Dagens utgave av Platesmakingen skulle egentlig være en fempakning for å ta unna køa litt. Men det ble etter hvert klart at når jeg først kommer i gang med å skrive om gammel Fleetwood Mac, blir det vanskelig å stoppe før jeg har fylt en hel solo Platesmaking
I begynnelsen av januar skrev jeg om et livealbum av Fleetwood Mac fra perioden umiddelbart før «nye» Fleetwood Mac oppsto i 1975. Det aktuelle albumet var Fleetwood Mac – Live from the Record Plant (December 15, 1974). Den artikkelen vakte mye interesse, og en interessant diskusjon i tråden på Hifisentralen som fikk meg til å endre litt mitt perspektiv og oppfatning om mellomperioden mellom Peter Green og nye Fleetwood Mac.
Nå et snaut år senere har det kommet en ny Liveinnspilling fra dette populære engelsk-amerikanske bandet. Og også innspillingen er fra et snaut år senere i forhold til den forrige plata, med opptak fra Capitol Theatre, Passaic, New Jersey – 17. oktober 1975 og Jorgensen Auditorium, University of Connecticut – 25. oktober 1975.
Fleetwood Mac: Live 1975 har nylig fått sin første vinylutgave, lansert 28. november 2025 som en eksklusiv Record Store Day Black Friday-utgivelse. Denne versjonen kommer på to krystallklare LP-plater, begrenset til 5 000 eksemplarer, og inneholder opptak fra konsertene i Capitol Theatre (Passaic, New Jersey) og Jorgensen Auditorium (Storrs, Connecticut) i oktober 1975. Tilgjengeligheten er i dag preget av begrenset lager hos enkelte spesialbutikker.
Før denne vinylutgaven var materialet kun tilgjengelig som del av den omfattende Deluxe Edition av albumet Fleetwood Mac fra 1975, som ble utgitt på CD i 2016. Denne boksen inkluderte remastrede studioversjoner, alternative takes og liveopptak fra samme turné, men altså ikke på vinyl. Dermed markerer 2025-utgivelsen første gang disse ikoniske konsertene er tilgjengelige i analogt format, noe som gjør den til et ettertraktet samleobjekt for både lydentusiaster og fans av bandet.
Dette er altså det første offisielle Livealbumet med den ikoniske kvintetten etter at Lindsey Buckingham og Stevie Nicks ble med. Disse konsertene ble holdt ca. tre måneder etter at deres første studioalbum ble utgitt. Det albumet heter bare Fleetwood Mac, men har fått tilnavnet «The White Album», i likhet med det dobbeltalbumet mange regner som tidenes beste Beatles-album, og som sannsynligvis har fått det samme tilnavnet av noenlunde tilsvarende grunn, siden også dette egentlig bare har tittelen «The Beatles». Men ok, nå er det Fleetwood Mac det skal handle om...
Les hele platesmakingen på Fleetwoos Mac - Live 1975 i Audiophile.no