Politikk, religion og samfunn Folk som snylter i statskassa

U

utgatt30242

Gjest
Ei bekjent av meg sier hun har fibromyalgi og er derfor svært ofte sykemeldt ifra sin jobb som helsefagarbeider.

Helt i orden for min del, jeg respekterer folk som sier de har fibromyalgi, selv om denne lidelsen er ofte omdiskutert blant doktorer.

Men denne jenta er høyst aktiv med to hunder og konkurerer i NM i styrkeløft. Hun prøver jo veldig å emulere slike «fitness girls» fra instagram.

Nå skal hun begynne i ny jobb og skriver i sosiale medier at hun vil ikke på jobb igjen.

Er det skjellig grunn til å rapportere til nav?

mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.138
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke veldig for å være privatpoliti, men tar ikke ny arbeidsgiver referanser fra forrige?

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.054
Torget vurderinger
4
Fibromyalgi, behandling
Målet med behandlingen er å skape trygghet for at det ikke foreligger alvorlig sykdom gjennom nøyaktig legeundersøkelse og informasjon. Det er av betydning å forsøke å gjenvinne og opprettholde funksjonsevnen, og å bidra til at arbeidssituasjonen blir slik at det mulig å fortsette i arbeid. Fullstendig fravær fra arbeid er noe de færreste i arbeidsfør alder ønsker, og slikt fravær vil ofte forsterke plagene fra fibromyalgi på sikt.

Det finnes ingen helbredende medisinsk behandling. Tradisjonelle smertestillende medikamenter har hos de aller fleste liten effekt. Best vitenskapelig bevis for lindring finnes for fysisk trening. Det er også vist at medisiner av gruppen trisykliske antidepressiver kan være nyttig, selv om man ikke er deprimert. Medisinen (sarotex) har en smertelindrende og søvnforbedrende effekt som er nyttig for mange med fibromyalgi. Det er også vist at informasjon og undervisning om tilstanden kan ha positiv effekt, det er særlig viktig å få vite at smertene ikke skyldes ødeleggende prosesser i kroppen. Bekymringer øker smerteopplevelsen for de fleste av oss, også for fibromyalgi-pasienter. God informasjon kan derfor dempe plagene. Mange kan ha nytte av ulike former for psykologisk behandling, blant annet for å lære teknikker for å leve med og kontrollere smerteplagene.

Så kanskje det er grunnen ?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.784
Sted
Bergstaden
Hva tenker du at du skal rapportere? At hun sier hun ikke har lyst til å jobbe?

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Kan det være at de gangene du ser henne, så er det på hennes gode dager? Ellers befinner hun seg hjemme og kommer seg ikke ut døra. Kan det være at instagram er en fasade som bidrar til å holde selvbildet oppe? Syke personer skal dyrke sykdommen og ikke prøve å holde seg aktiv, hvor aktivitet faktisk er beste medisin?

Kan det være at hun har et smertehelvete, og arbeidet som helsefagsarbeider gjerne betyr tunge løft, og at det er derfor hun sier hun ikke ønsker ut i jobb igjen, at hun vet at det kommer til å gjøre vondt?

Kan det være at NM har vært et langsiktig mål for henne, og det holder henne gående i hverdagen? Hvorfor skal syke mennesker hvor sykdommen ikke synes på utsiden mistenkeliggjøres? Hva ville du sagt om en person med beinbrudd klarte å være aktiv med hundene sine? Ville du skrytt av vedkommende, eller ville du mistenkeliggjort henne?

Det er ingen dans på roser å være i NAV-systemet, så hvorfor gjøre livet enda kjipere for henne?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.463
Torget vurderinger
0
Nav følger faktisk med på ulike sosiale medier. Jeg har det fra en sikker kilde innenfor systemet at kontoret i Tromsø alene får ca 10 tips hver dag om FB kontoer som viser avvik mellom sykemelding/trygding og faktisk aktivitet. Det aller meste av dette ser de på og vurderer hva de skal gøre. Ofte venter man bare og ser det hele an, lar synderen få tilstrekkelig med tau til at vedkommende "henger seg selv"!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.463
Torget vurderinger
0
Kan det være at de gangene du ser henne, så er det på hennes gode dager? Ellers befinner hun seg hjemme og kommer seg ikke ut døra. Kan det være at instagram er en fasade som bidrar til å holde selvbildet oppe? Syke personer skal dyrke sykdommen og ikke prøve å holde seg aktiv, hvor aktivitet faktisk er beste medisin?

Kan det være at hun har et smertehelvete, og arbeidet som helsefagsarbeider gjerne betyr tunge løft, og at det er derfor hun sier hun ikke ønsker ut i jobb igjen, at hun vet at det kommer til å gjøre vondt?

Kan det være at NM har vært et langsiktig mål for henne, og det holder henne gående i hverdagen? Hvorfor skal syke mennesker hvor sykdommen ikke synes på utsiden mistenkeliggjøres? Hva ville du sagt om en person med beinbrudd klarte å være aktiv med hundene sine? Ville du skrytt av vedkommende, eller ville du mistenkeliggjort henne?

Det er ingen dans på roser å være i NAV-systemet, så hvorfor gjøre livet enda kjipere for henne?

Larson,

Hvis naboen din kjørte rundt i stor Merchedes av siste modell betalte minimalt med skatt og skrøt til venner og bekjente om at han jobbet svart 75% av tiden.

Ville du da ha tipset Likningskontoret? Og gjort livet kjipt for vedkommende?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.517
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg er personlig for at det skal være (streng) kontroll på ytelser fra det offentlige, spesielt i et system som det norske som i stor grad er tillitsbasert.

Til trådstarters spørsmål så synes jeg du skal sitte helt i ro. Jeg kan ikke se at du har noe informasjon om lovbrudd - det er altså ikke forbudt å si at man ikke har lyst til å gå på jobb, og det er heller ikke noe motsetning mellom det å være aktiv på fritiden, men likefullt være for syk til å være på jobb.

Jeg er også av oppfatningen om at det "jukses" for mye sykemeldinger/uførhet osv i Norge, men her må hovedvirkemiddelet være gulrot - ikke pisk.

Mvh
OMF

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215

Larson,

Hvis naboen din kjørte rundt i stor Merchedes av siste modell betalte minimalt med skatt og skrøt til venner og bekjente om at han jobbet svart 75% av tiden.

I rest my case.

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Jeg kjenner en som har sloss med nav i totalt 6år. Denne personen har ett stort ønske om å jobbe som normalt. Men kroppen"streiker".
Har vært igjennom mange kurs, rehabilitering, uendelig med legebesøk. Utallige møter med NAV og fastlege.
Nå fikk endelig denne personen bekreftet fibromyalgi. Gjennom en spesialist og mange oppfølginger.
Etter 6 år går det nå mot en endelig løsning med 50% trygd kanskje mer. Men først er det enda flere legebesøk og mer rehabilitering og selvfølgelig flere møter med NAV. Personen dette gjelder har flere ting som ligger bak. Men som ikke synes fra utsiden.
Derfor skal man ikke lett dømme andre. Det kan ødelegge ganske mye for den det gjelder. Og må kanskje starte forfra igjen.
Å kaste 6år med fight mot systemet pga en som rapporterer deg er ikke bra.
Jeg har liten eller ingen tro på at en tilfeldig person skal se "mer" enn det leger og spesialister gjør.

Den personen jeg snakker om har blitt utplassert på mer enn 30 forskjellige jobber og tiltak. Det hjelper lite når kroppen"streiker*
Personen er ellers oppadgående og ser frisk ut. Personen jeg snakker om har også uttalt at hxn er lei/sliten av å jobbe.
Men man må se helheten. Jeg er 46 og har hatt kun lange arbeidsforhold med 3 forskjellige arbeidsgivere. Hvis jeg hadde blitt en slik kasteball i systemet så hadde jeg nok kommet til å uttale det samme. Selvfølgelig hadde jeg vært drittlei. Og jeg hadde nok vært mest sint på meg sjøl, fordi det da hadde vært min kropp som ikke fungerte.
Det er veldig vanskelig å sette seg inn i en slik situasjon om man ikke har vært der.

• Liker
Reaksjoner: TT.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En annen ting - i likhet med revmatiske sykdommer, er gjerne fibromyalgi typsik slik at når det er sommer, så er formen vesentlig bedre enn om vinteren, og på den hardeste vinteren, så streiker kroppen helt.

Det er en grunn til at fibromyalgi er stort sett en ukjent sykdom i syden...

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.463
Torget vurderinger
0

Larson,

I rest my case.
Nei det gjør du ikke!

Du kaster kortene, det er det du gjør!

Og du svarer som så ofte før ikke på direkte spørsmål!

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215

Larson,

I rest my case.
Nei det gjør du ikke!

Du kaster kortene, det er det du gjør!

Og du svarer som så ofte før ikke på direkte spørsmål!
Du sammenliknet nettopp en person som sliter med kronisk sykdom, en person som lever i et smertehelvete, dokumentert i hodet og rævva av legeerklæringer, et valg denne personen alldeles ikke har tatt med en person som har valgt å snyte på skatten.

Du sammenliknet nettopp det å være aktiv med hunder og trening mens man er sykemeldt og å ytre utfordringer med å stå i jobb med å skryte av å tjene drøssevis av penger svart.

Det var ikke et åpent og undrende spørsmål du kom med. Du viste holdningen som så altfor mange syke mennesker møter i dette landet. Er du syk, så skal du skamme deg for å ha et liv utenom sykdommen. Den syke er intet annet enn en parasitt på samfunnsmodellen vår.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.463
Torget vurderinger
0
Du tillegger meg meninger unge mann, uten at du egentlig har noe belegg for det! Og du har fortsatt ikke svart på spørsmålet.

Du vil ikke "angi" en nabo som du vet "jukser" i forhold til sykemelding, mest sansynlig fordi du ikke ser helt bort fra at du kanskje kunne ha gjort det samme selv.

Derimot vile du ikke nølt et sekund med å angi en sattesnyter. Der ser du vel i likhet med de fleste andre lønnsmottakere små muligheter til å lykkes på egen hånd så skattesnyteren har du ikke noen dårlig samvittighet med å angi!- Interessant.

For egen del ser jeg de to som like store skurker. Den som sykemelder seg uten at det er grunn for det tømmer fellesskapet for penger felleskapet skulle ha hatt til andre formål. Skattesnyteren betaler ikke inn sin del av de pengene som skulle ha gått til allverdens gode formål. Men nå er det slik at "folk flest" føler mere med de som jukser til seg sykemeldinger enn de føler med de som snyter skatt. Slik sett er du i godt selskap. Men om du er innom en selvbetjeningskafe så ser ikke jeg noen moralsk forskjell på den som tar ut for mye fra selvbetjeningskassa som vekslepenger i forhold til han som bevisst betaler for lite. Banditter begge to.

Men du kan ta det ganske med ro. Det skal faktisk mye til før NAV gidder å ta avfære. Jeg hadde en gang for lenge siden en jobb der jeg hadde personalansvar. En av mine ansatte hadde perioder med "Virus på balansenerven". Dette medførte selvsagt sykemeldinger. For de som ikke kjenner dette fenomenet så arter det seg slik at man ligger i senga si og opplever at man er ute på åpent hav i en nøtteskall av en båt i full orkan og 20 meters bølger! Folk klamrer seg fast i senga for ikke å falle ut. Det er helt jævlig! Hvis man da faktisk har det. Det er også silk at dette er veldig vanskelig å påvise med prøver slik at det er symptombeskrivelsen fra pasienten som avgjør om det blir sykemelding. Vedkommende ble i en av sine "syke" perioder påtruffet av en annen kollega ca 120 mil hjemmefra på motorsykkeltur! Og det var ikke første gang det var forhold ved sykemeldinger fra vedkommende som var "fishy". Hverken Nav eller fastlegen var interessert! Så da vedkommende satset på og fikk uføretrygd på grunn av el-allergi og plager som følge av stråling fra PC skjermene på jobb lot vi bare den saken gå sin gang. At vedkommende ikke hadde problemer med å se på såpeserier på TV i sine pauser og at vi kun hadde flatskjermer til PC ene våre gadde vi ikke si til noen. (Flatskjermer avgir ikke stråling slik CRT skjermer gjør ) Det beste for arbeidsmiljøet var å få vedkommende trygdet!

Så om man tipser Nav eller ikke spiller nok ikke så stor rolle. Det skal litt til for at de gidder gjøre noe. Men som sagt så følger de med på sosiale profiler og blir det for innlysende at her er det noe galt så risikerer man å bli tatt med buksene ned!

U

utgatt30242

Gjest
Generelt svar på kommentarene:

Denne personen jeg snakker om er svært, svært aktiv. Jeg nevner to gymbesøk daglig. Lange turer med hundene. Ellers alltid ute på noe.

Godt dokumentert på sosial media, altså flere oppdateringer gjennom dagen.

Jobben hun har er ikke en sykepleierjobb med tunge løft. Den er ganske så bedagelig.

Jeg personlig er en av «dem» som respekterer at folk er sykemeldte eller uføre av forskjellige grunner, og da gjerne sykdom man ikke ser. Men her ser jeg at denne personen er såpass produktiv at hun burde klare å være produktiv på en jobb også.

Jeg opplever det som at hun sykemelder seg pga jobb er kjedelig og ikke gagner henne direkte.

mvh

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.018
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er mange årsaker til sykemeldinger og uføretrygd, uansett er det en sak mellom personen det gjelder og helsevesenet. Det kunne ikke falle meg inn å ringe til Nav eller et annet sted for å rapportere noe som helst. Myndighetene har i dag så mange kontrollmuligheter at det får de da virkelig holde orden på sjøl.

• Liker
Reaksjoner: TT.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
spirre: Jeg tillegger deg intet. Jeg forholdt meg til hva du skrev. Hvis du mener du står for noe annet, øv deg på formidlingen. Kontekst, min venn, kontekst.

Du sammenlikner 1 % sjans for tyv med 99% sjans for tyv. Der er problemet i ditt konstruerte spørsmål. Sykemeldte får mer enn nok stigma som det er. De trenger ikke å bli sammenliknet med grovt skattesnyteri.

Spørsmålet ditt var intet ærlig og redelig spørsmål, og da får du ikke svar. Så nå later du som om jeg har gitt deg et svar, og argumenterer mot det svaret du ønsket at jeg skulle gi deg.

Jeg skal gi deg et svar: Har du sluttet å slå din kone?

Sist redigert:
6

65finger

Gjest

i følge trådstarter deltar hun i NM i styrkeløft. finnes det i ditt hode et snev av en mulighet for at enkelte uutnyttet systemet sett i forhold til å sykmelde seg

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215

i følge trådstarter deltar hun i NM i styrkeløft. finnes det i ditt hode et snev av en mulighet for at enkelte uutnyttet systemet sett i forhold til å sykmelde seg
Selvsagt finnes det et snev av en mulighet. Selvsagt er det noen som utnytter systemet. Er det systemer som fanger opp disse? Helt klart. Folk blir buret inne. Klarer noen å komme seg utenfor disse sikkerhetsmekanismene. Helt klart. Er disse mange? Alldeles ikke. Noen sier at man skal tette alle mulige tenkte hull. Problemet er at man da hiver barnet ut med badevannet. Ja, mange mennesker som trenger støtte vil miste støtten grunnet trangsynt byråkrati. Hvilke kostnader har dette for den enkelte og samfunnet? Og ikke minst, hvilken kostnad får samfunnet ved å ikke lenger ha tillit til sin nabo?

Og løser man sykdomstilfeller ved å anklage syke for å jukse? De får nok stigma allerede. Videre mistenkeliggjøring er kontraproduktivt.

6

65finger

Gjest
Det er et svært høyt sykefravær i norge, også samenlignet med f.eks Sverige. hvorfor det? det er ikke spesielt krevende å være arbeidstager selv om larson gjerne vil fremstille det som om vi er en nasjon av slitere med et fåtall rike utbyttere på toppen.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Siden du tar opp Sverige slik som du gjør; mener du at siden Norge har høyere sykefravær, så må dette sykefraværet være falskt?

Hvor du har det fra at det ikke er krevende å være arbeidstaker i Norge, vet jeg ikke. Arbeidsmarkedet er tøffere og mer snevert enn noen gang.

6

65finger

Gjest
jepp. terskelen for å sykemelde seg i norge er lav. sykefraværet øker år for år og arbeidet blir generelt lettere. den utviklingen må bremses, stoppes og reserveres

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.337
I følge en jeg kjenner i helsebransjen er det ikke helt unormalt at den reelle årsaken til fravær, langt eller kort, er en eller annen psykiatrisk diagnose men så brukes en annen forklaring overfor omgangskretsen. De famøse "naverene" er visstnok ofte i denne gruppen. Det er jo ikke slik at man som 18-åring bare kan gå på NAV og bli trygdet sånn helt uten videre. Det høres derimot mye kulere ut om man fremstiller det som man man har lurt systemet.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.136
Torget vurderinger
1
Disse spørsmålene vil man aldri få noen fasitsvar på og man kan uansett bruke samme statistikk til å underbygge motstridene holdninger. Noen mener at det høye sykefraværet i Norge er kunstig høyt, men andre mener at sykefraværet i andre sammenlignbare land er kunstig lavt. Presumptivt er det de gode sykepengerettighetene som gjør at vi er nærmere sannheten i Norge i forhold til andre land der man blir straffet for å være syk - eventuelt kan man se helt motsatt på dette.

Feks dagens oppslag i VG: Henlegger ni av ti voldtektssaker Her mer enn antyder avisen at dette må være en feil fra påtalemyndighetens side, men man kunne like gjerne sagt at landsdelen har et stort problem med det store antallet falske anmeldelser.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.463
Torget vurderinger
0
spirre: Jeg tillegger deg intet. Jeg forholdt meg til hva du skrev. Hvis du mener du står for noe annet, øv deg på formidlingen. Kontekst, min venn, kontekst.

Du sammenlikner 1 % sjans for tyv med 99% sjans for tyv. Der er problemet i ditt konstruerte spørsmål. Sykemeldte får mer enn nok stigma som det er. De trenger ikke å bli sammenliknet med grovt skattesnyteri.

Spørsmålet ditt var intet ærlig og redelig spørsmål, og da får du ikke svar. Så nå later du som om jeg har gitt deg et svar, og argumenterer mot det svaret du ønsket at jeg skulle gi deg.

Jeg skal gi deg et svar: Har du sluttet å slå din kone?
Motspørsmål; Er du sikker på at jeg har en kone??

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.463
Torget vurderinger
0
Det er helt innlysende at ikke alle sykemeldinger er 100% reelle.

Fra min tid med personalansvar opplevde jeg også den at en kom og spurte om det var greit at han tok ut 3stk "3-dagere" i forbindelse med ferien. Han hadde jo ikke benyttet dem tidligere. Det er selvsagt mulig gutten var litt "enkel", men han var slett ikke dum egentlig. Han trodde faktisk at disse egenmeldingsdagene var fridager han kunne ta ut som fri når han ikke hadde brukt dem på sykdom. Som en bukett "Gro-dager". Når man i all ærlighet går rundt og tror det så har det en årsak og det er at miljøet rundt deg ser disse egenmeldigsdagene som "uspesifiserte fridager". Han ble oppriktig forbauset når jeg tegnet og forklarte hvordan dette var i virkelighetens verden.

Og så har vi en masse fravær på fredag og/eller på mandag. Ikke egentlig skulk, men dessverre er mye av det ganske unødvendig da det skyldes i stor grad alkohol og "jeg klarer ikke vente til fredag kveld med å drikke, må melde meg syk på fredag!" og den enda mer klassiske: "Manda morra blues!" Selvsagt kan man argumentere at det ofte er bedre at folk med alkoholproblemer sykemelder seg enn at de stiller på jobben påvirket. Men det store spørsmålet er om dette fraværet faktisk er helt nødvendig? "En dags fravær" grunnet alkoholmisbruk koster samfunnet milliarder! Jeg husker ikke det nøyaktige tallet her og nå, men det er svært! Reelt sykefravær eller misbruk av systemet? Derom vil både de lærde og vi her inne strides.

Min kollega med allergi overfor PC skjermer og elektrisitet var sykemeldt i 5-6 måneder sammenhengende på grunn av en dårlig rygg. En rygg som var så dårlig at vedkommende ikke kunne utføre sin jobb som gikk ut på å svare telfonen, notere diverse opplysninger på et skjema og koke kaffe! Bevares mennesket kunne jo vært syk så jeg fulgte opp med tilbud om tilrettelegging, men interessen var NULL! Jeg hostet opp en sykkel fordi det ble sagt at sykling kunne være bra for ryggen, den ble ikke mye brukt! Det hadde seg slik at vi bodde i samme boligområde og jeg var i begynnelsen av mitt byggeri og denne ansatte var ferdig med huset. Det jeg kunne se på andre siden av gaten var at den sykemeldte klatret i stige og malte hele huset, og da det var ferdigmalt var det anlegging av plen, solding av jord og trilling med trillebår! Så at Det Norske Folket er sykemeldt på grunn av at de har slitt seg ut på jobb har jeg liten tro på! Noen selvsagt, og de fortjener vår støtte, sympati og medfølelse. Men det finnes alt for mange unnasluntrere i dette systemet. Disse fortjener ikke vår sympati, de fortjener å kles av og avsløres som de snyltere de er! På samme måte som svartarbeidere fortjener det samme! Landet har ikke råd til å holde latsabbene og skattesnyterne under armene! Systemet vil til slutt kollapse og DA blir det virkelig synd på de som faktisk er syke!

Om karensdager er riktig medisin vet jeg ikke, men det bør kanskje utredes? Bedre oppfølging og tilrettelegging fra arbeidsgiver er helt sikkert noe som bør gjøres. Gradert eller prosntvis sykemelding høres også ut som noe som han en viss betydning. Jeg opplevde selv at arbeidsgiver ikke var så interessert i en slik løsning for den medførte større utgifter. Arbeidsgiverperioden var på 14 dager så den lå fast, men da det ble snakk om gradert sykemelding måtte arbeidsgiver fortsatt betale uten å få så mye arbeid igjen for det de betalte, og det var ikke så veldig populært. Naturlig nok.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.726
Sted
Ytterst i havgapet...
Dessverre er det vel slik at i enkelte deler av befolkningen er det nærmest underforstått at egenmeldinger, syke barn etc - er dager man nærmest plikter å ta ut ... Min nå lengst avdøde far var rørlegger i Forsvaret... utpå 70-tallet en gang husker jeg han satt i kjøkkenbordenden hvor han pleide å sitte , og ristet på hodet av den nye tid, når hans mye yngre kolleger satt med sine regnestykker over hvor mange "fridager" de hadde igjen å ta ut.... denne holdningen eksisterer nok tildels fortsatt, men er kanskje mest utbredt i offentlig sektor og større private bedrifter, hvor avstanden mellom ansatt og ledelse er noe større, men - man skal selvsagt ikke skjære alle over en kam og mistenkelig gjøre spesifikke sektorer, men stort sett er vel fraværsprosenten større i offentlig sektor, og det er vel helse- og omsorgssektoren som ligger høyest...? Eller tar jeg feil??

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.463
Torget vurderinger
0
Tror du er inne på noe Aurora. Helse og omsorg kan jeg godt forstå har høyere fravær enn mange andre sektorer. Der har du en salig blandig av tunge løft, tidvis bedritent psykososialt arbeidsmiljø, et jævlig rotteres for å spare penger etc etc. Dessuten er det vel også kvinnedominert og det er mor som for det meste tar ut syke barn, syke foreldre etc etc. Flere grunner til akkurat dette men en vesentlig årsak er nok at far tjener mere og går mere overtid og derfor tar mor slike "oppdrag". Det gir mere penger til familien at far tar de overtidsvaktene!

Et annen finurlig greie vi fikk i fleisen på jobb hos oss var da berdiftshelsetjenesten proklamerte at vi hadde "mistekelig lavt" sykefravær. Ca halvparten av normalit i Staten. Det kunne være et alvorlig tegen på dårlig arbeidsmiljø mente de. En sak de måtte studere nærmere............!

Topp Bunn