Forbud mot dieselbiler i Oslo

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Diesel er jo flott m.h.t CO2-utslipp - men helt håpløst m.h.t. partikkelutslipp. Og det er partikkelutslippene som er helsefarlige. For min egen del kjører jeg med resirkuleringen innkoblet hver gang jeg kjører bak en dieselbil - de stinker pyton uansett alder og merke.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Når folk er gnitne nok til å kjøpe bil med båtmotor i kan de bare ha det så godt. :D
 

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
83
Antall liker
11
Når folk er gnitne nok til å kjøpe bil med båtmotor i kan de bare ha det så godt. :D
Jeg har en 170 hesters "båtmotor" med partikkelfilter i min 2011 modell .. Det er en fantastisk behagelig motor å kjøre med, og har ingenting med å være gnitten (?) (usikker på bøyningen av gnitne da jeg ikke vet hva det betyr - kanskje gnien?)

Når jeg leser denne artikkel fra 2008 ser jeg at politikerne også har visst at de har vært på villspor i veldig lang tid.
NO2 - Partikkelfiltre gir økt utslipp

3 av 4 solgt nye biler har de siste årene hatt dieselmotor, og jo nyere bil jo mere utslipp av nox. Det er jo litt av et paradoks når partikkelfilter ikke hjelper for det som er mest skadelig med diesel.

Vi har altså elendige veier med lavere og lavere fartsgrenser og ufattelig dårlige løsninger for syklister. Vi har håpløse og overprisede kollektivtilbud med en jernbane som hovedsaklig ble bygget før krigen. Alt dette til tross for høyere bilavgifter enn de fleste og utstrakt bruk av bompenger. Nå skal vi til og med nektes å kjøre bilen også! Det er ikke hver dag det føles like godt å bo i verdens rikeste U-land.
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
Dette er jo en fin-fin dokumentasjon på myndighetsinkompetanse.

Slik går det når man får perverse incentiver (i dette tilfelle ensidig fokus på CO2-utslipp).
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Norske politikere med store deler av byråkratiet viser gang på gang sin udugelighet, alternativt er de så opptatt med å redde verden at de helt glemmer hvem de jobber for :mad:

At de samme som har latt co2 spøkelse styre de til å fordels behandle diesel snakker nå om vekst for å komme ut av finanskrisen jaha ja for det fører ikke til økt utslipp…………… :rolleyes: Og var det ikke samme gjengen som jublet over at Norge hadde passert 5mil for global befolkningsveksten har selvsagt heller ingen ting med utslipp å gjøre

Forurensningen av byluft løses med å få busser/lastebiler over på gassdrift og hadde man samtidig gjort det lettere og ikke vanskeligere for privatbiler å gjøre det samme så ville dette ikke blitt noe problem.

Reduksjon av globalt utslipp er ikke forenlig med verken økt velstand eller befolkningsvekst så inntil man tørr å snakke om løsninger som kan bevare både miljø og mangfold på vår lille klode er både formaninger og festtaler like lite meningsfylt som dialogpreket til Støre
 
V

vredensgnag

Gjest
Minnes at jeg her inne påpekte det vettløse i dieseltiltaket til SV, gitt nettopp partikkelsituasjonen - her hadde man sett seg blind på CO2 og latt være å forstå hva de satte i gang. Noen kalde Oslovintre senere, med luft som det anbefales at man lar være å få ned i lungene (ikke lett), og det gjøres en kuvending. Men dette advarte både allergikere og astmatikere mot, og SVs Halvorsen blåste av advarslene pga de store reduksjonene man ville få i CO2.

Samme Halvorsen har motarbeidet at vi har flere biler med gassanlegg i Norge, et drivstoff som elegant ville redusert CO2, fjernet enhver os og gitt oss billig drivstoff. Men det måtte motarbeides fordi man ikke gradvis kunne skru opp avgiftene slik man har gjort med bensin og diesel, og man risikerte at nordmenn brått ville begynne å kjøre mye mer i bilene sine.
Da vi hadde diskusjonen kjøpte jeg gass til 3,80/liter, oppe i 6/liter nå, så de skrur på gassen også.

Knølhoder.
 
V

vredensgnag

Gjest
En Audi-eiers erfaringer. Jeg har gassanlegg i min Jeep, og har bare hatt gode erfaringer med det. I USA starter man nå et stort program for å legge over til gass i stedet for el, fordi man mener at det er langt enklere å utnytte eksisterende infrastruktur, samt at man likevel får miljøgevinster. Noe for vår regjering å tygge på.

Han her regner feil på inntjeningstiden for investeringen, men om bilen i utgangspunktet kjører på gass, så faller det momentet bort.
Dessverre kom så SV med innsigelser mot gass - "det måtte ikke bli billig å kjøre bil." Så etter hans innlegg i 2006 er utbyggingstakten langt fra den man trodde dengang. Men nå flytter jeg til et fylke der det er autogass-anlegg overalt, så det blir ikke noe problem.
Jeg har aldri opplevd rykking i bilen ved køkjøring eller lav hastighet, som mannen i kommentaren. Bilen kjører helt jevnt i alle hastigheter, men har ikke like livlig akselerasjon som med bensin. (4 liters jeep-motor. Men det å kunne kjøre en 4 liters jeep på 1/3 av vanlig bensinpris har vært morsomt.)

Skjermbilde 2012-06-16 kl. 10.46.11.jpg
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Bare venter på at Lysbakken skal komme med et strålende intelligent utspill om dette... For ikke snakke om Meltveit Kleppa... Større gjeng med inkompetente folk skal du lete lenge etter. Det blir patetisk når man har alle muligheter til å tilrettelegge for utskiftning av bilparken vha avgiftspolitikken, men man får ikke gjort noe fordi man er for opptatt til å løfte nesa fra pengebunken mens man teller. Har bortimot null tiltro til politikerne om dagen, merker jeg. Meltveit Kleppas håndtering av ny vei til hjemstedet, samt utsettelse av ny E39 fra Bergen til Os ligger like bak dieselidiotiet på rankinglisten over klønete håndtering.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Så lenge politiet sier de ikke vil prioritere dette, så er det jo bare å tute å kjøre.
 

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
83
Antall liker
11
Så lenge politiet sier de ikke vil prioritere dette, så er det jo bare å tute å kjøre.
Og når det var ulovlig med miljøfartsgrenser i Oslo, hvordan vil det egentlig stå seg i forhold til lovverket å nekte folk å kjøre med de samme begrunnelsene? De omgikk miljøfartsgrensene med å senke hastigheten hele året. Kanskje det må bli forbudt å kjøre bil hele året også ..

Jeg har full tillit til at politikerne ikke engang har vurdert den siden av saken :cool:
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Bare venter på at Lysbakken skal komme med et strålende intelligent utspill om dette... For ikke snakke om Meltveit Kleppa... Større gjeng med inkompetente folk skal du lete lenge etter. Det blir patetisk når man har alle muligheter til å tilrettelegge for utskiftning av bilparken vha avgiftspolitikken, men man får ikke gjort noe fordi man er for opptatt til å løfte nesa fra pengebunken mens man teller. Har bortimot null tiltro til politikerne om dagen, merker jeg. Meltveit Kleppas håndtering av ny vei til hjemstedet, samt utsettelse av ny E39 fra Bergen til Os ligger like bak dieselidiotiet på rankinglisten over klønete håndtering.

.. me må ha ei gjønågang a dette så få me sjå ke maæ ske gjæra..:mad:
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
I Tyskland har de forbud i soner mot bruk av kjøretøyer som ikke overholder for eksempel Euro4 utslipps norm.
Har ikke hørt at dette er vurdert.
Skille på Diesel og Bensin er urettferdig i forhold til de som har de nyeste diesel bilene kontra de som har gamle bensin biler..
Generelle krav på forurensing er bedre.
I og med at dette ikke er fremkommet i noen av artiklene jeg har lest om saken, regner jeg med at de som har tatt beslutningen om de nye reglene er kunnskaps løse.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Og der roeyk Kleppa ut. Ikkje naagen gjoenaagang alligavel... Skremmende, hun ligger visst an til aa bli fylkesmann i Rogaland.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
I Tyskland har de forbud i soner mot bruk av kjøretøyer som ikke overholder for eksempel Euro4 utslipps norm.
Har ikke hørt at dette er vurdert.
Skille på Diesel og Bensin er urettferdig i forhold til de som har de nyeste diesel bilene kontra de som har gamle bensin biler..
Generelle krav på forurensing er bedre.
I og med at dette ikke er fremkommet i noen av artiklene jeg har lest om saken, regner jeg med at de som har tatt beslutningen om de nye reglene er kunnskaps løse.

Det er faktisk et ganske smart opplegg de har der. Jeg måtte kjøpe et slik DEKRA 4 oblat for å kunne kjøre i byene i Tyskland da vi var der. Burde egentlig vært en EU standard!

Når det gjelder forbudet mot bruk av dieselbiler er det slett ikke umulig at man kan innklage Oslos forbud til ESA. Det må jo kunne ses på som en handelshindring?
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
Og der roeyk Kleppa ut. Ikkje naagen gjoenaagang alligavel... Skremmende, hun ligger visst an til aa bli fylkesmann i Rogaland.


Dette er standard prosedyre. Sleipingene har alltid et sidespor a la dette, som de penses inn på etter at de har hatt nok "suksess" i rikspolitikken:cool:
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Og der roeyk Kleppa ut. Ikkje naagen gjoenaagang alligavel... Skremmende, hun ligger visst an til aa bli fylkesmann i Rogaland.


Dette er standard prosedyre. Sleipingene har alltid et sidespor a la dette, som de penses inn på etter at de har hatt nok "suksess" i rikspolitikken:cool:
Hun har tross alt lagt inn en bompengefinansiert jobbsøknad til 10 mrd.
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
Ja... utrolig hva en porsjon andres penger kjøper av muligheter... Vel vel. RIP.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF), organiserer 1200 verksteder og bilforhandlere.

Han ramser opp det han mener er vinglepolitikk fra myndighetene:

* I 2007 gjorde regjeringen det mye billigere å kjøpe dieselbiler siden de var så miljøvennlige.

* I 2008 ble det innført miljødifferensiert årsavgift, hvor dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter fikk ekstra høy sats.

* I 2009 vedtok SV å forby bensinbiler fra 2015.

* I 2011 ville SV plutselig redusere avgiftene på bensinbiler, og legge på avgiftene på dieselbiler.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vurdere bensinbil allikvel når jeg nå skal kjøpe ny, tro? Økt forbruk og økt investering, men verditapet blir kanskje mindre enn tidligere antatt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF), organiserer 1200 verksteder og bilforhandlere.

Han ramser opp det han mener er vinglepolitikk fra myndighetene:

* I 2007 gjorde regjeringen det mye billigere å kjøpe dieselbiler siden de var så miljøvennlige.

* I 2008 ble det innført miljødifferensiert årsavgift, hvor dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter fikk ekstra høy sats.

* I 2009 vedtok SV å forby bensinbiler fra 2015.

* I 2011 ville SV plutselig redusere avgiftene på bensinbiler, og legge på avgiftene på dieselbiler.
Det hører med at diverse høringsinstanser, alt fra NAF til Astma- og Allergiforbundet, advarte mot partikkelutslipp og NOx før vedtaket i 2007, og nå er SV frekke nok til å påstå at dette er "helt ny kunnskap". På meg virker det som om SV har et intenst ønske om å komme seg ut av både Regjeringen og Stortinget fra neste høst.

(Her skulle jeg gjerne hatt en grafisk fremstilling av sperregrensedraugen, men noen må tegne den først. Når jeg googler etter bilder av "sperregrense" får jeg stort sett bare portretter av Lysbakken. Merkelig, det der.)
 
V

vredensgnag

Gjest
SVs samferdselspolitikk diskvalifiserer vel partiet for all tid fra å skulle få mene noe som helst om samferdsel? Var det opp til dem brukte vi alle sykler vi har heklet selv, fra resirkulerte striesekker etter Fair Trade handel.

Realitetsvurdering og langsiktighet er totalt fraværende.
Som Asbjørn skriver var det mengder av advarsler dengang de omfavnet dieselbil som det eneste det var verdt å satse på ...
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er det ene problemet, generelt fravær av bakkekontakt og kritisk sans. Det andre og alvorligere problemet er at det er koblet til en ustyrlig trang til å bruke alle tilgjengelige virkemidler til å tvinge gjennom hva de nå enn måtte mene den dagen. Eksempelvis dette påtenkte forbudet mot biler med forbrenningsmotor fra 2015. (SV vil forby salg av bensinbiler - Aftenposten)

Den gjengen har sikkert alskens gode intensjoner, men denne kombinasjonen er farlig, og de må lengst mulig vekk fra reell makt fortest mulig. Så kan de sitte på Blindern og kollokvere om den gangen de satt i regjering.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Når jeg googler etter bilder av "sperregrense" får jeg stort sett bare portretter av Lysbakken. Merkelig, det der.)
Absolutt merkelige greier, men du verden så oppløftende å tenke på !!;)
 
N

nb

Gjest
De kan emigrere til Zermatt i Sveits hele gjengen. Der er det kun lov med elbiler innenfor bygrensen. Lege, politi og brannvesen har unntak, ellers går alle kjøretøy på elektrisk energi der.
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
Kunne ein ikkje laga ein veg som gjekk utanom Oslo? Så kunne alle vi med dieselbil som ikkje har ærend der køyre utanom alle desse betalgreiene.....?
Hehehe.... hvor bliver så inntektene av da??? Å nei du. Den er sleipt nok regnet ut.
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
Når jeg googler etter bilder av "sperregrense" får jeg stort sett bare portretter av Lysbakken. Merkelig, det der.)
Absolutt merkelige greier, men du verden så oppløftende å tenke på !!;)
Sperregrense og SV er en ting, men de burde vært under SPERMEgrensen også, slik at de ikke ble flere.. Blir aldeles rasende, deprimert, oppgitt og apatisk samt suicidal hver gang jeg ser SV i aksjon hva samferdsel angår. Det er så lite realisme i det at det er meg en komplett gåte hvordan et opplyst menneske kan vri ut av seg så mye vrøvl.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
722
Når jeg googler etter bilder av "sperregrense" får jeg stort sett bare portretter av Lysbakken. Merkelig, det der.)
Absolutt merkelige greier, men du verden så oppløftende å tenke på !!;)
Sperregrense og SV er en ting, men de burde vært under SPERMEgrensen også, slik at de ikke ble flere.. Blir aldeles rasende, deprimert, oppgitt og apatisk samt suicidal hver gang jeg ser SV i aksjon hva samferdsel angår. Det er så lite realisme i det at det er meg en komplett gåte hvordan et opplyst menneske kan vri ut av seg så mye vrøvl.
Der er du nok ved sakens kjerne, opplyst og SV er to ord som ikke kan brukes samtidig.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Slapp av, med Lysbakken ved roret blir SV aldri noe annet enn en liten fargeklatt og parentes i den norske politikken. De blir liggende å vake rundt sperregrensa, og et valg som gjør at de får en og annen inn på tinget, vil bli kategorisert som gode valg. Syns det er fantastisk at de faktisk har vedtatt at de ønsker forbud mot bensinbiler innen 2015.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Egentlig var det ikke bare bensinbiler SV ønsket å forby fra 2015, men alle biler med forbrenningsmotor. Bensin, diesel, naturgass, etanol - alt som produserer CO2 ved forbrenning. Bare se linken til intervjuet Aftenposten gjorde med Halvorsen i 2009. Det står "SV vil forby bensinbiler" i overskriften, men i intervjuet kommer det klart frem at de sikter høyere enn som så.

Da vil vi stå igjen med elektriske biler, hydrogendrevne biler, trekkoppbiler, og pedaldrevne biler. Hvilken av de fire alternativene ville Halvorsen selv foretrukket for en tur fra Tromsø til Karasjok (541 km) midtvinters, mon tro? Nei, det er jo sant, regjeringens biler er registrert som utrykningskjøretøyer, og for dem skulle det visst være et unntak.

Alle dyr er like, men som kjent er noen dyr likere enn andre.
 
Topp Bunn