Fjortisanlegg nr 1: OMPA-LOMPA

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Lovte å lage anlegg til junior og kameraten i sommer. Er litt på hæla men kommer vel i mål i løpet av høsten. Dette er anlegget til kameraten, han heter Jonathan men jeg kaller ham for OMPA-LOMPA. Skal få skjært ut en logo når vi er ferdige. (Junior heter Benjamin og han kalles BENNY-BOY i denne sammenhengen. Det blir logo på ham også. Dette kommer i egen tråd) ;D

KONSEPT & DESIGN:

Eminence alpha 15a + Tang Band 4" bambus fulltone

Av alle ting kappet jeg den skrå siden av den ene baffelen på feil side :(

Her er slik den skulle vært:


Uploaded with ImageShack.us

For å rette opp i feilen kommer jeg til å kappe den andre siden på begge slik at de blir pyramide formet med en slakk bue på toppen. Dette vil senke fulltonen men det er egentlig greit. Da blir baffelen mindre ruvende på et lite gutterom, designet blir symmetrisk og i og med at baffelen er tiltet litt bakover så kommer lyden i ørehøyde.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Her er forsterkeren jeg har kjøpt til ham. En NAD 302. Et meget pent brukt eksemplar. Fikk den for kr 500,- av en hyggelig kar på her på sentralen:

Uploaded with ImageShack.us
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Oompa-Loompa

hel skrev:
... han heter Jonathan men jeg kaller ham for OMPA-LOMPA.
Bare av ren nysgjerrighet: ligner han på en Oompa-Loompa også? ::)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Visste ikke at det var noen som het det jeg? Har funnet på yttrykket selv!
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
DRIVERE:

Fulltone: Tang Band W4-1320 SJ - 4 tommer

Uploaded with ImageShack.us

En god liten sak. 89db, passer Eminencene uten behov for L-Pad (demping). Har brukt den tidligere i en Cyburg Nål med godt resultat. En av gutta hos Dynabel har vunnet en bilstereo konkurranse med den. Den tåler en del og fjortisene er ikke helt til å stole på mht hvor mye de drar på. Den koster kr 519,- pr stk hos Dynabel.

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=dynabel&subgid=445&gid=428



*******************************************************************************

Bass: Eminencene Alpha 15A - 15 tommer

Uploaded with ImageShack.us

En svært populær bass for åpen baffel. Den er på hele 97 db. Cluet med denne er at man ikke trenger EQ i bassen (forsterkning ved hjelp av passivt eller aktivt delefilter). Fordelene er flere. Enkelt, veldig billig og man beholder den høye følsomheten. Den koster kr 644.- pr stk hos Evenstad Musikk.

Det er en svært høy QTS verdi (slapp magnet, akkurat som en myk støtdemper) som gjør at den leverer meget bra bass i åpen baffel. Noen mener det går utover transientene (kjappheten) og at det fører til ringing (ukontrollerte membranbevegelser som gir blaut bass). Dette mener Martin J King at ikke stemmer:
http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf
Personlig har jeg opplevd at disse 15 tommerne spiller skjorta av Klipsch RSW10D som er svært kjappe og musikalske subber.

http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=322_388_517_522&products_id=13202

http://www.eminence.com/pdf/Alpha_15A.pdf
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Han ligner ikke på OMPA LOMPA nei ;D
Han har heller ikke hørt på dem enda, men på mine prototyper, og likte den han hørte. Alle fjortisene som har vært innom liker 15 tommere i åpen baffel 8)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.684
Torget vurderinger
23
OB/15"/fjortis = hold deg til billige elementer. Kommer en dag da en eller annen i fylla trer fingra gjennom membranen :eek: :eek:
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
pengesluk skrev:
OB/15"/fjortis = hold deg til billige elementer. Kommer en dag da en eller annen i fylla trer fingra gjennom membranen :eek: :eek:
De får ikke lov til å drive med sånt ;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.684
Torget vurderinger
23
Yeah, right ::) ::) Bare vent til neste år, sånn circa, når det ikke var så aktuelt å bli med pappa lenger på ferie.. Å nei du, hvorfor skulle du slippe unna? hehe.. Strekkmetall på hver side av baffelen så er det ikke noe å bekymre seg om. Naturens gang, dette.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
DELEFILTER:

Følgende har jeg lært etter å ha studert M J Kings artikkel nøye. Jfr innlegg #6.

Delingen blir ca rundt 200 hz.

Dette er etter min mening en stor fordel. Øret er mest følsomt mellom 1000 og 5000 hz. Min kjepphest er at man skal holde seg laaaaaaaaaangt unna dette området med delefilter.

Nå spiller jeg med dette provisoriske filteret:


Uploaded with ImageShack.us

Det er et førsteordens filter. 6db, som er veldig slakt.

Low pass til bassen har en spole på 8,2 mH. Det vil si at den deler ved ca 160 hz. I praksis deler den mye høyere på grunn av:

1) impedansen stiger fra 100-150 hz og oppover, pga det slakke filteret så vil nivået oppover øke mens filteret reduserer. I sum blir delingen kanskje opp til 300 hz??
2) baffelen lager en peak i området 200-400 hz


High pass til fulltonen har en kondensator (jeg har 2 i parallell fordi jeg manglet rett verdi) på 52 uH noe som gir en deling på ca 400 hz. Her stiger også impedansen fra 400 hz og nedover som gir samme effekt som nevnt om bassen.

Ergo, det må være et solid sprik mellom high- og low pass spesielt pga baffelens peak i området 200-400 hz

M J King anbefaler et 2 ordens filter (12 db). Det er det jeg går for på det endelige filteret, men her trenger jeg hjelp.

Ellers kan det nevnes at på en åpen baffel så trenger bassen minst 6 db høyere følsomhet fordi bassfrekvensene kanselleres fra baksiden rundt baffelen (det er jo ingen lukket boks)

Jo smalere baffelen er jo større utslag får man av denne kanselleringen. Forskjellen mellom Eminence 97 db og Tang Band er på 8 db noe jeg synes er akkurat passe.

Har sittet og lyttet ca en time nå og det låter flott, fyldig og åpent. Perspektivet på åpen baffel er i særklasse. Lyden er åpen og kasseresonans...........hva er det? 8) 8) 8)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
hel skrev:
M J King anbefaler et 2 ordens filter (12 db). Det er det jeg går for på det endelige filteret, men her trenger jeg hjelp.
slik jeg har forstått det vil en spole i serie gi 6db/oktav.
for å få 12db/oktav må man i tillegg sette inn en kondensator i parallel

 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
VEIEN VIDERE:

1) Baffelen skal kappes om til følgende mål:
- bredde nede 60 cm
- høyde 90 cm, målt midt på
- bredde oppe 46 cm
- på toppen blir det en slakk bue slik at høyden på sidene blir 87 cm
- bassen er 38 cm nedenfra, sentrert
- når det gjelder fulltonen ønsker jeg forslag på plassering?

2) Andre ting å vurdere:
- skal jeg ta meg bryet med å forsenke fulltonen for å redusere ripple (ujevn frekvensgang)
- runde av kantene (jevner også ut frekvensgangen)

3) Beregning av andre ordens filteret (12 db) ved hjelp av EDGE (simulering av bafler) og datablad på driverne. Her er målet selvfølgelig en så jevn frekvensgang som mulig.

4) Kanskje et lite Notch filter (drar ned en peak) i området 1500 hz. Den har faktisk roet seg litt etter 2 timer.

5)Ellers skal baflene males med 3 strøk svart blank bengalakk.


Lenger kommer ikke jeg. Er det noen greie karer som kan ta en runde med EDGE for meg?
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.048
Antall liker
1.407
Sted
Trondheim
Denne tråden er gull. Jeg vil antagelig velge alpha 15a for mitt kommende forsøk med åpen baffel.

hel skrev:
...
Dette er etter min mening en stor fordel. Øret er mest følsomt mellom 1000 og 5000 hz. Min kjepphest er at man skal holde seg laaaaaaaaaangt unna dette området med delefilter.
...
M J King anbefaler et 2 ordens filter (12 db).
Tror du disse anbefalingene gjelder hvis man benytter aktiv deling?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
1) problemet blir vel mindre men dog, har et 3-veis aktiv deling prosjekt på gang med deling på hhv 200hz og 14000hz

2) med aktiv kan man med fordel dele skikkelig bratt (24 db i forskjellige varianter)......hvis jeg ikke tar helt feil
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.048
Antall liker
1.407
Sted
Trondheim
Idag deler jeg mine toveis ved 2kHz. Jeg skal prøve å få lytta til noen som deles høyere, ved neste korsveg.

Det hadde vært behagelig å klart seg med 2. ordens filter, men 4. ordens er ikke mye mer komplekst ved aktiv deling. Det kan dog bli litt arealmangel i boksene mine :)
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Glimrende prosjekt og prisen for sentralens mest produktive går til :D
Alle skulle hatt en kompis (i den alderen) med en far som hel...
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Herlig prosjekt :D
skal følge godt med ^^

Denne 4", kan den fint fungere som fulltone, aleina fremme i bil? eller bør man da ha ein 2" fulltone for de høgeste frekvenser i tillegg?
Frister med no hifi i bilen også:p

Thomas
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Det er ikke mulig å beregne delefilter til Alpha 15A med teoretiske formler. Det oppfører seg veldig annerledes enn i teorien. Med en 8 mH seriespole vil du ha betydelig output opp til 2 kHz. Med en kondensator i parallell får du en bratt deling ved ca. 500 Hz. Men du må opp i 160 uF for at dempingen over 500 Hz skal være vesentlig. Det går ikke an å dele Alpha 15A ved 200 Hz akustisk, med et andre ordens passivt filter. MJK har kalkulert responsen, men ikke målt resultatet, hvilket er verdiløst.

Såå.... det jeg prøver å si er: Kjøp deg måleutstyr! :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Måleutstyr står på planen. Husker at Vidar anbefalte et gratisprogram. Har du noen anbefalinger på software som er svært enkelt i bruk & mic? Må ikke være et gratisprogram.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
hel skrev:
Måleutstyr står på planen. Husker at Vidar anbefalte et gratisprogram. Har du noen anbefalinger på software som er svært enkelt i bruk & mic? Må ikke være et gratisprogram.
Jeg liker JustMLS. http://www.ijdata.com/LspCAD_justMLS.html JustMLS er en del av et større program som heter lspCAD, som brukes til delefiltersimulering ++. Demoversjonen har full funksjonalitet, bortsett fra at man ikke kan lagre prosjektfilene sine. Prisen er vel på noen hundrelapper.

Ellers vet jeg at det er mange som bruker ARTA til målinger. I Arta kan du gjøre THD-målinger i tillegg. :)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
DIY_dude skrev:
Det er ikke mulig å beregne delefilter til Alpha 15A med teoretiske formler. Det oppfører seg veldig annerledes enn i teorien. Med en 8 mH seriespole vil du ha betydelig output opp til 2 kHz. Med en kondensator i parallell får du en bratt deling ved ca. 500 Hz. Men du må opp i 160 uF for at dempingen over 500 Hz skal være vesentlig. Det går ikke an å dele Alpha 15A ved 200 Hz akustisk, med et andre ordens passivt filter. MJK har kalkulert responsen, men ikke målt resultatet, hvilket er verdiløst.

Såå.... det jeg prøver å si er: Kjøp deg måleutstyr! :)
så du mener at man minimum bør gå opp til 160uf på kondensatoren, istede for 75uf slik formularen tilsier?
tenkte jeg skulle ta meg en tur til dynabel å kjøpe filterkompomponenter til b200/15a konstruksjonen i morgen, og vil jo helst ikke kjøpe feil verdier ;)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Ja, du kan legge deg på 100-200 uF. Verdien påvirker ikke delefrekvensen, kun dempingen over 500 Hz. Du får uansett en bratt deling ved 500 Hz. Også kan du variere størrelsen på spolen etter hvor mye følsomhet du trenger. Jeg landet på 2,2 mH for maks følsomhet. Hvis du har et system med lavere følsomhet kan du bruke en litt større spole. Da får du også noe feitere bass. 8)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Slik. Nå skal de kjøres bort for oppkobling og testing. Det skal males med flere strøk sort. Vi må få tak i noen griller av kattehensyn og det at de skal på et fjortisrom forøvrig.



Uploaded with ImageShack.us
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
For det våkne øye så ble det en Fostex FE83eN

Fordelen med disse er at Martin Kings filter er fiks ferdig. Har bestilt spoler med rette verdier. I mellomtiden så bruker vi det midlertidige filteret. Ikke gæærnt det heller.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Det er også en liten bulk på støvhetta til den ene bassen. Bassene har ligget under senga og en viss katt har trolig spasert over :mad: foreningen for omplassering av dyr har vært nevnt i dag
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg tror husets Ompa-Lompa skal få kjørt seg, ikke alle tenåringer som får slike høyttalere av far! Morsomt :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Det er til kompisen til jr. Skal bort og koble den på en NAD etterpå ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Jr sine høyttalere blir en 5 tommers lillebror av dine. MLTL kabinett.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Gutta spiller dupstep (google det)

Morsomt det hårstrået. Synes jeg ser en smultringbass hadde klart det samme 8)

 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
676
Antall liker
466
Torget vurderinger
5
Spennende prosjekt hel. Hvordan vil du beskrive høyttalerene? Ut i fra videoklippet får jeg litt "live" følelse?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Trøkk. Krystallklart. Null forvrengning. Spiller ned til 40hz, ikke noe særlig dypere. Midbassen er tilstede så det holder. Disse små Fostexene leverer fin diskant. Rent og klart. I og med at det er åpen baffel så er det kjemisk fritt for kasselyd. Vet du ikke hva kasselyd er så må du høre en åpen baffel, da er det som regel ingen vei tilbake.

De er ganske lettdrevne. Koblet på en liten T-amp jeg har "bygget" (kabinett, volumpot og terminaler, selve ampen er ferdigbygget fra østen). Det spilte musikk som bare det. Another brick in the wall dundret ut så man lett kunne få naboklage ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
magnyga skrev:
supert prosjekt!!Håper fjortisen er fornøyd :)
De satt og lo.....et signal på at de var fornøyde regner jeg med ;D
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Utrolig artig, dette må da være det man kaller 'bang for the buck' ;D
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har du noe tall på byggkostnaden for et par slike...? ca-ish
 
Topp Bunn