For mange kompononenter - må bygge rack

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Da kjøpelysten har tatt overhånd blir det rett og slett ikke plass til flere komponenter i det superheftige jysk-TVbordet mitt.



Da jeg bor i tromsø og nærmeste ikea er 100 mil unna, tenkte jeg det var forsøket verdt å bygge en variant av flexirack.
Da jeg er avhengig av å plassere anlegg sammen med TV tenkte jeg det kunne bli pent med en lav, bred variant med plass til tre komponenter i bredden, preamp stående oppå dac av estetiske hensyn. Har lagd en kjapp konseptskisse:





Så kommer vi til spørsmålene:

Siden jeg på en måte allerede har tømt kontoen på innkjøp av komponenter så er jeg ute å gjøre dette så rimelig som mulig. Har en kompis som har firmarabatter på byggmakker, så det er vel der de fleste innkjøp blir gjordt.
Er det noen byggingeniører som har noen formeninger om hvilke plater som kan benyttes for at konstruksjonen skal holde vekten av 32"sony widescreen, 78W Zapsolute, Hegel p2, ZapDac og en sony DVD spiller uten å knekke sammen?

Det optimale hadde vært finert dobbel mdf, men det blir vel en veldig dyr løsning. Hobbyplater er billige, men blir de for svake? Tenkte jeg kunne slippe unna med forholdsvis tynne plater om jeg implementerte en ekstra stang/fot med gjengestål på midten bak.

Er ikke den mest flittig e DIY'eren så det er med skepsis jeg går i gang med dette.

HJELP!
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Kjøkkenbenk - plater fra lageret til obs bygg må være det billigste du kan få tak i. Om du finner finishen god nok da. Må du kappe dem fins det sikkert ferdige kantlister å lime på.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
med den løsingen du der har tegnet, bør det vel være jæv#+e solide hyller, en slik tv veier da mange kilo, og hyllene vil vel kansje gi etter. ser det er en støtte i bakkant av racket men vil det holde??
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Bilr jo noen kilo detta da, kanskje du skulle bruke et gjengestål (se røde sterker)på hver side av komponentene som står i midten under, som går bare halveis gjennom toppplata med skive og mutter som støtter oppunder. Da vil du nok kunne bruke hobbyplater.



Paint er fine greier ;D
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Nå har jeg muligens overdimensjonert bredden på benken litt, det er kun en unøyaktig skisse.

Total bredde blir ca 3x standardkomponent + litt til

Kanskje dette blir mer "anatomisk" korrekt:



Hadde tenkt å unngå flere stag på forsiden da det ser mye penere ut uten.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
lime sammen flere hobbyplanker?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Enig i at det blir for bredt uten støtter mellom komponentene.
3 ggr standardbredde = 43,5cm
pluss luft ca 20-25cm totalt?
EDIT: Vi snakker fort 150 - 160 cm.

Vil tro du får en fin U-form på topplata etterhvert da....
Det staget i midten bak er kan hende ok nå, men vil kunne skape problemer for kabler og slikt med andre komponenter.

Materiale?
Kjøkkenbenkeplater fra Byggmakker el. lign

EDIT IGJEN: Kanskje de som jobber der du handler vet hvor mye belastning det tåler?

Mvh
Rolf Inge
 
N

nb

Gjest
Tror det er vanskelig å unngå stag på forsiden om det skal være såpass stor bredde og du skal ha en TV oppå. En ikke ubetydelig del av vekten til TVer er jo i fronten. Selv har jeg noen IKEA-greier som ser ganske spinkle ut, men pga litt god statikktenkning tåler det en belastning på 100 kilo på topplaten (bredden er vel en meter).
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Kjøkkenbenk - plater fra lageret til obs bygg må være det billigste du kan få tak i. Om du finner finishen god nok da. Må du kappe dem fins det sikkert ferdige kantlister å lime på.
Pris på det ligger på ca:400 pr meter. 50kr pr sidelaminering.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Jeg er helt med på det som blir sagt her. Er fullt mulig å midt- eller frontmontere to stag, men det ser litt rotete ut da syns jeg.

 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Enig i at det blir for bredt uten støtter mellom komponentene.
3 ggr standardbredde = 43,5cm
pluss luft ca 20-25cm totalt?
EDIT: Vi snakker fort 150 - 160 cm.

Vil tro du får en fin U-form på topplata etterhvert da....
Det staget i midten bak er kan hende ok nå, men vil kunne skape problemer for kabler og slikt med andre komponenter.
Hehe, kanskje jeg driter i støttestag og heller satser på å vende plata en gang i måneden? ;D ;D ;D
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
R

Ronny_D

Gjest
Hehe, kanskje jeg driter i støttestag og heller satser på å vende plata en gang i måneden? ;D ;D ;D
Uten å ha vurdert vinkel alu på tvers som forsterkning til plata ? Så blakk ærru vel ikke
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Jeg har kikket på de trådene tidligere, men alle disse er forholdsvis smale rack basert på MDF eller eikeplater fra Ikea, men ellers så inneholder de en god del nyttige tips.

RonnyD: Vinkelalu var fankisk ikke et dumt forslag. Jeg får nesten ta runden og kikke på hva som er tilgjengelig av materialer.

Edit: var det noe sånnt du mente?

 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
vinkelbeinet må stå normalt på benkeplaten skal den ha full effekt og du må nok opp noen dimensjoner skal det monne for den digre tvn din , og hvem vet ? om to år skal du kanskje stable klasse-a monoblokker på hylla di ...

jeg ville gått opp til 70x70x6, nedbøyning er ikke pent.
 
Topp Bunn