Flyttbart akustikktiltak foran TV?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Jeg har prøvd å flytte bort TV fra stereobenk og merket at dette gir en vesentlig lyd-gevinst. Jeg har også forsøkt å sette opp ei dempeplate foran hele tven. Men dette ga for mye demping og litt negativ lyd-gevinst. Så lurer på å lage noe diffusjon med litt dempning på som er flyttbart og relativt pent nok til å stå i stue.

Noen som har gode tips eller løsninger?

Her er bilde av oppsett med TV:

IMG_2152.jpg
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Kan det være et alternativ å montere tv'en på veggen? Det vil være ca det samme som å fjerne det.
Ja kanskje, det kan være ett godt forslag. Skal undersøke om det lar seg gjøre. Takk for tips Coolio!
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Du kan skubbe fladskærmen så langt tilbage som muligt, eller hænge den op.
Du kan placere de lette SMT Svanå Diy Pap Wings foran. De er lette at flytte væk igen, når der skal ses billede. Jeg har dem selv og prøvet det utalige gange. Det er selvfølgelig bedre med V- Wings, men de er tunge at bakse rundt med. Med de dyre højttalere du har, vil du vinde meget ved at gøre mere ud af akustikken på Frontvæggen. 😀
 

Puscifer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
422
Antall liker
282
Torget vurderinger
4
Jeg har prøvd å flytte bort TV fra stereobenk og merket at dette gir en vesentlig lyd-gevinst. Jeg har også forsøkt å sette opp ei dempeplate foran hele tven. Men dette ga for mye demping og litt negativ lyd-gevinst. Så lurer på å lage noe diffusjon med litt dempning på som er flyttbart og relativt pent nok til å stå i stue.

Noen som har gode tips eller løsninger?

Her er bilde av oppsett med TV:

Vis vedlegget 579987 [/QU
Hvorfor ikke bare så enkelt som å henge et pledd foran tv'n ?

Knut :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Lag en plate 10-15 cm tykk akkurat like stor som tv.
Bruk finer til ramme, og en avstiver i kryss innvendig.
Trekk den med stoff på begge sider.
Lag ben som peker bakover, når du skal se på tv setter du den bak tv med bena fremover.
Da synes den nesten ikke når du/dere ser tv.
Kostnader? ikke stort.
Hvor bred er tv totalt?

Steinar.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Du kan skubbe fladskærmen så langt tilbage som muligt, eller hænge den op.
Du kan placere de lette SMT Svanå Diy Pap Wings foran. De er lette at flytte væk igen, når der skal ses billede. Jeg har dem selv og prøvet det utalige gange. Det er selvfølgelig bedre med V- Wings, men de er tunge at bakse rundt med. Med de dyre højttalere du har, vil du vinde meget ved at gøre mere ud af akustikken på Frontvæggen. ??????

Hei, takk for tips, hvem har dette for salg? har du en link?
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Lag en plate 10-15 cm tykk akkurat like stor som tv.
Bruk finer til ramme, og en avstiver i kryss innvendig.
Trekk den med stoff på begge sider.
Lag ben som peker bakover, når du skal se på tv setter du den bak tv med bena fremover.
Da synes den nesten ikke når du/dere ser tv.
Kostnader? ikke stort.
Hvor bred er tv totalt?

Steinar.
Takk for tips. Prøvde å sette ei akustikk plate på 120x60cm foran dette ga for mye dempning. Men tenker ei plate med noe diffusjon og refleksjon. Det med bein på var lurt!
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Tipper mye er gjort med et veggstativ til TV. Trekk den frem når du ser Tv. Er ikke ideelt å ha noe imellom høyttalere.
 
V

VVV

Gjest
Spørsmålet er om det er høyrbart (og i kva grad det er det) at TV-en står slik mellom høgttalarane.
Det er veldig praktisk å ha TV-en slik (eller eventuelt festa den til veggen bak).

Hadde vore interessant å sett målingar kor:
a) Den står slik som på bildet av stereoanlegget.
b) Kor TV'en er festa til veggen.
c) Kor TV'en ikkje er der i det heile tatt.

Kor mange tommar er TV-en din, 32bit ? (og i framtida er vel sannsynlegheten stor for at eit eventuelt nytt TV vert endå større)

Ellers: Det ser fint ut i stua di.
 
Sist redigert av en moderator:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Eg husker jeg sleit med Senter stemme litt til venstre.
Tykt teppe/flussiteppe over tv gjorde susen
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har for år tilbage prøvet med en dyne over fladskærmen. Tæpper og Rockwool Silk.
Det bedste hos mig er diffusere fra SMT Svanå Teknik.
Jeg har også prøvet Hofa diffusere der før fra SMT.
Jeg købte disse billigere Pap-wings til at hænge under loftet, men de var bedre end Hofa diffusere, så erstattede de dem, men så manglede de jo under loftet.
Jeg skrev til det link, du fik før, og spurgte om råd med mit loft. Jeg havde regnet med flere Pap-wings; men jeg fik et forslag på Wing 95 og de runde hvide Bubler i to størrelser. Det var sådan et godt resultat. Så prøv at spørge om råd.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Hej

Jeg så dette fra en svensk side.

Måske dette link kan inspirerer dig. :D

https://www.euphonia-audioforum.se/...-hos-leif-marten/&tab=comments#comment-247986

matts@diffusor.com

Selv bruger jeg Pap-Wings fra SMT Svanå Teknik, som ikke er så dyre. De kan nemt flyttes rund. Jeg bruger også de tunge V-Wings.
Takk Sven, de vingene brukt i Marten oppsettet synes jeg egentlig så geniale ut, ha en sånn å sette fram når jeg skal høre musikk er jo gjennomførbart og enkelt. Det må være enkelt. Takk for tips. Hvem forhandler Svanå i Norge nå?
 

Lazarus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2018
Innlegg
394
Antall liker
1.206
Sted
Trondheim
PS! Lytteøkten må avsluttes i tide slik at du rekker å re senga sånn at du kommer deg i horisontalen til rett tid... :)

Blir dette for strevsomt legger du ned TV'n under teppet på gulvet, problem solved!


...sorry, dårlig koronahumor her, jeg vet... Bær over.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Hej

Jeg så dette fra en svensk side.

Måske dette link kan inspirerer dig. :D

https://www.euphonia-audioforum.se/...-hos-leif-marten/&tab=comments#comment-247986

matts@diffusor.com

Selv bruger jeg Pap-Wings fra SMT Svanå Teknik, som ikke er så dyre. De kan nemt flyttes rund. Jeg bruger også de tunge V-Wings.
Takk Sven, de vingene brukt i Marten oppsettet synes jeg egentlig så geniale ut, ha en sånn å sette fram når jeg skal høre musikk er jo gjennomførbart og enkelt. Det må være enkelt. Takk for tips. Hvem forhandler Svanå i Norge nå?
Ja det er gennemført. Jeg kender ingen forhandler hverken i Danmark eller Norge. Men skriv til matts@diffusor.com , så kan du få det at vide hvad du gør. :D
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hent en dyne og legg den over TV`n.

-BB-
Trenger noe diffusjon også, for mye demping gir dødt lydbilde.
Rart, jeg har ikke dødt lydbilde:=)
Mye demping kan gi dødt lydbilde selv om ikke alle oppleve det. Må balansere det. Hver rom og anlegg har forskjellige behov. Steinost, du har sikkert 10 kubikk med porøst, men du har jammen noen kubikk med høyttalere og;-)
Ja jeg har tatt det helt ut, uten nesten noen kompromisser.
Kapasitet x100.
 
Topp Bunn