Fjøsnisser på Hifisentralen?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
https://snl.no/nisse skrev:
I Norge og Norden ellers tenkte man seg nissen som en liten gråkledd mann med rød lue og langt skjegg. Han er svært sterk og hjelper til med gårdsarbeidet, dersom han på visse kvelder, spesielt julekvelden, får god mat og drikke.
Jeg har ofte lest om forumtroll, og vi har sikkert noen av dem også her på HFS, men tydeligvis har vi flere overnaturlige vesener blant oss. Nisser og "små hjelpere". ;)

Da jeg var ny på forumet, og stilte spørsmål om ditt og datt, kom det veldig ofte, i tillegg til svar i trådene, PM-er med råd fra brukere som aldri postet på forumet. Disse rådene var ofte stilet mer som bombastiske fasitsvar enn mulige løsninger. Uten at jeg har tenkt særlig over det, har dette avtatt over tid, og det er lenge siden jeg har sett noe slikt. Det har kommet meg for øre at dette er helt vanlig fremdeles. Nye brukere får tydeligvis slike PM-er fra hjelpsomme brukere med bombesikre formaninger om hvilke valg som bør tas (produkter som bør kjøpes), som svært sjelden poster på forumet. Muligens er dette slike "erfarne brukere som har blitt jaget fra forumet av Hobbyødeleggerene" som man til tider leser om? Vi har i alle fall tydeligvis et helt "hjelpekorps" som jobber i det skjulte, bak kulissene.

All hjelp er selvsagt verdt å ta med seg og vurdere, men jeg skulle ønske at alle råd og meninger kunne postes i forumtrådene der spørsmålene blir stilt, sånn at de kan være til hjelp for alle i ettertiden, og selvsagt også som en slags kvalitetssikring av informasjonen man får som spørsmålsstiller. Er det ikke slik det er meningen at et diskusjonsforum skal fungere?

Jeg vil gjerne få oppfordre og invitere alle som har gode råd og meninger om hobbyen vår og alt annet som diskuteres på HFS om å delta i diskusjonene i de åpne trådene. Til glede for alle. Det er for det meste ganske lærerikt, hyggelig og underholdende, synes jeg, og har man kunnskap å dele, er det vel bedre å dele med alle enn bare med spesielt utvalgte (nybegynnere)?


Disclaimer: Fjøsnisse-tittelen var et forsøk på humor, og beskriver noen som hjelper i det skjulte. Ingen grunn til krangel om den! OK? :)
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Hehehe! Siden jeg hadde comeback så nært som 6mnd siden kan jeg bekrefte at disse skjulte hjelperne fortsatt eksisterer. ;) En av disse er riktignok aktiv i det åpne forumet, men er vel ikke fult så bastant som han var i det skjulte. Verre var det med alle de som forsøkte og selge meg produkter og tjenester.
Ja, kjære Høvding noen av dine kollegaer driter i om du ikke tillater salgsfremmende virksomhet på PM.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Har tenkt det samme selv,er spesielt en her inne som er "hjelper" er nok samme som ANM nevner :)

O
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er også mulig å rapportere private meldinger

 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selvsagt er én mulig grunn til å "hjelpe" pr. PM at man ønsker å selge noe, men dette er nok ikke alt? Er man sjenert? Tviler, siden det da burde være like ille å sende en personlig melding som å poste i en forumtråd.

Jeg gjetter på at de rådene man gir er slike man vet at vil få motbør på forumet, og at man da kan "slippe unna" med dem uten å forklare dem. ...Med eller uten noen agenda. Jeg synes i alle fall at det er litt mistenkelig med råd som ikke tåler dagens lys, så å si.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Det har i allfall vært en jevn økning i mailer til bla meg for råd de siste årene........ til og med i fra butikker, nesten alle unnskylder henvendelsen med at de ikke ønsker og bli dratt inn i evigvarende krangletråder og at de ikke vet hvem de skal stole på tilslutt på HFS. Er jo mange synsere på HFS som slenger ut av seg med "gode" ?? råd uten og ha testet selv, men som alikevel har veldig bastante meninger. Mange som har spørsmål og trenger råd......... jeg kan bare hjelpe noen med vinylrealterte spørsmål fordi det er mitt spesialområde.......men har lagt merke til at det er mange som lurer på mye som ikke tør eller vil legge ut ting på HFS lenger.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det har i allfall vært en jevn økning i mailer til bla meg for råd de siste årene........ til og med i fra butikker, nesten alle unnskylder henvendelsen med at de ikke ønsker og bli dratt inn i evigvarende krangletråder og at de ikke vet hvem de skal stole på tilslutt på HFS. Er jo mange synsere på HFS som slenger ut av seg med "gode" ?? råd uten og ha testet selv, men som alikevel har veldig bastante meninger. Mange som har spørsmål og trenger råd......... jeg kan bare hjelpe noen med vinylrealterte spørsmål fordi det er mitt spesialområde.......men har lagt merke til at det er mange som lurer på mye som ikke tør eller vil legge ut ting på HFS lenger.

Og det er jo selvsagt en annen, men mer problematisk ting.

Selvsagt flott å spørre folk man stoler på om råd man vet de kan hjelpe med, men jeg tror likevel ikke det er noen grunn til å frykte å spørre om råd i forumene. Synd noen tydeligvis føler det sånn.

At butikker, som kanskje har mistet - eller aldri har hatt - kompetanse på vinyloppsett, spør om råd, synes jeg utelukkende er et sunnhetstegn, og vitner om god dømmekraft. Mye bedre enn å bare finne på svar til sine kunder selv, som også forekommer.
 
A

ANM

Gjest
For meg er det omvendt. Vurderte å spørre Rudi til råds, men selv om han og jeg har hatt mengder av dialog før i tiden, er det ikke min greie å bare henvende meg på den måten om jeg føler personen ikke har åpnet for det.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
For meg er det omvendt. Vurderte å spørre Rudi til råds, men selv om han og jeg har hatt mengder av dialog før i tiden, er det ikke min greie å bare henvende meg på den måten om jeg føler personen ikke har åpnet for det.
Min erfaring er at når man spør noen høflig om råd, er de fleste mer enn vilige til å hjelpe.

...Men jeg kan ikke se det skumle ved å spørre i et forum heller, og da kan jo de som sitter med kompetansen og ønsker å hjelpe, selv velge å gjøre det. På Vinylavdelingen f.eks. har det jo vært flere eksempler på nybegynnere med kjøps- eller innstillingsspørsmål, der trådene har utviklet seg til flere sider lange gullgruver av lærdom.

Klart. Dersom man har spørsmål som "Hei. Jeg har 20.000,- å bruke til høyttalerkabler. Bør jeg kjøpe sølvtråd i bomull dyppet i linolje, eller kryobehandlet, superrent kobber med lang kornstruktur tvinnet i sneglehusform etter Det Gylne Snitt", er det større fare for at tråden kan ende opp i krangel. Det hadde likevel ikke stoppet meg fra å spørre dersom jeg lurte.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jeg har også fått uoppfordret rådgivning på PM av en selverklært guru og audioscientolog her inne, noe som i utgangspunktet er hyggelig nok det.. men når rådene i stor grad handler om hvilke kabler og strømpadder jeg må kjøpe for å komme i mål med anlegget mitt, så skjønner jeg at vi ikke er på samme side i boka, for å si det sånn. Ser forøvrig at den samme skråsikre tonen og mye av de samme rådene går igjen i en del tråder her også, men det får jo bli opp til hver enkelt hva de tillater å la seg påvirke bevisst av. Jeg både håper og tror at de fleste klarer å tenke litt selv, og ikke ukritisk godtar alt som blir påstått av framoverlente misjonærer.

Utenom det har jeg også oppplevd salgsframstøt på PM fra forretninger, men jeg syns det er greit hvis en forhandler ønsker å gi meg et tilbud på noe jeg har utvist interesse for i det åpne forumet. Men vet jo at dette strengt tatt strider mot reglene her.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
250
Torget vurderinger
2
Ja dette høres kjent ut. Vedkommde var også veldig merkefokusert, og jeg har sett vedkommede er like merkefokusert på forumet.
Jeg har ikke noe problem med å sile ut den infoen jeg vil ha, og hva som jeg ikke ser som nyttig, men jeg lurer på hvorfor?
Hva er motivet, for jeg tror ikke vedkommede selger det han prediker, virker som en religion omtrent.
Slutta ikke med pm før jeg lot være å svare...
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Pussig, men jeg får bare spørsmål om ting....spesielt innen rør, rørforsterkere og høyttalerelementer
:cool:
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
D

Dåbbel J

Gjest
Ikke så rart ...... Dazed.

