Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Vi er 2 stykker i vår leilighet i et borettslag, men har ikke behov for en switch!
    Har 3 ting tilkoblet ruteren, TV, Apple TV og dekoder.
    Per nå er resten koblet trådløst, telefoner, skriver, nettbrett, laptoper, stasjonær PC, AV prosessor og trådløs høyttaler.
    Hadde det vært dårlig dekning, så hadde jeg forlenget nettverket med MESH-nettverk.
    Alt dette går fint på en per nå 100/100 mbps linje fra Telenor.

    Altså ingen grunn til å bruke en «audiofil» switch når jeg kan bruke trådløst, uten forstyrrelser på 5GHz nettverk til å strømme musikk til prosessoren min for å høre høyoppløst musikk.
    Routeren er jo også en switch.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 722704
    John Atkinson opplever at strømforsyningen til datamaskinen som Roon kjører på påvirker lyden.Hallo.....? Må skaffe meg ny psu til min PC, så regner den nok mer riktig i Excel regnearkene mine..
    Hvis man spiller musikken av en pc til anlegget , er det da så rart, avhengig av hvilke pc, at en forbedret strømforsyning kan føre til mindre støy? Hvorfor er da en god , skjermet strømforsyning viktig i andre produkter ?

    mener dette som spørsmål ikke kritikk
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Hvis man spiller musikken av en pc til anlegget , er det da så rart, avhengig av hvilke pc, at en forbedret strømforsyning kan føre til mindre støy? Hvorfor er da en god , skjermet strømforsyning viktig i andre produkter ?

    mener dette som spørsmål ikke kritikk
    I dag søker man skape galvanisk skille og asynkron dataoverførsel mellom dataenheten og DAC. Mange av "sannhetene" på nettet stammer fra tidlige implementeringer når man opererte med synkron USB overførsel hvor man også koblet jordforbindelse mellom PC og DAC.

    I dag reklokkes musikkdata på nytt på mottagersiden uavhengig av hvilke forbedringer man måtte mene oppnå på datamaskin og switcher da dette stort sett elemineres i moderne mottagere. Strømforsyning i dataenhetene får derfor heller ingen innvirkning på lyden gitt at man opprettholder det galvaniske skillet. Det er selvsagt forutsett at strømforsyning ikke er underdimmensjonert eller generer støy som forstyrrer funksjon i dataenhet.

    En digital transport/streamer uten DAC er også å regne som en ren datamaskin. Sikrer man galvanisk skille på denne fram til DAC burde ikke strømforsyning påvirke lyden.

    Produkter som jobber med audio i det analoge domenet som f.eks. en DAC behøver ha sin strømforsyning i orden. Her er vel Topping et godt eksempel som viser med sine måletall i toppskiktet når det gjelder støy at slike strømforsyninger ikke behøver ha høy kost alene av sin funksjon.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    @jokris Det er egentlig et legitimt spørsmål. Jeg anbefaler gjerne folk å ikke ha plugget inn laderen til laptopen ved måling om de ikke er nødt til å ha den tilkoblet da det er mange PC-produsenter som har sine svin på skauen mht å blande signaljord og med jord på strømsiden på i overkant kreative måter. Det er ikke uvanlig at man får hørbar støy på denne måten. Da blir jo spørsmålet hva slags lydkort/DAC han bruker og hvordan dette eventuelt tar med seg jord fra digital til analog side.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.511
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man spiller musikken av en pc til anlegget , er det da så rart, avhengig av hvilke pc, at en forbedret strømforsyning kan føre til mindre støy? Hvorfor er da en god , skjermet strømforsyning viktig i andre produkter ?

    mener dette som spørsmål ikke kritikk
    Ser den, men min egen tommelfingerregel er å ikke ha noen jordforbindelse mellom datadingser og audiodingser. Separate strømkurser, wifi eller kablet uskjermet ethernet (UTP) fra PC til streamer som første ledd i audiokjeden. Ikke USB, ikke skjermet (STP) ethernet. Det er få ting som utgjør så godt skille mot jordstøy som fem meter luft.

    Og da slipper jeg å holde på med "audiofile" switcher, ethernet-kabler, galvaniske USB-skiller og hva det nå er alt sammen. Det enkleste er ofte det beste. Det er virkelig ingen fordel å bruke penger på å introdusere unødvendige problemer for så å bruke enda mer tid og penger på å redusere de samme problemene igjen.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Ser den, men min egen tommelfingerregel er å ikke ha noen jordforbindelse mellom datadingser og audiodingser. Separate strømkurser, wifi eller kablet uskjermet ethernet (UTP) fra PC til streamer som første ledd i audiokjeden. Ikke USB, ikke skjermet (STP) ethernet. Det er få ting som utgjør så godt skille mot jordstøy som fem meter luft.

    Og da slipper jeg å holde på med "audiofile" switcher, ethernet-kabler, galvaniske USB-skiller og hva det nå er alt sammen. Det enkleste er ofte det beste. Det er virkelig ingen fordel å bruke penger på å introdusere unødvendige problemer for så å bruke enda mer tid og penger på å redusere de samme problemene igjen.
    Så hvis man da bruker uskjermet Ethernet hele veien fra router til streamer vil man unngå å få med støy ? Og har man skjermet kabel allerede så kan drt være en god ide med filter /galvanisk skille ? I såtilfelle kan det forklare hvorfor det omstridte lan filteret fra Korea kan gjøre hørbar forskjell for de som har jorda Ethernet kabling ?
    Vil ikke støy fra switch psu heller overføres ved bruk av ujorda kabler ?
    På forhånd takk , og takk til dere andre som svarte godt på spørsmålet
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det skal allerede være galvanisk skille på signalsiden på nettverket. Hvis det mangler vil jeg påstå at det er et skikkelig dårlig produkt. Det er selve jordingen alene som er problemet, altså signaljord i nettverkskabelen. Men det er ikke mer komplisert enn å velge nettverkskabel uten jord/skjerm.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Virker som om audiofil strømming er en god inntektskilde for produsentene.
    Synergistic skal også prøve seg. Det må jo UEF behandles og putte på litt Schuman resonnans..
    Peter Breuninger er mannen bak avshowrooms på youtube.. Totalt freakshow.
    Forhandlere og folk går på.

    God 17 mai folkens.
    ted1.jpg

    ted2.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.511
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så hvis man da bruker uskjermet Ethernet hele veien fra router til streamer vil man unngå å få med støy ? Og har man skjermet kabel allerede så kan drt være en god ide med filter /galvanisk skille ? I såtilfelle kan det forklare hvorfor det omstridte lan filteret fra Korea kan gjøre hørbar forskjell for de som har jorda Ethernet kabling ?
    Vil ikke støy fra switch psu heller overføres ved bruk av ujorda kabler ?
    På forhånd takk , og takk til dere andre som svarte godt på spørsmålet
    Eksakt. Som Snickers også skriver, så skal nettverksutstyr som oppfyller standarden allerede ha galvanisk skille på signalparene. Hvis det ikke er jordforbindelse i skjerm er det tilstrekkelig til å unngå jordforbindelse. Å betale ekstra for «audiofile nettverkskabler» med skjerm og deretter betale enda mer for «audiofile» remedier for å løse de forutsigbare problemene er ikke spesielt smart. Wifi fra en noenlunde habil router eller mesh-løsning holder.

    Det vil sikkert være de som mener å høre forskjell likevel, men det er nå ikke min erfaring.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    de som sier innspilling er en myte har minimal erfaring med høyttalere.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Interessant video - likte at han fortalte om eget "break-in" room 😁
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Så hvis man da bruker uskjermet Ethernet hele veien fra router til streamer vil man unngå å få med støy ? Og har man skjermet kabel allerede så kan drt være en god ide med filter /galvanisk skille ? I såtilfelle kan det forklare hvorfor det omstridte lan filteret fra Korea kan gjøre hørbar forskjell for de som har jorda Ethernet kabling ?
    Vil ikke støy fra switch psu heller overføres ved bruk av ujorda kabler ?
    På forhånd takk , og takk til dere andre som svarte godt på spørsmålet
    Jeg har gjort tester med batteriforsynt switch uten å høre forskjell. Altså eliminert alt som har med power supply og jordsløyfer å gjøre.
    Merk at jeg gjennomførte hele testen med kabler uten skjerm i mange ulike lengder med flere forskjellige switcher.

    Nær alle som snakker om swticher og nettverkskabler har gjort seg en mening om at skjermet kabel gir dem en opplevelse av lydforbedring. Om det faktisk er slik at det er en forskjell skyldes dette ved å introdusere en feil*.
    Så kan man diskutere om det er riktig å utforske videre et slikt fenomen basert på teknisk feil implementering eller om pengene heller skal gå til oppgradering av annet utstyr eller mer musikk.

    (*) En tidlig versjon av forvregning på elektrisk gitar ble oppdaget ved at man ble fasinert og utnyttet lyden fra et høytalerelement med rift i papirkonen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    de som sier innspilling er en myte har minimal erfaring med høyttalere.
    Break-in reelt, men for høyttalere tar det ca 2 min med litt kraftig signal. Ut over det er det bare du sjøl som bruker tid til å venne deg til lyden mener nå jeg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dramatisk forbedring i det visuelle for hjertekirurgi med Shunyata strømkabler.
    Her rett fra kilden og sjefen sjøl der.
    Sørg for audiofile strømkabler er på plass på hospitalet ditt...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    de som sier innspilling er en myte har minimal erfaring med høyttalere.
    En høyttaler er tross alt en mekanisk dings med bevegelige deler. Det er vel heller ikke så mange som hevder det du sier.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dramatisk forbedring i det visuelle for hjertekirurgi med Shunyata strømkabler.
    Her rett fra kilden og sjefen sjøl der.
    Sørg for audiofile strømkabler er på plass på hospitalet ditt...
    Oh God...
    Den dagen det står Shunyata, PS Audio, Synergistic Research og Audioquest på medisinsk utstyr tror jeg det er best å grave et høl og hoppe oppi....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.941
    Antall liker
    11.345
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis jeg skifter kabler på komfyr og vaffeljern, - så regner jeg med at biffen blir mørere og vaflene sprøere ? Quantum waffles å da overgå belgiske med god margin??
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Biffen skal da grilles! Makan... bare husk organisk trekull av regnskogpalmer som er cryo- og quantum-etterellerannet-behandlet.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Joda... men her nord er et mest praktisk med grillpanne godt over halve året... så det er der kabelen kommer inn... :cool:
    Trodde kablene kom ETTER grillinga jeg.. en time eller to
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.551
    Sted
    Langesund
    Ca et døgn. er normalt :) men hvis en trykker en kule inn i et rør, ramler det ofte ut en i andre enden
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Oh God...
    Den dagen det står Shunyata, PS Audio, Synergistic Research og Audioquest på medisinsk utstyr tror jeg det er best å grave et høl og hoppe oppi....
    Er Supra cable unndratt? Hifi kabel produsent som og brukes på hospital, graver du da ett høl i bakken og hopper ned i hølet?
    Så kan de andre som applauderer spa jorden over deg?

    Problemer som ikke finnes? Vel Universitetet i Luleå var blant de første som så problemene supraharmonics skapte for
    medisinsk analyse apparater med bl.a dårlige bilder etc.

    Løsning på problemet som ikke er ett problem?


    Og en "medical grade" ( B type) power conditioner er ett dårligere filter for audiobruk pga strømmene til jord.
    B type power conditioner har ikke Cy kondensator.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Er Supra cable unndratt? Hifi kabel produsent som og brukes på hospital, graver du da ett høl i bakken og hopper ned i hølet?
    Så kan de andre som applauderer spa jorden over deg?

    Problemer som ikke finnes? Vel Universitetet i Luleå var blant de første som så problemene supraharmonics skapte for
    medisinsk analyse apparater med bl.a dårlige bilder etc.

    Løsning på problemet som ikke er ett problem?


    Og en "medical grade" ( B type) power conditioner er ett dårligere filter for audiobruk pga strømmene til jord.
    B type power conditioner har ikke Cy kondensator.

    I følge din link så er det ikke på operasjonsstuen problemet er størst:

    ‎Strømledningskondisjoneringsapparater‎‎, også kjent som ‎‎linjekondisjonerings-‎‎ eller ‎‎strømkondisjoneringsapparat‎‎, forbedrer levetiden til utstyret i postrommet. Dette gjøres ved å opprettholde ‎‎spenningsnivået‎‎ til utstyret ditt, slik at det ikke er noen overspenninger. Avvik i strømforsyningen kan være ødeleggende for postromsutstyr.‎
    Spøk tilside, onfilter1 er ikke beregnet til kritisk bruk. Hvorfor ikke det, mon tro?

    Important: Not for Life- or Mission-Critical Applications

    OnFILTER products are not designed for any “critical applications.” ”Critical applications” means life support systems, certain medical applications, connections to implanted medical devices, or any other applications where product failure could lead to injury to persons or loss of life or property damage.
    De skal ha kred for å innrømme det selv.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    I følge din link så er det ikke på operasjonsstuen problemet er størst:



    Spøk tilside, onfilter1 er ikke beregnet til kritisk bruk. Hvorfor ikke det, mon tro?



    De skal ha kred for å innrømme det selv.
    Schaffner etc leverer B type til medisinsk utstyr

    Men til kritisk utstyr er det nok slike varianter som brukes


    Men siden dette gjaldt kabler.
    Supra blir brukt rundt om kring på sykehus.
    Er Supra bedre enn disse andre hifi kablene.
    De påstår sågar at kablene deres er retningsbestemte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.511
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Supra LoRad begrenser utstråling av elektromagnetisk støy og Jenving kan dokumentere det. Jeg kan se noen anvendelser hvor det kan være aktuelt også utenfor audio, hvor utrustningen helst ikke skal påvirkes av elektromagnetisk støy. Jenving påstår selv at LoRad er eneste skjermede kabel som oppfyller EU-krav HD 21.5 S3 (fleksibel apparatkabel). I så fall er det jo et klart salgsargument uten å måtte smøre med slangeolje.
    1621761933771.png

     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    ^Har det slått deg at sykehus bruker UPS for å sikre avbruddsfri strømforsyning? Tror ikke strømmens "renhet" er det viktigste.
    Vel, da bør du lese deg opp.
    En kan ikke tro om slikt, det kan du gjøre
    I Guds hus av div slag.
    Supraharmonics på sykehus var første steg på veien til forskrift. Ikke så mye i bolig.
    Det var Sarah Rønnberg sine "forgjengere" ved UiL som ryddet og gikk opp den stien.

    Og leste du forrige link så stod det

    By providing uninterrupted and/or clean, stable power to critical medical systems,

    Ufattelig hvor det førsøke å underslå et lenge og for de som jobber med dette etterhvert velkjent problem.

    Er bare på forum som dette hvor det har vert argumentert i alle år at dette ikke er ett problem. Problemet er sågar oppkonstruert,
    nærmest i kjent Trump stil "fake News".

    Selv Supra sin påstand at kablene er retningsbestemte ønskes av ukjent grunn
    tiet i hel. Ut fra tidligere utsagn burde
    også Supra da kommet på den berømte svartelisten til enkelte her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn