Vreden; jeg har ingen store motforestilinger mot det du skriver, eller siterer. Men man må også ta med chilensk fiskeolje som i hovedsak kommer fra industrifiske på div. fiskebestander, og fra den til tider enorme anchoveta-bestanden. Den er LITT lik loddebestanden i Barentshavet i opptreden. Her heime gir konsumproduksjon av sild, masse avskjær. Dette går rett i koka. Det samme gjelder hannlodda og restene etter holodda etter rognpresseprosessen. Noe lodde går til innfrysing for konsum, men her er kravene veldig strenge.
Imidlertid er saken den at chilensk og for ikke å snakke om norsk olje, er så dyr at for-produsentene ikke vil / kan bruke den til fiskefor. Derfor prøver man å anvende substitutter, vegetabilske oljer, i størst mulig grad. Det samme gjelder forøvrig i kylling- og svineproduksjon.. Det er slik det pleier å være, alle ledd vil profitt-maksimere, og da blir det i enkelte miljøer lett sånn at man prøver seg på noen lysskye "short-cut's" som handel med bandittstater, oppbygging av suspekt industri i land med sterk utbytting av arbeidsfolk osv. Kjent stoff..Det er dette Rieber har vært med på, og uvidenhet hos den tidligere NHO-presidenten, tror jeg ikke særlig på. Dette har vært gjort helt bevisst, for å tjene mest mulig penger. Jeg så forsøket på å intervjue fabrikksjefen på fiskeoljefabrikken og to norske fiskeskippere, som alle har slått seg opp på virksomheten i Mauretania. De ville ikke kommentere noe som helst ang. biznizzen. Sånt finner jeg betenkelig, for å si det mildt.
Det er mange fler enn hr. Rieber som bør føle seg noe beskjemmet i denne, og tilsvarende, saker; bl.a. EWOS som kjøpte fiskeolja av Rieber og produserte fiskefor, Sigbjørn Johnsen som var styreformann i Cermaq, og Geir Isaksen som er adm. dir. i samme konsern, som igjen er eier av EWOS. Og kanskje noen i Mattilsynet, for svært manglende kontroll og ettersyn med hva olja har blitt brukt til osv. osv.
Så litt O.T. - fiskeoppdrett er en bærekraftig og sunn næring, og den har vokst seg skikkelig svær på få år. Nest etter olje og gass, er fiskeoppdrett vår største vekstnæring. Laksen og ørreten som produseres i norske oppdrettsanlegg, er fantastisk mat. Men så er det noen som p.g.a. en eller anna agenda, forsøker å spre mest mulig usannhet, tvil og skepsis til norsk havbruk. Det kan være elve-eiere som vil verne vill-laksen for egen vinnings skyld, kjøttprodusenter som ser på laks som en trussel, miljøvernere som mener at havbruk forurenser meir enn landbruk ( !!! ) osv. osv. Det meste er usannheter og oppspinn, som tabloidavisene begjærlig kaster seg over for å selge fleir aviser. De ubestridelige fakta er at det har aldri vært tatt meir vill-laks i norske elver enn de siste årene. Det statistiske materialet går tilbake til 1876...Det er kommet tilbake vill-laks i elver som har vært laksetomme i årevis. Til tross for dette, hyler naturvernere og elve-eiere i kapp om hvilken trussel norsk havbruk er for vill-laksen.
Det eksisterer nesten ikke antibiotikabruk i norsk havbruk, som er på omlag 1 millon tonn produsert fisk. Kjøtt- og fjørfe-produksjonen bruker omlag 6000 kg. antibiotika på en produksjon på 300.000 tonn. Og sjøl det er lite sett i en global sammenheng.
Når det drives flatehogst på skog, bilveier bygges, myrer dreneres, betegnes dette som "kulturlandskap". Når en lakseoppdretter får godkjent en lokalitet - etter svært strenge tildelingsvilkår, og plasserer ut noen merder på lokaliteten, kalles det for "visuell forurensing"....Kraftutbygging, vindmølleparker og kraftlinjer i landskapet, samt mange andre, permanente inngrep, skal jeg la ligge i denne omgang, men faktum er at når merdene fjernes og fortøyningene dras opp på en oppdrettslokalitet, synes det ikke at det har vært drevet produksjon der. Om det mot formodning skulle være en smule forurensing på havbunnen, har havet og dets beboere samt havstrømmene sjøl ryddet opp i løpet av svært kort tid. Hvor mange næringer kan vise til det samme?? Det ligger fortsatt masse dritt spredt i fjellheimen etter årtier med kraftutbygging, bare så det er sagt. Alt fra gamle kraftledninger til tomme kabeltromler, gamle stolper fulle av kreosot osv. osv.
Jeg spiser norsk laks og ørret ofte og med svært god samvittighet. Det er god, sunn og næringsrik mat, produsert i noe av verdens ( foreløpig ) reineste sjøvann. Den lille bismaken jeg får, kommer av at folk som Rieber skal sko seg på handelsmessig triksing med nasjoner vi burde holde oss for gode til å handle med. Men kapitalen kjenner som kjent ingen landegrenser...
Mvh. VilhelmW