idealbildet skal elimineres?
Det er sykdommer og skader vi ønsker å bekjempe, mens noen vil påføre disse på andre mennesker med viten og vilje. Gjøre dem syke, pleietrengende og lidende med vilje.
Lidende er de ikke i den forstand at de er ulykkelige. Ofte er det de glade og tilfredse mennesker enn mange andre mennesker. Men det er et svært alvorlig handicap uansett, som oftest gjør dem evig pleietrengende. Så med viten og vilje å gi mennesker downs burde vært forbudt. Det er ufattelig respektløst å utstyre et menneske med slike gener når det så enkelt kan unngås. Når man kan ta en enkelt test og se om det er kromosomfeil i celeldelingen, og heller starte med friske celler hvis man oppdager feilen.Nifelheim skrev:Få deg førstehånds erfaring om emnet. Downs, eksempelet som du hakker så fælt på, er langt fra dette. Skulle de være lidende så må det være fordi de blir mobbet av "friske" folk.
Nå tar du for gitt at årsaken er at de ikke passer inn i idealbildet.Pink_Panther skrev:Skal noen bestemme at mennesker som ikke passer inn i idealbildet skal elimineres?
Det er ingen mennesker som elimineres.Pink_Panther skrev:Skal noen bestemme at mennesker som ikke passer inn i idealbildet skal elimineres?
Mennesker med Downs klarer seg som oftest alene, kun med litt hjelp. Er problemet med pleietrengende mennesker at de er en økonomisk byrde for samfunnet?Gjestemedlem skrev:.......Lidende er de ikke i den forstand at de er ulykkelige. Ofte er det de glade og tilfredse mennesker enn mange andre mennesker. Men det er et svært alvorlig handicap uansett, som oftest gjør dem evig pleietrengende............
Tja, jeg ser ikke at det tidfestes når fosteret blir et barn, bare at han mener det skjer på ett eller annet tidspunkt.Dr Dong skrev:Men upåaktet dette; han arumenterer da på en måte som gjør at vi godt kan gi fosteret personstatus. Gjør han ikke?
Jeg vil vurdere det som et legalt standpunkt å nekte noen å lage barn av åpenbart så defekt materiale at det vil være til enorm skade for et barn man lager ut av dette. Har folk et så voldsomt omsorgsbehov at de ønsker at barnet skal være evig pleietrengende bør de heller skaffe seg en hund.Slubbert skrev:Det er ingen som vil nekte noen å bære frem pleietrengende, abort er (for n'te gang) selvbestemt. Det er ingen som har tatt til orde for tvungen abort noensinne såvidt jeg vet.
Rett nok, men hva gjør det med argumentasjonen han legger frem? Er den avhengig av det?dag1234 skrev:Tja, jeg ser ikke at det tidfestes når fosteret blir et barn, bare at han mener det skjer på ett eller annet tidspunkt.Dr Dong skrev:Men upåaktet dette; han arumenterer da på en måte som gjør at vi godt kan gi fosteret personstatus. Gjør han ikke?
Det er ett innlegg i debatten, men den tilfører ikke noe nytt. Jeg er like klok/dum som før når det gjelder det som er avgjørende for mitt syn; at vi ikke vet når barnet i magen blir til et barn i magen. Så lenge vi ikke kan si det sikkert, så kan en heller ikke si sikkert at vi er trygg på at 12 uke er grei grense å sette for selvbestemt abort.Dr Dong skrev:Rett nok, men hva gjør det med argumentasjonen han legger frem? Er den avhengig av det?dag1234 skrev:Tja, jeg ser ikke at det tidfestes når fosteret blir et barn, bare at han mener det skjer på ett eller annet tidspunkt.Dr Dong skrev:Men upåaktet dette; han arumenterer da på en måte som gjør at vi godt kan gi fosteret personstatus. Gjør han ikke?
Jo vi kan faktisk si med 100% sikkerhet at på dette stadiet snakker vi bare om litt avansert cellevekst og noe som en gang kan utvikle seg i retning av et menneske. Ingen kognitivitet, nervestystem, hjerne eller noe annet som gjør det til noe mer menneskelig og individuelt enn en hvilken som helst annen celleklump i et annet menneske.dag1234 skrev:Det er ett innlegg i debatten, men den tilfører ikke noe nytt. Jeg er like klok/dum som før når det gjelder det som er avgjørende for mitt syn; at vi ikke vet når barnet i magen blir til et barn i magen. Så lenge vi ikke kan si det sikkert, så kan en heller ikke si sikkert at vi er trygg på at 12 uke er grei grense å sette for selvbestemt abort.Dr Dong skrev:Rett nok, men hva gjør det med argumentasjonen han legger frem? Er den avhengig av det?dag1234 skrev:Tja, jeg ser ikke at det tidfestes når fosteret blir et barn, bare at han mener det skjer på ett eller annet tidspunkt.Dr Dong skrev:Men upåaktet dette; han arumenterer da på en måte som gjør at vi godt kan gi fosteret personstatus. Gjør han ikke?
Men andre kan sikkert ha glede av å lese kronikken. Det er klart.
Du gjentar disse argumentene. Men du forklarer ikke hvorfor det er sånn. Av hvilken logisk eller vitenskaplig grunn skulle jeg anta at det du sier er rett? Det medfører ikke automatisk riktighet kun fordi du eller hvem som helst andre sier det.Gjestemedlem skrev:Jo vi kan faktisk si med 100% sikkerhet at på dette stadiet snakker vi bare om litt avansert cellevekst og noe som en gang kan utvikle seg i retning av et menneske. Ingen kognitivitet, nervestystem, hjerne eller noe annet som gjør det til noe mer menneskelig og individuelt enn en hvilken som helst annen celleklump i et annet menneske.dag1234 skrev:Det er ett innlegg i debatten, men den tilfører ikke noe nytt. Jeg er like klok/dum som før når det gjelder det som er avgjørende for mitt syn; at vi ikke vet når barnet i magen blir til et barn i magen. Så lenge vi ikke kan si det sikkert, så kan en heller ikke si sikkert at vi er trygg på at 12 uke er grei grense å sette for selvbestemt abort.Dr Dong skrev:Rett nok, men hva gjør det med argumentasjonen han legger frem? Er den avhengig av det?dag1234 skrev:Tja, jeg ser ikke at det tidfestes når fosteret blir et barn, bare at han mener det skjer på ett eller annet tidspunkt.Dr Dong skrev:Men upåaktet dette; han arumenterer da på en måte som gjør at vi godt kan gi fosteret personstatus. Gjør han ikke?
Men andre kan sikkert ha glede av å lese kronikken. Det er klart.
Dette er et tidlig forstadium til noe som kan bli et menneske, intet annet. Itnen menneske, ingen person, intet som kan tas livet av eller noe slikt.
Hvorfor er det ikke sånn?dag1234 skrev:Du gjentar disse argumentene. Men du forklarer ikke hvorfor det er sånn.
Nå begynner du igjen. Skal jeg motbevise noens påstander? Det er jo de som fremsetter en påstand som har bevisbyrden.Slubbert skrev:Hvorfor er det ikke sånn?dag1234 skrev:Du gjentar disse argumentene. Men du forklarer ikke hvorfor det er sånn.
Når går celleklumpen din over til å bli et barn?Slubbert skrev:At en "litt avansert cellevekst uten nervestystem, hjerne eller noe annet som gjør det til noe mer menneskelig og individuelt enn en hvilken som helst annen celleklump i et annet menneske" ikke er et individ er en vitenskapelig selvfølgelighet, hvis du er av en annen oppfatning bør du begrunne det. Noe du tilsynelatende ikke kan.
Hva definerer et mennesker. Er det kun genetikken? Neppe. Alle celler i kroppen deler stort sett de samme genene. Det er sogar fullt mulig å ta slike celler og lage en kloning av et menneske. Teknikkene er ikke anderledes enn det som brukes på andre dyr. Så tar vi en slik celle og lar den dele seg et par dager... har vi da et nytt menneske. Neppe.dag1234 skrev:Nå begynner du igjen. Skal jeg motbevise noens påstander? Det er jo de som fremsetter en påstand som har bevisbyrden.Slubbert skrev:Hvorfor er det ikke sånn?dag1234 skrev:Du gjentar disse argumentene. Men du forklarer ikke hvorfor det er sånn.
Hvis Deff mener vi kan være 100% sikker, så må han vise hvorfor vi kan være det. For det er en drøy påstand. Og hvis han ikke kan det, så er det jo ingen grunn til å tro på ham.
Hvorfor nekter du stadig å svare på spørsmålet? Fordi du vet at svaret ditt er religiøst betinget, noen annen rimelig grunn finnes ikke.dag1234 skrev:Når går celleklumpen din over til å bli et barn?Slubbert skrev:At en "litt avansert cellevekst uten nervestystem, hjerne eller noe annet som gjør det til noe mer menneskelig og individuelt enn en hvilken som helst annen celleklump i et annet menneske" ikke er et individ er en vitenskapelig selvfølgelighet, hvis du er av en annen oppfatning bør du begrunne det. Noe du tilsynelatende ikke kan.
Fordi du ikke kan lese.Slubbert skrev:Hvorfor nekter du stadig å svare på spørsmålet? Fordi du vet at svaret ditt er religiøst betinget, noen annen rimelig grunn finnes ikke.dag1234 skrev:Når går celleklumpen din over til å bli et barn?Slubbert skrev:At en "litt avansert cellevekst uten nervestystem, hjerne eller noe annet som gjør det til noe mer menneskelig og individuelt enn en hvilken som helst annen celleklump i et annet menneske" ikke er et individ er en vitenskapelig selvfølgelighet, hvis du er av en annen oppfatning bør du begrunne det. Noe du tilsynelatende ikke kan.
Du kan jo begynne med å argumentere for når dette livet du snakker om ,dette individet oppstår og hvorfor. For uten en slik definisjon gir ikke det du sier noen mening.roesok skrev:Argumentet en ofte hører at kvinnen må få bestemme over sin egen kropp synest jeg også er tvilsom, det er vel, alt etter definisjon og alder på fosteret, tre individer som er involvert her; mor, far og den det mest gjelder; fosteret. Har alle disse selvbestemmelse om liv skal avsluttes?
Det jeg argumenter sterk mot er at man velger å gi et barn downs med vilje, når man med enkle midler kan gjøre noe med det og bruke et annet genetisk materiale og la barnet bli født uten downs eller andre alvorlige genetiske defekter.Vi kan idag også gå inn i livmoren og f.eks. foreta kirurgiske inngrep for å rette på livsviktige funksjoner hos barnet. Synest det er mye viktigere å tenke slik, å ha fokus på å redde liv i stedet for enkelt å velge bort det som trolig (men erfaringer har vist at en ikke kan være sikker) ikke er helt perfekt eller har visse mangler. At det er noen her som æreskjeller og nærmest vil straffe foreldre som velger å føde barn med downs er trist lesing.
Det er ingen som argumenterer for at de ikke skal bli født. Det argumenterer derimot at man bør sørge for at de blir født uten downs når dette lar seg påvise og lar seg gjøre. Og det er fullt mulig. Det er forklart mange nok ganger til at det bør synke inn etterhvert.Hvordan vil barn som har downs oppleve det om samfunnet gir de den oppfatning at de ikke skulle vært født?
Opps, vi valgte at du skulle bli handicappet fordi det var i mot vår religion å hjelpe deg slik at du kunne bli født frisk og sunn i stedet. Selv om vi enkelt kunne sørget for at du ble frisk og raskt valgte vi er slikt liv for deg fordi vi var for feige og unnlatende til å gjør noe med det."Oops, det var en glipp at du kom til verden.
Det skremmende er at noen med viten og vilje velger sykdom og lidelse for sine barn i stedet for et normalt liv, med de oppturer og nedturer det innebærer.Du er bare til plage og ulempe for oss som vil ha et mest mulig problemfritt liv og samfunn". Er et sant og ekte liv et mest mulig problemfritt liv eller har slikt utfordringer verdier som vi selvsagt som samfunn skal stå for? Selv kan de ha et rikt liv og gi mye glede og varme videre. Og det trengs tydeligvis i et kaldt, kynisk og samfunn der slike ikke hører med. Skremmende.
Registrerer bare at vi er dypt og inderlig uenig. Og denne heksejakten du har på de med downs er bare trist. Hvor har du det fra at de på generelt grunnlag opplever så mye lidelse og elendighet at de ikke skal fødes? Du hopper også lettvint over en del vesentlige poeng og spørsmålsstillinger. Hva f.eks. om det oppdages at fosteret trolig har downs når det er 20 uker? Er det da en person eller menneske med rettsvern?Gjestemedlem skrev:Du kan jo begynne med å argumentere for når dette livet du snakker om ,dette individet oppstår og hvorfor. For uten en slik definisjon gir ikke det du sier noen mening.roesok skrev:Argumentet en ofte hører at kvinnen må få bestemme over sin egen kropp synest jeg også er tvilsom, det er vel, alt etter definisjon og alder på fosteret, tre individer som er involvert her; mor, far og den det mest gjelder; fosteret. Har alle disse selvbestemmelse om liv skal avsluttes?
Det jeg argumenter sterk mot er at man velger å gi et barn downs med vilje, når man med enkle midler kan gjøre noe med det og bruke et annet genetisk materiale og la barnet bli født uten downs eller andre alvorlige genetiske defekter.Vi kan idag også gå inn i livmoren og f.eks. foreta kirurgiske inngrep for å rette på livsviktige funksjoner hos barnet. Synest det er mye viktigere å tenke slik, å ha fokus på å redde liv i stedet for enkelt å velge bort det som trolig (men erfaringer har vist at en ikke kan være sikker) ikke er helt perfekt eller har visse mangler. At det er noen her som æreskjeller og nærmest vil straffe foreldre som velger å føde barn med downs er trist lesing.
Det er ingen som argumenterer for at de ikke skal bli født. Det argumenterer derimot at man bør sørge for at de blir født uten downs når dette lar seg påvise og lar seg gjøre. Og det er fullt mulig. Det er forklart mange nok ganger til at det bør synke inn etterhvert.Hvordan vil barn som har downs oppleve det om samfunnet gir de den oppfatning at de ikke skulle vært født?
Opps, vi valgte at du skulle bli handicappet fordi det var i mot vår religion å hjelpe deg slik at du kunne bli født frisk og sunn i stedet. Selv om vi enkelt kunne sørget for at du ble frisk og raskt valgte vi er slikt liv for deg fordi vi var for feige og unnlatende til å gjør noe med det."Oops, det var en glipp at du kom til verden.
Litt som å sitte å se på et barn som ligger med ansiktet med i en søledam, og unnlate å redde det fra drukningsdøden fordi det var naturens vei eller guds vilje at det skulle gå slik.
Det skremmende er at noen med viten og vilje velger sykdom og lidelse for sine barn i stedet for et normalt liv, med de oppturer og nedturer det innebærer.Du er bare til plage og ulempe for oss som vil ha et mest mulig problemfritt liv og samfunn". Er et sant og ekte liv et mest mulig problemfritt liv eller har slikt utfordringer verdier som vi selvsagt som samfunn skal stå for? Selv kan de ha et rikt liv og gi mye glede og varme videre. Og det trengs tydeligvis i et kaldt, kynisk og samfunn der slike ikke hører med. Skremmende.
Det er i mine øyne ekstremt ondskapsfullt gjort.
Så fortell nå heller hva du er uenig i da, og hva du mener er feil i mine definisjoner og argumentasjon.roesok skrev:Registrerer bare at vi er dypt og inderlig uenig.
Hvor mange ganger må du ha forklart at dette ikke er tilfelle før det siger inn?Og denne heksejakten du har på de med downs er bare trist.
Igjen viser du at du ikke forstår alminnelig norsk. Det er ikke snakk om at noen ikke skal fødes, men at de skal fødes med så godt ugangspunkt vi kan gi dem. Hvis vi kan sørge for at de fødes friske og med normale kromosomer så er da dette en stor gave gi gir dem, i stedet for å dømme dem til et liv som pleietrengende, og ofte syke.Hvor har du det fra at de på generelt grunnlag opplever så mye lidelse og elendighet at de ikke skal fødes?
Jeg har kommet med ganske klare definisjoner. Du har ikke kommet med annet enn vås og tomme floskler. Min påstand er at på 10-12 uker kan vi ikke på noen meninsfull måte snakke om noen person eller individ, men kun om genetisk materiale.Du hopper også lettvint over en del vesentlige poeng og spørsmålsstillinger.