SOEDAL skrev:
Hvis det er noe som er viktig i arbeidet rundt rusmisbrukere så er det tverrfaglig samarbeid. Å se på rusmisbruk utelukkende som et medisinsk problem er uheldig. De fleste rusmisbrukere har et svært sammensatt problembilde hvor økonomisk kaos, psykiatriske lidelser, kriminalitet, og dårlig sosial fungeringsevne er noen av de viktigste bestanddelene i dette bildet. "Å gi dem medisinen sin" fritar dem kun fra fysiske abstinenser og reduserer russuget. Alt det andre er der fremdeles,
Det er jo ikke riktig. Det økonomiske kaoset og kriminaliteten vil jo i stor grad også forsvinne når behovt for penger til rusmidler faller bort. Dette får jo i seg selv positive ringvirkninger på den sosiale fungeringsevnen og kanskje personlige anliggender også.
Det er et massivt sidemisbruk hos brede grupper pasienter i LAR. Enkelte sliter i tillegg voldsomt med de bieffektene de får av metadon/subutex/subuxone, og det i slik en grad at det reduserer livskvaliteten betydelig. Jeg tror også at du overvurderer vanskeligheten med å komme inn under LAR i dag. Det var vanskeligere for kun få år siden.
Kan hende du har rett i noe av dette. Det er et inntrykk jeg har fått gjennom media at det er en svært høy terskel for LAR og lange ventelister samt strenge regler for dem som har så store problemer at de ikke utelukkende greier å holde seg til det rigide programmet for forlanges.
Den dag i dag gis det til folk i begynnelsen av tyveårene som knapt har prøvd heroin.
Dette høres underlig ut, med mindre det anvendes for andre former for avhengighet enn heroin da. Har du noen troverdige referanser som støtter denne påstanden? (Og da tenker jeg ikke på Juvente eller KrfU eller noe slikt)
Uansett er det bedre for alle parter med medisin på resept enten det er metadon, subutex eller heroin for den saks skyld enn at brukerene skal måtte ut på det illegale markedet med alt det negative det fører med seg. For det er dette som er det reelle alternativet, ikke luftslott og fantasifulle rehabiliteringsprosjekter med Jesus og falsk gitar.