Fjortisanlegg nr 1: OMPA-LOMPA

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
kaap skrev:
Har du noe tall på byggkostnaden for et par slike...? ca-ish
Ca kr 2000,-

Basser: kr 1200 pr par
Mellomtoner: kr 400 pr par og oppover etter smak. Bruk noe med følsomhet på helst 88 db (en db opp eller ned går særlig hvis du tar hensyn til klangen).
MDF plater fra Bauhaus. kr 100 for 2
Hylleknekter: ?? her finner du noe ræl
Delefilter: kanskje kr 300,- er nok?

Delefilter ved bruk av Fostex 3 eller 4 tommere (NB! mange 3, 4 og 5 tommere fungerer fint dersom de har bra peak på impedansen ved fs med dette filteret):
 

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Trudde dubstep-gutta ville ha høgtalere som gikk til minus 10.000 hz? ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Brasse skrev:
Trudde dubstep-gutta ville ha høgtalere som gikk til minus 10.000 hz? ;D
Infralyd. Det er sånn elefantene kommuniserer over savannene. Ekstrem rekkevidde ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Her er forresten korrekt størrelse på baffelen og plassering av elementer:

The baffle is 20” wide and 38” tall. The
woofer is centered 10” above the bottom edge of the baffle. The full range driver is 32”
above the bottom edge of the baffle and shifted 2” off center. Recognize that this OB
design would need to be constructed in mirror image pairs.


En tomme er 2,54 cm. Regn i vei :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Denne fulltonen låter bra og egner seg trolig veldig godt:

Tang Band W3-871 3" Fulltone. kr 400,- pr par hos www.dynabel.no

Bittelitt snillere i klangen enn Fostex. Har en fantastastisk mellomtonegjengivelse. Har brukt den selv.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Bonus spm; Hvordan tror du slike hadde funket i et hjemmekinorom? For eks 3 slike i front, med sub-avlastning helt i bunn...
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
kaap skrev:
Bonus spm; Hvordan tror du slike hadde funket i et hjemmekinorom? For eks 3 slike i front, med sub-avlastning helt i bunn...
Du bør ha litt avstand til veggen bak, helst 70-80 cm eller mer. Ellers er OB svært tilgivende mtp refleksjoner og bølger. Noe av poenget med OB er at de spiller med rommet.

I en hjemmekino så ville dette vært en killer. Kjør på 8)
 
N

nysjerrigper

Gjest
kult. fikk inntrykk av at bassen var bra, selv i den improviserte videoen din. :)
tror jeg må bygge meg et par lignende baffler neste sommer, da med 2 par Alpha og større fulltone (f.eks visaton b200)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
nysjerrigper skrev:
kult. fikk inntrykk av at bassen var bra, selv i den improviserte videoen din. :)
tror jeg må bygge meg et par lignende baffler neste sommer, da med 2 par Alpha og større fulltone (f.eks visaton b200)
Kjøp 8" Seasene på Dynabel. De låter knallbra. De koster mellom 700 og 1200 pr stk avhengig av hvor mye tilbud de har.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
hel skrev:
nysjerrigper skrev:
kult. fikk inntrykk av at bassen var bra, selv i den improviserte videoen din. :)
tror jeg må bygge meg et par lignende baffler neste sommer, da med 2 par Alpha og større fulltone (f.eks visaton b200)
Kjøp 8" Seasene på Dynabel. De låter knallbra. De koster mellom 700 og 1200 pr stk avhengig av hvor mye tilbud de har.
tror både seas og visaton elementene er gode valg, og til rimelig lik pris (kjøpte b200 fra thomann.de), men ser for meg at seas'en er hakket enklere å kombinere med alpha 15a elementene grunnet lavere følsomhet og 8ohm impedanse.

begge trenger et lignende korreksjonsfilter for å temme den stigende responsen over 500hz, men synes personlig at visaton'ene trenger en l-pad for å dempe signalet et par db i kombinasjon med alphaene.

har selfølgelig bare hørt b200'ene, så hvilke element som låter best vet jeg selfølgelig ikke :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Visaton er helt sikkert super.

Fordelen med Seas er at Dynabel er tett på fabrikken i Moss og prisene er ganske gode. De har ikke blitt fraktet rundt om kring på kloden for å si det slik.

Norcad har også jobbet ganske mye med korreksjonsfilter til disse så det ligger kompetanse parat for å få et topp resultat :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
hel skrev:
DELEFILTER:

Følgende har jeg lært etter å ha studert M J Kings artikkel nøye. Jfr innlegg #6.

Delingen blir ca rundt 200 hz.

Dette er etter min mening en stor fordel. Øret er mest følsomt mellom 1000 og 5000 hz. Min kjepphest er at man skal holde seg laaaaaaaaaangt unna dette området med delefilter.

Nå spiller jeg med dette provisoriske filteret:


Uploaded with ImageShack.us

Det er et førsteordens filter. 6db, som er veldig slakt.

Low pass til bassen har en spole på 8,2 mH. Det vil si at den deler ved ca 160 hz. I praksis deler den mye høyere på grunn av:

1) impedansen stiger fra 100-150 hz og oppover, pga det slakke filteret så vil nivået oppover øke mens filteret reduserer. I sum blir delingen kanskje opp til 300 hz??
2) baffelen lager en peak i området 200-400 hz


High pass til fulltonen har en kondensator (jeg har 2 i parallell fordi jeg manglet rett verdi) på 52 uH noe som gir en deling på ca 400 hz. Her stiger også impedansen fra 400 hz og nedover som gir samme effekt som nevnt om bassen.

Ergo, det må være et solid sprik mellom high- og low pass spesielt pga baffelens peak i området 200-400 hz

M J King anbefaler et 2 ordens filter (12 db). Det er det jeg går for på det endelige filteret, men her trenger jeg hjelp.

Ellers kan det nevnes at på en åpen baffel så trenger bassen minst 6 db høyere følsomhet fordi bassfrekvensene kanselleres fra baksiden rundt baffelen (det er jo ingen lukket boks)

Jo smalere baffelen er jo større utslag får man av denne kanselleringen. Forskjellen mellom Eminence 97 db og Tang Band er på 8 db noe jeg synes er akkurat passe.

Har sittet og lyttet ca en time nå og det låter flott, fyldig og åpent. Perspektivet på åpen baffel er i særklasse. Lyden er åpen og kasseresonans...........hva er det? 8) 8) 8)
Trøbbel med impedanser? Prøv å parallellkoble mange store motstander, f.eks 4 stk. 47uF i parallell med fulltone-elementet. Dette glatter sånn tålig ut resonanspeaken og stigende impedans pga. induktansen i spolen. Da oppfører filteret seg litt mer optimalt også. Skal du ikke spille grisehøyt, kan du gjøre tilsvarende metode på basselementet.
Blir jo litt sløsing med effekt, men for det første er ikke vi hifi entusiaster spesiellt opptatt av ENØK ifm. hifikomponentene, og for det andre er vi vel mest opptatt av god lyd på enklest mulig måte :)

Vidar
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Det er vel zobelfilter det?
 
S

sorgenfri

Gjest
Skulle ønske jeg turte å starte et slikt prosjekt!

Kudos FirstWatt!!
 
Topp Bunn