Focal Hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: Du har tydeligvis ikke spilt dem inn enda....bare la dem stå til moderat mørning på Heed en ti-tolv døgn før du halvveis starter kritisk lytting. SÅ kan du sette dem til en iPad.. 👍 Mine trengte 250 timer før de var helt ferdige..
     
    Sist redigert:

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    De er brukte så regner med at de er innspillet. Som sagt så spiller de veldig bra fra heed canamp 3 🙂
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: Det kan de være, men så spørs det hvor lenge forrige eier hadde dem...Hvis vedkommende lot dem ligge lenge ute av bruk trengs nok en liten periode til- men den er relativt kort. En 80s Aiwa Walkman i topp stand- som når min HS-T06Mk2 får nye reimer og en rens- - har noe av den samme varmen som Heed presenterer. Så: Har du noen gode tapes, finn dem 👍
     
    Sist redigert:

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er jeg absolutt, lydkvaliteten er vel omtrent på samme nivå, men syns at canampen har litt mere kropp/fylde som kler mine beyerdynamic 1770pro litt mer. Handler nok litt om matching her.
    Destiny 🙂
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: Det gjør det ALLTID. Jeg sa at du KAN bruke dem på et utrolig bredt utvalg utstyr. Begynner du å gjøre akkurat det vil du oppdage hvor komplette de er. Focal gjør da ett og annet kunststykke som langt de fleste eiere mest sannsynlig ikke forventer til den pris som har blitt betalt. Og DET, det er hele poenget med dem. De greier å overraske de aller fleste, og det gjør dem utrolig lette å bli glad i. Fordi de gjør så mye riktig. Klassen HAR modeller som gjør enkeltparametre bedre, men totaliteten.. :) Jeg er svært glad i Beyer også, men vis meg den Beyeren som takler halvråtne innganger like bra som Listen. De er krevende på forsterker, og det siste Beyerparet mitt (DT 911 Pro) brukte jeg en Creek OBH 11 SE på for at de skulle våkne..Og da gjorde de også det. Et par Listen kan du skaffe hvis du og familien leverer flaskepanten for tre standard sommermåneder, og når du selv drar på jobb utover høsten m/ landets kollektivtransport vil du takke dem for sin evne til fokus/forsegling.. Morrabussen kan bråke så mye den vil, men du vil kunne fokusere på andre . mer positive ting..De er streeters!
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    En jack på ipad låter veldig bra på lettdrevne klokker på max 32ohm
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    SVK: Enig. Apple har bestandig tatt vare på musikkhuene blant oss. Det samme kan IKKE sies om Samsung! Var det opp til meg hadde de koreanske og kinesiske produsentene av mobiltelefoner aldri hatt lov til å selge dem i Norge. Så ærlig skal jeg være. Takler ikke hverken Samsung, LG eller Huawei, jeg...Android generelt, faktisk...jeg grøsser..For min del er en smart telefon enten en med eple på eller en eldre Nokia/Ericsson fra gullalderen på nittitallet. De fungerte slik de skulle når de skulle, man slapp å bli pressa til å legge hele sitt liv på telefonen. iPad, derimot, er fullstendig genial..
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Apple er best på lyd og enklest å tappe digitale signaler fra.
    Bruker iphone rett i dac. Er plug n play.
    De få baksidene til apple plager ikke meg.
    Ang android,så kan jeg gå god for oneplus.resten er det verre med.
    Fungerende kineser,noe stor.men virker bra i det daglige.å den får oppdateringer lengre enn andre androids.
    Savner ericssons fra tidlig 2000 tallet.
    Har hatt både t28s og t68i.
    Bruker selv idag nye nye iphone SE.
    Bruker CloudBeats og digital ut/usb rett i dac,
    Eller musicbee fjernkontroll til pc med denne og BT i bil.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Et litt dumt spørsmål 🙂 hvor mye bedre enn listen er elear /elegia? Er som sagt imponert over listen på heed ampen!
    Destiny 🙂
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.912
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne godt tenkt meg et par Elegia i tillegg, for å ha en lukket hodetelefon liggende.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: Spør heller: Er Elegia VERD merprisen. Det kommer an på hvordan - og hvor ofte- du bruker hodetelefoner. Vil du ha high-endere som tar omtrent alt annet til lunch? OK, gå opp i den klassen I TILLEGG. Elegia er der oppe, de. Men vær da klar over at det ikke blir særlig fristende å ta dem med seg noe sted. Da forsvinnner litt av poenget med et headset, for min del. En Listen kan du altså gjøre det OGSÅ med uten å være særlig redd for hvorvidt du trenger ulykkesforsikring på dem. Og til den prisen du mest sannsynlig har betalt: Var det ca 1000 kr? Hinsides bra kjøp! Siden jeg kjøpte mine har det fått meg til å revurdere hele konseptet om en hodetelefon. Jeg har ingen problemer med å søke- eller finne- en jeg vil ha i 10 000+-klasse, men LIsten, Professional og Pryma har gjort det unødvendig å engang tenke på. ;) De tre dekker nemlig alle klasser. Fra Street, via Broadcast til High-End. Jeg har tidligere eid modeller fra Beyer, Denon, Grado, AKG, WESC. Og også brukt flere av dem i studio. Focalen kombinerer det beste fra dem alle sammen, samt har lettdrevenhet, fransk flair og unik passform i tillegg. La det være sagt: I studio-, radio- eller musikernes øvingssettinger er hodetelefoner et uunnværlig verktøy. Det er det Focal har laget Listen Professional for. Og det gjør dem til et absolutt topprodukt for min del. Det er nettopp derfor jeg ønsker meg dem også. De er ærlige som en AKG 240, men har løftet lydkvaliteten derfra flere hakk. Og er da lettere å bruke som det verktøy de er over lenger tid.

    Ser du på spesifikasjonen er Professional tilpassa profesjonelle impedans- og driftsforhold der standardutgaven er tilpassa bærbart. Og toleransen for vreng er halvparten av det Standard har. Altså løftes den totale lydkvaliteten, men innafor de samme rammene som gjør Listen til Listen Bare utført mer solid.. Tilogmed "telefonledninga" er tilstede der. Det er vel omtrent det eneste jeg ikke liker ved dem. Sånne kabler har nemlig en tendens til å "tangle seg til det forjævlige" over tid.. Og det "låser spiralene" Som på en gammel Tastafon...HAT...hehe
     
    Sist redigert:

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spiller nok i snittt 2 timer hver med hodetelefonene fra sofaen, bruker veldig sjelden hodetelefoner on the go! Jeg ønsket et bra sett til å ha med på o. l.
    Hjemme fra sofaen så kunne jeg tenkt meg et "hi end" åpent headsett som kan kompimentere mitt beyerdynamic 1770 lukket headsett.
    Liker veldig godt det jeg hører fra listen, men det er som sagt tenkt å være et on the go/ferie headset.
    Destiny 🙂
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: Spør heller: Er Elegia VERD merprisen. Det kommer an på hvordan - og hvor ofte- du bruker hodetelefoner. Vil du ha high-endere som tar omtrent alt annet til lunch? OK, gå opp i den klassen I TILLEGG. Men vær da klar over at det ikke blir særlig fristende å ta dem med seg noe sted. Da forsvinnner litt av poenget med et headset, for min del. En Listen kan du altså gjøre det OGSÅ med uten å være særlig redd for hvorvidt du trenger ulykkesforsikring på dem. Og til den prisen du mest sannsynlig har betalt: Var det ca 1000 kr? Hinsides bra kjøp! Siden jeg kjøpte mine har det fått meg til å revurdere hele konseptet om en hodetelefon. Jeg har ingen problemer med å søke en i 10 000+-klasse, men LIsten, Professional og Pryma har gjort det unødvendig å engang tenke på. ;) De tre dekker nemlig alle klasser. Fra Street, via Broadcast til High-End. Jeg har tidligere eid modeller fra Beyer, Denon, Grado, AKG, WESC. Og også brukt flere av dem i studio. Focalen kombinerer det beste fra dem alle sammen, samt har lettdrevenhet, fransk flair og unik passform i tillegg.
    Fikk de for 500kr 😊
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har akkurat fått inn nye balanserte kabler til Elegia og Utopia. https://forzaaudioworks.com/en/product.php?id_product=72
    De gir et lite løft i forhold til kablene som følger med. Stikkord som åpenhet og klarhet er nærliggende uten at jeg vil kalle det et kvantesprang i kvalitet. Forza-kablene er heller ikke så stive og umedgjørlige som originalkablene.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: Pakk dem inn i dun og fjær, pass dem som det gull de er. Årets mest velanvendte penger? Pokker ikke langt unna, imo. 👍 :cool:
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Jeg kastet meg også på et par Elegia.
    Hadde hørt disse på Hifimessen for noen år siden og likte da lyden, så jeg kjøpte de uten å ha testet de noe mer.

    Er veldig fornøyd med de så langt.

    Har kjørt de på en gammel Argon DAC/rørforsterker.

    Testet de idag sammen med Chord Mojo, og det løftet kvaliteten og smekket veldig.
    Så den kommer til torsdag :)

    Jeg ønsker å kjøpe ny kabel da jeg føler den ble noe i kraftigste og lengste!!! laget.
    Ser noen har kjøpt noen relativt dyre kabeler i en av postene over.
    Focal har også noen på 1,2m til 800-900kr.

    Men, er det mulig å kjøpe noen hodetelefoner som har løse kabeler som man kan bytte over på Elear?
    (så har man noen hodetelefoner som man kan bruke ute/på fly også (som jeg har en tendens til å miste/glemme...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Doc: Det vil du nok trives bra med, skulle jeg tro..
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har lyttet litt til mine nye Elear og synes jo at det låter veldig bra. Ikke at jeg har særlig erfaring med hodetelefoner. De leverer bass på en måte jeg ikke er vant til, moro :)

    Lytter til denne nå, bare deilig

     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Mr. Spock: Og det burde det også være, sånn en stemme som Janis har :cool: Hør hva hu sier om Ruby, du...En historie så sterk at det omtrent ikke tåler lytting! Enkelte jenter- som Jane Monheit og Norah Jones- har steinsikre, kapable band, men melder absolutt null. Janis, derimot, har meldingene, og de kan smelte hjertet på hvem som f....ing helst..Samtidig som hu NAGLER deg til både veggen, lytterommet og lyttestolen. Samme som Holly Cole og Anneli Drecker gjør, det..
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mr. Spock: Og det burde det også være, sånn en stemme som Janis har :cool: Hør hva hu sier om Ruby, du...En historie så sterk at det omtrent ikke tåler lytting! Enkelte jenter- som Jane Monheit og Norah Jones- har steinsikre, kapable band, men melder absolutt null. Janis, derimot, har meldingene, og de kan smelte hjertet på hvem som f....ing helst..Samtidig som hu NAGLER deg til både veggen, lytterommet og lyttestolen.
    Hun har mange sterke tekster i låtene sine. Breaking Silence albumet er jo egentlig ganske grusomt. Husker jeg fikk med meg texten på sangen "17" en gang for mange år siden og den er sterk. Hørt mye på henne siden det, skader ikke at flere av hennes album også har veldig god lydkvalitet.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    240
    Antall liker
    174
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kunne trengt en smidig hodetelefon kabel med 3.5mm minijack til amp/dac'en (Topping DX3 pro) som jeg har på soverommet. Dac/amp'en har dessverre kun 3.5mm utgang. Tipper jeg trenger en kabel på ca 2 meter. Ønsker ikke bruke adapter iom Elear kabelen er så tung som den er.

    Kan noen anbefale en kabel med 3.5mm minijack til mine Focal Elear som ikke er fantasipriset?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kunne trengt en smidig hodetelefon kabel med 3.5mm minijack til amp/dac'en (Topping DX3 pro) som jeg har på soverommet. Dac/amp'en har dessverre kun 3.5mm utgang. Tipper jeg trenger en kabel på ca 2 meter. Ønsker ikke bruke adapter iom Elear kabelen er så tung som den er.

    Kan noen anbefale en kabel med 3.5mm minijack til mine Focal Elear som ikke er fantasipriset?
    Se linken jeg la inn i innlegg #97. Jeg har sjekket markedet og funnet at Forza Audioworks i Polen leverer billigst. Jeg var også ute etter kabel på 2 meter til mine Elegia. De blir vesentlig billigere enn f.eks. Chord eller Nordost og kvaliteten er upåklagelig.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Du kan sjekke ut disse på Amazon også. de finnes i 2 meter. Greie, men ikke samme kvalitet.

     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    240
    Antall liker
    174
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg holder en knapp på de forrige du tipset om :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tester "Headphone Surround 3D" lydsporet på Kraftwerk blu rayene:



     
    Sist redigert:

    W1ll1eTheP1mp

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2020
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Apple er best på lyd og enklest å tappe digitale signaler fra.
    Bruker iphone rett i dac. Er plug n play.
    De få baksidene til apple plager ikke meg.
    Ang android,så kan jeg gå god for oneplus.resten er det verre med.
    Fungerende kineser,noe stor.men virker bra i det daglige.å den får oppdateringer lengre enn andre androids.
    Savner ericssons fra tidlig 2000 tallet.
    Har hatt både t28s og t68i.
    Bruker selv idag nye nye iphone SE.
    Bruker CloudBeats og digital ut/usb rett i dac,
    Eller musicbee fjernkontroll til pc med denne og BT i bil.
    Apple er best på lyd? Dem er gode på mye, men akkurat lyd er vel ikke folk bruker en applemobil til!, da finnes det bedre alternativer hvis lydkvalitet er det man går etter. Når dem tilogmed ikke har 3.5 mm uten adapter engang.. Hva med LG V og G serie med Quad dac's, Vivo Xplay 5s og 6, NEX S, Xiaomi Note Pro etc? LG V30/40 sin DAC måler veldig bra. Faktisk bedre en flere high end desktops dacs. Ligger ganske tett oppunder Chord Hugo. Lyd er veldig subjektivt, så hver sin smak. Men hvis noen skal ha mobil som kan erstatte en DAP, så gå for en av disse:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    P1mp: Du har sett deg rundt i studioene de siste tjue år? Hvilke maskiner er det man kjører Pro Tools på? Og hva- i tillegg til grafisk design- var det så man brukte - og bruker- en Mac til i hverdagen? FØR de ble så "sosialsentrerte"? Lyd og musikk!
     
    S

    svk

    Gjest
    Apple gir best lyd . Tenker da lyd via bt og digital out via lightning.
     

    W1ll1eTheP1mp

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2020
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    P1mp: Du har sett deg rundt i studioene de siste tjue år? Hvilke maskiner er det man kjører Pro Tools på? Og hva- i tillegg til grafisk design- var det så man brukte - og bruker- en Mac til i hverdagen? FØR de ble så "sosialsentrerte"? Lyd og musikk!
    Aldri sett noen i studio kjører Pro Tools på en mobiltelefon! Hverken nå eller de siste tjue åra:) Hvis du leser det jeg har skrevet en gang til så ser du at dette gjelder mobiltelefon! Og ikke hva man bruker i studio på en mac
     

    W1ll1eTheP1mp

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2020
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Apple gir best lyd . Tenker da lyd via bt og digital out via lightning.
    Hmmm. Helt enig hvis du mener at det for deg gir best lyd, altså subjektivt. Men ikke på papiret. Apple kjører vel AAC.. Som ikke gir cd-kvalitet engang. F.eks så har LG V40 LDAC. Ikke at det er like bra som kablet,men en god del bedre en IOS AAC. Trodde det var common knownledge (for vi relativt få som er over middels interessert i "hifi" mobil ) er at når det kommer til mobiltelefoner, så kan ikke Apple sammenlignes med de ovennevnte.

    Var Apple tilhenger før jeg og hadde bare IOS. Kommer ikke til å ha en mobil uten 3.5 mm jack. :) Skulle ønske at flere mobilforbrukere var intr i god lyd på mobilen istedet for kun kamera. Tenk på hvor mange kule alternativer vi hadde fått i Norge og generelt. Men der er jeg i mindretall. Hehe..
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å ta denne applediskusjonen i en tråd der den hører hjemme. Dette er tråden for Focal hodetelefoner og det er det jeg gjerne vil lese mer om i denne tråden.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Blir bare mer og mer fornøyd med mine Elear. Har hatt en runde med Boz Sgaggs sitt album Dig (1990) - hodetelefonene leverer en ganske fenomenal bass her, moro (y) Har prøvd litt eq og crossfeed med RME dacen, foretrekker uten, kun litt bass regulering noen ganger - ikke på Dig da 😁
     

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Spørsmål: Jeg bruker en Mac Mini M1 med Audirvana og Qobuz. Har en enkel usb kabel over til Focal Arche og lytter med Focal Celestee. Har ca 2000,- jeg kan bruke nå. Skal jeg gå for en skikkelig usb-kabel eller bytte til balanserte kabler til hodetelefonene? (Arche’en har to dac’er og to klasse A forsterkere.) Hva gir mest moro for pengene?
    PS; hvis du mener kabler er humbug så lar vi gjerne den diskusjonen ligge. God stemning.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    olaness: Fiks på overføringa til Minien først. Uten det vil ikke de balanserte kablene ha effekten de bør, selv om XLR er fullstendig overlegen på å kansellere ut støy. Chord C-Line USB er direkte billige, men også overraskende gode. Tilpass dem til riggen, så har du råd til begge deler uten å kompromisse på kvaliteten😎 Det fortjener Celestee, hvis det skulle være tvil..
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har Focal Elegia med balansert kabel selv og i ditt tilfelle er det nok her du har mest å hente. Prøv noe herfra : Forza AudioWorks , han leverer kvalitet.
     

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    @Auditor og @aam01 - takk for svar. Det ble en kombo og budsjettet røk (som vanlig). En midlertidig enkel Wireworld USB og en langvarig (håper jeg) Forza Noir Hybrid HPC. Blir spennende å teste ut. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn