Alt til hus og bolig Finnes det solsensor til varmepumpe til bolig?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Dette er noe jeg har tenkt på lenge, men finner ingenting. I biler har dette vært vanlig i mange år, hvorfor ikke i bolig også?

Hos oss kommer sola inn på stua midt på dagen og varer helt til kvelds. Som mange norske boliger er det store stuevinduer og kjøkkenvindu vendt mot ettermiddagssola og da blir det fort veldig varmt. Da føles det unødvendig at varmepumpa står og går helt til det blir for varmt og den går i hvilemodus, hvorfor kan ikke en solsensor gi beskjed til varmepumpa at nå er solintensiteten slik og slik for så og så lenge, og så får varmepumpa beskjed om justere ned noen forhåndsbestemte grader slik at innetemperaturen er synkende når effekten av sola begynner å gjøre seg gjeldene. Når solintensiteten er fallende, får varmepumpa beskjed om å sette opp temperaturen igjen. I verste fall må man over på kjøling siden sola kom litt brått på eller man glemte å justere ned manuelt, eller rett og slett ikke kommer hjem før utpå ettermiddagen. I disse strømsparetider er det rart at det ikke finnes en slik innretning til å sette i vinduskarmen, gjerne ladbar via solcelle.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har du ikke auto på den slik at den går fra varme til kjøling om det blir for varmt ? Den bruker jo knapt energi om den bare står i stanby pga solvarme. Har akkurat det samme hos meg - selv om det er kaldt ute blir det fort 5-8 grader varmer i stua bare pga solvarme. Hos meg fraktes lufta i en runddans og har ikke noe tro på en sensor i vinduskarmen skal løse det.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det der krever ganske avansert programmering. Solen er ganske sterk på en januar dag med klarvær og 20 minus - men da ønsker du trolig ikke at pumpen din skal ta seg en pause. Det finnes jo pumper med utetemperaturkorrigering - som tar hensyn til utetemperatur. Men for å si det slik - den lille strømmen du sparer på at pumpen slå seg av en time før dekker ikke i nærheten av hva det koster å installere en avansert styring.

Pumpen bør absolutt ikke stå i auto - da brenner du masse energi på å prøve å kjempe mot solvarme.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Å la varmepumpa stå i auto, er vel hovedårsaken til at mange opplever og ender med likt eller større strømforbruk enn før...
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Det der krever ganske avansert programmering. Solen er ganske sterk på en januar dag med klarvær og 20 minus - men da ønsker du trolig ikke at pumpen din skal ta seg en pause. Det finnes jo pumper med utetemperaturkorrigering - som tar hensyn til utetemperatur. Men for å si det slik - den lille strømmen du sparer på at pumpen slå seg av en time før dekker ikke i nærheten av hva det koster å installere en avansert styring.

Pumpen bør absolutt ikke stå i auto - da brenner du masse energi på å prøve å kjempe mot solvarme.
Dette er ganske interessant, jeg funderer på samme tema. Men har med varmekabler i gulv, elektriske varmovner, virkningsgrad på pumpa, utetemp / soloppvarming osv, osv. Har bare såvidt begynt å se litt på det, men ser at dette kjapt blir en del Raspberry Pi / aurdino type løsninger. Ikke noe som for min del er gjort på 1 times tid, dette blir en omfattende greie. Kan godt hende det finnes noe som er i nærheten ferdig, men det har jeg sålangt ikke sjekket.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Det der krever ganske avansert programmering. Solen er ganske sterk på en januar dag med klarvær og 20 minus - men da ønsker du trolig ikke at pumpen din skal ta seg en pause. Det finnes jo pumper med utetemperaturkorrigering - som tar hensyn til utetemperatur. Men for å si det slik - den lille strømmen du sparer på at pumpen slå seg av en time før dekker ikke i nærheten av hva det koster å installere en avansert styring.

Pumpen bør absolutt ikke stå i auto - da brenner du masse energi på å prøve å kjempe mot solvarme.
Pumpa står ikke i auto og har aldri gjort det.

Det jeg tenker på at dette har vært vanlig i biler lenge, jeg vet ikke når det ble vanlig, men min '89 modell med AC hadde det, og alle påfølgende biler har hatt det. Hvis det er såpass fordyrende og vanskelig programeringsmessig, er det rart at man har det i biler?

