Fjerne tråder.......

Status
Stengt for ytterligere svar.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hvorfor ble orso sitt siste utspill fjernet?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Trådstarters eget ønske.

bjornh, moderator

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ba moderator om å slette hele tråden. Mine egne innlegg redigerte jeg selv før dette. Tråden utviklet seg utelukkende negativt, og jeg så ikke noe grunn til å fortsette. Til tross for at topic absolutt hører hjemme under "Forskjeller og Testmetodikk" og hvor man kunne håpe slike diskusjoner kunne foregå uten negativ innblanding. Uavhengig om man føler temaet har blitt gjentatt mange ganger eller ikke. Er man ikke interessert, så er det vel bare å holde seg unna?

Som jeg har skrevet tidligere er det etter min mening mye kasting av stein i glasshus her på sentralen. Man ser uhyre sjelden objektivist leiren gå inn typiske subjektivs tråder og gjør noe lignende. Bllir ikke det samme om jeg hadde skrevet i en kabel anbefalings tråd og hevdet at nå var jeg drittlei denne stadige anbefalingen av kostbare kabler? Etter min mening burde moderatorer slå mye hardere ned på innlegg som utelukkende er surmuling.

Jeg hadde en baktanke med tråden. Nemlig å gjennomføre en praktisk test der vi kunne sette opp et rimelig anlegg og la en gruppe lyttere gi tilbakemeldig. Eventuelt også gjøre en sammenligning med et langt dyrere oppsett hvis vi kunne få det til. Får se om jeg kommer tilbake til det.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.162
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Gjør det :)
Hadde vært veldig interessant å se hvor langt man kan komme med dyre komponenter OG akkustiske tiltak.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Gjør det :)
Hadde vært veldig interessant å se hvor langt man kan komme med dyre komponenter OG akkustiske tiltak.
I så fall skal du være hjertelig velkommen til en lytt. Og ingen ting er bedre enn dønn ærlige tilbakemeldinger. Men nå tenkte jeg rimelige komponenter og det ikke sikkert det blir med noe særlige akustiske tiltak.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Apropos temaet i den slettede tråden, så det blitt diskutert til en viss grad i andre tråder der man har kommet inn på det, men ikke som eget tema og i særlig utstrakt grad. RoDa og andre har vært bastant på at rimelige anlegg overhodet ikke kan matche eller være bedre enn virkelig dyre uansett settingen. Og at det koster vanvittig mye med høy lydkvalitet. Det er jeg helt uenig i og er en tanke jeg ønsket å utforde med tråden.

Må det koste så mye penger? Ja, dessverre. Skal man ha lyd i denne klassen, i alle fall fullfrekvens, så vil det normalt bikke halvmillionen… Deprimerende ikke sant? Selv om det har vært belyst noen tilfeller av det motsatte i tråder her på HFS så er det normalt slik at kvalitet koster penger.
Synd at slikt ikke skal være mulig å diskutere på et diskusjonsforum. Det er blitt en gjenganger at de samme personene skal forvare alt med nepp og klør og argumenter finnes ofte ikke. Å bli utfordret med andre meninger er vel og bra og får meg til å tenke, men når argumentasjonen faller ned på et nivå der det handler om uthenging av folk og "kom ikke her og kom her din drittsekk" utsagn så er det åpenbart ikke spesielt fruktbart.

Jeg tror Høvdingen og moderatorene må spørre seg hvilke forum de ønsker. Skal det hovedsakelig være en kose klubb hvor vi stryker hverandre på ryggen og hvor det overhodet ikke er rom for å reise ulike spørsmål under "Forskjeller og Testmetodikk" i fredelighet. Slik jeg ser det nå, så trengs det rett og slett to forskjellige/adskilte forum hvor de to gruppene ikke har noe med hverandre å gjøre.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Apropos temaet i den slettede tråden, så det blitt diskutert til en viss grad i andre tråder der man har kommet inn på det, men ikke som eget tema og i særlig utstrakt grad. RoDa og andre har vært bastant på at rimelige anlegg overhodet ikke kan matche eller være bedre enn virkelig dyre uansett settingen. Og at det koster vanvittig mye med høy lydkvalitet. Det er jeg helt uenig i og er en tanke jeg ønsket å utforde med tråden.

Må det koste så mye penger? Ja, dessverre. Skal man ha lyd i denne klassen, i alle fall fullfrekvens, så vil det normalt bikke halvmillionen… Deprimerende ikke sant? Selv om det har vært belyst noen tilfeller av det motsatte i tråder her på HFS så er det normalt slik at kvalitet koster penger.
Synd at slikt ikke skal være mulig å diskutere på et diskusjonsforum. Det er blitt en gjenganger at de samme personene skal forvare alt med nepp og klør og argumenter finnes ofte ikke. Å bli utfordret med andre meninger er vel og bra og får meg til å tenke, men når argumentasjonen faller ned på et nivå der det handler om uthenging av folk og "kom ikke her og kom her din drittsekk" utsagn så er det åpenbart ikke spesielt fruktbart.

Jeg tror Høvdingen og moderatorene må spørre seg hvilke forum de ønsker. Skal det hovedsakelig være en kose klubb hvor vi stryker hverandre på ryggen og hvor det overhodet ikke er rom for å reise ulike spørsmål under "Forskjeller og Testmetodikk" i fredelighet. Slik jeg ser det nå, så trengs det rett og slett to forskjellige/adskilte forum hvor de to gruppene ikke har noe med hverandre å gjøre.
Med et litt mer diplomatisk valg av overskrift kan det hende utfallet av tråden kunne blitt annerledes. Hifi er ingen konkurranse men en hobby basert på personlige preferanser.

Hadde vært interessant dersom du presenterte de XTZ'ene under "Mitt anlegg og bildetråder", det er høyttalere jeg har hørt før så det hadde vært spennende å sett hvor langt en kan strekke strikken med de.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.162
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det som desverre har skjedd, er at det har utviklet seg en kultur- fra begge sider- der man møter uenighet med personangrep og latterliggjøring. Når da dette ikke blir slått ned på, eller enda verre- blir slått vilkårlig ned på- blir det bortimot håpløst å diskutere. Hvorfor reaksjonene fra øvrigheta er vilkårlige kan man jo undres på, men det fører hvertfall til at stemningen blir lite god.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Du ber om at tråden skal slettes og så klager du din nød her inne? ::)

Nå må du kutte ut med å vende og vri på mine meninger!
At du skriver at jeg har vært bastant på at "rimelige anlegg overhodet ikke kan matche eller være bedre enn virkelig dyre" er løgn!

Det jeg reagerer på er at du fremsetter det som en sannhet at det ER slik at billigere anlegg er bedre enn dyre siden de billige har eiere som bruker tid på målinger og akustikktiltak? :p Dra ut og hør på gode anlegg i området, du har vel tkr i distriktet? Anlegget hans kommer til å pulverisere tankene dine om at dyrt ikke er noe bedre enn billig!

Responsen du får på tråder som den slettede bør kanskje begynne å fortelle deg litt? Kan hende folket begynner å gå lei av de stadige gjentakelsene dine om at billigere er bedre? Du har sikkert din rett til det, men pass på så du ikke bryter forumregler på din vei...

Det sitatet fra meg som du benytter til poenget ditt kommer fra min beskrivelse av oppsettet til KW. Et oppsett som består av kremkomponenter plassert i et rom med akustikkprylar en masse og hvor målinger i utstrakt grad har vært benyttet for å hente ut maks.
Hvis du tror du klarer å komme til et bedre resultat enn det KW har fått til for mindre penger og med billigere komponenter så er det bare å peise på!!

Dette innlegget er redigert av bjornh, da det bryter med Hifisentralens regel 1 som omhandler språkbruk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Du ber om at tråden skal slettes og så klager du din nød her inne? ::)
Er det så rart når tråden blir fullstendig nedsablet? Blant annet av deg. Igjen vil jeg påpeke at den ble plassert på et hjørne som er laget for slike diskusjoner. Det ville vært noe helt annet om man trakk det inn i helt andre tråder til stadighet.
RoDa skrev:
Nå må du kutte ut med å vende og vri på mine meninger!
At du skriver at jeg har vært bastant på at "rimelige anlegg overhodet ikke kan matche eller være bedre enn virkelig dyre" er løgn!
Du har skrevet noe i den duren jo. Om det ikke er ordrett, så beklager jeg. Måten du formulerer på er forøvrig et godt eksempel på det jeg mener. Stadig slik ordbruk burde få konsekvenser.
RoDa skrev:
Det jeg reagerer på er at du fremsetter det som en sannhet at det ER slik at billigere anlegg er bedre enn dyre siden de billige har eiere som bruker tid på målinger og akustikktiltak? :p Dra ut og hør på gode anlegg i området, du har vel tkr i distriktet? Anlegget hans kommer til å pulverisere tankene dine om at dyrt ikke er noe bedre enn billig!
Igjen så insinuerer noe du ikke har peiling på. At jeg ikke har hørt en dritt osv.
RoDa skrev:
Responsen du får på tråder som den slettede bør kanskje begynne å fortelle deg litt? Kan hende folket begynner å gå lei av de stadige gjentakelsene dine om at billigere er bedre? Du har sikkert din rett til det, men pass på så du ikke bryter forumregler på din vei...
Det forteller vel egentlig mer om disse folka. Det er bare å holde seg unna hvis man ikke finner temaet interessant. Jeg bryr meg katten om mange tråder her og er uenig i mye som blir sagt, men ser ikke noe grunn til å gå inn å ødelegge slike tråder. Respekt er gjensidig.
RoDa skrev:
Det sitatet fra meg som du benytter til poenget ditt kommer fra min beskrivelse av oppsettet til KW. Et oppsett som består av kremkomponenter plassert i et rom med akustikkprylar en masse og hvor målinger i utstrakt grad har vært benyttet for å hente ut maks.
Hvis du tror du klarer å komme til et bedre resultat enn det KW har fått til for mindre penger og med billigere komponenter så er det bare å peise på!!
Så da bekrefter anlegget til KW til dels det jeg sier da. Fint du er enig og det kommer det jo stadig frem at du egentlig er.

Dette innlegget er redigert av bjorh i sammenheng med regelbrudd.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Eksemplet ditt med tkr sitt anlegg blir vel også totalt skrivebom når det et anlegg bygget på aktiv deling, målinger og korreksjon/EQ. God lyd der, noe jeg tror det absolutt er, ville i så fall bare være bekreftende på mine meninger.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.337
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Eksemplet ditt med tkr sitt anlegg blir vel også totalt skrivebom når det et anlegg bygget på aktiv deling, målinger og korreksjon/EQ. God lyd der, noe jeg tror det absolutt er, ville i så fall bare være bekreftende på mine meninger.
Hadde ikke tenkt å blande meg inn her, men anlegget mitt er vel ikke noe typisk eksempel på et billig anlegg med mye akustikktiltak..... ;).

Synes at du går over streken nå. Jeg kan ikke se at du er berettiget til å ta mitt anlegg til inntekt for ditt syn.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
orso skrev:
Hadde ikke tenkt å blande meg inn her, anlegget mitt er vel ikke noe typisk eksempel på et billig anlegg med mye akustikktiltak..... ;). Synes at du går for langt nå. Føler ikke at du er berettiget til å ta mitt anlegg til inntekt for ditt syn.

mvh
Nå tenkte jeg generelt på det jeg mener om hva som er viktig for et bra resultat tkr. Det er jo ikke slik at jeg er har sagt at akustikk tiltak er det eneste som kan gi bra lyd.
Måten anlegget ditt er bygget på, er noe jeg har nevnt flere ganger som et alternativ til fysiske tiltak.

I den tråden som ble slettet, nevnte jeg også dette og det var ikke ment som noe akustikk tråd. Men mer generelt om optimalisering som jeg tror kan skje på flere måter.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Trudde du virkelig at tråden ville bli mottat "udelt" positivt?
Merkelig at du sjøl valgte å slette tråden.
Er det så viktig for deg å få fram poenget at billigt kan vere bedre enn dyrt av og til?

Siden du er så sikker på det,så har du vel et av dei bestlydende annlegg i norge også da?

Om du virkelig hadde tenkt gjennom før oppretting av tråden,så hadde hvertfall eg aldri gjort det for åpen scene,siden det faktisk finst folk med både billigt og dyrt utstyr.Eg synst faktisk det hvertfall hinter om mangel på respekt/forståelse.

