Det er helt innlysende at ikke alle sykemeldinger er 100% reelle.
Fra min tid med personalansvar opplevde jeg også den at en kom og spurte om det var greit at han tok ut 3stk "3-dagere" i forbindelse med ferien. Han hadde jo ikke benyttet dem tidligere. Det er selvsagt mulig gutten var litt "enkel", men han var slett ikke dum egentlig. Han trodde faktisk at disse egenmeldingsdagene var fridager han kunne ta ut som fri når han ikke hadde brukt dem på sykdom. Som en bukett "Gro-dager". Når man i all ærlighet går rundt og tror det så har det en årsak og det er at miljøet rundt deg ser disse egenmeldigsdagene som "uspesifiserte fridager". Han ble oppriktig forbauset når jeg tegnet og forklarte hvordan dette var i virkelighetens verden.
Og så har vi en masse fravær på fredag og/eller på mandag. Ikke egentlig skulk, men dessverre er mye av det ganske unødvendig da det skyldes i stor grad alkohol og "jeg klarer ikke vente til fredag kveld med å drikke, må melde meg syk på fredag!" og den enda mer klassiske: "Manda morra blues!" Selvsagt kan man argumentere at det ofte er bedre at folk med alkoholproblemer sykemelder seg enn at de stiller på jobben påvirket. Men det store spørsmålet er om dette fraværet faktisk er helt nødvendig? "En dags fravær" grunnet alkoholmisbruk koster samfunnet milliarder! Jeg husker ikke det nøyaktige tallet her og nå, men det er svært! Reelt sykefravær eller misbruk av systemet? Derom vil både de lærde og vi her inne strides.
Min kollega med allergi overfor PC skjermer og elektrisitet var sykemeldt i 5-6 måneder sammenhengende på grunn av en dårlig rygg. En rygg som var så dårlig at vedkommende ikke kunne utføre sin jobb som gikk ut på å svare telfonen, notere diverse opplysninger på et skjema og koke kaffe! Bevares mennesket kunne jo vært syk så jeg fulgte opp med tilbud om tilrettelegging, men interessen var NULL! Jeg hostet opp en sykkel fordi det ble sagt at sykling kunne være bra for ryggen, den ble ikke mye brukt! Det hadde seg slik at vi bodde i samme boligområde og jeg var i begynnelsen av mitt byggeri og denne ansatte var ferdig med huset. Det jeg kunne se på andre siden av gaten var at den sykemeldte klatret i stige og malte hele huset, og da det var ferdigmalt var det anlegging av plen, solding av jord og trilling med trillebår! Så at Det Norske Folket er sykemeldt på grunn av at de har slitt seg ut på jobb har jeg liten tro på! Noen selvsagt, og de fortjener vår støtte, sympati og medfølelse. Men det finnes alt for mange unnasluntrere i dette systemet. Disse fortjener ikke vår sympati, de fortjener å kles av og avsløres som de snyltere de er! På samme måte som svartarbeidere fortjener det samme! Landet har ikke råd til å holde latsabbene og skattesnyterne under armene! Systemet vil til slutt kollapse og DA blir det virkelig synd på de som faktisk er syke!
Om karensdager er riktig medisin vet jeg ikke, men det bør kanskje utredes? Bedre oppfølging og tilrettelegging fra arbeidsgiver er helt sikkert noe som bør gjøres. Gradert eller prosntvis sykemelding høres også ut som noe som han en viss betydning. Jeg opplevde selv at arbeidsgiver ikke var så interessert i en slik løsning for den medførte større utgifter. Arbeidsgiverperioden var på 14 dager så den lå fast, men da det ble snakk om gradert sykemelding måtte arbeidsgiver fortsatt betale uten å få så mye arbeid igjen for det de betalte, og det var ikke så veldig populært. Naturlig nok.