Fjern de åpenlyse rusmiljøene

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.089
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Oslo er annerledes. Ingen andre steder i Norge, og ei heller i utlandet (det jeg har sett, da) foregår det slik åpenlys rusing som i hovedstaden. Hva er det med Oslo som gjør adferd knyttet til tungt misbruk annerledes der?

S

Slubbert

Gjest
BT skrev:
Når man kommer til Oslo blir man mått med narkomane, tiggere og horer. Må det være sånn?
De har ikke noe lovlig sted å oppholde seg, da blir det sånn. Avkriminaliser og gi brukere og misbrukere tilgang til et egnet oppholds- og omsetningssted, så kan besteborgere gå i fred når de er på vei til kirken.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Burnt_Island skrev:
Hva er det med Oslo som gjør adferd knyttet til tungt misbruk annerledes der?
Dette er politikernes ansvar, så svaret gir seg selv.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.089
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
oddgeir skrev:
Burnt_Island skrev:
...og hva er det eventuelt som er så spesielt med Oslo politikere da?

A

AK27

Gjest
Burnt_Island skrev:
Oslo er annerledes. Ingen andre steder i Norge, og ei heller i utlandet (det jeg har sett, da) foregår det slik åpenlys rusing som i hovedstaden. Hva er det med Oslo som gjør adferd knyttet til tungt misbruk annerledes der?
Det tror jeg ikke stemmer, var en liten tur i Praha for ikke lenge siden og de virker å være langt mer liberale der både når det gjelder salg og bruk - om enn det kanskje bare gjelder i spesifike områder.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Slubbert skrev:
BT skrev:
Når man kommer til Oslo blir man mått med narkomane, tiggere og horer. Må det være sånn?
De har ikke noe lovlig sted å oppholde seg, da blir det sånn. Avkriminaliser og gi brukere og misbrukere tilgang til et egnet oppholds- og omsetningssted, så kan besteborgere gå i fred når de er på vei til kirken.
Leses som et fornuftig forslag

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.089
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
AK27 skrev:
Burnt_Island skrev:
Det tror jeg ikke stemmer, var en liten tur i Praha for ikke lenge siden og de virker å være langt mer liberale der både når det gjelder salg og bruk - om enn det kanskje bare gjelder i spesifike områder.
Det er åpenlys omsetning av heroin og injiserende bruk jeg snakker om, noe a la det Zürich var plaget med en stund for flere år siden. Cannabis omsetning og bruk er mer vanlig. Da jeg bodde i Granada var det en helt annen kultur enn det jeg er vant med fra Norge, noen folk jeg ble kjent med der syntes det var moderat sammenlignet med hjembyen deres- Birmingham.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Burnt_Island skrev:
oddgeir skrev:
Burnt_Island skrev:
...og hva er det eventuelt som er så spesielt med Oslo politikere da?
De er styrt av en regjering som stopper dem hver gang de forsøker å løse problemet.

A

AK27

Gjest
Burnt_Island skrev:
AK27 skrev:
Burnt_Island skrev:
Det er åpenlys omsetning av heroin og injiserende bruk jeg snakker om, [...]
Jeg også.

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Når operaen og bjørvika/grønland oppgraderes og bygges ut vil flere ferdes i disse områdene. Derfor får man nå finne en ny plass og jage disse stakkarne. Før var det slottsparken, hva er et egnet sted?

A

AK27

Gjest
Mute skrev:
Når operaen og bjørvika/grønland oppgraderes og bygges ut vil flere ferdes i disse områdene. Derfor får man nå finne en ny plass og jage disse stakkarne. Før var det slottsparken, hva er et egnet sted?
Bør vel bygge noen fasiliteter. Alternativt, hive ut knugen og bruke slottet.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
Å tro at det i et miljø på 4-5000 brukere ikke skal oppstå steder hvor de samles er i beste fall naivt. Det skjer i alle storbyer. Forskjellen er hvor synlig det er. Man vil ikke bli kvitt dette før man gjør noe med selve problemet.

Det dummeste Oslopolitiet har gjort i dette henseendet er å spre miljøet ved Pata. Det var ikke vakkert å se forfallet der heller (hverken det menneskelige eller det materielle), men da visste brukerne hvor grensen gikk, de visste de ble overvåket og mange følte seg tryggere av den grunn. Overdoseteamene visste hvor de skulle når alarmen gikk. Misbrukerne var tryggere på at noen varslet når de satte overdose. Vanlige folk visste hvor miljøet var og kunne unngå dem. Det var lettere for Politiet å følge rekrutteringen tili miljøet og ta action når nye mindreårige dukket opp hver sommer.

Man får aldri en effektiv håndtering av slike problemer dersom man ikke har en realistisk tilnærming til det. Å sprenge miljøene for å tro det blir borte er overhodet ikke realistisk....det er renovasjon.....på samme måte som Prostitusjonsloven.

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Dette problemet finnes det ingen universal løsning på. Det man kan og bør gjøre er å innføre flere patruljer, på sykkel, hest, etc i områder som er sterkt belastet slik at folk kan føle seg trygge. Jeg er ikke redd for narkomane på plata i Oslo. De holder seg stort sett for seg selv og plager meg ikke på trikk eller i gatene. De har egen agenda og jeg tror mennesker er genuint gode, også narkomane.

Derimot de somaliske pusherne rundt elva og grønland er uforutsigbare.

S

Slubbert

Gjest
65finger skrev:
Slubbert skrev:
BT skrev:
Det finnes så ufattelig mange eksempler på at forbudspolitikk ikke virker at det burde være åpenbart for alle. Dessverre er fremskritt i så måte en tung prosess, når gammeltestamentlig moralisme står så sterkt som den gjør. Politikerne forbød skateboard og noen av dem ville endog forby farge-TV. ::)

Det store menneskelige lidelsene og de farlige undergrunnsmiljøene som forbudspolitikken skaper er imidlertid kun én side av saken, vel så viktig for meg er den prinsipielle siden om hvorvidt staten har legitimitet til å forby og regulere holdninger og livsførsel utover angrep/overgrep mot andre mennesker og deres eiendom. Forbudt å selge? Ja, for noen svært skadelige stoffer er jeg med på den. Men forbudt å bruke eller kjøpe til eget, personlig bruk? Det har jeg store prinsipielle problemer med, pluss at det som nevnt danner grunnlaget for en "war on drugs" som skader ufattelig mange mennesker og fører til fremvekst av ekstremt farlige miljøer.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.835
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
65finger skrev:
Slubbert skrev:
BT skrev:
Jeg synes også det, ja.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
den franske modellen for behandling av tunge misbrukere virker for meg som den mest humane.la allmennlegene fritt skrive ut subutex i kombinasjon med f.eks. vival etc.dagens avrusningsopplegg er så strengt og byrokratisk at de fleste gir opp og sprekker.det nytter aldri å komme med et bibelsitat og tro på et mirakel.

mvh. s,

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Slubbert skrev:
65finger skrev:
Slubbert skrev:
BT skrev:
Det finnes så ufattelig mange eksempler på at forbudspolitikk ikke virker at det burde være åpenbart for alle. Dessverre er fremskritt i så måte en tung prosess, når gammeltestamentlig moralisme står så sterkt som den gjør. Politikerne forbød skateboard og noen av dem ville endog forby farge-TV. ::)

Det store menneskelige lidelsene og de farlige undergrunnsmiljøene som forbudspolitikken skaper er imidlertid kun én side av saken, vel så viktig for meg er den prinsipielle siden om hvorvidt staten har legitimitet til å forby og regulere holdninger og livsførsel utover angrep/overgrep mot andre mennesker og deres eiendom. Forbudt å selge? Ja, for noen svært skadelige stoffer er jeg med på den. Men forbudt å bruke eller kjøpe til eget, personlig bruk? Det har jeg store prinsipielle problemer med, pluss at det som nevnt danner grunnlaget for en "war on drugs" som skader ufattelig mange mennesker og fører til fremvekst av ekstremt farlige miljøer.
Der er jeg helt enig: enkeltmennesker bør i størst mulig grad ta ansvar for sine egne handlinger og ta konsekvensene av sine valg. i dette tilfellet tar staten fra enkeltmennesker ansvar men tar ikke konsekvensene! 5000 mennesker reker rundt i elendighet og mafiamiljøene blomstrer. En skam!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
BT skrev:
Når man kommer til Oslo blir man mått med narkomane, tiggere og horer. Må det være sånn? Nå har man kanskje fått redusert horene en del, men ellers er det ganske ille mår man føler at det burde vært 21-årsgrense for å ferdes i sentrum av hovedstaden. Nå er det noen som ønsker å gjøre noe med dette. Jeg håper de lykkes.

http://www.dagbladet.no/2009/05/19/nyheter/narkotika/innenriks/kriminalitet/oslo/6291691/
Miljøet rundt plata har i alle år vert en magnet for både brukere og selgere. Jeg som jobber i området ser hvordan miljøet utvikler seg og hvordan det blomstrer opp hver vår og sommer.
Politikerene har i stor grad toet sine hender ovenfor denne problematikken, de vet nemlig at den eneste måten å få bukt med miljøet på er å på en eller annen måte utøve makt ovenfor missbrukerene.
Å fjerne rusmisbrukerene er en utopi, men man bør kunne behandle langtidsbrukerene på en bedre måte og samtidig hindre nyrekrutering til miljøet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
«Prosjektet» handler kanskje mest om en litt usmakelig form for «sosial renovasjon», med symptombehandlig i stedet for å forholde seg til underliggende årsaker, og blir antagelig like misslykket som tidligere tiltak i samme gate ...

mvh
KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er ganske påfallende at problemet som diskuteres er at ordentlige folk må se på dette.

Jeg har bare et spørsmål: Eier dere ikke empati i det hele tatt?

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er valgår i år, og sikkert mange lov-og-orden-tomskaller som håper på gullfisk i boken hvis de jager litt rundt på de narkomane.

Da viser man handlekraft og sender signaleffekter. Politikere liker slikt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg omgås rusmisbrukere daglig i jobbsammenheng. Jeg skulle ønske at det fantes en måte å kommunisere et par ting om dem til de som kommer til å stemme til høsten.

#1 Det er snakk om mennesker, som 'oss' andre.

#2 Det 'de' forårsaker av problemer for 'oss' er zip og nix i forhold til hva de selv sliter med.

Litt hjelp, noen?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Zomby_Woof skrev:
Jeg omgås rusmisbrukere daglig i jobbsammenheng. Jeg skulle ønske at det fantes en måte å kommunisere et par ting om dem til de som kommer til å stemme til høsten.

#1 Det er snakk om mennesker, som oss andre.

#2 Det 'de' forårsaker av problemer for 'oss' er zip og nix i forhold til hva de selv sliter med.

Litt hjelp, noen?
Godt sagt.

Du er fengselsfugl du, ikke sant?

Har kompiser som jobber i fengsler her i Oslo, og de har også et noe mer nyansert syn på slike spørsmål, enn hva mange oss forståsegpåere utenfor systemet har.

Selv har jeg vært mye i jobbsammenheng både på Ila, Ullersmo og Oslo Kretsfengsel og møtt mye forskjellig. Ingen facitsvar på menneskers problemer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er en slags, ahem, fengselsornitolog...  ;)

Jeg skulle ønske at 'folk flest' sluttet å mene så jævlig sterkt om en del ting, ja.

Jeg får nesten mageknip av Høyre når de snakker om å senke kriminell lavalder og fjerne prøveløslatelsesregimet (for eksempel). De kaller det forresten noe annet, "å gjøre et fengselsår til et kalenderår". Sheesh!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Zomby_Woof skrev:
Jeg er en slags, ahem, fengselsornitolog... ;)

Jeg skulle ønske at 'folk flest' sluttet å mene så jævlig sterkt om en del ting, ja.
ornitolog var vel mer korrekt ja. :D

Pliktår og greier som jeg har forstått.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Pliktår stemmer. Det er ikke fritt for at jeg føler meg litt frihetsberøvet til tider, derav empatien. ;D

Det hjelper forresten for empatien å pludre om Hendrix med innsatte som ble HIV-smittet på Botsen på begynnelsen av '80-tallet.

Som sagt, som oss. (I mangt og meget, om ikke i alt).

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Er puber og restauranter med skjenkeløyve inkludert? Det er flest alkoholbaserte rusmiljøer i dette landet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Et par tiltak som hadde virket svært positivt:

1. La vanlige fastleger skrive ut legemidler til dem de mener trenger legemiddelassistert behandling. Slikt det gjøres i andre land i Europa. det er bare tåpelig å overlate et medisinsk problem til hodeløse politikere. Det er ikke deres fagområde. dagens regive der tunge rusmisbrukere mister sitt behandlingstilbud hvis de ruser seg er så mistforstått og tagisk at det kun er verste sort kommitepolitikere som kan ha pønsket ut noe så tåpelig.

2. La det være frisoner, kanske litt etter modell av gamle Christiania i København der de som ønsker å bruke tid på dop og rusmidler kan få være i fred og sysle med sitt. Her kan salg være fritt, billig og uproblematisk. Kontroll ut og inn av området, men der inne kan folk ferdes og ruse seg i fred så lenge det ikke blir bråk. Billig og tilgjengelig dop som gjør at de som holder på med slikt slipper å belaste resten av samfunet med vinningskriminalitet i alle sine former, kun for å finansiere sitt forbruk og betale penger til mafia og bander som lever av slikt.

Mindre kriminalitet, mindre belastning på politi og rettsvesen, tryggere by for andre folk, bedre tilbud til dem som vil ha behandling, bortfall av inntekter for mafia og tunge kriminelle.. totalt sett enorme besparelser og en vinn-vinn for alle parter, bortsett fra en hådfull trangsynte politikere som har investert for mye prestige i fallittproskter til at de har ryggrad til å innse sine fadeser og sin generelle udugelighet på dette området.

A

AK27

Gjest
Gjestemedlem skrev:
2. La det være frisoner, kanske litt etter modell av gamle Christiania i København der de som ønsker å bruke tid på dop og rusmidler kan få være i fred og sysle med sitt.
Mener da at dop ikke var akseptert på generelt basis i Kristiania, har faktisk en idé om at de var/er ganske strikte på det? Det allerede fra ganske tidlig av.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjest skrev:
Er puber og restauranter med skjenkeløyve inkludert? Det er flest alkoholbaserte rusmiljøer i dette landet.
Det er en viss forskjell på steder man oppsøker og steder man normalt beveger seg. Jeg tar ikke med barna på pub på nattes tid, men det hadde vært kjekt å kunne tatt dem med på Carl Johan på dagtid uten at de blir forferdet. Mulig jeg er besteborger og ikke emosjonell nok når jeg ønsker å spare dem for dette.

A

AK27

Gjest
BT skrev:
Gjest skrev:
Det er en viss forskjell på steder man oppsøker og steder man normalt beveger seg. Jeg tar ikke med barna på pub på nattes tid, men det hadde vært kjekt å kunne tatt dem med på Carl Johan på dagtid uten at de blir forferdet. Mulig jeg er besteborger og ikke emosjonell nok når jeg ønsker å spare dem for dette.
Det er vel heller måten du vil gripe problemet på som noen finner rystende, ikke at du vil gjøre noe med problemet per se.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.410
Torget vurderinger
1
Tror virkelig dere som vil ha fri tilgang på narkotika at det løser problemene de narkomane har?

Det klages på at fellesskapet legger begrensninger for individet, men samtlige av dere vil at fellesskapet skal stille opp med billig dop, en plass og være, penger til livsopphold med mer.

Jeg er for stor personlig frihet, men vil man ha et ”samfunn” der alle skal gjøre som de vil og klare seg selv? For det må være konsekvensen, dere vil vel ikke forlange at de som fungerer skal finansiere de som ikke gjør det?

Selv om jeg er for større personlig ansvar og frihet enn det vi har i dag, så synes jeg alle for seg selv blir litt kaldt.

Om dere som skriker høyest om personlig frihet ikke er berett til å la de narkomane seile sin egen sjø, får man innfinne seg med at alle som bidrar til fellesskapet har rett til å synse om all bruk av fellesskapets midler.

Det de narkomane trenger er at noen tar de på alvor, tvangsbehandling med påfølgende behandling for problemene som gjør at de har et så ekstremt behov for virkelighetsflukt.

Mvh Roald

Ble medlem
02.11.2006
Antall liker
0
Burnt_Island skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i det du skriver her
Jeg har bodd noen år i Tyskland og der er det stort sett som i Oslo spør du meg, eneste forskjellen er at det er mere alkiser en junkere men det er går for det samme spør du meg.
Reis en tur til Frankfurt hbf eller Wiesbaden hbf så ser hva jeg snakker om, den type mennesker har en tiltrekkning til TOG ;D

S

Slubbert

Gjest
Roald skrev:
Tror virkelig dere som vil ha fri tilgang på narkotika at det løser problemene de narkomane har?
Det er fri tilgang på narkotika i dag, enhver som har kontakter kan få ta i hva han vil når han vil. Forbudslinjen bidrar ikke til noe særlig annet enn at salget er ukontrollert og innholdet i varene er ukontrollert, det er som i forbudstiden da de metanolblinde nærmest lå strødd i gatene. Jeg synes ikke kriminaliseringsproponenter er berettiget å sette seg på noen høy hest når konsekvensen av deres politikk er at narkomane lever på de kriminelles og mafiaens nåde. Ei heller hjelper det misbrukere å bli behandlet som kriminelle; kriminalisering av bruk oppnår nok ikke så mye mer enn å plage brukere og ødelegge misbrukere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Roald skrev:
Nei, men en fri men regulert tilgang løser svært mange av de prolemene samfunnet eller har med narkomane. Det løser også de narkomanes pengejag slik at de får anledning til å konsertrere seg om litt andre ting, kunne bruke tiden litt mer konstruktivt og kanskje få lyst og motivasjon til å gjøre noe helt annet med livet sitt etterhvert. Men slikt krever litt overskudd, og et liv med jag etter penger, kriminalitet, voldelige kriminelle og frykten for å ikke få tak i neste medisindosering skaper neppe et slikt overskudd.

Det klages på at fellesskapet legger begrensninger for individet, men samtlige av dere vil at fellesskapet skal stille opp med billig dop, en plass og være, penger til livsopphold med mer.
Alle har krav på livsopphold. I dag lever de samme folkene på sosialtrygd, uføretrygd og av kriminalitet. Kostnadene for samfunnet ved å gå over til en mer pragmatisk tilnærming er ganske store.

Jeg er for stor personlig frihet, men vil man ha et ”samfunn” der alle skal gjøre som de vil og klare seg selv? For det må være konsekvensen, dere vil vel ikke forlange at de som fungerer skal finansiere de som ikke gjør det?
Det gjør vi jo i dag allerede. Samfunnet sponser dem som ikke kan ta vare på seg selv. Alle borgere har rett til et minimum av midler til å holde seg med mat, klær og tak over hodet. Det er jo ingen endring i dette at deres medisin kommer ned på en pris som de har mulighet til å betale med sine svært begrensde midler uten å måtte stjele, svindle, rane og selge ulovligheter eller seg selv.

Selv om jeg er for større personlig ansvar og frihet enn det vi har i dag, så synes jeg alle for seg selv blir litt kaldt.
Klart vi skal ta vare på alle. Det er jo det dette handler om. Slutte å behandle disse menneskene som avskum og utskudd og tvinge dem ut i kriminalitet fordi de har alvorlige medisinsk og eller pyskiske problemer som vi besteborgerlige ikke vil forholde oss til med annet enn politi, ildtang og sosialkuratorer.

Om dere som skriker høyest om personlig frihet ikke er berett til å la de narkomane seile sin egen sjø, får man innfinne seg med at alle som bidrar til fellesskapet har rett til å synse om all bruk av fellesskapets midler.
I dag må de selie sin egen sjø. I dag tvinges de til å skaffe til veie tusenvis av kroner hver eneste dag. De nektes behandling og de hundses med av ordensmakten. Er det dette som er å ta vare på hverandre da?

Det de narkomane trenger er at noen tar de på alvor, tvangsbehandling med påfølgende behandling for problemene som gjør at de har et så ekstremt behov for virkelighetsflukt.

Tvang, press, makt, vold og tortur er middelalderens og de konservatives falittløsninger. Det skaper bare mer problemer enn det løser og gjør hele samfunnet til et utrivelig fascistisk pøbelvelde.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.089
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
jeg gir meg, mitt inntrykk er tydeligvis feil, Oslo er ikke så ulik andre byer, jeg er ikke så bereist som jeg trodde ;D ;D

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.410
Torget vurderinger
1
og frykten for å ikke få tak i neste medisindosering skaper neppe et slikt overskudd
Neste medisindose slutt å fjas dette er er en selvpåført lidelse på lik linje med røykeavhengighet, fedme, alkoholisme med mer. Alt skal kalles sykdom nå om dagen så ingen trenger å ta ansvar

Alle har krav på livsopphold. I dag lever de samme folkene på sosialtrygd, uføretrygd og av kriminalitet. Kostnadene for samfunnet ved å gå over til en mer pragmatisk tilnærming er ganske store.
Du mener samfunnet skal finansiere deres forbruk, en ærlig sak det men jeg er tilhenger av en litt mer aktiv holding til problemet. Jeg tror ikke de tunge brukerne vil leve slik de gjør

Du mener innsparingene er store…….. det er snart ikke noe mer å diskutere når det kommer til velferdsordninger, om samfunnsutviklingen fortsetter i samme spor som nå er disse ordningene snart historie.

De nektes behandling og de hundses med av ordensmakten.
Mange av dem går inn og ut av behandlinger akkurat som det passer de, når abstinensene blir for sterke så er de på kjøret igjen. Det er her man kan ty til lett tvang for å få de over kneiken.

vold og tortur er middelalderens og de konservatives falittløsninger. Det skaper bare mer problemer enn det løser og gjør hele samfunnet til et utrivelig fascistisk pøbelvelde.
Leser du hva du skriver? vold og tortur er middelalderens og de konservatives falittløsninger…. utrivelig fascistisk pøbelvelde Vi snakker Norske narkomane, og her har ikke de konservative regjert, og problemet er økende så vi kan fastslå at sosialdemokratiets løsninger ikke fungerer.

Mvh Roald

G

Gjestemedlem

Gjest
Roald skrev:
Neste medisindose slutt å fjas dette er er en selvpåført lidelse på lik linje med røykeavhengighet, fedme, alkoholisme med mer. Alt skal kalles sykdom nå om dagen så ingen trenger å ta ansvar
Ja det er selvpåført, men narkomani kan kalles en sykdom og bør behandles som en. Får de avhengige medisinen sin så er gjerne det alt som skal til for at de skal fungere, få tilbake litt menneskeverd og ikke bare være en byrde for samfunnet og seg selv.

Du mener samfunnet skal finansiere deres forbruk, en ærlig sak det men jeg er tilhenger av en litt mer aktiv holding til problemet. Jeg tror ikke de tunge brukerne vil leve slik de gjør
Man trenger ikke engang å finansiere det. Selges medisinen til selvkost er det ikke store utgiftene med dette, og de samfunnsmessige besparingene totalt sett er gigantiske.

Du mener innsparingene er store…….. det er snart ikke noe mer å diskutere når det kommer til velferdsordninger, om samfunnsutviklingen fortsetter i samme spor som nå er disse ordningene snart historie.
Hvor mye koster ikke tungt rusmisbruk samfunnet i dag?

Hvis du gir en narkoman sin medisin, som kanskje koster noen tiere i innkjøp og samfunnet samtidig spares store mengder alvorlig kriminalitet er det jo ikke snakk om en utgift men en formidabel innsparing for samfunnet. De eneste som taper på dette er dem som tjener penger på salg av narkotika. Mafia, og kriminelle bander. Jeg ser ingen god grunn til å ta så store hensyn til dem i stedet for resten av befolkningen.

Mange av dem går inn og ut av behandlinger akkurat som det passer de, når abstinensene blir for sterke så er de på kjøret igjen. Det er her man kan ty til lett tvang for å få de over kneiken.
Tror du virkelig at det er så lett. At du bare kan tvinge dem litt over kneiken så ordner alt seg selv?

Leser du hva du skriver? vold og tortur er middelalderens og de konservatives falittløsninger…. utrivelig fascistisk pøbelvelde Vi snakker Norske narkomane, og her har ikke de konservative regjert, og problemet er økende så vi kan fastslå at sosialdemokratiets løsninger ikke fungerer.
Dagens forbuds- og tantementalitet funger ikke. Og mer av akkurat det samme iblandet en dose tvang og vold gjør det jo overhodet ikke noe bedre. Det er å blande småpikementaliteten i SV og KrF med fascistmetodene på høyrefløyen til et enda mer begredelig sammesurium av kommiteløsninger enn det vi allerede ser i dag.

På tide å tenke nytt og pragmatisk og legge tilside tittenteiløsningene som har ført oss inn i det uføret vi er i nå på dette området.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.410
Torget vurderinger
1
Har jeg sagt at det er enkelt......

Viktig å få med alt.....
Roald....Det de narkomane trenger er at noen tar de på alvor, tvangsbehandling med påfølgende behandling for problemene som gjør at de har et så ekstremt behov for virkelighetsflukt.

Tvang er heller ikke prøvd, og slutt å legg til vold, det er ikke nevnt av noen.

Nå er det musikk, så jeg tror vi sier at alle er enig i at dagens ordning ikke virker.

Mvh Roald

Topp Bunn