Mvh.

orso skrev:
Jeg ba moderator om å slette hele tråden. Mine egne innlegg redigerte jeg selv før dette. Tråden utviklet seg utelukkende negativt, og jeg så ikke noe grunn til å fortsette. Til tross for at topic absolutt hører hjemme under "Forskjeller og Testmetodikk" og hvor man kunne håpe slike diskusjoner kunne foregå uten negativ innblanding. Uavhengig om man føler temaet har blitt gjentatt mange ganger eller ikke. Er man ikke interessert, så er det vel bare å holde seg unna?

Som jeg har skrevet tidligere er det etter min mening mye kasting av stein i glasshus her på sentralen. Man ser uhyre sjelden objektivist leiren gå inn typiske subjektivs tråder og gjør noe lignende. Bllir ikke det samme om jeg hadde skrevet i en kabel anbefalings tråd og hevdet at nå var jeg drittlei denne stadige anbefalingen av kostbare kabler? Etter min mening burde moderatorer slå mye hardere ned på innlegg som utelukkende er surmuling.

Jeg hadde en baktanke med tråden. Nemlig å gjennomføre en praktisk test der vi kunne sette opp et rimelig anlegg og la en gruppe lyttere gi tilbakemeldig. Eventuelt også gjøre en sammenligning med et langt dyrere oppsett hvis vi kunne få det til. Får se om jeg kommer tilbake til det.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.276
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
orso skrev:
RoDa skrev:
Igjen så insinuerer noe du ikke har peiling på. At jeg ikke har hørt en dritt osv.
Men det er vel det du også gjør når du hevder at 'billigere med akustikktiltak' alltid låter bedre enn 'dyrt uten akustikktiltak'... ::)

T

timc

Gjest
La oss snu hele problemstillingen.

Hvordan vil dere få god lyd fra ett dyrt oppsett som står i ett dårlig egnet rom (noe veldig mange oppsett gjør)?

Jeg har ikke noe svar på hvordan dette skal gå til. Er forutsetningen dårlige, så er de dårlige.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Dette begynner vel å bli veldig off-topic for denne kategorien.

Mvh
Høvdingen

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
RoDa skrev:
Responsen du får på tråder som den slettede bør kanskje begynne å fortelle deg litt? Kan hende folket begynner å gå lei av de stadige gjentakelsene dine om at billigere er bedre?
Det er ikke alle som har gått lei av noe som føler behov for å blande seg inn i andres, slik de ser det, hodeløse babbel for å melde fra om at nå er de gått lei. Man kan for eksempel bare la være å fornye abbonnementet på glansede HiFi-tidsskrifter når man har gått lei av hjemme-hos reportasjenene som skrbenten får til å ligne traurige BoNytt-artikler. HFSere som kjører på med ramsesalt språbruk og til og med "kuk" kan man nøye seg med å himle litt med øynene over, og ellers la få holde på med sitt.
Bare en tanke.

RoDa skrev:
...men pass på så du ikke bryter forumregler på din vei...

(...)

Dette innlegget er redigert av bjornh, da det bryter med Hifisentralens regel 1 som omhandler språkbruk.
Jeg synes denne er gøyal. Bare spør hvis du ikke ser komikken, det er ikke flaut å ha tungt for det. Eller, jo, det er litt flaut.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Nå finns det vel ikke noen lydmessige sannheter innen hi fi! alle har sine preferanser og oppfatninger av hvordan ting skal låte.

Vi arrangerte en hi fi messe på tidlig 90 tall 92-93 ca, på Ren hi fi i Fredrikstad hvor vi kompnerte et anlegg til ca 10k etter beste evne, og hvor vi "slengte" opp et anlegg til ca 100k.

Vi spurte folk hvor de syns vi hadde den beste lyden, og de fleste syns billig anlegget lød best. Det var fordi vi hadde jobba med det.

Men jeg er enig med Roda at minst 9 av 10 ganger så vil et godt oppsatt dyrere anlegg lyde bedre enn et godt oppsatt billigere anlegg. Men det er vel egentlig alle enig i ;)

Destiny.. :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hva med å vri fokus mot "Hvor kan det lønne seg å legge penger i lydkjeden" ?

DET kunne vært lærerikt, opplysende og er etter mitt skjønn avgjørende for go lyd.

Lite vits i høyttalere til 1 mill om signalkilden eller signalkjeden foran er elendig...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Denne diskusjonen hører under en annen kategori under "Avdelingen for hifi". Tråden stenges.

bjornh, moderator

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn