Fluefiskerens Jern og Metall med nogo attåt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Personlig ser jeg lite poeng med spikes. Lede vibrasjonene ned i gulvet i stedet for å fjerne dem med myk avkobling ønsker jeg ikke. ...Selv om det nok hadde vært mulig på betonggulvet mitt. ...Og spikes på "tablets" vil jo fungere dårligere enn når de "sitter" i underlaget også.

    Men det er jo forskjell mellom de enkelte underlag og anlegg, som du sier. Hver sin smak.
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Er demping i pakett beskytterne:) men kan være at de sto mer stabilt med spikes hos meg. Hjalp no voldsomt på RF-7 også men sitter i venter på soundcare føtter. Rognlien bruker noen keramiske føtter på RF serien.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Mitt gulv er kraftig vinylbelegg på spon. Spikes "eter" seg gjennom vinylen og får feste i sponen, så det blir ihvertfall stødig. Har også brukt slike små plater med hull i til piggene, med godt hell. Men normalt sett har dette vært mest et tiltak for å rydde opp i bassen. JBL Studio 590, for eksempel, funka mye bedre på pigger enn på gummiføtter (begge deler fulgte med) hos meg.

    På RF-63 merker jeg foreløpig ikke noe behov for å stramme opp i bassen. Men det er ørlitegrann høydeforskjell på beina, så kommer til å prøve å gjøre noe for å utligne det ihvertfall, så de står helt stødig. Kan tenkes at det er så enkelt som å stramme til noen skruer. Har ikke hatt tid til å se så nøye på det ennå.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Var og snoka litt på bruktbutikken igjen, og plukka blant annet med meg denne, Terje Isungset - Two moons. Kald og eksperimentell musikk. Samtlige instrumenter det spilles på her er laget av is! Heftig dypbass på noen partier her!
    Genialt med integrert vater i coveret også...

    DSC_1056.jpg


    DSC_1055.jpg
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Enda en plate til en femmer fra NRK-arkivet. Synnøve Rognlien - Undr. Hadde ikke kjennskap til henne fra før, men dette var jo riktig flott. Litt sånn Kari Rueslåtten møter Enigma-aktig... Nydelig KKV-produksjon.

    DSC_1058.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ang underlag.
    Man ønsker å koble vekk vibrasjoner ikke sant.
    Med spiks kobler man til underlaget.
    Så dette er såre enkelt, myk avkobling kobler vekk vibrasjonene fra underlaget.
    Prøv å legg en trillebårslange under ht. Ingen vibrasjoner forplanter seg til gulvet.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ang underlag.
    Man ønsker å koble vekk vibrasjoner ikke sant.
    Med spiks kobler man til underlaget.
    Så dette er såre enkelt, myk avkobling kobler vekk vibrasjonene fra underlaget.
    Prøv å legg en trillebårslange under ht. Ingen vibrasjoner forplanter seg til gulvet.
    Det får så være, ht på spikes høres best ut hos meg. Selvsagt ikke rett i tre gulvet.. er vel ikke mange som benytter spikes rett i gulvet? Her har ht stått på parkett beskyttere med enkle dempe puter under.

    Men som sagt så sto ht myye stødigere på spikes. Og de var avkoblet underlaget, ikke tilkoblet.

    Mvh Aleksander
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Det er vel også slik at med korrekt justerte spikes så blir det mindre vibrasjoner i høyttalerne? At en større andel av elementenes bevegelse setter luft i bevegelse, og ikke kabinettet?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt ikke rett i tre gulvet.. er vel ikke mange som benytter spikes rett i gulvet?
    Nei, og da er det i hvert fall ingen vits med dem. ;)
    Joda, hvis ht står stødigere. Er ikke helt 100% rett det gamle tre gulvet her hjemme. Jeg gidder ikke frese gulvet i vater Hehe. En ht som står ustødige og kanskje tilmed vipper når det spilles høyt kan vi vel være enig om at ikke er optimalt. Med spikes kan jeg vatre opp ht å få den til å stå dønn :) det er helt sikkert ikke hensikten med spikes men sånn de blir brukt her hjemme.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Rognlien hadde forøvrig ikke noe trua på spikes han heller men sa ja til å prøve noen han fikk med en keramisk ball inni. Det gjorde underverker sa han.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Att kassene flytter på seg ved myk avkobling er bare påstander.
    Har sett dette med egene øyne med et stort system som sto på trillebårslanger.
    Det svaiet faretruende men sto helt i ro når det spilte musikk.
    Legger ikke ut navn om hvem det var, han kan kommentere dette selv hvis han ønsker.
    Tror han til og med har målinger av dette om hvordan bassen oppførte seg.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Att kassene flytter på seg ved myk avkobling er bare påstander.
    Har sett dette med egene øyne med et stort system som sto på trillebårslanger.
    Det svaiet faretruende men sto helt i ro når det spilte musikk.
    Legger ikke ut navn om hvem det var, han kan kommentere dette selv hvis han ønsker.
    Tror han til og med har målinger av dette om hvordan bassen oppførte seg.
    Du må lese det jeg skriver da. Skjevt gulv. Hos en kamerat stod RF-82'ene hans å vugga når vi spilte.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Att kassene flytter på seg ved myk avkobling er bare påstander.
    Har sett dette med egene øyne med et stort system som sto på trillebårslanger.
    Det svaiet faretruende men sto helt i ro når det spilte musikk.
    Legger ikke ut navn om hvem det var, han kan kommentere dette selv hvis han ønsker.
    Tror han til og med har målinger av dette om hvordan bassen oppførte seg.
    Du må lese det jeg skriver da. Skjevt gulv. Hos en kamerat stod RF-82'ene hans å vugga når vi spilte.
    Med trillebårslanger under?
    Det jeg har sett er til og med med exstremt store unge ht, begynte nesten å le når jeg satte fingeren bort i de.
    De svaiet som en full sjømann med ny landlov etter en lang tid til havs:)
    Men under spilling sto de dørgende rolig, og dette var et system med store elementer med trøkk.
    Jeg prøver ikke å "disse" det du skriver eller opplever, bare så det er sagt:)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Att kassene flytter på seg ved myk avkobling er bare påstander.
    Har sett dette med egene øyne med et stort system som sto på trillebårslanger.
    Det svaiet faretruende men sto helt i ro når det spilte musikk.
    Legger ikke ut navn om hvem det var, han kan kommentere dette selv hvis han ønsker.
    Tror han til og med har målinger av dette om hvordan bassen oppførte seg.
    Du må lese det jeg skriver da. Skjevt gulv. Hos en kamerat stod RF-82'ene hans å vugga når vi spilte.
    Med trillebårslanger under?
    Det jeg har sett er til og med med exstremt store unge ht, begynte nesten å le når jeg satte fingeren bort i de.
    De svaiet som en full sjømann med ny landlov etter en lang tid til havs:)
    Men under spilling sto de dørgende rolig, og dette var et system med store elementer med trøkk.
    Jeg prøver ikke å "disse" det du skriver eller opplever, bare så det er sagt:)
    Jamen da forstår jeg hva du mener, jeg tenkte på de originale føttene til RF82/63/83 :)
    Har aldri prøvd trillebårslanger og kommer nok ikke til å gjøre det på en stund pga små barn :)
    Men morsomt at det funker :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Att kassene flytter på seg ved myk avkobling er bare påstander.
    Har sett dette med egene øyne med et stort system som sto på trillebårslanger.
    Det svaiet faretruende men sto helt i ro når det spilte musikk.
    Legger ikke ut navn om hvem det var, han kan kommentere dette selv hvis han ønsker.
    Tror han til og med har målinger av dette om hvordan bassen oppførte seg.
    Du må lese det jeg skriver da. Skjevt gulv. Hos en kamerat stod RF-82'ene hans å vugga når vi spilte.
    Med trillebårslanger under?
    Det jeg har sett er til og med med exstremt store unge ht, begynte nesten å le når jeg satte fingeren bort i de.
    De svaiet som en full sjømann med ny landlov etter en lang tid til havs:)
    Men under spilling sto de dørgende rolig, og dette var et system med store elementer med trøkk.
    Jeg prøver ikke å "disse" det du skriver eller opplever, bare så det er sagt:)
    Jamen da forstår jeg hva du mener, jeg tenkte på de originale føttene til RF82/63/83 :)
    Har aldri prøvd trillebårslanger og kommer nok ikke til å gjøre det på en stund pga små barn :)
    Men morsomt at det funker :)
    For Guds skyld ikke prøv før de er en bit forbi bleiestadiet.
    Mine MA 5 gikk over ende med den ene sønnen under for ca 28 år siden
    Det gikk greit, skal selv bli far i November, sæ
    så den delen av han fungerer greit :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Med trillebårslanger under?
    Det jeg har sett er til og med med exstremt store unge ht, begynte nesten å le når jeg satte fingeren bort i de.
    De svaiet som en full sjømann med ny landlov etter en lang tid til havs:)
    Men under spilling sto de dørgende rolig, og dette var et system med store elementer med trøkk.
    Jeg prøver ikke å "disse" det du skriver eller opplever, bare så det er sagt:)
    Jamen da forstår jeg hva du mener, jeg tenkte på de originale føttene til RF82/63/83 :)
    Har aldri prøvd trillebårslanger og kommer nok ikke til å gjøre det på en stund pga små barn :)
    Men morsomt at det funker :)
    For Guds skyld ikke prøv før de er en bit forbi bleiestadiet.
    Mine MA 5 gikk over ende med den ene sønnen under for ca 28 år siden
    Det gikk greit, skal selv bli far i November, sæ
    så den delen av han fungerer greit :)
    Det var godt det gikk bra! Er skummelt med tung hifi :) Blei kjerringa imponert?? Hehe