Jeg hadde nå nylig en tanke om og skrive her og spørre om hvordan kommunikasjonen her foregår, og med da - noe av det du nevner.
Og andres i forskjellige versjoner.
For det er rmange grunner til at det foregår kommunikasjon her, andre steder en i forumet..
Det er endel "verdensmestere" her inne som knapt er tørre bak øra og som gir alle råd i hytt og gevær.
Uten at dem har hørt hva det dreier seg om i utgangspunktet.. men dem kan det lell.. :rolleyes:


Det er mange som går dritlei hele hobyen og blir borte ifra forumet.. enten ved og avslutte kontoen eller og forbli i skyggenes dal.. og bare se men ikke røre.
Dem får så mange råd som spriker i 360 grader at dem aner ikke hvor og starte eller tilslutt hvem og stole på.
Og med det og gi råd på PM så blir det faktisk mer Personlig, og enn føler vel da at det er lettere og nå igjennom til den som trenger råd, uten og bli hugget hode av i det åpne forumet....
Selv har jeg hatt kontakt med mange her på forumet som har avsluttet etter nevnte ting. Dem gav opp rett og slett - orket ikke all kranglig som ble av uenighet mellom dem som skulle gi råd... og da blir det utvekslet telefon nummer eller mail adresser (andre som har andre sosiale medier oxo).
Og resten foregår da totalt utenom dette forumet...





JA - jeg er svær i kjeften sjøl.. men klarer dog og passe på den for det.... :rolleyes: (BS)
Og gir jeg råd nå... ja - da er det oftest off the record.

/JR
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
For meg er det omvendt. Vurderte å spørre Rudi til råds, men selv om han og jeg har hatt mengder av dialog før i tiden, er det ikke min greie å bare henvende meg på den måten om jeg føler personen ikke har åpnet for det.

WOW !! ...... har vi hatt mengder av dialog før i tiden ?........ og jeg som ikke har fjerneste anelse om hvem du er engang :)........ men hvis vi virkelig kjenner hverandre så godt som du nå hevder........ så burde du vel vite at jeg ikke er vanskelig og be ?......bruker og svare folk etter beste evne jeg.
 
Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
For meg er det omvendt. Vurderte å spørre Rudi til råds, men selv om han og jeg har hatt mengder av dialog før i tiden, er det ikke min greie å bare henvende meg på den måten om jeg føler personen ikke har åpnet for det.

WOW !! ...... har vi hatt mengder av dialog før i tiden........ og jeg som ikke har fjerneste anelse om hvem du der engang :)........ men hvis vi virkelig kjenner hverandre så godt som du nå hevder........ så burde du vel vite at jeg ikke er vanskelig og be ?......bruker og svare folk etter beste evne jeg.
Det er sant,Rudi du er ikke gjerrig på råd :)
O
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Dette blir en spennende sutre-tråd:) Ser jo flere medlemmer som kommenterer i denne tråden som i andre tråder aldri klarer å være konkrete i tips og råd til andre... Flere av dere som henger dere opp i at det gis konkrete tips basert på konkret erfaring, klarer aldri selv å gi annet enn ulne svar basert på synsing; gjerne synsing hørt av andre igjen som får lov å leve videre. Filosofisk synsing fra selvoppnevnte guruer blir som oftest alltid bedre mottatt enn fra hifi-engasjerte veteraner som kommer med noe konkret. Konkret er farlig...

Synes tråden er feig og bakstrebersk, og alle som diskuterer på den måten, som trådens intensjon åpenbart er; minner mer om en 15 år gammel jente-gjeng på hjørnet i skolegården som visker og tisker om ett par mobbe-offer de har sett seg ut!

Tråden i seg selv er sjøl-ironisk; for det er nettopp en slik tråd som gjør at flere og flere gir råd og tips på PM her inne...:rolleyes:
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Selvoppnevnte er vi stort sett alle her inne, vi burde kanskje hatt en nemd til å oppnevne oss til noe passende, men noen måtte i så fall oppnevne denne nemnda, nemnda kan vel ikke oppnevne seg selv, men må velges, og da må noen oppnevne kandidater, kanskje en nominasjonskomité, valgkomité, eller en -nemnd, og hvem skal oppnevne den? Så må det stemmes, av noen som oppnevnes til stemmeberettigede, og hvem skal oppnevne de stemmeverettigede? Dette er jaggu ikke lett.

Når jeg gir et råd i forumet, så er det for å gi både mottager og andre selvoppnevnte anledning til å relatere mine råd til sine egne erfaringer, enten det er for å si det samme, noe lignende, eller noe helt annet. Så får mottaker av rådene samle informasjon, sammenligne og vurdere både relevans og troverdighet, gjøre seg nysgjerrig og be om presiseringer der de synes det trengs, så kanskje til og med prøve å høre noe av dette selv.

Det er forumets magi, den frie og åpne diskusjonen. Lukket toveis (ofte til og med enveis) kommunikasjon på PM mister den nyttige egenskapen. Jeg blir dessuten smått skeptisk til hvilken agenda som ligger bak. PM fra forhandlere som har fått snusen i at man er i markedet for nytt i en kategori er naturligvis lett å gjennomskue. Men hva med de vennlige rådene om et spesifikt produkt på bruktmarkedet? Fra en annen enn selger, men kanskje samme person bak et annet nick, eller en kompis som skal hjelpe til?

Ut i lyset, sier nå jeg.
 
Sist redigert av en moderator:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Sitat ChrisAndre
Tråden i seg selv er sjøl-ironisk; for det er nettopp en slik tråd som gjør at flere og flere gir råd og tips på PM her inne...:rolleyes:

Det er ikke de som gir velmenende råd jeg har noe imot,det er de som skal dytte på meg sitt "eget" merke som jeg reagerer på.
Særlig da de disser ned på andre merker som nettopp er kjøpt inn ;)

O
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.746
Antall liker
8.531
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Jeg synes absolutt tråden har livets rett og oppfatter den ikke som bakstreversk. Jeg fikk en slags " jøss, ikke bare jeg som har opplevd dette opplevelse ". Som nytt og ferskt medlem har også jeg opplevd å bli kontaktet på pm etter å ha kommet med ganske uerfarne spørsmål. Til å begynne med så føltes det smigrende at noen anstrenger seg for å hjelpe meg å finne "godlyden", men var samtidig slitsomt når et av mine siste kjøp ble snakket ned og anbefalinger i øst og vest ble foreslått i steden. Vedkommende er nok ikke bransjeaktør så det er betimelig å spørre hva motivet kan være?
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Gjentagende bastante generelle råd i joviale vendinger er en uting.
 

Blanco

Medlem
Ble medlem
11.09.2016
Innlegg
18
Antall liker
5
trenger du terapi ? Velkommen til blancos lyd terapi! Times prisen er 550 kr. Bosted Akershus. Kontakt på pm
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det var akkurat point on ANM. Det er i flere poster ganske åpenbart hvem man snakker om. Så samtidig som man baksnakker klarer man i samme åndedrag å etterlyse mer åpenhet... Det synes jeg ikke er spesielt pent gjort eller spesielt redelig.

Nå er ikke jeg forsvarsadvokat for noen her inne, men synes kanskje at konkrete velmenende råd blir tolket veldig negativt. Som det skrives over: "dytte på eget merke". For meg er det viktig å lytte til de som har bred erfaring med sitt produkt og ikke bare synser om produkter som man har hørt på messe eller lest om i tester.

Jeg har selv fått mange pm om spørsmål om Technics SL. Det kan være flere grunner til det, men en av grunnene tror jeg at jeg kan SL12xx. Jeg har aldri hevdet å kunne spesielt mye om platespillere generelt, men SL1210 kan jeg. Nå kjenner jeg mer og mer til Rega RP10, men kan ikke påstå at jeg kan Rega generelt. Så får de som spør selv vurdere infoen og alternativene man får ut fra det.

Det jeg synes er ufint med denne tråden er at det er rimelig klart hvem det/ de siktes til. Og da synes jeg det minner om tiskende fjortiser på hjørnet...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Trist om noen føler seg 'outet' av dette, og selvsagt fint å holde enkeltpersoner ute av diskusjonen og umulige å identifisere. Men temaet er vel verdt en diskusjon?

Jeg har også fått en og annen 'under bordet'-henvendelse som jeg ikke synes er passende, og har ved flere anledninger svart at jeg kun diskuterer disse i forumet. For det første handler det om åpenhet rundt den enkeltes intensjoner, for det andre vil det være en berikelse for forumet som helhet om flere bidrar.

PS. Jeg har også fått hjelp med spesifikke problemstillinger av enkelte, som av helt naturlige grunner hørte hjemme under to øyne. Det setter jeg stor pris på.
 
Sist redigert av en moderator:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
@ CA
Nå er ikke jeg forsvarsadvokat for noen her inne, men synes kanskje at konkrete velmenende råd blir tolket veldig negativt. Som det skrives over: "dytte på eget merke". For meg er det viktig å lytte til de som har bred erfaring med sitt produkt og ikke bare synser om produkter som man har hørt på messe eller lest om i tester.

Det er stor forskjell på og barbere seg og skjære av seg hue!
Noen strekker dette veldig langt,det kan til tider bli for mye av det gode.

O
 

VikingFraNord

Medlem
Ble medlem
17.08.2016
Innlegg
25
Antall liker
25
Torget vurderinger
1
Uten at jeg skal fyre opp stemningen unødig mye her... men hvem snakker vi om? Tenker at hvis det kan startes en tråd som skaper usikkerhet, kan vel også usikkerheten settes navn på..? Spot on..
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Synes tråden er feig og bakstrebersk, og alle som diskuterer på den måten, som trådens intensjon åpenbart er
Trådens intensjon var å oppfordre til å delta med rådene sine i diskusjonene på forumet i stedet for å hviske dem "på bakrommet". Hva i all verden er vitsen med det? Fortjener ikke alle å få disse tipsene eller er det noe ved dem som gjør at de ikke kan legges frem offentlig eller deles med flere?

Feig og bakstreversk? Kan du utdype? Mobbing? Kan du være så snill å fortelle meg hvor jeg har mobbet noen? Gjør tråden at flere heller gir råd på pm enn i forumet? Hvorfor? Synes strengt tatt at disse beskyldningene er mer ufine enn noe annet jeg har oppfattet i tråden.

Jeg aner i alle fall ikke hvem vi/du snakker om, som du "ikke er noen forsvarsadvokat for". (Fint, det.) Hvis noen føler seg, eller uten at jeg har oppfattet det har blitt, uthengt er selvsagt ikke det bra. Da foreslår jeg at du, som tydeligvis har oversikten, ber moderatorene rydde opp i det.

Uansett synes jeg det er en litt kjip ting å gjøre, når noen stiller spørsmål i en tråd på forumet, å komme med anbefalinger pr PM. Hva da med alle andre som kunne ha nytte av svarene? Et argument du selv har brukt masse når du har irettesatt folk som har rotet i Technichs 1200-tråden, forresten. Ønsker man ikke debatt om det man sier? "Hvorfor ikke", tar jeg meg i å lure på da. Har ikke alt godt av litt "peer review"? Er det ikke bare fint å ha muligheten til å få noe ut av andres syn på saken? Jeg skulle uansett ønske mer deltakelse i forumet heller enn en slags trenering av det, mens man selv kan dra nytte av det alle andre skriver.

Å skygge unna typiske krangletemaer kan jeg forstå, men etter hva jeg hører, og selv erfarte i begynnelsen, kan det handle om alt mulig rart. Helt uskyldige ting. Da jeg var ny på sentralen, for skremmende lenge siden nå, fikk jeg stort sett svar på ting jeg hadde spurt om, men nå høres det ut som det kommer både det ene og det andre. ...og er det ikke litt merkelig at denne PM-hjelpen tydeligvis stort sett sendes til de med kort fartstid på forumet?

Jeg synes som sagt bare at det er mest hjelpsomt, mest høflig og mest troverdig å svare i den kanalen der det blir spurt. Selvsagt kan det komme glimrende, positive, udelt velmente tips og råd i PM også, men hva er motivasjonen for å ikke la alle andre interesserte på forumet også ta del i denne kunnskapen? DET er det jeg ikke forstår, og DET var det jeg ville at tråden skulle belyse. Føler du deg truffet på egne eller andres vegne er det beklagelig, men ikke noe jeg har forsøkt å oppnå.
 
Sist redigert:
Topp Bunn