Alt til hus og bolig Flytte til Stavanger...

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei,
min uforutsigbare stilling sender meg nå til Stavanger, noe jeg absolutt gleder meg til. Trives veldig godt når jeg er der, og fjellturene Lysefjorden har jeg utforsket endel allerede.

Men det er jo Norges verste boligmarked. Har sendt ca 20 mailer og ringt på leiligheter til leie, og knapt nok fått svar. Et svar var de allerede skulle skrive kontrakt med en leietaker som bød over prisforlangende i annonsen.

Mange bruker utleiemegler, som er forståelig med de komplikasjonene visse leieforhold kan gi (begge veier), men det er jo med på å drive prisene opp.

Har innsett at jeg må betale temmelig mye, og slått meg til ro med det, men problemet er fortsatt å få leid i det hele tatt. Utleierne har så mange henvendelser så snart de legger ut en annonse at de knapt rekker å svare halvparten før de har en god nok leietaker og skriver kontrakt.

Så da spør jeg siddisene her på forumet, har dere noen tips til hvordan skaffe seg en ok leilighet i Stavanger? Å tilby utleier diverse ekstra både i form av multer (leste om det i avisa, folk tilbød alt mulig) eller ekstra leie forstår jeg fungerer, men jeg ønsker ikke å komplisere leiemarkedet eller bidra til å presse prisene opp mer enn jeg må. Har fast stilling og bedre betalingsevne enn studenter, men vil ikke gjøre markedet vanskeligere for de eller andre ved å by over.

Noen tips? Fungerer "ønskes leid"-annonse i avisa/på finn.no, eller drukner man bare i mengden?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.481
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ville begynt med ønskes leid. Er endel utleiere som tar kontakt selv.

Finnes fine områder i "omegnen" også da.
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei,
ja jeg ønsker å bo på Sola eller Tananger, men 14 000 for en mørk sokkelleilighet frister ikke. Da er 14K for 40 kvm i byen mer fristende :D
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.308
Hvis du skal være der en stund hvorfor ikke kjøpe en leilighet?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.451
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Har en kollega som flyttet til Stavanger på tirsdag. Han kjøpte leilighet som blir ferdigstillt om et par måneder. Tror han betalte i overkant av 3 mill. stue kjøkken bad og 2 soverom. Litt i utkanten av byen.

Hvis du ikke ønsker å kjøpe og er singel kan du jo kjøpe deg en stooor bobil eller caravan. Den kan jo flyttes til neste arbeidssted uten de store problemer. Det finnes jo også slike "mobile hus" som er mellom 3,5-4,0 meter brede og opp til 15-20 meter lange. En slik kan jo settes opp på en campingplass der du får tilkoblet vann, strøm og avløp. Koster vel ca en halv mill + for noe slikt. Har bodd i en slik i England og de er utrolig praktisk innredet så du får mye "boplass" på få kvadratmeter. Litt mere prakk å flytte den da du må ha profejonell hjelp til transporten, men ingen umulighet.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
34.552
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kom deg litt vekk fra Stavanger, flytter du litt ut på Jæren går det tog "hele tiden"
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Å skaffe seg en leieleilighet NÅ er omtrent umulig, fordi det er jo studieoppstart om kort tid...

Mitt best tips er å skaffe deg en enten en annonse "Ønskes leid" (men de er det jo en del av) - eller finn leieplass via megler.

Skal du bo i byen (sentrum), og finner 40 innbydende kvm til 14K i måneden; hold hemmligheten for deg selv. :) Lykke til i jakten på bolig i Stavangerregionen. Virkelig ingen enkel oppgave. Kjøp er nesten enklere, men det kommer nok en dip...i 2013.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.392
Antall liker
721
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Trafikken er ikke så ille i Stavanger,hvor er arbeidsplassen din ? hvis det er Forus området eller nærliggende,se litt på Sandnes og deromkring
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er snart studiestart, og mangel på mindre leiligheter i Stavanger. I tillegg starter ONS nå, den såkalte Oljemessa, og da er leiemarkedet i unntakstilstand.
Men det gjelder mest i nærheten av sentrum, og skulle lette litt de nærmeste ukene. Hvis du beveger deg bare 15-20min kjøreavstand ut fra sentrum, til f.eks. Kvernevik, Hundvåg, deler av Sola/Tananger, eller rundt Sandnes sentrum, kan du finne fine sokkelleiligheter til rundt 10k/mnd. Det er i hvert fall en start. Du har sannsynligvis sett på finn.no og ikke fått napp på de aktuelle tingene der, så det er mulig det gir et galt inntrykk. Men uansett er det verd å utvide radiusen. Husk at f.eks. Sandnes og Randaberg bare ligger 15min kjøring unna Stavanger sentrum, selv om det er forskjellige byer og kommuner. Lykke til, og velkommen i det grønne :)
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
34.552
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Selv så bor jeg på Forus, det er meget greit. Opplever lite kø til og fra jobb. ( Jobber for det meste mot Jæren )
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Takk for alle tips!

Å kjøpe er uaktuellt da jeg neppe blir der lenge, min psyke arbeidsgiver er total ustabil og jeg har allerede måtte flytte etter jobben på kort varsel flere ganger. Denne gangen får jeg fast arbeidssted Stavanger, men jeg begynner å bli klar for å flytte hjem, så det er ikke sikkert jeg blir der så mange år.

Leter først og fremst rundt Tananger, men gjerne i en mils omkrets da jeg liker å sykle til jobb.

Hehe, regn ja. Bor nå i Haugesund, så det blir ikke noe verre vær enn her. Kan kun bli bedre, på alle måter.

Alle slags mobile varianter er uaktuellt, husbåt likeså :)


Da blir det tur til Stavanger for å gå på visninger, besøk hos utleiemeglere, strø rundt meg med bolig-cv'er og en ønskes leid-annonse. Takk for alle innspill!
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Å skaffe seg en leieleilighet NÅ er omtrent umulig, fordi det er jo studieoppstart om kort tid...

Mitt best tips er å skaffe deg en enten en annonse "Ønskes leid" (men de er det jo en del av) - eller finn leieplass via megler.

Skal du bo i byen (sentrum), og finner 40 innbydende kvm til 14K i måneden; hold hemmligheten for deg selv. :) Lykke til i jakten på bolig i Stavangerregionen. Virkelig ingen enkel oppgave. Kjøp er nesten enklere, men det kommer nok en dip...i 2013.

Så lenge vi har olje vil nok Stavanger være et dyrt sted å bo, men det er vanskelig å se for seg at det ikke blir en alvorlig smell i løpet av de neste årene ja. Spørs om det Norske boligmarkedet får en kraftig korreksjon nå snart før det på lang sikt tar seg opp igjen. Derfor leier jeg heller nå, og kan evt kjøpe om det blir krakk neste år. Mitt tidsperspektiv er for kort til å kjøpe noe med dagens prisnivå.
 
Topp Bunn