    Mvh Aleksander
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hva syntes du og RF-63 nå som du har hatt dem litt da? :)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Hva syntes du og RF-63 nå som du har hatt dem litt da? :)
    Har ikke fått lyttet nok ennå, men en enorm fordel med dem er at de spiller så bra på lavt til moderat volum. I et rekkehus som mitt, og med småbarn, så begrenser ofte mulighetene seg til å blåse ut ørevoksen... Har kjørt gjennom et par plater på ekstreme volumer (70-80 på H360) og behovet for flere akustiske tiltak melder seg, kan du si. Cannibal Corpse - From skin to liquid er en tøff instrumentallåt som setter evnen til å gjengi gitarvegg på prøve. Her presterer de bra, men det ble litt intenst på så høyt volum. Death - Leprosy fikk seg også en runde, og det lyder jo annerledes enn jeg er vant til pga den voldsomme dynamikken hornet varter opp med. Må nok temme rommet litt hvis jeg skal få fullt utbytte av dem. Men skal lytte til mye musikk fremover, og bare kose meg med alt de gjør bra!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gravid:)
    Hvor lenge er det igjen?
    Jeg må vente til November........................til å bli bestefar til nr 2:)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Moonsorrow - Viides Luku - Hävitetty er definetivt den plata det går mest i om dagen! Takk for tips. Matlaging å Moonsorrow på The Three Vis vedlegget 497277
    Flott at du likte Moonsorrow. Det er virkelig et fantastisk band. Alle utgivelsene holder mål, men det var først med Verisäkeet i 2005 at de steg opp i den absolutte eliteklasse, og begynte å produsere album så proppet med enorm atmosfære og knivskarpe riff at jeg aldri blir lei av dem. Måten de blander inn finsk folkemusikk på er helt genial, og noe ingen andre band er i nærheten av. Finntroll f.eks. stiller i en lavere divisjon etter min mening, selv om de har gjort noen fete saker de også.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Nå er moonsorrow men den plata bestilt på vinyl! Og min vinyl mann får inn det han kans skaffe av dem så blir moro :)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Bare å få alt av Moonsorrow inn i hylla! Da har du utallige timer musikalsk glede å se fram til!

    Hadde vært artig om du holdt meg oppdatert om hva han kan skaffe på vinyl av dem. Har bare den nyeste på vinyl, og resten på cd.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    13 1/2 år på å lage deg en tråd. På tide. Men rask på avtrekket på rf63, det var du. Vurderte de jeg også. Rett og slett fordi jeg ikke har hørt de i kontrollerte omgivelser.
    Tool, du skulle tatt turen opp til meg. Så skulle du fått med seg Tool tilbake. Mener jeg har de fleste på cd.
    Kommer nok til å henge mye her forstår jeg. Er vel inne på samme musikken vi to, du kanskje en tøddel hardere.

    Gratulere med høyttalere. Eller gøyttalere som jeg liker å kalle klipsch.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    13 1/2 år på å lage deg en tråd. På tide. Men rask på avtrekket på rf63, det var du. Vurderte de jeg også. Rett og slett fordi jeg ikke har hørt de i kontrollerte omgivelser.
    Tool, du skulle tatt turen opp til meg. Så skulle du fått med seg Tool tilbake. Mener jeg har de fleste på cd.
    Kommer nok til å henge mye her forstår jeg. Er vel inne på samme musikken vi to, du kanskje en tøddel hardere.

    Gratulere med høyttalere. Eller gøyttalere som jeg liker å kalle klipsch.
    He, he, kanskje det ikke var lenge nok... Har ikke så mye å komme med når det gjelder teknikk, målinger og ingeniørkunst, men hører enormt mye på musikk, innen de fleste sjangre.

    Er jo vokst opp på åttitallet, med den klassiske metallen som Priest, Accept, Maiden, Ozzy osv. og hører på alt dette ennå. Bet meg også merke i de hardere bandene etter hvert, hørte mye på både thrash og death, og ble virkelig hekta på black metal'en da den eksploderte tidlig på nittitallet. Men parallelt med dette har jeg hørt på både klassisk, blues, jazz, gammel rock fra 70-tallet, folkemusikk (hovedsakelig irsk og norsk) samt div. elektronisk musikk. Temmelig schizofren musikksmak, kan du si...

    Metallica frem til (og delvis med) det sorte album med slange på, har forøvrig vært noen av favorittene gjennom alle år.

    Når det gjelder RF-63 var det moro å få dem i hus. Mer ekstreme høyttalere enn alt jeg har hatt tidligere. Skal brukes mye framover.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Målinger ol er jo bare en bitteliten del av hobbyen. Jeg har nok innimellom fordypet meg altfor mye. Men har lært svært mye også.
    Musikk er det som har drevet hobbyen fremover lenge. Helt til jeg ble hekta på film og lyd i mange kanaler. Nå prøver jeg å balansere et musikk og film anlegg ut av de samme komponentene. Ikke enkelt, men synes jeg har fått det godt til. Og er meget fornøyd begge plasser slik anlegget fremstår idag.

    Spiller mye variert jeg også, men har ikke fått taket på jazzens forunderlige verden. Noe enkel pop jazz som feks Jamie cullum synes jeg er helt greit. Setter på det og slike ting innimellom. Mine 10-12 år som DJ som startet helt på tampen av 80tallet og inn i 90 tallet med Trance, rave og eurodance har satt sine spor. Men det blir ofte til at jeg havner på 70-90talls rock og tungrock. Så er innom mange sjangre iløpet av en lyttekveld. Synes ikke man skal begrense seg til en sjanger.

    Det jeg synes er utfordrende med denne hobbyen er å få et anlegg til å spille godt på flere sjangre. Men en utfordring er jo netopp det. Innimellom så skulle jeg ønske at jeg likte kun 1 stilart. Alt hadde vert så mye lettere da! Men slik er jeg ikke. Jeg har anlegget til å høre musikken min på. Ikke musikk til å høre anlegget.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Viktig å planlegge måltidene. Nettopp ferdig med å planlegge kveldsmaten. Ingrediensene ser ut som følger:

    standard.jpg

    tia.jpg

    fløte.jpg

    is.jpg
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Månen er full igjen
    Den er like kvit og full som
    Meg og min bestevenn
    Han snakker meg aldri i mot
    Det har alltid vært oss to
    Me har stabil kommunikasjon
    For han gjer meg en drøm
    Han gjer meg aldri mareritt
    Så husk å ikkje blås meg ensom
    Blås med meg min kvite russer
    God helg!
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Månen er full igjen
    Den er like kvit og full som
    Meg og min bestevenn
    Han snakker meg aldri i mot
    Det har alltid vært oss to
    Me har stabil kommunikasjon
    For han gjer meg en drøm
    Han gjer meg aldri mareritt
    Så husk å ikkje blås meg ensom
    Blås med meg min kvite russer
    God helg!
    Jo, takk det samme! Må nesten spille den låta etterpå...
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Da blir det vinyl resten av kvelden. Starter med en av de beste black metal platene som kom i 2017, Order - Lex Amentiae. Medlemmer fra Mayhem og Cadaver. Helt enorm. Både aggressiv og bekmørk.
    DSC_1076.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn