Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Utrolig mye man slipper å tenke på når man er passe uvitende og bare nyter tonene som strømmer ut av høyttalerne. Feilkorreksjon ved CD-avspilling har jeg ikke ofret en tanke. Kanskje like greit. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det var like mye rart på markedet for 20 år siden (Shakti stones kommer meg i hu..), og "hifi/high end" er og vil alltid være en nisjegreie... Prisen for de heftigste greiene har vel alltid stått i stil, IRS V kosta vel rundt halvmilionen rundt 1990...
    Kommer tilbake til dette innlegget. Som noen sikkert har funnet ut, går det angivelig fortsatt an å få tak i Shakti Stones. Norsk forhandler skal være Audio Solutions. Flott dersom noen prøver dette ut....
    audio/video
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mener forresten sånn vagt å huske at Vidar Mørch testet Shaktisteiner for Audio i sin tid, og for en ytterst sjelden gangs skyld i hifipressen ble det meldt 'hører ikke forskjell'.

    Noen som husker bedre?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.
    Eventuelt lære seg å lytte. Det er kanskje enklest, raskest, mest matnyttig og gir masse glede på veien. Da slipper man også å måtte forholde seg til eventuelle tekniskteoretiske hull i kunnskapen. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.

    Well, godt du ikke satt som tilhører da staven tryllet opp volumet merkbart. Som å trykke en loudnessknapp ut og inn, gjentatte ganger. Og etterpå bli idioterklært for å ha hørt FORSKJELLEN. Jeg, den ene. Den andre; i dag redaktør. Den tredje; en av bransjens mest ansette personer.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.

    Well, godt du ikke satt som tilhører da staven tryllet opp volumet merkbart. Som å trykke en loudnessknapp ut og inn, gjentatte ganger. Og etterpå bli idioterklært for å ha hørt FORSKJELLEN. Jeg, den ene. Den andre; i dag redaktør. Den tredje; en av bransjens mest ansette personer.
    Der er en tiltagende tendens på Hifisentralen at folk som kan høre forskel bliver erklæret for idioter. Hvad er egentlig agendaen?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.

    Well, godt du ikke satt som tilhører da staven tryllet opp volumet merkbart. Som å trykke en loudnessknapp ut og inn, gjentatte ganger. Og etterpå bli idioterklært for å ha hørt FORSKJELLEN. Jeg, den ene. Den andre; i dag redaktør. Den tredje; en av bransjens mest ansette personer.
    Ingen idioterklæring fra min side.

    Men for et par år siden jublet broren min og jeg over en vellykket installering av broderens nyanskaffede sub. Med ørene på stilk var vi overbevist om at vi hadde skutt gullfuglen. Broderen var på vei ned i vinkjelleren for å hente noe godt å feire med - og det var da jeg oppdaget at suben ikke var slått på. Men vi var altså HELT overbevist om at vi hadde hørt en VESENTLIG forskjell.

    Det hører med til historien at det ble bra også etter at suben var slått på - så turen ned i vinkjelleren var ikke forgjeves......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jada.
    Men kan man lese av dette på ett digitalt pisplay ? Feil, feil som rettes osv
    Er det noe problem å konstruere noe slikt som vil fungere ?
    Det kan man. Mange CD-drivverk rapporterer dette til neste ledd. Det er bare å hente det ut og vise det på et display. dbPoweramp gjør det hvis CD-ROM-drevet rapporterer antall C2 errors. Det programmet gir seg heller ikke før det er helt sikker på at det har en korrekt og komplett versjon av filen lagret på harddisk: https://www.dbpoweramp.com/dmchelposx/CDadvanced.htm
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der er en tiltagende tendens på Hifisentralen at folk som kan høre forskel bliver erklæret for idioter. Hvad er egentlig agendaen?
    Nei, slike folk blir ikke erklært for noe som helst, men de blir spurt om hvordan de kan være så sikre på at de kan utelukke "den menneskelige faktoren" og at forskjellene de mener å høre har en teknisk (heller enn psykologisk) forklaring. Det har slike folk ikke noe godt svar på, så i stedet for å ta spørsmålet seriøst, velger de gjerne å bruse opp med fjærene og hevde seg "idioterklært" for å avspore et for dem ubehagelig spørsmål.

    I mellomtiden venter vi andre tålmodig på å få svar på spørsmålet: Hvordan kan slike folk være så brennsikre på at de forskjellene man mener å høre ikke skyldes noen form for menneskelig faktor hos lytteren? For meg virker det som den mest plausible forklaringen når noe er komplett fysisk umulig, men man likevel mener å høre en forskjell.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Ingen idioterklæring fra min side.

