Fiskeolje

G

Gjestemedlem

Gjest
Litt styr med Rieber som har trikset litt med tollen. Kjedelig nok for dem.. men noe annet som egentlig er ganske interessant er følgende:

"Alt GC Rieber har importert fra Vest-Sahara har gått til fiskefor, men noe av det som er importert fra Danmark, Chile og Peru har gått til Omega 3-tabletter. Hvor mye av det som har gått til hva, kan ikke Paul-Christian Rieber svare på nå.

- Det har vi ikke detaljer på. Men vi har importert 40 000 tonn forolje i løpet av de tre siste årene, sier han."

Det er litt artig å se at det stort sett er den samme oljen som tonnevis blir brukt til billigste sort fiskefor som blir puttet i små gelatinkapsler og solgt til helsenisser og ukebladslesere for literpriser som får selv de mest kyniske kabelselgere til å rødme. :-\

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Det er vel primært produksjonen som koster, både når det gjelder fiskeoljekapsler og hifi-kabler. Selger tar selvfølgelig så mye betalt som kjøper er villig til å betale. Konklusjonen min er følgelig at kjøperne er de største idiotene. Noen som har prøvd å smøre inn kablene med fiskeolje? Det må jo bli bra!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.349
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Det er litt artig å se at det stort sett er den samme oljen som tonnevis blir brukt til billigste sort fiskefor som blir puttet i små gelatinkapsler og solgt til helsenisser og ukebladslesere for literpriser som får selv de mest kyniske kabelselgere til å rødme. :-\
og samtidig sulter deler av befolkningen i de landene hvor fisken er fisket utenfor kysten. Men så lenge vi kan stoppe i oss Omega 3 i troen på evig liv er det vel greit....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Birdman skrev:
Det er vel primært produksjonen som koster, både når det gjelder fiskeoljekapsler og hifi-kabler. Selger tar selvfølgelig så mye betalt som kjøper er villig til å betale. Konklusjonen min er følgelig at kjøperne er de største idiotene. Noen som har prøvd å smøre inn kablene med fiskeolje? Det må jo bli bra!
Har alltid vært nysgjerrig på hvordan den prosessen fungerer, har sett at det står en gedigen etanoltank på en av foredlingsbedriftene som leverer til medisinindustrien (Pronova) men hvor blir etanolen av?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Anonym skrev:
Birdman skrev:
Har alltid vært nysgjerrig på hvordan den prosessen fungerer, har sett at det står en gedigen etanoltank på en av foredlingsbedriftene som leverer til medisinindustrien (Pronova) men hvor blir etanolen av?
Regner med at det drikkes tett, for at de skal slippe å tenke på de sultne menneskene i Vest-Sahara.

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
og samtidig sulter deler av befolkningen i de landene hvor fisken er fisket utenfor kysten. Men så lenge vi kan stoppe i oss Omega 3 i troen på evig liv er det vel greit....
Ikke noe galt i å drive handel med fattige land. Det er den baste måten å få dem opp av fattigdommen på.

Men jeg tror ukebladskonene som abonnerer på slike oljekapsler kunne spart tusenvis av kroner årlig på å kjøpe en sekk med fiskefor i stedet, og hermetisere den hvis holdbarheten var begrenset.

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
I vårt hjem kjøper vi omega 3 min direkte fra UK for 1/3 av prisen i Norge.
Har ennå ikke fått tak i det i bulk, påslaget i pris er kriminelt og helt på nivå med kabelbransjen.
Faktum er at4,6gram omega 3 pr dag har beviselig effekt på bla betennelsesreaksjoner i kroppen. Det er mer vitenskapelig dokumentert en kablers effekt innen hifi..

Sleiven

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Spiser makrell i tomat hver dag. Gjør susen ;D

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Gjestemedlem skrev:
......og solgt til helsenisser og ukebladslesere for literpriser som får selv de mest kyniske kabelselgere til å rødme. :-\
Skal nok mer til for å endre ansiktsfargen der i gården..

Mvh

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Rieber & co. har medvirket til tilnærma nedfisking av flere fiskebestander, som er av vital betydning for lut fattige fiskere i bl.a. Vest-Afrika. Som om ikke det er nok, har Rieber svindlet det norske samfunnet for millioner i avgifter. Punkt slut. Det å pakke faktum inn i begreper som "unndratt" osv., er bare for å pynte på faktum. Jeg er ikke et sekund i tvil om at dette er gjort i full visshet om a9 hvor fiskeolja kommer fra, b) ha den skulle anvendes til, og c) mulighetene for superprofitt. Jeg har ingen som helst sympati med denne type "forretning".

Det var forøvrig vist et temmelig avslørende program på TV om nettopp dette for ikke så lenge siden. Tror det var noen svenske, eller mulig danske journalister som hadde fulgt fiskeolja fra Mauretania til Norge - og nettopp riebers fabrikk. Sånn sett er dette gammelt nytt...Man kan heller undres på hvordan sånt kan pågå over relativt sett lang tid, uten at myndighetene reagerer.

Jeg eter også Omega 3-piller, men nå sjekker jeg opphavet til olja. Krillolje er jeg svært betenkt til, fordi krillen er en nøkkelbestand som mat til en rekke fiskeslag og sjøpattedyr. Hvis det bygges opp et større krilltrålfiske for utvinning av olje, kan det få uoverskuelige konsekvenser for livet i verdenshavene, og særlig i de polare områdene.
Tror jeg holder meg til trana fra Røst, utvunnet av prima skreilever!

Mvh. VilhelmW

N

nb

Gjest
VilhelmW skrev:
Som om ikke det er nok, har Rieber svindlet det norske samfunnet for millioner i avgifter.
Tja, det virker som de hadde fått fritak hadde de bare husket å søke om det.

V

vredensgnag

Gjest
Rieber & Co. leverer til laksenæringen, skylden bør plasseres rett.

Fiskefor inneholder en mengde vegetabilske emner som utgjør forfyll, men for at fisken skal få rett farge og for at den skal kunne selges som helsebringende, må den også få i seg fiskeoljer og helst naturlig fargestoff. Det løser man ved å støvsuge havet for oljeholdig småfisk.

En gigantskandale, på høyde med bioetanol-tullet, og like ulogisk.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ikke enig. Å produsere olje av disse fiskeslagene, er p.t. optimal utnyttelse. Heile fisken utnyttes. Om det er riktig å ga veien om laksens mage, kan saktens diskuteres, men jeg lker laks bedre enn sardiner eller lodde. Omsetningen av fiskeolje skal imidlertid være legal, og ikke nøre opp under utplyndring av okkuperte lend, eller rive livsgrunnlaget vekk fra lutfattige fiskere i såkalte U-land.

Mvh. VilhelmW

V

vredensgnag

Gjest
VilhelmW skrev:
Ikke enig. Å produsere olje av disse fiskeslagene, er p.t. optimal utnyttelse. Heile fisken utnyttes. Om det er riktig å ga veien om laksens mage, kan saktens diskuteres, men jeg lker laks bedre enn sardiner eller lodde. Omsetningen av fiskeolje skal imidlertid være legal, og ikke nøre opp under utplyndring av okkuperte lend, eller rive livsgrunnlaget vekk fra lutfattige fiskere i såkalte U-land.

Mvh. VilhelmW
Trålerne støvsuger havet med finmaskede nett for å få tak i småfisken. Næring til andre fiskeslag blir borte, den totale fiskebestanden går ned.

Årsaken til at vi har somaliske pirater er at kystfiskerne der ikke lenger kan livnære seg, pga slikt fabrikkfiske (pluss at det er temmelig lukrativt å være pirat, når man først må).

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.001
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fant til slutt en ingrediensliste for laksefor på Skretting sine nettsider:
Regnet etter tørrstoffinnhold:
Fiskemel
Soyaprotein
Hvete

Fiskeolje
Xanthin
Vitaminer

Jeg er faktisk litt forbauset over at den vegetabilske delen er så stor.

mvh

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det dominerende fiskeredskap for fiskeslag som går til mel og oje, er ringnot. Ikke trål. Bortsett fra industritrålfiske i Nordsjøen, men det er vel stort sett en saga blott. Og kolmulefiske, men kolmula anvendes mest til fiskefarseproduksjon. Overfiske av bestander, er uansett hvert enkelt lands anliggende, og er et reguleringsproblem.

Hva angår norske fiskebestander, er den atlanto-skandiske sildebestanden en av verdens største. Bestanden er nøye overvåket - og forhåpentligvis godt ivaretatt av bl.a. norske fiskerimyndigheter. Jeg har iallefall tillit til at disse bestandene blir godt forvaltet. Loddebestanden har vært redusert til et minimum, men lodda har en heilt eksepsjonell evne til reproduksjon, og bestanden er nå så stor at et forsiktig uttak kan tillates.

Det som er bekymringsverdig, er hensynsløsheta til storkapitalen - også innen fiskeriene, som vi har sett i fiskeoljesaken, særlig blant de som handler med utbytterland, bl.a. i Afrika. Som Rieber.

Mvh. VilhelmW

V

vredensgnag

Gjest
Farmed fish are a renewable resource - but the same isn't necessarily true for their diet. Salmon, cod, sea bass and sea bream are fed fishmeal pellets made from edible wild species such as sardines, pilchard and blue whiting. It can take more than three kilos of fish to produce a kilo of salmon (known as the conversion rate), so this equation represents a greater loss of wild fish than if people simply ate the mackerel, sardines and other small fish.

Salmon farmers claim there's no market for most of the fish caught to produce fishmeal and fish oil for feed, though feeding them to farmed fish is depriving wild fish such as cod of a food source. Nevertheless they are looking into ways of improving the conversion rate, and at alternative feeds based on soya, for example. However carnivorous fish will never be able to survive only on plant-based feeds.

Advocates of aquaculture also point out that salmon are more efficient at converting their feed into protein than many land animals are. It takes far more feed to produce a kilo of beef, for example, than a kilo of salmon.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vreden; jeg har ingen store motforestilinger mot det du skriver, eller siterer. Men man må også ta med chilensk fiskeolje som i hovedsak kommer fra industrifiske på div. fiskebestander, og fra den til tider enorme anchoveta-bestanden. Den er LITT lik loddebestanden i Barentshavet i opptreden. Her heime gir konsumproduksjon av sild, masse avskjær. Dette går rett i koka. Det samme gjelder hannlodda og restene etter holodda etter rognpresseprosessen. Noe lodde går til innfrysing for konsum, men her er kravene veldig strenge.

Imidlertid er saken den at chilensk og for ikke å snakke om norsk olje, er så dyr at for-produsentene ikke vil / kan bruke den til fiskefor. Derfor prøver man å anvende substitutter, vegetabilske oljer, i størst mulig grad. Det samme gjelder forøvrig i kylling- og svineproduksjon.. Det er slik det pleier å være, alle ledd vil profitt-maksimere, og da blir det i enkelte miljøer lett sånn at man prøver seg på noen lysskye "short-cut's" som handel med bandittstater, oppbygging av suspekt industri i land med sterk utbytting av arbeidsfolk osv. Kjent stoff..Det er dette Rieber har vært med på, og uvidenhet hos den tidligere NHO-presidenten, tror jeg ikke særlig på. Dette har vært gjort helt bevisst, for å tjene mest mulig penger. Jeg så forsøket på å intervjue fabrikksjefen på fiskeoljefabrikken og to norske fiskeskippere, som alle har slått seg opp på virksomheten i Mauretania. De ville ikke kommentere noe som helst ang. biznizzen. Sånt finner jeg betenkelig, for å si det mildt.

Det er mange fler enn hr. Rieber som bør føle seg noe beskjemmet i denne, og tilsvarende, saker; bl.a. EWOS som kjøpte fiskeolja av Rieber og produserte fiskefor, Sigbjørn Johnsen som var styreformann i Cermaq, og Geir Isaksen som er adm. dir. i samme konsern, som igjen er eier av EWOS. Og kanskje noen i Mattilsynet, for svært manglende kontroll og ettersyn med hva olja har blitt brukt til osv. osv.

Så litt O.T. - fiskeoppdrett er en bærekraftig og sunn næring, og den har vokst seg skikkelig svær på få år. Nest etter olje og gass, er fiskeoppdrett vår største vekstnæring. Laksen og ørreten som produseres i norske oppdrettsanlegg, er fantastisk mat. Men så er det noen som p.g.a. en eller anna agenda, forsøker å spre mest mulig usannhet, tvil og skepsis til norsk havbruk. Det kan være elve-eiere som vil verne vill-laksen for egen vinnings skyld, kjøttprodusenter som ser på laks som en trussel, miljøvernere som mener at havbruk forurenser meir enn landbruk ( !!! ) osv. osv. Det meste er usannheter og oppspinn, som tabloidavisene begjærlig kaster seg over for å selge fleir aviser. De ubestridelige fakta er at det har aldri vært tatt meir vill-laks i norske elver enn de siste årene. Det statistiske materialet går tilbake til 1876...Det er kommet tilbake vill-laks i elver som har vært laksetomme i årevis. Til tross for dette, hyler naturvernere og elve-eiere i kapp om hvilken trussel norsk havbruk er for vill-laksen.

Det eksisterer nesten ikke antibiotikabruk i norsk havbruk, som er på omlag 1 millon tonn produsert fisk. Kjøtt- og fjørfe-produksjonen bruker omlag 6000 kg. antibiotika på en produksjon på 300.000 tonn. Og sjøl det er lite sett i en global sammenheng.

Når det drives flatehogst på skog, bilveier bygges, myrer dreneres, betegnes dette som "kulturlandskap". Når en lakseoppdretter får godkjent en lokalitet - etter svært strenge tildelingsvilkår, og plasserer ut noen merder på lokaliteten, kalles det for "visuell forurensing"....Kraftutbygging, vindmølleparker og kraftlinjer i landskapet, samt mange andre, permanente inngrep, skal jeg la ligge i denne omgang, men faktum er at når merdene fjernes og fortøyningene dras opp på en oppdrettslokalitet, synes det ikke at det har vært drevet produksjon der. Om det mot formodning skulle være en smule forurensing på havbunnen, har havet og dets beboere samt havstrømmene sjøl ryddet opp i løpet av svært kort tid. Hvor mange næringer kan vise til det samme?? Det ligger fortsatt masse dritt spredt i fjellheimen etter årtier med kraftutbygging, bare så det er sagt. Alt fra gamle kraftledninger til tomme kabeltromler, gamle stolper fulle av kreosot osv. osv.

Jeg spiser norsk laks og ørret ofte og med svært god samvittighet. Det er god, sunn og næringsrik mat, produsert i noe av verdens ( foreløpig ) reineste sjøvann. Den lille bismaken jeg får, kommer av at folk som Rieber skal sko seg på handelsmessig triksing med nasjoner vi burde holde oss for gode til å handle med. Men kapitalen kjenner som kjent ingen landegrenser...

Mvh. VilhelmW

Topp Bunn