Fluid damper  til SME 3009

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har en SME 3009 s2 improved med påmontert noe som kalles Fluid damper. Er det noen som har erfaringer med denne? Hvor får man eventuelt tak i dempevæske eller fluid? Det ble i sin tid sagt at Johnsom baby oil var perfekt som dempevæske, men jeg mener at den originale dempevæsken har langt høyere viskositet, noe som må være ganske essensielt for effekten.

Er takknemlig for tips.

hilsen

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
609
Det må være ekte saker ja.
Jeg har samme arm og benytter dette klisne guffet i Hydraulicen også ;)

www.NeedleDoctor.com

Søk "silicone fluid"

USD 38 pluss USD 10 i frakt

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Hvorfor ikke kontakte SME og kjøpe klinet derfra? Det var forøvrig HP i TAS som mente Johnson baby oil var bedre til SME 3009 series 3.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Tok en kjapp tur innom SME's hjemmesider og under spare-parts finner du væsken du trenger. De anbefaler forøvrig å bytte den årlig....

FZ

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Var innom Lyric hifi i dag, men der var det lenge siden de hadde hatt noe slikt, så det må vel i vei en bestilling til utlandet.
Lagt inn av: virak Legg inn: I dag klokken 12:10:16
Har samme arm og nyanskaffet demper (tom).
Tenkte å bestille fra http://www.turntablebasics.com/silicone.html , koster $10.00.
Mener å ha lest ett sted at SME sin dempevæske hadde en viskositet på rundt 20,000 cSt?
Dersom viskositeten skal ligge på 20.000 cSt og man må velge mellom 10 og 30.000, hva velger man da?

Siden det er fler her som har erfaring med denne armen, hva slags pu er det dere har erfaring med. Sjøl bruker jeg en Ortofon OM40.
Ser at noen skifter ut knivlageret med nytt i bronse. Noen som har erfaring med det?
Hva med bytte av headshell. Ser at det selges noe i teflon. Erfaringer?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Dersom viskositeten skal ligge på 20.000 cSt og man må velge mellom 10 og 30.000, hva velger man da?
Da velger du 10, det er bedre med for lite demping enn for mye.

Men, August, hva er grunnen til at du ikke kjøper fra SME? De bør vel ha en hvis peiling på hva som er optimalt.......

FZ

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da velger du 10, det er bedre med for lite demping enn for mye.

Men, August, hva er grunnen til at du ikke kjøper fra SME? De bør vel ha en hvis peiling på hva som er optimalt.......

FZ
Hmmmmm.........
Hobbybutikker som selger bl.a. radiostyrte biler selger siliconolje fra alt mellom 100cps til 100.000cps.
Pris ca kr 75,- for 50ml.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Er det noen som kan bekrefte/avkrefte om cSt betyr det samme som cps?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
609
Hmmmmm.........
Hobbybutikker som selger bl.a. radiostyrte biler selger siliconolje fra alt mellom 100cps til 100.000cps.
Ja, at jeg ikke kom på det! For lang tid siden jeg kjørte modellbil sist. Men det heter vel ikke cps ???

1 stokes = 100 centistokes = 1 cm2/s = 0.0001 m2/s
1 centistokes (cSt) = 1 mm2/s

Men cps kan for eksempel være characters per second ;)

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Var innom Lyric hifi i dag, men der var det lenge siden de hadde hatt noe slikt, så det må vel i vei en bestilling til utlandet.

Siden det er fler her som har erfaring med denne armen, hva slags pu er det dere har erfaring med. Sjøl bruker jeg en Ortofon OM40.
Ser at noen skifter ut knivlageret med nytt i bronse. Noen som har erfaring med det?
Hva med bytte av headshell. Ser at det selges noe i teflon. Erfaringer?
Silikonbadet var vel på denne armen mest med tanke på demping ved bruk av stive MC-pickuper (som strengt tatt i utgangspunktet ikke passer til denne armen). Det er ikke sikkert du trenger denne dempingen i det hele tatt til OM-40, som er forholdsvis myk, i verste fall kan det gi for mye demping. Forsøk i hvert fall den væsken som gir minst demping (lavest viskositet blir vel det?).

CBA

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
609
Silikonbadet var vel på denne armen mest med tanke på demping ved bruk av stive MC-pickuper
I manualen står det:
"Use of the damper is optional, but is recommended for all cartridges"

Det fulgte opprinnelig med 3 "årer" med ulik bredde:

13mm for PU med compliance under 20
9mm for 20-30
7mm for over 30

Brønnen skal fylles med 2ml væske tilvarende 6mm dypt.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
609
Jeg benytter for tiden en Ortofon SME 30H som jeg er godt fornøyd med. Ellers spiller armen svært bra med Shure V15Vx som gir fyldigere bass, men som nok ikke er like velbalansert i mellomtonen.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg benytter for tiden en Ortofon SME 30H som jeg er godt fornøyd med. Ellers spiller armen svært bra med Shure V15Vx som gir fyldigere bass, men som nok ikke er like velbalansert i mellomtonen.
Jeg finner ikke Ortofon SME 30H på hjemmesiden til Ortofon? Derfor sier ikke det meg så mye, dvs om den har noe til felles med OM40 (som for øvrig heller ikke står omtalt)

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Jeg finner ikke Ortofon SME 30H på hjemmesiden til Ortofon? Derfor sier ikke det meg så mye, dvs om den har noe til felles med OM40 (som for øvrig heller ikke står omtalt)
SME30H er så vidt jeg vet en utgått variant hvor pickup og armrør er integrert, den kan bruke stifter i Ortofons OM-serie (originalt sikkert OM30 stift, derav navnet). OM40 er en pickup for montering i vanlig 1/2" feste på headshell, stiften her er en van den Huul variant av OM30. Stifter til OM-serien og til SME30H kan da så vidt jeg vet brukes om hverandre.

CBA

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Joda, umidelbart kan det virke som om SME 30H og OM40 har noe til felles. Min opplevelse av kombinasjonen er uansett at den er god.
Men jeg har fortsatt et problem som har sin bakgrunn i manglende kunnskap om måleenhet for complience. OM 40 har en complience = 35x10-6 cm/Dyne, i følge The Cartridge Catabase. I manualen til demperen er det angitt hvilken paddleåre en skal bruke ved ulik complience i pu. Problemet er at complience her er oppgitt som f. eks "below 20 c.us. Noen som forstår dette?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dersom denne finnes lettere tilgjengelig til en lavere pris.... Det stemmer at viskositeten skal være 20 000 cps.
En tur til Modell Hobby i morgen. (Riktig nok får jeg 48 ml til overs. Fler som vil ha ;D)
Lagt inn av: CBA
Silikonbadet var vel på denne armen mest med tanke på demping ved bruk av stive MC-pickuper (som strengt tatt i utgangspunktet ikke passer til denne armen). Det er ikke sikkert du trenger denne dempingen i det hele tatt til OM-40, som er forholdsvis myk, i verste fall kan det gi for mye demping. Forsøk i hvert fall den væsken som gir minst demping (lavest viskositet blir vel det?).
I følge en tabell på The Cartridge Catabase vil, hvis jeg har oppfattet dette riktig, kombinasjonen av en pu på 5 g (som OM 40) og en armmasse på 12,5 g (som 3009 s2 impr.) gi en egenresonans på 6 Hz, noe som demperen vil være godt egnet til å ta seg av. Noen som har andre betraktninger?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Vil bare si noen ord her:
1. Innen vinyl så er det ikke alltid at teori og praksis stemmer ( som med mye annet innen denne hobbyen)
mitt råd er : PRØV/TEST.... liker du det du kommer fram til,så behold dette.
2. forskjellen på OM40 og 30H er stort sett nåleslipingen
(selvfølgelig forutenom armrøret på 30H)
OM40 har van den hul sliping og 30 har fine line sliping av nåla. (altså OM40 graver ut litt mer detaljer)
30H er den samme som OM30 (utenom armen)
3. Til bruk som "oljedemper" så kan flere forskjellige oljer brukes. experimenter med forskjellig viskositet og du kan få til dels ganske store forskjeller.
PS: dette gjelder i sær hvis du bare har en type "Åreblad" i oljebadet.
4. En kan også lage seg en demper til andre armer ganske enkelt for å teste:
lag et avlangt kar som passer under armen. Lag et åreblad i enden av en tynn-stiv ståltråd og surr dette godt fast til armen (må ikke kunne røre seg)
fyll olje i karet og test.
PS: ulempen kan være at du får en øket masse til armen.

HMM: hvem sin 30H er det på disse bildene mon tro  ;) :D
http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_cat.php?cat_id=59

Forresten så er ikke 3009s2 optimalt med OM pickupene, selv om fluid demperen hjelper deg .Sats heller på en serie III arm. eller en annen pickup.

Mvh Jan I

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Lagt inn av: Jan_I 12/10/05 klokken 10:16:27
HMM: hvem sin 30H er det på disse bildene mon tro
http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_cat.php?cat_id=59
Forresten så er ikke 3009s2 optimalt med OM pickupene, selv om fluid demperen hjelper deg .Sats heller på en serie III arm. eller en annen pickup.
Joda, det første synes klart, 8) men jeg er usikker på hvorfor du mener OM40 er en dårlig match med 3009 s2 imp? Jeg spør fordi jeg rett og slett ikke har nok peiling?
Er det ikke slik at OM40 har en lav complience? Er usikker i og med at jeg ikke forstår hva en complience = 35x10-6 cm/Dyne betyr. (ref. The Cartridge Catabase.) Improved-armen i 3009 modellen ble ut i fra hva jeg har lest, nettopp utviklet m tanke på pu m lav complience? Dette er muligens av interesse for fler siden det jo befinner seg relativt mange slike armer rundt omkring.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei August
Sier ikke at OM40 er en dårlig match, det jeg sier er at den ikke er ideell.
OM40 har en compliance på 35/40um/mN
dette er faktisk meget høyt,og derfor kan en si at dette er en "myk" pickup.
Dette jamført med f.eks en "stiv" pickup som Denon DL103 som har en compliance på 5.
SME har selv utviklet en lettvektsarm til nettopp OMnålene  og andre myke  nåler. Dette er SME 3009 series III armene.
Det ble faktisk levert et integrert armrør med om30nål til denne. (OM 30 og OM40 har samme compliance)
Din serieII arm er bedre egnet til halvstive til stive  pickuper.
Vil anbefale deg å lese denne glimrende artikkelen fra Jan Nielsen:
http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm
Her er mye bra om platespillere

OBS OBS: SME 3009 serie II og series III er to helt forskjellige armer HUSK DET
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Her er SME 3009 series II

Og her er series III

Mvh Jan I

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Lagt inn av: Jan_I I dag klokken 21:02:13
OM40 har en compliance på 35/40um/mN
dette er faktisk meget høyt,og derfor kan en si at dette er en "myk" pickup.
Ok. Straks klokere. Artikkelen gleder jeg meg til å lese. Har også forstått at serie ll og serie lll er helt forskjellige armer. spørsmålet er da hva jeg vinner mest på, bytte pu eller arm. Ser at det er en s lll til salgs på ebay. Hva vil være en anstendig pris?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei August.
Jeg ville valgt å bytte pickup ( til et godt MC element), men dette er jo et tilpasningsspørsmål i forhold til ditt øvrige anlegg.
Fikk min series III S meget rimelig,men jeg ville ikke gitt så mye over 12-1400,- for en series IIIS og ca 5-700,- mer for en series III
OBS: Det kan hende det blir en del dyrere enn dette, da det ser ut som om lettvektsarmer begynner å bli populære.
Mvh Jan I

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei Jan-_I
Jeg er takknemig for den energien du nedlegger i problemstillingen. Jeg fortsetter.
Jeg ville valgt å bytte pickup ( til et godt MC element), men dette er jo et tilpasningsspørsmål i forhold til ditt øvrige anlegg.
Spilleren er en Thorens 150 mk2 (oppgraderinger underveis), RIAA: Creec OBH 18 mm , preamp: Aragon Aurum, effektf. Doxa signatur, kabler arm Van en hul, arm/riaa: Van den hul silver, øvrige signal kabler: NLE.
Det er altså ny intern kabling i armen og i tillegg byttet til RCA i bunnen av armbasen (samme som på 3009 serie3).
Jeg har for øvrig lest mye vakkert om OM 40 sammenlignet m mye annet, http://www.epinions.com/content_183882714756 men er veldig usikker på hva jeg må opp i for en mm pu som vil kune matche denne i oppløsning, perspektiv og luft og som vil kunne være en god match m det øvrige. I tillegg må jeg investere i en ny riaa. Jeg ser at det rimeligste vil sikkert være en ny (brukt) arm, men det er kanskje et blindspor... Ny riaa må jeg vel ha før eller senere uansett. Creec-en er grei nok, men...

hilsen

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Å anbefale noe "helt sikkert" er noe jeg helst ikke vil.
Jeg tok bare utgangspunkt i din arm og pickup så....
OM 40 spiller fint men etter min smak så er det litt for lite "puch og driv" samt at bassen heller ikke er den aller beste.
Husk at pickup valg er et kompromiss,en skal langt opp i pris for å få i både pose og sekk.
Har heller ikke hørt creec riiaen så her kan jeg desverre ikke hjelpe deg.
Hva mener du selv du mangler?
mvh Jan I

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvis man skal ha i pose og sekk er min erfaring at det blir dyrt, - veldig dyrt, men man har jo lest om og hørt på godsakene.
Hva jeg savner? - det er mulig det mangler litt driv, spesielt i bunnen. Der har også Doxan en liten svakhet. Jeg tror nok at OM40 har noen av de samme egenskapene som nettopp Doxaen, og som denne har evnen til å gjengi. På CD (Tandberg 4025) får jeg imidlertid mere bass, driv og fylde, men får nok ikke helt tilsvarende rom, perspektiv og luft. Er i gang med tweaking av platespiller (ny tyngre plint, asfalt i chassis, utskifting av fjærer (noen som har fjærer til en LP12 liggende og slenge?)) så får vi se om det kan ha noe å si, skjønt jeg forventer ikke mer i den retningen jeg kanskje ønsker meg, -men noe strammere bass og enda mer detaljer kanskje?

hilsen

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Som ytteligere supplement siterer jeg i fra Stereophile hvor Creec riaa-en sammenlignes m bl a EAR og Era Gold:The Creek phono board also exhibited a beautifully colorless midrange with excellent resolution of detail. The high frequencies were more extended than the Era Gold's, with transients that were even more refined. The bass seemed cleaner than both the Era Gold and the EAR, but low-bass extension and high-level dynamic slam seemed superior on the other two phono stages."
Ennå mer som drar i samme retning.

arnauby

Medlem
Ble medlem
07.11.2007
Antall liker
0
Sted
Tønsberg
Nærmeste bremse verksted selger silikon hydaulikk/bremse veske i litersfasker. De fleste har ei åpna flaske du kan kjøpe billig i fra.
Bertil på Drammen Bremse og Clutch service kan sikkert hjelpe. Tlf:32 83 87 65

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Kristiansand
Topp Bunn