Når det gjelder sola på vinteren, så er jeg så "heldig" at den ikke skinner inn på stua før uti midten av februar, men det burde uansett være mulig å slå av denne innretningen til solvarmen gjør seg gjeldende og slå den på da.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg har aldri hatt noen solkorreksjon i bil - så det høres rart ut.

Ellers er temperaturegulering både enkelt og komplisert. Man trenger i grunn bare en termostat for at det skal bli noenlunde, mens det er komplisert å få det tilnærmet perfekt. Det avhenger jo også av tregheten i systemet ditt. Jeg har termostatstyrt varme i betonggulvet i kjelleren - det hadde åpenbart blitt bedre med utetemperaturkorreksjon (temperaturen skyter over når det har vært kaldt om natten og blir en varm og fin vårdag).

Luft/Luft varmepumpen oppe synes jeg i grunn fungerer bra med bare termostatstyring - og savner i grunn ikke at temperaturen skal falle et par grader før solen tar den opp igjen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.024
Styring av kupetempen i en bil er vel rente temperaturavhengig regner jeg med? Blir det kaldt innne i bilen settes varmen på, blir det varmt kjøles det ned. Det er jo helt uavhengig av om solen skinner eller ikke. Jeg er i alle fall glad for at varmeapparatet går om vinteren når det er 15 blå og strålende sol.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Søk på sun load sensor og du finner side opp og side ned. Er en liten klump som som enten sitter midt oppe på dashbordet eller ute på hver side av dashbordet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.024
Søk på sun load sensor og du finner side opp og side ned. Er en liten klump som som enten sitter midt oppe på dashbordet eller ute på hver side av dashbordet.
Da lærte jeg noe i dag også, men det ser ut til å være en dings som hjelper med reguleringen av viftehastighet /AC sammen med utetemperatursensor og innetemperatursensor i en bil, ikke noe som hele anlegget styres basert på.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Riktig, det er en ekstra sensor som det tas hensyn til sammen med andre sensorer for å tilpasse temperaturen i kupeen når intensiteten til sola endrer seg.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Min står heller ikke på Auto....

Bil er nok mye enklere å ha kontroll på en hus. Husker ett år jeg hadde glemt å slå av panelovnene som står på lav temp om vinteren i fall pumpa skulle svikte. På kvelden snek det seg kulde inn fra terrasse og rundt hjørne til panelovnen så den slo seg på selv om det var 30 grader i hodehøyde.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Søk på sun load sensor og du finner side opp og side ned. Er en liten klump som som enten sitter midt oppe på dashbordet eller ute på hver side av dashbordet.
Nå er det greit å huske på at dette er en sensor som styrer Aircondition (altså nedkjøling og ikke oppvarming) og når man sitter i en bil så vil solstråling påvirke opplevd temperatur i stor grad. Så dette er nok ikke så relelvant for varmepumper til oppvarming.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Nå er det greit å huske på at dette er en sensor som styrer Aircondition (altså nedkjøling og ikke oppvarming) og når man sitter i en bil så vil solstråling påvirke opplevd temperatur i stor grad. Så dette er nok ikke så relelvant for varmepumper til oppvarming.
Ser ikke hvordan dette ikke kan være relevant, det er jo bare et ekstra signal som kan brukes til senke lufttemperaturen som varmepumpa avgir, om den står på kjøling, varming eller i auto spiller ingen rolle, den skal bare avgi litt mindre varme enn settpunkt ved en gitt intensitet fra sola over en gitt tid og tilbake til utgangspunktet når solintensiteten avtar over en gitt tid.

Og i bil med solsensor så er det ikke bare i AC-modus dette virker, det virker også om det er bare varme som kommer ut av dysene, den bare justerer temperaturen som blir avgitt fra varmeapparatet for å kompensere for solintensiteten.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ser ikke hvordan dette ikke kan være relevant, det er jo bare et ekstra signal som kan brukes til senke lufttemperaturen som varmepumpa avgir, om den står på kjøling, varming eller i auto spiller ingen rolle, den skal bare avgi litt mindre varme enn settpunkt ved en gitt intensitet fra sola over en gitt tid og tilbake til utgangspunktet når solintensiteten avtar over en gitt tid.

Og i bil med solsensor så er det ikke bare i AC-modus dette virker, det virker også om det er bare varme som kommer ut av dysene, den bare justerer temperaturen som blir avgitt fra varmeapparatet for å kompensere for solintensiteten.
Fordi i en bil så er det din "opplevde" temperatur som skal reguleres, og da introduserer varmestråling fra solen en faktor som ikke fanges opp med temperaturmåler - men som likefullt er så betydningsfull at den bør korrigeres for. På samme måte som IR lampene på utesteder gir deg varme uten at du kan måle det med et termometer.

Dette er ikke tilfelle i huset ditt. Der oppleverer du ikke strålingsvarmen, men effekten av at strålingen varmer opp overflatene - som igjen gir utslag i økt lufttemperatur.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Om jeg opplever temperaturøkningen dirkete eller indirekte spiller ingen rolle. Opplevd temperatur i bilen oppleves høyere når sola skinner, og det hjelper solsensoren til med å justere varmeaparatet til et lavere settpunkt enn det som er valgt. Når sola skinner inn på stua, øker temperaturen og jeg ønsker at en solsensor skal bidra til at avgitt temperatur fra varmepumpa avviker negativt fra settpunkt når sola skinner på en solsensor i vinduskarmen. Kan ikke se at det ene utelukker det andre.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Når sola skinner inn på stua, øker temperaturen og jeg ønsker at en solsensor skal bidra til at avgitt temperatur fra varmepumpa avviker negativt fra settpunkt når sola skinner på en solsensor i vinduskarmen. Kan ikke se at det ene utelukker det andre.
Nå vet ikke jeg hvordan stua de ser ut - men hos meg så er det slik at solen treffer godt ved vinduene, men ikke i resten av stua.

Og hvis sola steiker - så kan vi godt sitte ved spisebordet og de som sitter ytterst med sola i ryggen synes det blir veldig varmt, mens på andre siden av bordet så er det passe. Det er selvsagt samme temperatur på begge sider av bordet (Ingen store forskjeller) - derimot treffes de som sitter ved vinduet av varmestråling/IR stråling fra solen - på samme måte som at du kan sitte ut på pub en vinterdag hvis du sitter under en slik IR lampe. Den varmer godt - selv om det ikke påvirker temperaturen rundt deg.
 

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.461
Antall liker
2.417
Sted
vest
Mitsibushi har i vaffalt varmedetektor på sine kiragaminemarskiner. Dene pendler fram og tilbake i front og justerer seg etter der det er varme felter, menn du er kanske etter en extern enhet?

denn heter "i-see sensor"

 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Det er ikke å bli stekt i sollyset inne på stua jeg tenker på, det er at sola varmer så mye at temperaturen i hele rommet stiger. På denne tiden av året vil sola bidra til at det blir rundt 25 grader inne i stua når varmepumpa står på 22 (og kun på varming). Midtsommers vil dette stige noen grader til rundt 28 eller høyere. Det vi pleier å gjøre er å skru ned varmepumpa etpar grader utpå formiddagen hvis vi husker det og er hjemme. Glemmer vi det eller ikke er hjemme, er det fort 27-28 grader inne til kvelds hvis ikke slår over til kjøling.

Da hadde det vært kjekt med noe som automatisk gir beskjed til varmepumpa om justere ned settpunkt ved sterkt sollys før temperaturen har steget så mye at den går over på tomgang og så fortsetter sola og varme til enda høyere temperatur slik som nå. Det kunne potensielt ha spart et par timer med "bortkastet" varming og påfølgende timer med kjøling.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Mitsibushi har i vaffalt varmedetektor på sine kiragaminemarskiner. Dene pendler fram og tilbake i front og justerer seg etter der det er varme felter, menn du er kanske etter en extern enhet?

denn heter "i-see sensor"

Interessant men ikke helt det jeg er ute etter nei.
 
C

Cyber

Gjest
Sensibo + Tibber? Da skal pumpen styre blant annet etter værmeldingen og temp ute.


Selv har jeg pumpa på auto med ulike temp i 4 intervaller i løpet av dagen. Helt prima. Føler strømregningen blir nesten samme uansett hva jeg selv gjør, er stort sett været og temp som påvirker forbruket.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Sensibo + Tibber? Da skal pumpen styre blant annet etter værmeldingen og temp ute.


Selv har jeg pumpa på auto med ulike temp i 4 intervaller i løpet av dagen. Helt prima. Føler strømregningen blir nesten samme uansett hva jeg selv gjør, er stort sett været og temp som påvirker forbruket.
Helt klar det beste jeg har sett så langt, men på samme tid langt over avansert til mitt bruk. For det første er ikke værmeldingen akkurat nok til at jeg vil styre varmepumpa etter det. For det andre jobber jeg skift/turnus over 6 uker og med det står opp, drar på jobb og legger meg til mange forskjellige tider på døgnet, så noe fast oppsett eller fast ukeoppsett passer heller ikke så godt da det i såfall måtte endres flere ganger i uka. Men, kreativt og passer nok veldig mange denne dingsebomsen.
 
C

Cyber

Gjest
Helt klar det beste jeg har sett så langt, men på samme tid langt over avansert til mitt bruk. For det første er ikke værmeldingen akkurat nok til at jeg vil styre varmepumpa etter det. For det andre jobber jeg skift/turnus over 6 uker og med det står opp, drar på jobb og legger meg til mange forskjellige tider på døgnet, så noe fast oppsett eller fast ukeoppsett passer heller ikke så godt da det i såfall måtte endres flere ganger i uka. Men, kreativt og passer nok veldig mange denne dingsebomsen.
Du trenger ikke ha fast oppsett, du kan sette temp og la den dure ut fra værmelding osv.. JEG har selv satt opp min varmepumpe med klokkeslett da jeg ikke bruker Sensibo selv.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det er ikke å bli stekt i sollyset inne på stua jeg tenker på, det er at sola varmer så mye at temperaturen i hele rommet stiger. På denne tiden av året vil sola bidra til at det blir rundt 25 grader inne i stua når varmepumpa står på 22 (og kun på varming). Midtsommers vil dette stige noen grader til rundt 28 eller høyere. Det vi pleier å gjøre er å skru ned varmepumpa etpar grader utpå formiddagen hvis vi husker det og er hjemme. Glemmer vi det eller ikke er hjemme, er det fort 27-28 grader inne til kvelds hvis ikke slår over til kjøling.

Da hadde det vært kjekt med noe som automatisk gir beskjed til varmepumpa om justere ned settpunkt ved sterkt sollys før temperaturen har steget så mye at den går over på tomgang og så fortsetter sola og varme til enda høyere temperatur slik som nå. Det kunne potensielt ha spart et par timer med "bortkastet" varming og påfølgende timer med kjøling.
Men da blir det kaldere i den delen av huset varmepumpen står, om føleren skal stå i den varme, soloppvarmede delen delen av huset. Problemet er vel heller at lufta ikke sirkulere godt nok. Ikke enkelt å løse og sliter med det samme. Tror nok du må prøve auto, men det er ikke akkurat måten å spare energi og så må du lukke alle dører og vinduer på sommeren - litt av kosen er vel å slippe sommeren inn :)

Skal du spare noe på varmepumpe må du ha et rimelig høyt energi behov i utgangspunktet.
 
C

Cyber

Gjest
Strøm er såpass rimelig at varmepumpen er mer for jevn temperatur i huset og komfort. Står alltid på auto her og fyringssesongen blir stadig kortere - det er mye rimeligere å fyre med VP om man ikke hugger selv gratis.
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
649
Antall liker
306
Torget vurderinger
11
Er det ingen pumper som har auto modus med deaktivert kjøling/AC?
 
C

Cyber

Gjest
Er det ingen pumper som har auto modus med deaktivert kjøling/AC?
Min har ihvertfall det, Mitsubishi Kirigamine Hara. Ligger på typisk 22 grader auto heat. Varmer når temp er under 22 og står stille ellers. Helt super, har tikket i 9 år uten å trenge annet enn fjerning av støv.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Men da blir det kaldere i den delen av huset varmepumpen står, om føleren skal stå i den varme, soloppvarmede delen delen av huset.
Det er jo det som er hele poenget, jeg ønsker at varmepumpa skal slutte å varme når sola begynner å skinne inn på stua slik at temperaturen i stua er fallende før effekten av sola gjør at den stiger igjen slik at totalen blir litt lavere enn om pumpa avgir varme helt til bidraget fra solvarmen gjør at den stopper slik som nå.

Har takvifte, en slik stor propell i taket på stua, som jeg har gående på varme dager, så tror ikke det er luftsirkulasjon som er problemet.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Min har ihvertfall det, Mitsubishi Kirigamine Hara. Ligger på typisk 22 grader auto heat. Varmer når temp er under 22 og står stille ellers. Helt super, har tikket i 9 år uten å trenge annet enn fjerning av støv.
Det er to "Auto" på en varmepumpe, den ene er vifte i auto og den andre er modus i auto. Det siste vil si at pumpa går i ifra varme til kjøling etter behov, noe de fleste ekspertene advarer mot da den i noen tilfeller vil varme så mye at det blir for varmt og gå over til kjøling til det blir for kaldt og så over til varming igjen osv osv.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er jo det som er hele poenget, jeg ønsker at varmepumpa skal slutte å varme når sola begynner å skinne inn på stua slik at temperaturen i stua er fallende før effekten av sola gjør at den stiger igjen slik at totalen blir litt lavere enn om pumpa avgir varme helt til bidraget fra solvarmen gjør at den stopper slik som nå.
Men som nevnte tidligere så er det ikke kun solen som gir denne effekten - det er sol og i større grad utetemperatur. Så funksjonene du etterspør får du med en ute-temperaturkorreksjon. En solsensor vil ikke merke forskjell på solskinnet en januardag med minus 25 og en april dag med 15 pluss - men du ønsker kun korreksjon i april.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Men som nevnte tidligere så er det ikke kun solen som gir denne effekten - det er sol og i større grad utetemperatur. Så funksjonene du etterspør får du med en ute-temperaturkorreksjon. En solsensor vil ikke merke forskjell på solskinnet en januardag med minus 25 og en april dag med 15 pluss - men du ønsker kun korreksjon i april.
Her er det vel heller omvendt. F.eks i dag er det ca 6 grader ute (var et par minus i natt), men likevel er bidraget fra sola såpass mye at det vil bli 24-25 grader inne utpå ettermiddagen såfremt at sola kan får skinne fritt. Her hvor vi bor er det sjelden at utetemperaturen er så høy at den er den som er den avgjørende faktoren for forhøyet innetemperatur. Selvsagt bidrar den til ev viss grad, men langt mindre enn hva sola bidrar.

Om vinteren er det jo bare å flytte solsensorboksen et annet sted hvor sola ikke når eller rett og slett slå den av.
 
C

Cyber

Gjest
Det er to "Auto" på en varmepumpe, den ene er vifte i auto og den andre er modus i auto. Det siste vil si at pumpa går i ifra varme til kjøling etter behov, noe de fleste ekspertene advarer mot da den i noen tilfeller vil varme så mye at det blir for varmt og gå over til kjøling til det blir for kaldt og så over til varming igjen osv osv.
Du har selvsagt rett, min står i Heat hele tiden. Beklager... :)
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Siden det er mye varmepumpekompetanse her og tråden har dødd ut, kupper jeg med et spørsmål: Skal installere luft-luft varmepumpe på soverommet kun for å bruke den til kjøling. Altså ingen investering i billig oppvarming. Er det noen opplagte "best buy"-kandidater? Støy og holdbarhet er kriteriene.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Fikk montert varmepumpe på soverommet da vi byttet på stua for en 5-7 år siden, begge luft - luft. Sommeren forut ble det målt bortimot 30 grader på soverommet, så det var enkelt å bli enig om en varmepumpe også der da vi skulle bytte på stua. Den gang valgte jeg Toshiba for begge og en av de minste på soverommet, tror den het Suzumi 10 hvis jeg ikke husker feil, men er gått ut av produksjon så vidt jeg kan se. Er vel erstattet med Seiya nå. Soverom er som oftest små i volum, så nesten enhver varmepumpe vil være mer enn kraftig nok til å kjøle ned lufta i løpet av minutter, men alt er jo oppvarmet så vi pleier å ha den på 3 timers "timer" for å kjøle ned tak, vegger, gulv osv så ikke temperaturen spretter opp igjen med en gang. Meget fornøyd!
 
  • Liker
Reaksjoner: MML
Topp Bunn