    Men for et par år siden jublet broren min og jeg over en vellykket installering av broderens nyanskaffede sub. Med ørene på stilk var vi overbevist om at vi hadde skutt gullfuglen. Broderen var på vei ned i vinkjelleren for å hente noe godt å feire med - og det var da jeg oppdaget at suben ikke var slått på. Men vi var altså HELT overbevist om at vi hadde hørt en VESENTLIG forskjell.

    Det hører med til historien at det ble bra også etter at suben var slått på - så turen ned i vinkjelleren var ikke forgjeves......
    Spikeren på hodet!
    Det er slik vi mennesker er laget!

    Den tiltagende tendensen på Hifisentralen er vel heller at folk ikke lenger lar seg lure av over-the-top tweaks.

    Da får de som hører forskjell på en CD fra boksen og avmagnetiserte CD-er (eller var det CD-er som var av-statisk-elektrisitetifiserte?) heller finne seg i å oppfatte seg selv som idioter ;)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Men for et par år siden jublet broren min og jeg over en vellykket installering av broderens nyanskaffede sub. Med ørene på stilk var vi overbevist om at vi hadde skutt gullfuglen. Broderen var på vei ned i vinkjelleren for å hente noe godt å feire med - og det var da jeg oppdaget at suben ikke var slått på. Men vi var altså HELT overbevist om at vi hadde hørt en VESENTLIG forskjell.
    Der har vi alle vært. (La oss nå ikke være så innbilske at vi ikke tør innrømme at det har sjedd oss.)

    En gang satt jeg å AB-testet en eldre forsterker mot Hypex NC400. Disse to var rimelig forskjellige i lydbildet, hvor Hypexen var klart mer åpen og transparent. Så sitter jeg der å lytter ganske lenge, og tenker: "Jamen, det er skikkelig god lyd i Hypexen. Åpen og fin.". Og så oppdager jeg mange minutter senere at Speakonkoblingen er koblet på den gamle forsterkeren og ikke på Hypex.

    En annen er når jeg jobber live så hender det artisten spør: "Kan jeg få litt mer monitor?". "Ja, der ja. Takk!", men så har ikke jeg rukket å komme frem til knotten som gir mer monitor enda...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.
    Well, godt du ikke satt som tilhører da staven tryllet opp volumet merkbart. Som å trykke en loudnessknapp ut og inn, gjentatte ganger. Og etterpå bli idioterklært for å ha hørt FORSKJELLEN. Jeg, den ene. Den andre; i dag redaktør. Den tredje; en av bransjens mest ansette personer.
    Her passer det å gjenta to utslitte forslag til lesestoff
    1) Daniel Kahneman med Thinking fast and slow - Thinking, Fast and Slow: Daniel Kahneman: 9780374533557: Amazon.com: Books
    2) Daniel Levitin med This is your brain on music - This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession: Daniel J. Levitin: 9780452288522: Amazon.com: Books

    Begge to er på generelt grunnlag svært leseverdige, og svær relevant ift å forstå seg selv som audioholiker.

    Situasjonen du beskriver er nesten nødt til å resultere i at dere hører/opplever betydelig forskjeller, også dersom der ikke var noen forskjell å høre/oppleve.

    1) dere er på besøk hos en «guru» med ørene på stilk med en liten dose «audiofil prestasjonsangst» og gruppepress
    2) «guruen» vifter med tryllestaven og ber dere om å høre forskjell
    3) dere hører forskjell

    Det er «det eldste trikset i boka» og dere er «dømt» til å oppleve forskjeller, om ikke annet så av helt basale psykologiske årsaker.

    Lytteseansene til Nordost og mange salgsituasjoner fungerer på liknende måter.

    mvh
    KJ
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Om man gidder å virkelig sette seg inn hvordan ting henger sammen oppdager man fort den parasittære delen av bransjen. Personer og bedrifter som livnærer seg på uvitenhet og som har sugd seg fast som igler for å tyne noen dukater av de virkelige innovatørenes bidrag til high fidelity. Eksemplet ser vi jo de siste ørten sidene, når en eller annen magiker svinger sin tryllestav og publikum ikke har fått med seg at magikere i dag blir kalt illusjonister.
    Well, godt du ikke satt som tilhører da staven tryllet opp volumet merkbart. Som å trykke en loudnessknapp ut og inn, gjentatte ganger. Og etterpå bli idioterklært for å ha hørt FORSKJELLEN. Jeg, den ene. Den andre; i dag redaktør. Den tredje; en av bransjens mest ansette personer.
    Her passer det å gjenta to utslitte forslag til lesestoff
    1) Daniel Kahneman med Thinking fast and slow - Thinking, Fast and Slow: Daniel Kahneman: 9780374533557: Amazon.com: Books
    2) Daniel Levitin med This is your brain on music - This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession: Daniel J. Levitin: 9780452288522: Amazon.com: Books

    Begge to er på generelt grunnlag svært leseverdige, og svær relevant ift å forstå seg selv som audioholiker.

    Situasjonen du beskriver er nesten nødt til å resultere i at dere hører/opplever betydelig forskjeller, også dersom der ikke var noen forskjell å høre/oppleve.

    1) dere er på besøk hos en «guru» med ørene på stilk med en liten dose «audiofil prestasjonsangst» og gruppepress
    2) «guruen» vifter med tryllestaven og ber dere om å høre forskjell
    3) dere hører forskjell

    Det er «det eldste trikset i boka» og dere er «dømt» til å oppleve forskjeller, om ikke annet så av helt basale psykologiske årsaker.

    Lytteseansene til Nordost og mange salgsituasjoner fungerer på liknende måter.

    mvh
    KJ
    Er på generelt grunnlag enig at slike situasjoner som beskrevet over er "skumle" når det gjelder å innbille seg ting. På kort sikt kan man som Ulf B innbille seg at en sub er slått på.
    Med lav puls, god tid, minimal prestisje, langt perspektiv og helst uten kjøpelyst er min opplevelse at hørselen er skummelt presis.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derfor vårt gjentatte spørsmål: Hvordan kan MusicBear og andre være så sikre på at "den menneskelige faktoren" er utelukket i nettopp dette tilfellet? Situasjonen som beskrives legger godt til rette for forventningsbias, med alt fra at man er en gruppe høflige gjester til at verten annonserer hva de skal høre etter, mens den tekniske forklaringen er komplett fysisk umulig.

    Så heller enn å bli fornærmet og føle seg "idiotforklart", kanskje det er på tide å forklare hvordan man kan være så brennsikker på at det man vitterlig hørte i den situasjonen hadde en reell fysisk årsak i anlegget og i den avspilte lyden heller enn å være et resultat av forventningsbias, gruppedynamikk og andre velkjente "menneskelige faktorer".
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Derfor vårt gjentatte spørsmål: Hvordan kan MusicBear og andre være så sikre på at "den menneskelige faktoren" er utelukket i nettopp dette tilfellet. Situasjonen som beskrives legger godt til rette for forventningsbias, med alt fra at man er en gruppe høflige gjester til at verten annonserer hva de skal høre etter, mens den tekniske forklaringen er komplett fysisk umulig. Så heller enn å bli fornærmet og føle seg "idiotforklart", kanskje det er på tide å forklare hvordan man kan være så brennsikker på at det man vitterlig hørte i den situasjonen hadde en reell fysisk årsak i anlegget og i den avspilte lyden heller enn å være et resultat av forventningsbias, gruppedynamikk og andre velkjente "menneskelige faktorer".
    Når jeg leser slikt så tenker jeg at det er en historie om en opplevelse han hadde og egentlig ferdig med det. Vi som ikke var der vet for lite til å vite sikkert og minnene til MB er jo i tillegg litt vage om hva det faktisk var som ble gjort.
    Tenker litt det samme når en legger frem en plausibel teknisk ide om en antatt forbedring. Jeg leser det og tenker at det må jeg høre før jeg tror på det.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Eventuelt lære seg å lytte. Det er kanskje enklest, raskest, mest matnyttig og gir masse glede på veien. Da slipper man også å måtte forholde seg til eventuelle tekniskteoretiske hull i kunnskapen. :)
    Er nok uenig Atle. Lære seg og lytte er nok ikke alltid den enkleste veien. Er mange her som viser til 20+ år med erfaring, men likevel tydelig står på stedet hvil. Tror svaret ligger i Slowmotion sin drøm, om å kombinere måling og lytting, som jo for mange av oss i mange situasjoner er en realitet. Man bør da kombinere resultatene fra de to metodene i en "og" funksjon.

    Well, godt du ikke satt som tilhører da staven tryllet opp volumet merkbart. Som å trykke en loudnessknapp ut og inn, gjentatte ganger. Og etterpå bli idioterklært for å ha hørt FORSKJELLEN. Jeg, den ene. Den andre; i dag redaktør. Den tredje; en av bransjens mest ansette personer.
    Jeg synes ikke du er en idiot! Hva gjelder bransjemenn... Noen av dem er langt fra idioter, snarere tvert i mot, mens andre kan kanskje karakteriseres som nyttige idioter.

