Fjern de åpenlyse rusmiljøene

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
Det finnes vel ikke en enkel løsning på disse problemene men en ting er jeg sikker på og det er at politiet bør man i hvert fall ikke sette sin lit til som problemløser. Politiet har forsøkt seg før både når det gjelder prostitusjon, tigging og rusmiljøet i Oslo og fellesnevner for tiltakene deres har vært spektakulær fiasko.

G

Gjestemedlem

Gjest
Roald skrev:
Tvang er heller ikke prøvd, og slutt å legg til vold, det er ikke nevnt av noen.
Og hvordan ser du for deg at denne tvangen skal fungere da?

Isolat i noen år med daglig spylig av kaldtvann?

Eller kanskje noe slik? :)

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Nå er det musikk, så jeg tror vi sier at alle er enig i at dagens ordning ikke virker.
Det kan vi nok enes. Men jeg ser jo dine foslag som en tvangsvidereføring av akkurat det samme som i dag.

[/quote]
Den tanken slo meg også

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Gjestemedlem skrev:
1. La vanlige fastleger skrive ut legemidler til dem de mener trenger legemiddelassistert behandling. Slikt det gjøres i andre land i Europa. det er bare tåpelig å overlate et medisinsk problem til hodeløse politikere. Det er ikke deres fagområde. dagens regive der tunge rusmisbrukere mister sitt behandlingstilbud hvis de ruser seg er så mistforstått og tagisk at det kun er verste sort kommitepolitikere som kan ha pønsket ut noe så tåpelig.
Tror du overvurderer fastlegenes kompetanse. Du beskriver rusmisbruk som et medisinsk problem og dermed innenfor fastlegenes fagområde? Jeg kan love deg at svært mange fastleger er like lite reflekterte og kunskapsløse rundt dette emnet som mannen i gata.

Hvilket behandlingstilbud er det du sikter til når du sier at dem skrives ut ved rusing. Institusjonsbehandling, poliklinisk eller LAR?

G

Gjestemedlem

Gjest
SOEDAL skrev:
Tror du overvurderer fastlegenes kompetanse. Du beskriver rusmisbruk som et medisinsk problem og dermed innenfor fastlegenes fagområde? Jeg kan love deg at svært mange fastleger er like lite reflekterte og kunskapsløse rundt dette emnet som mannen i gata.
Det er en helt vanlig løsning i f.eks. Danmark. Det er jo litt underlig å tro at politikere og kommitebyråkrater skal ha større innsikt i medinske problemer enn legene... Det er uansett bedre å skrive ut metadon og subutex og slikt til dem som vil ha dette fremfor å la dem skaffe til veie ulovlige opiater selv. Kanskje ikke nødvendig i en ideell verden, men soleklart det minste av to onder.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2008/12/03/mener-fastleger-ma-fa-gi-r/index.xml

http://www.abcnyheter.no/node/68313

Den mest effektive kuren for narkomani som tilbys i Norge i dag er å la dem ta overdoser intil problemet er løst. Det fungerer bra og holder bestanden nede. Du får ikke mange politikere til å innrømme det, men det er dette de setter sin lit til. Skremmer sikkert noen slamper i tillegg, skal jo ikke være for fristende å bli narkoman gateslaur må vite. :-\

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Gjestemedlem skrev:
SOEDAL skrev:
Det er en helt vanlig løsning i f.eks. Danmark. Det er jo litt underlig å tro at politikere og kommitebyråkrater skal ha større innsikt i medinske problemer enn legene... Det er uansett bedre å skrive ut metadon og subutex og slikt til dem som vil ha dette fremfor å la dem skaffe til veie ulovlige opiater selv. Kanskje ikke nødvendig i en ideell verden, men soleklart det minste av to onder.
Hvis det er noe som er viktig i arbeidet rundt rusmisbrukere så er det tverrfaglig samarbeid. Å se på rusmisbruk utelukkende som et medisinsk problem er uheldig. De fleste rusmisbrukere har et svært sammensatt problembilde hvor økonomisk kaos, psykiatriske lidelser, kriminalitet, og dårlig sosial fungeringsevne er noen av de viktigste bestanddelene i dette bildet. "Å gi dem medisinen sin" fritar dem kun fra fysiske abstinenser og reduserer russuget. Alt det andre er der fremdeles, også behovet for å regulere følelser eller oppnå følelser med sidemedisinering. Det er et massivt sidemisbruk hos brede grupper pasienter i LAR. Enkelte sliter i tillegg voldsomt med de bieffektene de får av metadon/subutex/subuxone, og det i slik en grad at det reduserer livskvaliteten betydelig. Jeg tror også at du overvurderer vanskeligheten med å komme inn under LAR i dag. Det var vanskeligere for kun få år siden. Den dag i dag gis det til folk i begynnelsen av tyveårene som knapt har prøvd heroin. Mange av dem har derimot feks subutex som sitt foretrukne rusmiddel...

G

Gjestemedlem

Gjest
SOEDAL skrev:
Hvis det er noe som er viktig i arbeidet rundt rusmisbrukere så er det tverrfaglig samarbeid. Å se på rusmisbruk utelukkende som et medisinsk problem er uheldig. De fleste rusmisbrukere har et svært sammensatt problembilde hvor økonomisk kaos, psykiatriske lidelser, kriminalitet, og dårlig sosial fungeringsevne er noen av de viktigste bestanddelene i dette bildet. "Å gi dem medisinen sin" fritar dem kun fra fysiske abstinenser og reduserer russuget. Alt det andre er der fremdeles,
Det er jo ikke riktig. Det økonomiske kaoset og kriminaliteten vil jo i stor grad også forsvinne når behovt for penger til rusmidler faller bort. Dette får jo i seg selv positive ringvirkninger på den sosiale fungeringsevnen og kanskje personlige anliggender også.

Det er et massivt sidemisbruk hos brede grupper pasienter i LAR. Enkelte sliter i tillegg voldsomt med de bieffektene de får av metadon/subutex/subuxone, og det i slik en grad at det reduserer livskvaliteten betydelig. Jeg tror også at du overvurderer vanskeligheten med å komme inn under LAR i dag. Det var vanskeligere for kun få år siden.
Kan hende du har rett i noe av dette. Det er et inntrykk jeg har fått gjennom media at det er en svært høy terskel for LAR og lange ventelister samt strenge regler for dem som har så store problemer at de ikke utelukkende greier å holde seg til det rigide programmet for forlanges.

Den dag i dag gis det til folk i begynnelsen av tyveårene som knapt har prøvd heroin.
Dette høres underlig ut, med mindre det anvendes for andre former for avhengighet enn heroin da. Har du noen troverdige referanser som støtter denne påstanden? (Og da tenker jeg ikke på Juvente eller KrfU eller noe slikt)

Uansett er det bedre for alle parter med medisin på resept enten det er metadon, subutex eller heroin for den saks skyld enn at brukerene skal måtte ut på det illegale markedet med alt det negative det fører med seg. For det er dette som er det reelle alternativet, ikke luftslott og fantasifulle rehabiliteringsprosjekter med Jesus og falsk gitar.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Jeg kan garantere deg at dette er mennesker som må bygges opp på flere arenaer paralellt. Kriminell tankegang og dårlig økonomistyring er bare to viktige momenter i dette. Disse problemområdene krever stor oppmerksomhet selv om man får lindret sine abstinenser og sitt russug. Det er dog veldig viktig at pasientene er satt på metadon eller har vært rusfrie i en periode før man kan begynne å jobbe med disse tingene.

Terskelen du beskriver som høy( inn i LAR) er nok senket ganske mye. Det er dog endel lokale forskjeller.
Det jeg skriver om unge mennesker som blir satt på LAR uten å ha hatt noen tung omgang med heroin er fakta. Jeg beskriver bare hva jeg ser i mitt daglige arbeid. Enhver person som jobber innen behandlingsapparatet vil kunne fortelle at det har skjedd store endringer i kriteriene for inntak i LAR og kravene i forhold til feks sidemisbruk er senket betraktelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
SOEDAL skrev:
Jeg kan garantere deg at dette er mennesker som må bygges opp på flere arenaer paralellt. Kriminell tankegang og dårlig økonomistyring er bare to viktige momenter i dette. Disse problemområdene krever stor oppmerksomhet selv om man får lindret sine abstinenser og sitt russug. Det er dog veldig viktig at pasientene er satt på metadon eller har vært rusfrie i en periode før man kan begynne å jobbe med disse tingene.

Terskelen du beskriver som høy( inn i LAR) er nok senket ganske mye. Det er dog endel lokale forskjeller.
Det jeg skriver om unge mennesker som blir satt på LAR uten å ha hatt noen tung omgang med heroin er fakta. Jeg beskriver bare hva jeg ser i mitt daglige arbeid. Enhver person som jobber innen behandlingsapparatet vil kunne fortelle at det har skjedd store endringer i kriteriene for inntak i LAR og kravene i forhold til feks sidemisbruk er senket betraktelig.
Jeg er slett ikke uenig i dette. Kjekt å høre at det er blitt enklere å få behandling for dem som vil ut av dette og at det ikke lenger stilles så urimelige krav til å kvalifisere at det virker mot sin hensikt.

Parallelt med dett bør man også se til dem som er så dypt involvert i sitt rusbruk at de ikke har hverken ønske eller håp om rusfri tilværelse og rett og slett gi dem sin heroin i kontrollerte former intil de er klar til å komme seg videre. Kanskje en tid uten pengejag og kriminalitet kan gi overskudd til slike tanker og håp om å rette opp i noe av det som gikk skeis for dem. Det koster lite, og de økonomiske, samfunnsmessige og menneskelige gevinstene er store.

Topp Bunn