Flyskrekk

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
423
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Sliter med flyskrekk, og kona har bestilt syden tur :(

SAS har kurs for flyskrekk. Kurset hadde dessverre ingen ledige plasser.
Hva kan gjøres for å minske skrekken ?

Hjelper alkohol til å minske fluskrekk ?
Kanskje noen gode piller ? ;D

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
skrekken for å snakke om flyskrekk er ikke tilstede?
er det unaturlig at vi skal opp i lufta?
Føler du at du ikke har kontroll?

Det har du ikke når du sitter i en bil heller, du kan møte en fyr/kjerring (kontroll altså).
Ikke er det naturlig det heller

4 valium, halvflaske grov maltwhisky. Da drar du på ballongferd med richard branson

God tur! :)

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Noen få timer med kognitiv adferdsterapi vil nok hjelpe en del, hvis du får tak i en behandler på kort varsel. Beroligende piller vil nok bare utsette problemet men greit å ha i bakhånd. Se om du finner noen gode selvhjelpsbøker. Lykke til :)

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
423
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Har ingen skrekk for å snakke om min flyskrekk.
Ja det stemmer det med kontroll, har egentlig ikke frykt for å styrte.
SAS har ventelister på sine flyskrekk kurs

Fin "miks" du anbefaller.... kan jo ikke være synlig beruset, da kommer man ikke ombord på flyet...

S

Slubbert

Gjest
Fokuser på ting som er verre, feks å bli begravd levende. Hvis du klarer å få dette frem i bevisstheten så forsvinner flyskrekken.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ett par vival og ibux "roet" ned meg sist jeg var på riksen.
Litt skrekk for å bli skjært i :)

/jan

G

Gjestemedlem

Gjest
3 rohypnol, en dobbel espresso og Chopin på mp3 spilleren burde fungere som en nødløsning. (Hvis legen din er med på noe slikt da) :)

Men jeg har også sett dette gå over helt av seg selv, og i allefall minske betydelig i effekt etterhvert. En jeg har reist endel med hadde det på samme måten og reiste derfor kun med båt, og hadde vært til England 25 ganger på rad før jeg fikk ham med opp i luften. Det var vist litt ille i begynnelsen, men i dag bryr det ham ikke noe i det hele tatt lenger.

Så kanskje noe i lommen for sikkerhets skyld, men det er ikke sikkert det trengs når alt kommer til alt.

Du er iallefall godt i gang siden du takler det 'heads on' og ikke viker unna problemet, men prøver å gjøre noe med det. Litt det samme som med tannleger for mange.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
En god kompis sliter med det samme. Det vi kompisene tilbyr er et stødige par hender å holde godt fast i, samt en halvflaske Jäeger før take-off. Vi kommer nå frem :)
En annen kompis har i en alder av snart 40 aldri flydd(!!) Litt omstendelig når du spiller i band, og skal i studio eller turne utenfor Norge kan du si. ::)
Flyr så mye at jeg aldri har tenkt over det, men full respekt for "problemet"
Kanskje du skal tenke på hvor mange flere som stryker med i togulykker i året, muligens en fattig trøst men....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
For det første vil jeg anbefale at du ikke bruker alkohol hvis du har flyskrekk. Det er ikke sikkert at det hjelper og hvis du får sammenbrudd vil du bare bli "bås satt" som "full passasjer som gikk amok"! Det er IKKE lurt. Kam bli dyrt og veldig omstendelig.

Jeg vil anbefale at du kontakter purser, den eldste flyvertinnen ombord, når du går ombord i flyet og forklarer situasjonen, da vet de at du er redd og kan følge litt med deg og hjelpe deg om det trengs. Men da også gjelder at du bør være ytterst forsiktig med alkohol.

Avhengig av hvor du bor i verden kan det jo være folk her på HFS som kanskje kan hjelpe deg? Oddgeir flyr jo og kan sikkert vise deg rundt i en flymaskin om du tror det hjelper? Jeg jobber i bransjen men bor jo som nabo med Nord Polen, så hvis du ikke er polardego er det nok for langt. Vi har vel både psykiatere og psykologer her, mulig en av dem kan ta deg inn litt utenom venteliste?

I og med at det nok er en fobi hjelper det vel ikke at jeg forteller deg at det absolutt farligste med hele turen er å reise hjemmefra og til Gardermoen!? Bilkjøring er ørten ganger farligere enn å fly. Personlig trøster jeg meg med at jeg heller vil gå ut av livet på forsiden av VG, Dagbladet og Aftenposten istedet for å forlate livet i en liten notis bak i lokalavisen! ;) Går du i vei i en flyulykke blir du iallefall omtalt og får navnet ditt lest opp på Dagsrevyen til og med! Kommer trikken og kjører over deg blir det en liten enspalter på side 13! Som sagt så vet jeg hva jeg selv går for! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg kjenner en som fikk hjelp med alvorlig angst ved hjelp av en metode som heter TFT. Den er enkel å lære og du gjør det selv, det går ut på at man selv prikker seg (vha. fingertuppene) på 7 punkter på kroppen, samtidig som man aktiviserer hjernen med enkle metoder og fokuserer på problemet. Høres latterlig og rart ut, men etter første behandling (altså egentlig instruksjon) er mange kurert, og om man får tilbakefall kan man selv hjelpe seg selv ved denne metoden.
Litt som akupunktur, men man gjør det altså selv.

http://www.tftnorge.no/

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Jeg flyttet fra Oslo til Stavanger for noen år siden, og da er det ikke noe særlig å ha flyskrekk, selvfølgelig er avstanden ikke lenger enn at man kan ta bilen, men det blir en noe slitsom helg.... Flyskrekken oppstod for ca 17 år siden, etter en riktig ubehagelig tur til London. Min flyskrekk går ikke på redsel for å styrte, men det er tanken på å være innestengt, såkalt klaustrofobi som gir meg en følelse av panikk. Jeg har alltid sagt at jeg vil reise hvor jeg vil, og flyskrekken skal IKKE sette begrensninger for meg. Derfor, jeg har flydd akkurat like mye som jeg ønsker, MEN, jeg har gruet meg MYE for hver neste flyging. For 5 år siden ble jeg imidlertid lei av å "miste" de 3-4 siste dagene av hver ferie, fordi jeg gruet meg til flyturen hjem. Jeg har forsøkt tankefeltterapi (Komponentens anbefaling), men det fungerte desverre ikke på meg. Jeg benytter meg nå av den "feige" varianten, dvs 10 mg Sobril (1 time før avreise), god musikk på Ipoden og glossy intetsigende lektyre. Disse små tablettene har vært redningen for meg, nå storkoser jeg meg helt til avreise på alle mine ferier :)

Lin

Ø

Øivind

Gjest
Hmm, dere vet vel fakta`ene? Flyving er vel en av de minst risikable aktivitetene en kan foreta seg, hjelper det ingenting?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Miles skrev:
Sliter med flyskrekk, og kona har bestilt syden tur :(

SAS har kurs for flyskrekk. Kurset hadde dessverre ingen ledige plasser.
Hva kan gjøres for å minske skrekken ?

Hjelper alkohol til å minske fluskrekk ?
Kanskje noen gode piller ? ;D
Kjenner flere som sliter med flyskrekk, men av ulike årsaker så derfor har jeg liten tro på at samme kur virker for alle heller, det være seg akupunktur eller alkohol. Jo nærmere du klarer å identifisere hvilken eller hvilke faktorer som utløser angstreaksjoner, dess nærmere vil du være å identifisere hva som vil være de mest effektive grep for deg til å redusere/fjerne din flyskrekk.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har erfaring med at en grundig forklaring av hvordan et fly virker, hvordan er flytur er lagt opp, og hva som skjer hvis motorene stanser, er til god hjelp. (Innerst inne er det redselen for at motoren skal stanse som plager de fleste med flyskrekk)
Man vender fokus bort fra ubehaget ved å sitte i en stol uten muligheter til å påvirke situasjonen man er i, og konsentrerer seg om den fantastiske opplevelsen en flytur egentlig er.

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
423
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
oddgeir skrev:
Jeg har erfaring med at en grundig forklaring av hvordan et fly virker, hvordan er flytur er lagt opp, og hva som skjer hvis motorene stanser, er til god hjelp. (Innerst inne er det redselen for at motoren skal stanse som plager de fleste med flyskrekk)
Man vender fokus bort fra ubehaget ved å sitte i en stol uten muligheter til å påvirke situasjonen man er i, og konsentrerer seg om den fantastiske opplevelsen en flytur egentlig er.
Hva skjer hvis en motor stopper ? eller løsner ??

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Miles skrev:
99.9% av alle fly flyr greit på 1 eller 2 motorer (2 eller 3 motors fly).Om den ene løsner eller stopper er det ikke noe problem.

/jan

Ø

Øivind

Gjest
JanR skrev:
Miles skrev:
99.9% av alle fly flyr greit på 1 eller 2 motorer (2 eller 3 motors fly).Om den ene løsner eller stopper er det ikke noe problem.

/jan
Nei nei nei, skrem dem litt nå...

"Landing" på høy sjø i 800 km/t, det er det som skjer. ;D

Topp Bunn