    Der er en tiltagende tendens på Hifisentralen at folk som kan høre forskel bliver erklæret for idioter. Hvad er egentlig agendaen?
    Hva er agendaen med å konstant dra "rasisme-kortet" Drossel? Som vi i "mafiaen" har gjentatt utallige ganger, DERE ER IKKE IDIOTER! Det er et faktum at sansene våre enkelt kan manipuleres, ingen er immun! Det finnes derimot metoder for å avsløre "sansefeil".
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    En HiFi-utvikler med noen viktige patenter sa det slik, en gang, om hvordan han og makkeren utfordret hverandres fordommer:

    We reach independent conclusions from each other. We challenge each other, to keep each other honest.
    It's so easy in sound, to imagine things. As someone has said, if I suggest something that you are going to hear, if I give you a demo, and I tell you what you are going to hear, it's almost impossible for you not to hear what I told you that you are going to hear.
    It's a thing that sales people in high-end audio stores use to great effect, to sell you cables and spikes, and all sorts of stuff. It's very difficult, people really hear things, it's honest,
    it's happening between your ears.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Eventuelt lære seg å lytte. Det er kanskje enklest, raskest, mest matnyttig og gir masse glede på veien. Da slipper man også å måtte forholde seg til eventuelle tekniskteoretiske hull i kunnskapen. :)
    Er nok uenig Atle. Lære seg og lytte er nok ikke alltid den enkleste veien. Er mange her som viser til 20+ år med erfaring, men likevel tydelig står på stedet hvil. Tror svaret ligger i Slowmotion sin drøm, om å kombinere måling og lytting, som jo for mange av oss i mange situasjoner er en realitet. Man bør da kombinere resultatene fra de to metodene i en "og" funksjon.

    Enig her ANM.
    Jeg flyttet inn i nytt hus for endel år siden.
    Hadde noen flotte TL høytalere som gikk riktig dypt. Menn.... det manglet noe.
    Etter endel lytting ble jeg ening med meg selv, at det var svakere output i bassen enn jeg var vant med.
    Dette brukte jeg lang tid på å finne ut av, og til slutt satt den....
    Det var ingen dør eller terskel ut til gangen. Dette "hullet" fungerte som en bass felle. Og faset ut nesten hele bass området.
    Da lagde jeg en permanent dør inn til stuen. Ahh, med tryllestaven min, var alt i orden.
    Jeg db målte hele tone området før og etter. Jadda, nivået økte fra 2-6 db. avhengig av frekvens.
    Veldig godt hørbart... og målbart.
    Det GÅR fint ann dette.
     

    morse

    Banned
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    34
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    0
    Citerer lige fra mit tidligere indlæg omkring CD og magnatisme
    "Det skulle skyldes at der er magnetiske partikler i det man har skrevet på CD'en med , og måske også i CD'en materiale specielt aluminium er aldrig 100% rent.

    Er der magnetiske partikler, så kan afmagnetiserer eller magnetisere, begge dele giver en lydforskel, i den forbindelse er det er vigtig at vide at CD er ikke en ren digital øvelse , den er også analog med høj frekvens.
    Der næsten altid en forklaring på et tweak som har holdt i mange år og hvor lydforskelle er observeret af mange uafhængigt af hinanden, og det er ikke placebo ,men hørbart, som dæmpning af CD 'en , og kantskæring også er .
    "

    har nu fundet det med den analoge højfrekvens som er blandet i CD processen , jeg kunne tænke at der kunne ske ting når noget magnetisk roterer hurtigt rundt.
    Dette er jo fullkomment "sort", morse.

    Informasjonen avleses kun som forskjell mellom hull (pit) og topp (land). Det gjør laserlyset, og det er så nøyaktig at det registrerer disse små forskjellene.
    Lyset er ikke påvirket av magnetisme og magnetisme påvirker ikke topografien i hvordan informasjonen er presset inn i folien.

    Dette er "braille" for CD, der laser avleser "skriften" slik en blinds fingre gjør det samme gjennom braille-skrift. Magnetisme, rotasjon, kvantefenomen o.a. spiller overhodet ingen rolle. Mediet er skuddsikkert pålitelig så lenge folien ikke er skadet, men selv med betydelige skader sørger redundansen i Reed-Solomon for at man kan gjøre sikker avlesing, inntil et visst punkt.
    Et annet innlegg i tråden skal ha det til at "feilkorrigeringen legger til ting". Det er da det verste sludder - feilkorrigeringen gjenetablerer opprinnelig informasjon, der det lar seg gjøre, gitt at det ikke er betydelige skader.

    Her klarer den kun å gjenskape to minutter med uforstyrret informasjon, men det skulle da også bare mangle. En slik CD har jeg aldri lagt i min avspiller.

    Vis vedlegget 384000

    Muligt du har ret , jeg har ikke sat mig tilstrækkeligt ind i dette, har kun en fornemmelse, og jeg har også selv hørt påvirkningen, der er ingen tvivl , der sker noget, prøv selv.
    Det at konverteringen af informationen fra pladen ikke er så lige ud af landevejen som man skulle tro mener jeg åbner muligheder for påvirkning af en eller anden art.
    Det kan såmænd bare være støjpåvirkning som genereres over i andre dele af kredsløbet via strømforsyninger osv.
    Jeg vender tilbage hvis jeg finder ud af noget mere holdbart.
    Hvorfor sitter du og dikter forklaringer på basis av egen uvitenhet? Men det er vel normalen i denne hobbyen? Dikt hva du vil, bare du koser deg med musikken. Det er over the top.
    Det korte svar er af ren sker interesse for hvad der sker så prøver jeg at komme med hypoteser.

    Årsagen er at jeg ved flere lejligheder har hørt hvad både magnetisering og afmagnetisering gør ved lyden i forbindelse med CD , jeg har endelig ikke tænkt videre over det, bare konstateret. Og fundet det logisk at her kunne nok også ske et eller andet da magnetisme i andre forbindelser med hi-fi har vist sig at være noget skidt , bl.a magnetiske materialer i komponenter osv. , dermed er dette råd givet videre, fjern alt magnetisk hvis det ikke er strengt nødvendigt som ved trafo osv.

    Nu er det ikke total uvidenhed det hele jeg har konstrueret og fejlrettet udstyr i årevis , når man har gjort det så for man lidt næse for/en fornemmelse for hvor problemerne kan være, og når det hele virker lidt uoverskueligt underligt ja så er det mange gange noget som overføres via strømforsyninger på en eller anden måde. I dette tilfælde kan det heller ikke udelukkes at der måske sker noget som giver en form for jitter.

    Jeg er ikke typen når jeg selv har oplevet noget, og mange andre også har oplevet nøjagtigt det samme, som siger det er ren placebo og opspind det hele , bare fordi jeg ikke umiddelbart har en forklaring i teorien.
    Som jeg flere gange har påvist er audio lidt af en gråzone i elektronikken, her sker og opleves ting som ikke læres på skolerne, og ting som ikke er fuldt beskrevet i teorien.

    Som sagt langt de fleste tweak for en forklaring hen ad vejen , hvis man altså gider undersøge dem, og det gør man naturligvis ikke hvis man på forhånd siger at det hele er indbildning voodoo guru og placebo.
    Og på det grundlag måske ingen gang gider at prøve tweaket selv, og skulle man prøve tweaket og ikke hører noget, så kan det jo ikke udlukkes at andre kan hører noget i andre sammenhænge, og på andre anlæg.

    Fra ca 27:20 i denne video kan ses hvad jeg mener med at det hele hænger sammen. og ikke altid er så ligetil og logisk at finde ud http://https://www.youtube.com/watch?time_continue=1640&v=QsVqCID029g
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Eventuelt lære seg å lytte. Det er kanskje enklest, raskest, mest matnyttig og gir masse glede på veien. Da slipper man også å måtte forholde seg til eventuelle tekniskteoretiske hull i kunnskapen. :)
    Er nok uenig Atle. Lære seg og lytte er nok ikke alltid den enkleste veien. Er mange her som viser til 20+ år med erfaring, men likevel tydelig står på stedet hvil. Tror svaret ligger i Slowmotion sin drøm, om å kombinere måling og lytting, som jo for mange av oss i mange situasjoner er en realitet. Man bør da kombinere resultatene fra de to metodene i en "og" funksjon.
    Det beste ville selvsagt vært om vi ble "tonmeister" alle sammen med en ingeniørutdanning i bunn. :) Jeg tror jeg ser poenget ditt, men nå er det ikke alltid slik at erfaring og ytelsesnivå følger hverandre så 20 års erfaring sier jo nødvendigvis ikke så mye. Tenker du på akustikkmålinger ala REW? Mitt poeng er at enten man bruker målinger eller ikke så trenger man ørene til å godkjenne forandringen. Det er lett å måle seg bort også.

    Men det er klart at jo flere verktøy man har til å supplere hørselen med jo lettere blir det å nå målet. DB-måler, målebånd og en måleapp på telefonen ala "Analyzer" er et minimum jeg mener alle burde ha tilgjengelig, men som førsterprioritet er mitt tips å lære seg å lytte. Deretter ABC i høyttalerplassering rom.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    som førsterprioritet er mitt tips å lære seg å lytte.
    Ja, men det er et vesentlig poeng at man må lære seg å lytte med ørene, ikke f eks med øynene eller med preppede forventninger fra salgspitchen og glansede brosjyrer. Det er vanskeligere enn man skulle tro.

    Derfor min grunnleggende skepsis til "hørbare" effekter som forsvinner sporløst i det testpersonen ikke lenger kan se hva som er koblet til, og tilsvarende skepsis til gjenfortalte lytteinntrykk fra folk som ikke engang reflekterer over betydningen av "den menneskelige faktoren". Da har man ikke skjønt stort, for å si det slik.

    Resultatet blir gjerne bedre hvis vi konsentrerer oss om det som betyr noe for resultatet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    som førsterprioritet er mitt tips å lære seg å lytte.
    Ja, men det er et vesentlig poeng at man må lære seg å lytte med ørene, ikke f eks med øynene eller med preppede forventninger fra salgspitchen og glansede brosjyrer. Det er vanskeligere enn man skulle tro.

    Derfor min grunnleggende skepsis til "hørbare" effekter som forsvinner sporløst i det testpersonen ikke lenger kan se hva som er koblet til, og tilsvarende skepsis til gjenfortalte lytteinntrykk fra folk som ikke engang reflekterer over betydningen av "den menneskelige faktoren". Da har man ikke skjønt stort, for å si det slik.

    Resultatet blir gjerne bedre hvis vi konsentrerer oss om det som betyr noe for resultatet.
    Enig det og jeg sa ikke noe om at det var lett. Kanskje er det det vanskeligste av alt, men ser ikke helt alternativet. :)
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    som førsterprioritet er mitt tips å lære seg å lytte.
    Ja, men det er et vesentlig poeng at man må lære seg å lytte med ørene, ikke f eks med øynene eller med preppede forventninger fra salgspitchen og glansede brosjyrer. Det er vanskeligere enn man skulle tro.

    Derfor min grunnleggende skepsis til "hørbare" effekter som forsvinner sporløst i det testpersonen ikke lenger kan se hva som er koblet til, og tilsvarende skepsis til gjenfortalte lytteinntrykk fra folk som ikke engang reflekterer over betydningen av "den menneskelige faktoren". Da har man ikke skjønt stort, for å si det slik.

    Resultatet blir gjerne bedre hvis vi konsentrerer oss om det som betyr noe for resultatet.
    Er egentlig enig med deg. Men
    Har bare lyst til å komme med ett spørsmål.
    Hvordan ville du gjort det, hvis du skulle lansert dine høytalere på markedet ?
    Regner med du har ett flott svar på dette, siden du mener salgspithen og glansede brosjyrer er feil.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    som førsterprioritet er mitt tips å lære seg å lytte.
    Ja, men det er et vesentlig poeng at man må lære seg å lytte med ørene, ikke f eks med øynene eller med preppede forventninger fra salgspitchen og glansede brosjyrer. Det er vanskeligere enn man skulle tro.

    Derfor min grunnleggende skepsis til "hørbare" effekter som forsvinner sporløst i det testpersonen ikke lenger kan se hva som er koblet til, og tilsvarende skepsis til gjenfortalte lytteinntrykk fra folk som ikke engang reflekterer over betydningen av "den menneskelige faktoren". Da har man ikke skjønt stort, for å si det slik.

    Resultatet blir gjerne bedre hvis vi konsentrerer oss om det som betyr noe for resultatet.
    Er egentlig enig med deg. Men
    Har bare lyst til å komme med ett spørsmål.
    Hvordan ville du gjort det, hvis du skulle lansert dine høytalere på markedet ?
    Regner med du har ett flott svar på dette, siden du mener salgspithen og glansede brosjyrer er feil.
    Som selger gjør man jo det man kan for å selge (Det er det jo ikke noe feil ved, så lenge man holder seg innenfor lovverket). Men poenget er jo at man som kunde nettop forstår at selgeren ønsker å selge (og derfor prøver å påvirke deg på alle måter).
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ingen idioterklæring fra min side.

    Men for et par år siden jublet broren min og jeg over en vellykket installering av broderens nyanskaffede sub. Med ørene på stilk var vi overbevist om at vi hadde skutt gullfuglen. Broderen var på vei ned i vinkjelleren for å hente noe godt å feire med - og det var da jeg oppdaget at suben ikke var slått på. Men vi var altså HELT overbevist om at vi hadde hørt en VESENTLIG forskjell.

    Det hører med til historien at det ble bra også etter at suben var slått på - så turen ned i vinkjelleren var ikke forgjeves......
    Spikeren på hodet!
    Det er slik vi mennesker er laget!

    Den tiltagende tendensen på Hifisentralen er vel heller at folk ikke lenger lar seg lure av over-the-top tweaks.

    Da får de som hører forskjell på en CD fra boksen og avmagnetiserte CD-er (eller var det CD-er som var av-statisk-elektrisitetifiserte?) heller finne seg i å oppfatte seg selv som idioter ;)

    I dette tilfelle; ALLE hadde hørt den samme forskjell - som å skru lyden markant opp - ingen placebo eller annet surr som bortforklarer dette...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Glansede brosjyrer er vel ikke feil i seg selv, - annet enn når de fylles med mumbo-jumbo og kvasivitenskapelig GPP........
    Tannoy sine brosjyrer er f.eks. prakteksemplarer på hvordan det bør gjøres......
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det beste ville selvsagt vært om vi ble "tonmeister" alle sammen med en ingeniørutdanning i bunn. :) Jeg tror jeg ser poenget ditt, men nå er det ikke alltid slik at erfaring og ytelsesnivå følger hverandre så 20 års erfaring sier jo nødvendigvis ikke så mye. Tenker du på akustikkmålinger ala REW? Mitt poeng er at enten man bruker målinger eller ikke så trenger man ørene til å godkjenne forandringen. Det er lett å måle seg bort også.

    Men det er klart at jo flere verktøy man har til å supplere hørselen med jo lettere blir det å nå målet. DB-måler, målebånd og en måleapp på telefonen ala "Analyzer" er et minimum jeg mener alle burde ha tilgjengelig, men som førsterprioritet er mitt tips å lære seg å lytte. Deretter ABC i høyttalerplassering rom.
    Vi er kanskje sånn noenlunde på bølgelengde likevel.
     

    morse

    Banned
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    34
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    0
    Glansede brosjyrer er vel ikke feil i seg selv, - annet enn når de fylles med mumbo-jumbo og kvasivitenskapelig GPP........
    Tannoy sine brosjyrer er f.eks. prakteksemplarer på hvordan det bør gjøres......
    Hvorfor går du ikke til forbrugerrådet med dette, når det er så stort et problem, og når du så gerne vil rede alle de stakler som tror at alt hvad der står/vises i reklamer er den skinbarlige sandhed. eller hvad det er du nu vil.

    Vil gerne forsvarer fabrikanterne lidt , kunderne vil naturligvis gerne have augmenter for hvorfor de lige skal købe det og det produkt med den og den løsning.

    En gang imellem har fabrikanterne faktisk ikke andet valg end en "mumbo jumbo" historier eller alternativt at sige at vi synes altså at vores produkt lyder bedre end konkurrentens, men vi kender ikke årsagen, og den er der ikke rigtig nogle kunder som hopper på.

    Kan komme med et eksempel da Niels Larsen (NLE) udviklede sine kabler i sin tid, han afprøvede kobber og sølvleder i samme konstruktion og fik efter hvad han selv siger et mindre chok over forskellen i lyden, det havde han absolut ikke ventet.
    Det skal siges at NLE altid har dokumenteret sine produkter eksemplarisk i øvrigt også her med kablerne , med en enkel undtagelse , da valget af sølv og guld fremfor kobber skulle forklares.

    Der bliver det en smule mere uldnet/tvivlsomt/udokumenteret, måske er der noget i NLE's forklaring, måske ikke , der er er i hvert tilfælde næppe hold i det når vi taler om elektronik-teori. Og der er slet ikke begrundelse i elektronikteorien på at der skulle være en lydmæssig forskel på kobber guld og sølv.

    Men det er et eksempel på hvordan en mand som er meget nøjeregnende og præsis, grænsende til det nørdede , en mand som altid har dokumenteret sine produkter eksemplarisk kan blive tvunget ud i noget som markedet kræver, hvis man vil overleve, nemlig at begrunde hvorfor man lige har valgt den løsning fremfor en anden.
    Precious metals

    Det eneste vi som forbruger kan gøre er at være kritiske, dette gælde ikke kun i hi-fi branchen, men alle brancher, for det er ikke unikt for hi-fi branchen at der bliver lavet storytelling i den helt store stil.

    Vi må bruge vores ører, låne produkterne med hjem i en tid så de forskellige påvirkninger fra sælger reklame osv kan komme lidt på afstand. For jeg tror aldrig vi slipper for reklame, heller ikke tvivlsom reklame.
    Og det burde alle efterhånden være klar over.
    Er der nogen som tror på demonstrationer af ovn og badeværelse rens?.

    Ps I udgangspunktet/grundprincippet er jeg enig med NLE ,der er forskel på lyden af sølv guld og kobber , jeg har desværre bare ikke den fulde forklaring.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Lar meg ikke overbevise om hørbare forskjeller mellom kobber og sølv, all den tid jeg hverken kan høre eller måle relevante forskjeller. Men kan på den annen side ikke helt avskrive det. Om man de noen gang finner en ikke ennå oppdaget hørbar faktor vil ikke jeg høre, "Det ser du!", fra de som i alle år har påstått at det kan høres.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Men jeg vil også gerne forsvarer fabrikanterne lidt , kunderne vil naturligvis gerne have augmenter for hvorfor de lige skal købe det og det produkt med den og den løsning.

    En gang imellem har fabrikanterne faktisk ikke andet valg end at komme med en "mumbo jumbo" historier eller alternativt at sige at vi synes altså at vores produkt lyder bedre end konkurrentens, men vi kender ikke årsagen, og den er der ikke rigtig nogle kunder som hopper på.
    Det kan godt være du har rett i at dette kan skje, men det gjør det jo også nødvendig for kjøperne å ha et kritisk blikk på denne "Mumbo-jumbo". Ikke minst for å unngå at flere hopper på den langt langt billigere løsningen å finne på forklaringer fremfor å undersøke ordentlig.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha fulgt med på denne tråden, fatter jeg ikke at jeg fremdeles kan synes det låter bra av anlegget mitt. Jeg tror jeg må ned i kjelleren og høre litt for å gjenopprette troen.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Etter å ha fulgt med på denne tråden, fatter jeg ikke at jeg fremdeles kan synes det låter bra av anlegget mitt. Jeg tror jeg må ned i kjelleren og høre litt for å gjenopprette troen.
    Straks jeg setter meg foran anlegget slutter jeg å lese på HFS, men nyter heller lyden. Hvis jeg lurer på om jeg skal kjøpe noe derimot, da leser jeg en del her og prøver å trenge gjennom den mumbo-jumbo som jeg ikke har avslørt allerede.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Ingen idioterklæring fra min side.

    Men for et par år siden jublet broren min og jeg over en vellykket installering av broderens nyanskaffede sub. Med ørene på stilk var vi overbevist om at vi hadde skutt gullfuglen. Broderen var på vei ned i vinkjelleren for å hente noe godt å feire med - og det var da jeg oppdaget at suben ikke var slått på. Men vi var altså HELT overbevist om at vi hadde hørt en VESENTLIG forskjell.

    Det hører med til historien at det ble bra også etter at suben var slått på - så turen ned i vinkjelleren var ikke forgjeves......
    Den smellen har jeg også røket på. Hadde kjøpt nye høyttalere og brukt dem en ukes tid, så bestemte jeg meg for å prøve å slå av subben for å se hvordan de klarte seg alene. En tur bak subben viste at strømkabelen hadde falt ut.
    Resultatet ble at jeg solgte subben. :p
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ingen idioterklæring fra min side.

    Men for et par år siden jublet broren min og jeg over en vellykket installering av broderens nyanskaffede sub. Med ørene på stilk var vi overbevist om at vi hadde skutt gullfuglen. Broderen var på vei ned i vinkjelleren for å hente noe godt å feire med - og det var da jeg oppdaget at suben ikke var slått på. Men vi var altså HELT overbevist om at vi hadde hørt en VESENTLIG forskjell.

    Det hører med til historien at det ble bra også etter at suben var slått på - så turen ned i vinkjelleren var ikke forgjeves......
    Den smellen har jeg også røket på. Hadde kjøpt nye høyttalere og brukt dem en ukes tid, så bestemte jeg meg for å prøve å slå av subben for å se hvordan de klarte seg alene. En tur bak subben viste at strømkabelen hadde falt ut.
    Resultatet ble at jeg solgte subben. :p
    Hehe - godt å høre at jeg ikke er alene om å tabbe meg ut.

    Men episoden med broderen var spesielt ille - fordi vi strevde en halvtimes tid med å lytte til forskjellige justeringer. "For mye" ropte broderen. "OK - da skrur jeg ned litt", sa jeg. "Fortsatt litt mye" "Vel, da har jeg skrudd ned litt til!" "Eh... - det ble LITT for lavt nå" "OK - et lite hakk opp, da - hva synes du" "Perfekt - der satt den! Nå stikker jeg ned og henter en en flaske vin!". To ganske oppegående og over middels hifi-interesserte med 40 års fartstid. På en strømløs sub.

    Vi har ikke kommet oss helt ennå - og det er en del år siden.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tilsvarende tabbe har jeg gjort også. For en haug med år sida (20 minst) bladde jeg opp en usmakelig sum penger for denne boksen, som skulle "avmagnetisere" pickuper.... (bilde lånt på internet)




    Og ... whow for en forskjell. Mye klarere, bedre definert lyd etter behandling. Helt til jeg oppdaget at det måtte settes i et batteri ... da hang geipen langt ned gitt.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Hehe, men da fikk du vel dobbel oppgradering for pengene? Først bedre lyd etter første avmagnetisering og deretter enda bedre etter en runde med batteri i.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn