Focal Hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Har Clear MG på vei inn. Noen som kan anbefale en portabel DAC/amp som passer godt sammen med Clear MG? Har kikket litt på EarMen Colibri, Lotoo PAW S2, ifi Go Bar og Cayin RU6. DragonFly Cobalt har jeg fra før. ifi Go Bar er liten favoritt pluss at jeg har gode erfaringer med ifi fra før.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Trond B: Spørs om ikke du skal gi en liten lytt til RU6…Den hadde jeg nok henta til mine Listen dersom jeg ikke allerede hadde et lite mirakel fra Meridian👍
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Fikk dessverre feil på den balanserte kabelen til Focal Utopia.
    Importør hadde ikke kabelen på lager men bestilte den hos Focal, måtte bare dokumentere serienummer.
    Tok sjansen i mellomtida å kjøpe Forza AudioWorks sin beste hodetelefonkabel med Furutech støpsel.

    Fikk først erstatningskabel fra Focal, den er andeledes enn originalen, adskillig mykere. Mener at den låter bedre enn originalen. Fikk spilt på de noen dager før Forzakabelen kom.

    Dette er noe helt annet, Utopia er ikke til å kjenne igjen fra bunn til topp.
    Konklusjonen min er i alle fall at det er ingen hensikt å kjøpe Utopia, dersom ikke kabelen er like god.

    Takk til @aam01 som delte om ForzaAudioworks
     
    Sist redigert:

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Trond B: Spørs om ikke du skal gi en liten lytt til RU6…Den hadde jeg nok henta til mine Listen dersom jeg ikke allerede hadde et lite mirakel fra Meridian👍
    Holder en knapp på Go Bar etter å ha lest denne testen hvor Focal Clear MG er benyttet:

    The RU6 can pick up a bit of EMI from a phone and cause some faint hiss in the background when the Go bar is dead silent.
    The Go bar has almost the double power output but it is going to drain the host device battery much faster.

    Both DACs share the same kind of musical presentation with the natural timbre and an analogue like character without too much of a digital glare.
    The most noticeable difference is that the RU6 is fuller and more visceral sounding with a grander and more holographic soundstage presentation even when compared to the Gold bar.
    Then the Go bar is slightly more refined and clear/clean sounding while it comes as a surprise that the RU6 is a touch metallic sounding in the upper mids/treble and can become just a bit edgy.
    The RU6 is somewhat bolder and aggressive compared to the Go bar which is calmer and more polite.
    Differences are less pronounced between the RU6 and the regular version but the anniversary edition has an edge in clarity and overall refinement while it sounds more sophisticated and natural.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Nå har jeg fått brukt Clear MG i noen dager. Har hatt diverse hodetelefoner de siste 10-15 åra men Clear MG er nok uten tvil den beste jeg har prøvd hittil. Synes den låter helt fantastisk!
    Fikk også ifi Audio Go bar i går og synes den passer glimrende sammen med Clear MG. Utrolig at en kan få så mye golyd ut av 28 gram!
    Hadde to flotte kabler fra Audiophile Ninja som jeg kjøpte til HIFIMAN Sundara (en 3.5mm og en 4.4mm balansert) liggende. Ikke så stive som de originale fra Focal. Anbefales!





    go-bar-9.jpg go-bar-5.jpg DSC_6175.jpg
     
    Sist redigert:

    Isoprokrapyl

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Sted
    Mo i Rana
    Er det noen med Utopia som har prøvd å kombinere Oratory1990 PEQ-innstillinger med CanOpener Studio 3 crossfeed (med "mix engineer" preset)? For meg er det en helt hinsides fantastisk kombinasjon. De høres endelig ut som skikkelig gode høyttalere med vakker lyd jeg kan lytte til i time etter time uten å bli sliten.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Er det noen med Utopia som har prøvd å kombinere Oratory1990 PEQ-innstillinger med CanOpener Studio 3 crossfeed (med "mix engineer" preset)? For meg er det en helt hinsides fantastisk kombinasjon. De høres endelig ut som skikkelig gode høyttalere med vakker lyd jeg kan lytte til i time etter time uten å bli sliten.
    Har du en mulighet å utdype, er det snakk om elektronikk eller EQ eller noe annet.
     

    Isoprokrapyl

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Sted
    Mo i Rana
    Jeg bruker hovesakelig strømmetjenester, så har derfor installert SoundSource fra Rogue Amoeba på Mac-en (https://rogueamoeba.com/soundsource/). SoundSource støtter parametrisk EQ på samme vis som f.eks. RME ADI-2 FS. Der legger jeg inn presets fra Oratory1990 (https://www.reddit.com/r/oratory1990/wiki/index/), som tar Utopia nærmere "Harman target" (helt nødvendig for mine ører :))

    Jeg har også installert CanOpener Studio 3 (https://goodhertz.com/canopener-studio/). Den dukker opp som en plugin i SoundSource. CanOpener gir den absolutt beste og mest realistiske implementasjonen av crossfeed jeg har hørt. Lyden går deretter via USB til Chord Mojo 2 og derfra videre til Utopia.

    Absolutt verdt de 1150 kronene man betaler for softwaren, men det er uansett gratis å prøve.

    Crossfeed-funksjonen til Chord Mojo 2 er slett ikke noe god sammenlignet, så den klarer jeg ikke å bruke.

    Slik ser det ut på Mac-siden:

    Screenshot 2022-07-18 at 21.55.20.png


    Sikkert mange som fnyser av bruk av EQ og DSP, men for min del oppnår jeg for en billig penge noe jeg aldri vil kunne oppnå ved å tømme kontoen på svindyre kabler og annen hardware.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Takk for utfyllende svar, det ble litt mere forståelig🌞
    Det viktigste er at man er fornøyd.
    Bruker Roon Nucleus+ med DSP integrrert og mulighet for å legge inn kompensasjonsfiler.

    Etter å ha prøvd Forza sin hodedelefonkabel, så er det bare å riste på hode av kabelen som følger med Utopia.
     

    Isoprokrapyl

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Sted
    Mo i Rana
    Jeg jukset meg til en ny trial på Roon for å teste EQ og DSP-funksjonaliteten i appen for Mac på nytt. Ikke noe for meg, tror jeg. Må man dulle med EQ-innstilligene selv og lagre egne presets? Fant ikke ut av hvordan man legger inn tekstfiler med EQ-innstillinger fra andre som vet hva de holder på med, og crossfeed-innstillingene virket svært begrenset og ga ikke like naturlig og behagelig resultat som DSP-en fra Goodhertz. Men det var i mine ører :)

    Jeg har kabelen som fulgte med, en balansert kabel og en ubalansert jeg kjøpte fra kina for 300 kr. Kinakabelen er overraskende god. Hører ingen forskjell på den og de andre to. Har også kjøpt meg 2-pin Lemo -> MMCX-adaptersett slik at jeg kan bruke MMCX kabler. Hvis jeg vil spotte hifi-gudene på det groveste kan jeg også koble til MMCX bluetooth-adaptere og gjøre dem trådløse :devilish:
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Har ikke brukt utstyr med EQ (tonekontroller) siden ML-1 i 77, bortsett fra noen år med DP C1B som hadde mulighet for bass heving i 2 eller 3 stepp.
    Har ikke savnet det heller.

    Bruker samme forforsterker med RIIA og DAC innebygd både til høyttalere og hodetelefoner.
     

    Isoprokrapyl

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Sted
    Mo i Rana
    Så du synes ikke Utopia blir for skarp og gjørmete rett ut av boksen? Uten justeringer tror jeg at jeg hadde vært nødt til å selge dem.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Så du synes ikke Utopia blir for skarp og gjørmete rett ut av boksen? Uten justeringer tror jeg at jeg hadde vært nødt til å selge dem.
    Jo, de låt usedvanlig skarp og umusikalsk i begynnelsen.
    Lot de stå med DSOTM på repeat en uke før jeg begynte å høre på musikk.

    Det er dessverre sånt ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet. Selv med en av de beste DAC' ene så er det fremdeles hodetelefonkabelen som ødelegger.
    Til en normalpris på 50K, er det synd at det leveres med en kabel som ødelegger så mye. Kanskje burde de leveres uten kabel, så kunne man velge sjøl.

    Kan absolutt leve med bare hodetelefonene.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja,det er riktig.
    Valgte Furutech plugg da alle de andre analoge kablene bruker det🌞
    Ok, takk. Antar valg av splitter er CNC valget og at det utgjør 3,5mm pluggene? Setter forresten pris på at du svarer så raskt :)
    1658429989439.png
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Ja, mener å huske at CNC kom som default.
    Valgte 3 meter og angrer ikke.
    Du har noe å se frem til🌞
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Så du synes ikke Utopia blir for skarp og gjørmete rett ut av boksen? Uten justeringer tror jeg at jeg hadde vært nødt til å selge dem.
    Dette høres helt mystisk ut.
    Skarp? Gjørmete????
    Dette er blant de mest fullendte hodetelefoner jeg har hørt, selv rett ut av boksen låter de fortreffelig. Jeg mistenker noe annet er problemet, dersom det du beskriver her er tilfellet.

    En tilårskommen artikkel, men tåler gjensyn: https://rognlien.wordpress.com/2017/08/24/utopi-for-orene/
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må nok si jeg er enig med Isoprokrapylet her. Vi har en Utopia i huset og den var skarp og ubehagelig å høre på når den var ny. Vi lot den bare henge på stativet og spille i en ukes tid så låt den bra. Men fortreffelig ut av boksen låter den ikke. Det samme var tilfellet med våre Focal Kanta 2. De trengte også et par ukers innspilling av berylliumdiskanten før den sluttet å være skarp og ubehagelig.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Enig i at Utopia ikke låter bra den første uka.
    Skarp og umusikalsk.

    Samtidig overraska over hvor mye det er å hente å en bedre kabel.
    Plutselig åpner lydbildet opp i alle plan🌞
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må nok si jeg er enig med Isoprokrapylet her. Vi har en Utopia i huset og den var skarp og ubehagelig å høre på når den var ny. Vi lot den bare henge på stativet og spille i en ukes tid så låt den bra. Men fortreffelig ut av boksen låter den ikke. Det samme var tilfellet med våre Focal Kanta 2. De trengte også et par ukers innspilling av berylliumdiskanten før den sluttet å være skarp og ubehagelig.
    Interessant.
    Og med en del "memory-jogging", kom jeg dessuten på at når jeg omtaler et produkt, gjør jeg alltid en del for å gjennomføre innspilling. Nevnte hodetelefoner lå og spilte på skrivebordet på jobben noen døgn, på natta med ganske mye effekt, før jeg lyttet nevneverdig på dem.
    Da jeg så investerte i mine egne Elear (har dem enda), var en av tingene som slo meg, at den låt nokså annerledes enn den jeg hadde testet, kanskje ikke så rart, ettersom jeg begynte å bruke dem rett ut av esken.

    Men å benytte begrepet "gjørmete" om akkurat Utopia, det faller tross alt på sin egen urimelighet, uansett spilletid. :)

    Det jeg ikke har fått med meg angående @Isoprokrapyl sitt oppsett, er hva han benytter som forsterker (mulig jeg har lest litt dårlig), det er jo Utopia litt opptatt av... Signalmanipuleringen han beskriver er jeg motstander av; det kan ikke medføre annet enn signalforringelse, tross alt snakker vi ikke om akustikktiltak på hodetelefoner, med mindre det er mye tomhet inne i hodet på lytteren! :D

    Jeg synes Utopia fortjener en forsterker i klasse med iFi iCan, samt en rasende god DAC foran. Mine Elear vil gjerne ha en anelse lysere kjede, der anbefaler jeg Heed Canalot. Selv bruker jeg Audio Note DAC 0.1X foran (som lydkort fra PC).
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Interessant.
    Og med en del "memory-jogging", kom jeg dessuten på at når jeg omtaler et produkt, gjør jeg alltid en del for å gjennomføre innspilling. Nevnte hodetelefoner lå og spilte på skrivebordet på jobben noen døgn, på natta med ganske mye effekt, før jeg lyttet nevneverdig på dem.
    Da jeg så investerte i mine egne Elear (har dem enda), var en av tingene som slo meg, at den låt nokså annerledes enn den jeg hadde testet, kanskje ikke så rart, ettersom jeg begynte å bruke dem rett ut av esken.

    Men å benytte begrepet "gjørmete" om akkurat Utopia, det faller tross alt på sin egen urimelighet, uansett spilletid. :)

    Det jeg ikke har fått med meg angående @Isoprokrapyl sitt oppsett, er hva han benytter som forsterker (mulig jeg har lest litt dårlig), det er jo Utopia litt opptatt av... Signalmanipuleringen han beskriver er jeg motstander av; det kan ikke medføre annet enn signalforringelse, tross alt snakker vi ikke om akustikktiltak på hodetelefoner, med mindre det er mye tomhet inne i hodet på lytteren! :D

    Jeg synes Utopia fortjener en forsterker i klasse med iFi iCan, samt en rasende god DAC foran. Mine Elear vil gjerne ha en anelse lysere kjede, der anbefaler jeg Heed Canalot. Selv bruker jeg Audio Note DAC 0.1X foran (som lydkort fra PC).
    Hei Håkon
    Tenkte nok at de hadde spilt "litt" før du beggynte å høre på de.
     
    Sist redigert:

    Isoprokrapyl

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Sted
    Mo i Rana
    Interessant.
    Og med en del "memory-jogging", kom jeg dessuten på at når jeg omtaler et produkt, gjør jeg alltid en del for å gjennomføre innspilling. Nevnte hodetelefoner lå og spilte på skrivebordet på jobben noen døgn, på natta med ganske mye effekt, før jeg lyttet nevneverdig på dem.
    Da jeg så investerte i mine egne Elear (har dem enda), var en av tingene som slo meg, at den låt nokså annerledes enn den jeg hadde testet, kanskje ikke så rart, ettersom jeg begynte å bruke dem rett ut av esken.

    Men å benytte begrepet "gjørmete" om akkurat Utopia, det faller tross alt på sin egen urimelighet, uansett spilletid. :)

    Det jeg ikke har fått med meg angående @Isoprokrapyl sitt oppsett, er hva han benytter som forsterker (mulig jeg har lest litt dårlig), det er jo Utopia litt opptatt av... Signalmanipuleringen han beskriver er jeg motstander av; det kan ikke medføre annet enn signalforringelse, tross alt snakker vi ikke om akustikktiltak på hodetelefoner, med mindre det er mye tomhet inne i hodet på lytteren! :D

    Jeg synes Utopia fortjener en forsterker i klasse med iFi iCan, samt en rasende god DAC foran. Mine Elear vil gjerne ha en anelse lysere kjede, der anbefaler jeg Heed Canalot. Selv bruker jeg Audio Note DAC 0.1X foran (som lydkort fra PC).
    Hodetelefonene drives av en Chord Mojo 2 som er koblet til en Mac via USB. Det er ikke noe galt med dem og de er spilt inn.

    Alt er for øvrig relativt. Selv rett ut av boksen er Utopia de beste hodetelefonene jeg også har hørt, så ordvalget mitt for å beskrive hvordan jeg oppfattet den nakne lyden kunne selvsagt vært litt mer nyansert. Det er utelukkende snakk om flisespikkeri. Ser man på frekvensresponsen oppdager man at Utopia mangler litt i bunnen, noe som gjør mellomtonen og de øvre frekvensene mer framtredende. Jeg liker trolig mer ekstensjon i bunnen kombinert med en mellomtone og diskant som er noe mer tilbaketrukket enn det som er tilfellet. Det er altså veldig forsiktige justeringer som bare temmer dem litt og tar lyden nærmere min personlige preferanse for frekvensrespons.

    Akustikktiltak er absolutt noe man kan bruke selv om man ikke er tom i skallen. Mye av musikken man lytter til er laget for å spilles fra høyttalere satt opp i et rom hvor lyden fra begge høyttalerne når ørene. Dermed vil man ikke få helt korrekt lyd i hodetelefoner med mindre musikken er mikset for hodetelefoner. Signalmanipuleringen jeg tilfører endrer lyden, men det er ikke snakk om noen forringelse. Man mister verken detaljer eller intensjonen til den som mikset innspillingen. Jeg vil heller påstå man oppnår noe som høres mer naturlig ut og er nærmere intensjonen til den som mikset. Det er for øvrig de samme DSP-ene som benyttes i lydstudioer for å få hodetelefoner til å høres ut som studiomonitorer, slik at sluttresultatet vil høres bra ut på høyttalere selv om man mikser med hodetelefoner. Dermed kan man også gå andre veien og få lyd i hodetelefonene som høres ut som den kommer fra høyttalere. Stereobredden kan også justeres, slik at man kan emulere høyttalere som står tett inntil hverandre eller langt fra hverandre. Ser ikke noe annet enn fordeler med det så lenge softwaren er av svært god kvalitet og leverer et resultat som høres naturlig ut. Alternativet til å benytte DSP-er vil jo være å enten begrense musikkutvalget man kan nyte på hodetelefonene eller pine seg gjennom innspillinger med altfor bredt stereobilde. DSP-ene slår man jo også enkelt av og på avhengig av hvordan innspillingen man lytter til er mikset.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Hodetelefonene drives av en Chord Mojo 2 som er koblet til en Mac via USB. Det er ikke noe galt med dem og de er spilt inn.

    Alt er for øvrig relativt. Selv rett ut av boksen er Utopia de beste hodetelefonene jeg også har hørt, så ordvalget mitt for å beskrive hvordan jeg oppfattet den nakne lyden kunne selvsagt vært litt mer nyansert. Det er utelukkende snakk om flisespikkeri. Ser man på frekvensresponsen oppdager man at Utopia mangler litt i bunnen, noe som gjør mellomtonen og de øvre frekvensene mer framtredende. Jeg liker trolig mer ekstensjon i bunnen kombinert med en mellomtone og diskant som er noe mer tilbaketrukket enn det som er tilfellet. Det er altså veldig forsiktige justeringer som bare temmer dem litt og tar lyden nærmere min personlige preferanse for frekvensrespons.

    Akustikktiltak er absolutt noe man kan bruke selv om man ikke er tom i skallen. Mye av musikken man lytter til er laget for å spilles fra høyttalere satt opp i et rom hvor lyden fra begge høyttalerne når ørene. Dermed vil man ikke få helt korrekt lyd i hodetelefoner med mindre musikken er mikset for hodetelefoner. Signalmanipuleringen jeg tilfører endrer lyden, men det er ikke snakk om noen forringelse. Man mister verken detaljer eller intensjonen til den som mikset innspillingen. Jeg vil heller påstå man oppnår noe som høres mer naturlig ut og er nærmere intensjonen til den som mikset. Det er for øvrig de samme DSP-ene som benyttes i lydstudioer for å få hodetelefoner til å høres ut som studiomonitorer, slik at sluttresultatet vil høres bra ut på høyttalere selv om man mikser med hodetelefoner. Dermed kan man også gå andre veien og få lyd i hodetelefonene som høres ut som den kommer fra høyttalere. Stereobredden kan også justeres, slik at man kan emulere høyttalere som står tett inntil hverandre eller langt fra hverandre. Ser ikke noe annet enn fordeler med det så lenge softwaren er av svært god kvalitet og leverer et resultat som høres naturlig ut. Alternativet til å benytte DSP-er vil jo være å enten begrense musikkutvalget man kan nyte på hodetelefonene eller pine seg gjennom innspillinger med altfor bredt stereobilde. DSP-ene slår man jo også enkelt av og på avhengig av hvordan innspillingen man lytter til er mikset.
    Signalkjeden er god nok, ikke mitt førstevalg, men det er uansett ikke poenget, for det er ikke meg som velger! :)

    Men jeg reagerer uansett på signalmanipulering, med mindre du ønsker seg en remiks av den aktuelle innspillingen. Det som ligger i innspillingen er det du får ut av hodetelefonene, uansett hva de er produsert på av høyttalere.
    Signalmanipulering kan med andre ord aldri representere en forbedring, kun en endring av frekvenskure eller i tidsdomenet, og i beste fall ikke ødelegge noe.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Interessant.
    Og med en del "memory-jogging", kom jeg dessuten på at når jeg omtaler et produkt, gjør jeg alltid en del for å gjennomføre innspilling. Nevnte hodetelefoner lå og spilte på skrivebordet på jobben noen døgn, på natta med ganske mye effekt, før jeg lyttet nevneverdig på dem.
    Da jeg så investerte i mine egne Elear (har dem enda), var en av tingene som slo meg, at den låt nokså annerledes enn den jeg hadde testet, kanskje ikke så rart, ettersom jeg begynte å bruke dem rett ut av esken.

    Men å benytte begrepet "gjørmete" om akkurat Utopia, det faller tross alt på sin egen urimelighet, uansett spilletid. :)

    Det jeg ikke har fått med meg angående @Isoprokrapyl sitt oppsett, er hva han benytter som forsterker (mulig jeg har lest litt dårlig), det er jo Utopia litt opptatt av... Signalmanipuleringen han beskriver er jeg motstander av; det kan ikke medføre annet enn signalforringelse, tross alt snakker vi ikke om akustikktiltak på hodetelefoner, med mindre det er mye tomhet inne i hodet på lytteren! :D

    Jeg synes Utopia fortjener en forsterker i klasse med iFi iCan, samt en rasende god DAC foran. Mine Elear vil gjerne ha en anelse lysere kjede, der anbefaler jeg Heed Canalot. Selv bruker jeg Audio Note DAC 0.1X foran (som lydkort fra PC).
    Her i huset er det kona som bruker Utopia med Topping A90 og DX7Pro til å høre på opera (og hun har flere hundre). Hun er godt fornøyd med lyden. Jeg for min del bruker Clear MG Prof rett på DX7Pro og det er greit nok til Grateful Dead.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Her brukes:
    MOLA Mola Makua (pre, RIIA og DAC i samme kabinett) og Ferrum OOR.
    Samme oppsett til høyttalerne bortsett fra at da brukes effektforsterkere.
     
    Sist redigert:

    Isoprokrapyl

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Sted
    Mo i Rana
    Signalkjeden er god nok, ikke mitt førstevalg, men det er uansett ikke poenget, for det er ikke meg som velger! :)

    Men jeg reagerer uansett på signalmanipulering, med mindre du ønsker seg en remiks av den aktuelle innspillingen. Det som ligger i innspillingen er det du får ut av hodetelefonene, uansett hva de er produsert på av høyttalere.
    Signalmanipulering kan med andre ord aldri representere en forbedring, kun en endring av frekvenskure eller i tidsdomenet, og i beste fall ikke ødelegge noe.
    Hvis innspillingen er produsert med den hensikt at lyd fra både høyre og venstre stereokanal skal reflekteres fra flatene i rommet man sitter i og treffe begge ørene, så vil man åpenbart få en redusert opplevelse når høyre og venstre kanal er totalt isolert, som den jo er på hodetelefoner. Det er korrekt at du får nøyaktig det som ligger i innspillingen, men du hører ikke tilnærmet det samme som den som mikset musikken, forutsatt at teknikeren kunne høre venstre og høyre kanal med begge ørene. Den som mikset hadde trolig også benyttet EQ til å justere egne studiomonitorer eller hodetelefoner til å gjengi en mer nøytral frekvensresponskurve, så det at hodetelefonene framhever deler av frekvensspekteret på bekostning av andre, og at man både er klar over og foretrekker dette, er i praksis nøyaktig det samme som å ønske seg en remiks av den aktuelle innspillingen, er det ikke? Så lenge frekvensresponsen i hodetelefonene bare er en tuningpreferanse fra fabrikken og ikke noen perfekt fasit, skjønner ikke jeg hvorfor det skal ha noen som helst betydning at man tukler med den. Med justeringer er lydbildet langt nærmere det jeg får fra høyttalerne mine, så da blir det som det blir.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hørt Utopia, men verken Clear MG eller Stellia låt skarpt eller grøtete rett ut av esken. De endrer seg allikevel ganske mye etter innspilling mer enn 50 timer ja 😊 Celestee neste.

    For andre ting, @Loevhagen sa det så godt, headfi må plasseres der det brukes. Av samme grunn benytter jeg hovedoppsettet i stuen (Naim Atom HE) kun til headfi.
    Chord Mojo er nevnt, versjon 2 for min del og den er også en underholdende liten boks.
     

    Isoprokrapyl

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Sted
    Mo i Rana
    Det er noe jeg lurer på ift. mine. Uten noen justeringer kan jeg føle vibrasjonene fra musikken fysisk i klokkene, noe jeg ikke helt setter pris på da det gir assosiasjoner til resonans. Er dette tilfellet for dere også?
     

    Isoprokrapyl

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Sted
    Mo i Rana
    Denne er et godt eksempel:

    Artist: Frank Zappa
    Album: Jazz from hell
    Låt: Jazz from hell

    Edit: Virker som det er hovedsakelig er lavere frekvenser som er langt til høyre eller venstre i lydbildet som forårsaker dette på et veldig lite antall innspillinger. Prinsessen på erten-greie.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe jeg lurer på ift. mine. Uten noen justeringer kan jeg føle vibrasjonene fra musikken fysisk i klokkene, noe jeg ikke helt setter pris på da det gir assosiasjoner til resonans. Er dette tilfellet for dere også?
    Jeg har tolket dette som et resultat av at disse klokkene går såpass dypt at en del av lydbølgene nødvendigvis må oppfattes som vibrasjoner, mer enn som hørbar musikk.
    Jo, jeg opplever det også, men har i grunn aldri tatt meg nær av det. Men så er ikke jeg adelig, da. :)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Denne er et godt eksempel:

    Artist: Frank Zappa
    Album: Jazz from hell
    Låt: Jazz from hell

    Edit: Virker som det er hovedsakelig er lavere frekvenser som er langt til høyre eller venstre i lydbildet som forårsaker dette på et veldig lite antall innspillinger. Prinsessen på erten-greie.
    Takk.
    Sjekker når ferien er over.

    Registrerer av og til at rominformasinom som om det er fysiske bevegelse i rommet.
    Opplever det som positivt.
     

    Isoprokrapyl

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Sted
    Mo i Rana
    Det er godt å høre at klokkene er som de skal være :) Godt mulig jeg har en hjerneinnbrenningsskade forårsaket av Sony IER-Z1R.
     

    Isoprokrapyl

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    5
    Sted
    Mo i Rana
    Har aldri hørt Utopia, men verken Clear MG eller Stellia låt skarpt eller grøtete rett ut av esken. De endrer seg allikevel ganske mye etter innspilling mer enn 50 timer ja 😊 Celestee neste.

    For andre ting, @Loevhagen sa det så godt, headfi må plasseres der det brukes. Av samme grunn benytter jeg hovedoppsettet i stuen (Naim Atom HE) kun til headfi.
    Chord Mojo er nevnt, versjon 2 for min del og den er også en underholdende liten boks.
    Jeg har også 2-eren, som nevnt. Den er god. Skulle bare ønske den hadde crossfeed på samme nivå som det man får fra de beste software DSP-ene.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Denne er et godt eksempel:

    Artist: Frank Zappa
    Album: Jazz from hell
    Låt: Jazz from hell

    Edit: Virker som det er hovedsakelig er lavere frekvenser som er langt til høyre eller venstre i lydbildet som forårsaker dette på et veldig lite antall innspillinger. Prinsessen på erten-greie.
    Hei
    Hvilken låt mener du?
    Navn eller nummer.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Focal Bathys ankom meg forrige uke. Støykansellering, blåtann og bygd for å være på farten. Betjenes både via knappene, men også fra Naim&Focal appen.

    Så langt liker jeg dem veldig godt lydmessig, lettflytende, begeistrer på et vis. De koster det dobbelte av mine Sony WH-1000MK4 som blir ullen og «shut in» i forhold, skulle bare mangle 😊
    D0F3CA48-BE62-4707-9C53-503F7022A12E.jpeg
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Oj – dette ble en opplevelse. Var i utgangspunktet nokså skeptisk til å bruke en slik sum på et par hodetelefoner (nye Utopia), men siden jeg har disse iFi Pro enhetene fra før som utgjør omtrent like mye så tok jeg sjansen.
    For å gi Focal’ene noe innspilling, kjørte jeg Tidal-musikk rett fra hodetelefon-uttaket på jobb-PC’en før jeg tredje dagen koblet opp iFi’ene og endret til MQA pass-through etc. i Tidal settings. Etter et par timer tok jeg fram Nameless med Dominique Fils-Aimé som jeg liker veldig godt. Oj – for en innspilling, tenkte jeg. Inntrykket fortsatte da Tidal bare fylte på med lignende låter. Sting med ‘Fragile’ dukket opp – så trivelig har jeg vel aldri hørt den låta. Disse hodehøyttalerne er ekstremt behagelige å ha på hodet, er nå inne på 4.timen og vil bare høre mer musikk 😊
    Det må sies at dette systemet skiller veldig godt mellom gode og dårlige innspillinger, slik som detaljer og særlig ambience gjengis. Men liker jeg musikken/komposisjonen så har det likevel ikke så mye å si, heldigvis. Bassen er et eget kapittel, men testen i Stereo+ beskriver den bedre enn jeg får til her, så se heller der.
    Jeg har vekslet mellom transistor og rør på iFi iCAN, men er overrasket over hvor godt jeg liker transistor settingen. Jeg har brukt iFi’ene tidligere til å drive et par Genelec G4 – der ble det essensielt å kjøre med rør, men da var det også vanskelig å løsrive seg....


    Focal Utopia på jobb 01.JPG


    Focal Utopia på jobb 02.png


    God helg!

    .
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.323
    Sted
    Under stjernene
    Gratulerer så mye😊👍

    Ser du kjører balansert, er det originale kablene til Utopia du bruker?
    Kos deg med musikken og riktig god helg.

    Får klare meg med 21 modellen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn