For Gallo fans og andre interesserte

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
"If you value rhythm and speed, accuracy, transparency and musicality; if you want a speaker that's remarkably unfussy about setup and can be driven with a wide variety of amplifiers... you need to hear the Gallos. Right now, they may be the greatest bargain in high-performance audio. They are a glorious tribute to the years of sweat equity that pooled into their design as well as the groundbreaking -- while cosmetically challenged -- Gallo speakers that preceded them. Without question, the Reference 3.1 continues in the tradition of the original Reference 3, by setting the standard in affordable speakers. As such, it continues to be worthy of 6moons' most prestigious award. Not only is the Reference 3.1 an extraordinary achievement in the affordable loudspeaker category, it's one helluva speaker, period"

Ja, det er alltid en glede å lese om andre som også har sett lyset ;D

O.
 

TommyL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Gallo Ref. 3.1 er det som har blitt solgt i Norge de siste måndene ;D
NAT har ikke solgt noen par av den "gamle" typen.


Tommy
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Gallo Ref. 3.1 er det som har blitt solgt i Norge de siste måndene  ;D
NAT har ikke solgt noen par av den "gamle" typen.


Tommy
Er du sikker på dette? Står ikke 3.1 no sted. Hvis dette er rikig, så: ;D ;D ;D
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.534
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Den leverer jo IKKE 20Hz på strak arm.................så da blir dette rimelig uinteressant !

Passer bedre på ..........................Grønnmo?
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Forkjellen på 20 og 22 hz gjør en ellers ekstremt bra høyttaler uinteressant? Trist ::)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Hei Jetman - her er noe info jeg fant om G R3 vs G R3.1. Dette er sakset fra www.avtalk.co.uk og en forum tråd ang. R3 vs R3.1:

"Ok, here's the scoop from the man, Anthony Gallo himself. I had e-mail John Potis at 6Moon since he was reviewing the 3.1 if he knew when they made the switch. He then contacted Gallo and this was what he wrote back to me what Anthony told him:

"Officially we started shipping 3.1's at the end of July 05. If the dealer sold him a pair from stock shortly after that time (unlikely since most dealers were constantly back-ordered at that time) then it may still be the old version. If they were purchased after Aug. 05, there's an excellent chance it's a 3.1

He could call the Headquarters 800-459-4183 with his serial #'s if he's still not sure."

So from that, look at the prodcution date in the manual and if it is from Aug '05 on then it is the 3.1, those that have July dates should call and give your production date to find out for sure.

Hope this helps."

- har selv et par produsert 9-8-05 så etter infoen over er det da et par G R3.1 og det er jo bra... :)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Mannen som skrev det var full og/eller aner ikke hva han snakker om.
Evt., har stua full av subber og cervin vega ;D

O.
Forkjellen på 20 og 22 hz gjør en ellers ekstremt bra høyttaler uinteressant? Trist ::)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Pokker også!! :( ;)

O.
(som kjøpte sine i mai-05)
Hei Jetman - her er noe info jeg fant om G R3 vs G R3.1. Dette er sakset fra www.avtalk.co.uk og en forum tråd ang. R3 vs R3.1:

"Ok, here's the scoop from the man, Anthony Gallo himself. I had e-mail John Potis at 6Moon since he was reviewing the 3.1 if he knew when they made the switch. He then contacted Gallo and this was what he wrote back to me what Anthony told him:

"Officially we started shipping 3.1's at the end of July 05. If the dealer sold him a pair from stock shortly after that time (unlikely since most dealers were constantly back-ordered at that time) then it may still be the old version. If they were purchased after Aug. 05, there's an excellent chance it's a 3.1

He could call the Headquarters 800-459-4183 with his serial #'s if he's still not sure."

So from that, look at the prodcution date in the manual and if it is from Aug '05 on then it is the 3.1, those that have July dates should call and give your production date to find out for sure.

Hope this helps."

- har selv et par produsert 9-8-05 så etter infoen over er det da et par G R3.1 og det er jo bra... :)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Hei Jetman - her er noe info jeg fant om G R3 vs G R3.1. Dette er sakset fra www.avtalk.co.uk og en forum tråd ang. R3 vs R3.1:

"Ok, here's the scoop from the man, Anthony Gallo himself. I had e-mail John Potis at 6Moon since he was reviewing the 3.1 if he knew when they made the switch. He then contacted Gallo and this was what he wrote back to me what Anthony told him:

"Officially we started shipping 3.1's at the end of July 05. If the dealer sold him a pair from stock shortly after that time (unlikely since most dealers were constantly back-ordered at that time) then it may still be the old version. If they were purchased after Aug. 05, there's an excellent chance it's a 3.1

He could call the Headquarters 800-459-4183 with his serial #'s if he's still not sure."

So from that, look at the prodcution date in the manual and if it is from Aug '05 on then it is the 3.1, those that have July dates should call and give your production date to find out for sure.

Hope this helps."

- har selv et par produsert 9-8-05 så etter infoen over er det da et par G R3.1 og det er jo bra... :)

Takker for den :) Det er jo en uvanlig strategi (men positiv) Gallo har valgt. Det normale er jo å markedsføre produkter i lang tid før de blir tilgjengelig i markedet. Her gjør de det motsatte; softlauncher uten å nevne det for noen, og så etter et halvt år fortelle hva de faktisk har gjort. Morsomt :) Gallo høyttalere er sannelig ikke som andre høyttalere.......
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Forutsatt at det som er sakset medfører riktighet er det en bra greie. Må innrømme at jeg også ville blitt forbauset om det ikke var blitt opplyst av selger at ny versjon ville være underveis noen uker etter...

Skulle imidlertid også være mulig å se på måten mellomtonene var festet på om det var en versjon 3 eller 3.1. Festingen av v3 mellomtonene blottlegger kanten av "metallballen" mellom ballen og elementet. På v3.1 dekkes denne kanten d.v.s.at det ikke er mulig å se kanten av "metallballen" da denne er dekket av overgangen fra mellotoneelementet.

Om forklaringen ikke "funker" er det mulig å finne ut av dette ved litt søking ;)

Dog: v3 og v3.1 er oceaner av lyd fra hverandre m.h.t. ytelse ;-)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Om forklaringen ikke "funker" er det mulig å finne ut av dette ved litt søking ;)
Nei, jeg skjønte nok ikke den forklaringen. Har sett på bilder på Gallo sitt nettsted, studert bildene Dog har av sine (og som var kjøpt før oppgraderingen) samt studert mine egne. Klarer ikke å se noen forskjell, men kanskje jeg ikke ser på riktig sted?
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Hei Jetman - sjekk dette bildet, G R v3:

http://www.6moons.com/audioreviews/gallo/1.jpg

- her ser du "metallkanten" mellom elementet og kulen om du ser på mellomtone kulen oppe til venstre bildet.
Mellom elementet og kulen er det en kant der elementet "slutter" og metallet begynner. Om du ser ca. kl. 10 d.v.s. opp til venstre på kulen, ser du høylys fra kanten av metallballen.denne synes ikke på v3.1 iflg. "ryktene". Den er overlappet av "elementet". Den samme kanten er ikke synlig på den nedre kulen her, dette skal da være en v3.1 mellomtone:

http://www.hifisentralen.no/album/janb/IMG_2166.jpg

- hm, vet ikke om det var mer forståelig eller synlig - men i praksis synes det godt. Kan om interessert få tatt et bedre bilde. :)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Hei Jetman - sjekk dette bildet, G R v3:

http://www.6moons.com/audioreviews/gallo/1.jpg

- her ser du "metallkanten" mellom elementet og kulen om du ser på mellomtone kulen oppe til venstre  bildet.
Mellom elementet og kulen er det en kant der elementet "slutter" og metallet begynner. Om du ser ca. kl. 10 d.v.s. opp til venstre på kulen, ser du høylys fra kanten av metallballen.denne synes ikke på v3.1 iflg. "ryktene". Den er overlappet av "elementet". Den samme kanten er ikke synlig på den nedre kulen her, dette skal da være en v3.1 mellomtone:

http://www.hifisentralen.no/album/janb/IMG_2166.jpg

- hm, vet ikke om det var mer forståelig eller synlig - men i praksis synes det godt. Kan om interessert få tatt et bedre bilde. :)
Jess ;D Nå er jeg med.... Gummien er heldekkende på 3.1. Det er de på mine også ;)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Heldekk gummi - ser ut til å være en vinner :)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Da har jaggu jeg også 3.1 ;D
Hvis dette er et safe sign...mine hadde jo akkurat kommet til Sverige,
tidlig juni..så jeg skjønner det ikke...men de har ikke denne kanten, og ikke denne diskant-bryteren. Samme faen, det låter svinbra.

O.
Hei Jetman - sjekk dette bildet, G R v3:

http://www.6moons.com/audioreviews/gallo/1.jpg

- her ser du "metallkanten" mellom elementet og kulen om du ser på mellomtone kulen oppe til venstre  bildet.
Mellom elementet og kulen er det en kant der elementet "slutter" og metallet begynner. Om du ser ca. kl. 10 d.v.s. opp til venstre på kulen, ser du høylys fra kanten av metallballen.denne synes ikke på v3.1 iflg. "ryktene". Den er overlappet av "elementet". Den samme kanten er ikke synlig på den nedre kulen her, dette skal da være en v3.1 mellomtone:

http://www.hifisentralen.no/album/janb/IMG_2166.jpg

- hm, vet ikke om det var mer forståelig eller synlig - men i praksis synes det godt. Kan om interessert få tatt et bedre bilde. :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette bildet er vel av en tidlig Ref. versjon....:



Hva skjedde m den ene bassen?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Den falt av i lastebilen på vei til produksjonsfasilitetene,
og vips - en klassiker var født ;D

O.
Dette bildet er vel av en tidlig Ref. versjon....:



Hva skjedde m den ene bassen?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Var vel da den fikk det tilbakelente utseendet også?  :)

Finnes det noe skrevet om dette med hvorfor den ene bassen forsvant?
(synes det er interessant m historikk om hifi produkter)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Dette bildet er vel av en tidlig Ref. versjon....:



Hva skjedde m den ene bassen?
Godt spørsmål.... Har sett det bildet før men husker ikke helt historien. Jeg tror ikke den versjonen der har vært i salg og var en protptype, men er ikke sikker. Andre som vet?
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Ja det stemmer, det var kun en prototype.

Uten at jeg er 100% sikker så tror jeg også alle som
ikke har "vippebryter'n" bak har ref.3.1
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Hva er den vippebryteren til ?

JT
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Diskant.

Flat 0 og -2

Den hadde visst ingen mening da alle foretrakk flat,
er ikke noe plagsom frempå diskant på galloene.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
GnR3 FYI:
Alle G R3 som er produsert etter August 2005 skal være G R 3.1, ref. mitt tidl. innlegg :)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
I følge Morten er alle uten tweeter switch 3.1 Alle de har de nye mellomtonene og
ny kabling.

O.
GnR3 FYI:
Alle G R3 som er produsert etter August 2005 skal være G R 3.1, ref. mitt tidl. innlegg :)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Supert det Dog, men det er isåfall ulik informasjon på "lufta". Noen sier at "Anthony the Man", sier at de ble satt i prod. juli 2005. Tweeter switchen ble fjernet tidligere en det - men igjen kun info ( evt. upresis) jeg har greid å finne på nett - but who cares anyway...listen to the music ;-)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja jeg vet ikke :)
Tipper de har gjort det i faser, så bryter, nye foringer på mellomtoneelementer etc kom først - så gjorde de en større oppgradering med shipping i juli. Jeg tror jo fortsatt ikke at jeg har 3.1...av ren og skjær pessimisme ;D

Men NAT hadde visst snakket med Gallo(han handler jo med dem tross alt) - så who the fuck knows.

Jeg er uansett svært fornøyd dem! ;D

O.
Supert det Dog, men det er isåfall ulik informasjon på "lufta". Noen sier at "Anthony the Man", sier at de ble satt i prod. juli 2005. Tweeter switchen ble fjernet tidligere en det - men igjen kun info ( evt. upresis) jeg har greid å finne på nett - but who cares anyway...listen to the music ;-)
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Når jeg tenker over det hva i såfall er forskjellen på 3.0 og 3.1? bortsett fra det synlige opphenget da.
Så vidt jeg har blitt fortalt så er det inget delefilter i dem
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Når jeg tenker over det hva i såfall er forskjellen på 3.0 og 3.1? bortsett fra det synlige opphenget da.
Så vidt jeg har blitt fortalt så er det inget delefilter i dem
Sakset fra Stereophile sin 2006 CES blog:
The Ref 3.1 has the same 10" woofer that the Ref 3 utilized, but the midrange drivers are new4" carbon fiber designs with neodymium magnets. The CDT tweeter is unchanged, although Gallo has removed a switch from its signal path that he felt compromised its performance. Also new are metalized polypropylene capacitors in the crossover.

Når det gjelder delefilter er det vel sånn at det kun deles mellom bass og mellomtone, ikke mellomtone og diskant. Dette gjaldt også for 3.0
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Den var til å justere nivået på diskant-gjengivelsen. Utelatt nå...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
hm - så nettopp et spm. angående diskant-switchen - spøkelser...
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Neida - spørsmålet lligger på side 1 :) , det var meg som lurte på det. Sånn umiddelbart hørtes det ut som en smart løsning, men hvis ingen har bruk for den så..

JT
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Neida - spørsmålet lligger på side 1  :) , det var meg som lurte på det. Sånn umiddelbart hørtes det ut som en smart løsning, men hvis ingen har bruk for den så..

JT
En annen grunn til at de valgte å ta den bort var at den hadde lett for å brekke når "buret" ble løftet av eller på.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
morgen-fugl er noe tull...he he...det var visstnok endel ødeleggelse/brekkasje når folk tok av å på trekket rundt ht - switchen brakk. Ryktene sier at de derfor ble fjernet - i tillegg til at det ga et lite løft i diskant gjengivelsen.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Er ikke denne Galloen mye dyrere i Norge enn over dammen, eller husker jeg feil? Sikkert at den er et røverkjøp på det europeiske markedet? Men Gud/Profeten; den er nydelig å se på!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Alt er mye dyrere her enn over dammen, vel..nesten alt. Den er et røverkjøp også her er min påstand, ingen klarer å matche Gallo under 30, kanskje 40 - ja tilogmed kanskje 50k(jeg kunne fortsatt) ;D

Få deg en demo på disse...du vil nok bli ganske overrasket over det lydbildet som du plutselig står midt inne i..

Ikke bland Gud og profeten inn i dette, det er pokker meg vanskelig nok fra før! ;)

O.

Er ikke denne Galloen mye dyrere i Norge enn over dammen, eller husker jeg feil? Sikkert at den er et røverkjøp på det europeiske markedet? Men Gud/Profeten; den er nydelig å se på!
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Er ikke denne Galloen mye dyrere i Norge enn over dammen, eller husker jeg feil? Sikkert at den er et røverkjøp på det europeiske markedet? Men Gud/Profeten; den er nydelig å se på!
Du husker nok feil. Koster ca. 10 gangen i forhold til dollar. Litt under faktisk.
Over there: $2995
Here: Kr. 28900.-
Det må betegnes som moderat i forhold til hva som er normen i bransjen.
Eksempelvis koster Krell 400xi ca $2500 over there, og kr. 35 000.- i Norge. Det synes jeg er dyrt.....
 
Topp Bunn