Goldmund "Chuck Norris Edition"vredensgnag skrev:Muy macho.
![]()
Goldmund "Chuck Norris Edition"vredensgnag skrev:Muy macho.
![]()
marsboer skrev:Jeg er uenig. Maskuline menn trekker seg ikke fra en diskusjon om det viser seg at den andre parten ikke fatter poenget. De som alltid gir opp etter ett forsøk inngår vel i den kategorien samfunnet ser på som tapere. Og tapere er det svært lite maskulint ved.audionut skrev:Det er lett å finne ut hvem som er mest femi her på HFS. Det er bare å se hvem som oppsøker tråder som handler om omtrent det samme hele tiden og gjentar argumentene sine inntil det kjedsommelige - akkurat som kaklende høner.
Maskuline menn sier ettertykkelig hva de mener EN - 1 - gang, og lar det være med det.
Men selvfølgelig; dersom man har så mye respekt at man kun kan si en ting én gang og poenget er fattet og tatt til etteretning så er jo det virkelig maskulint. Men det går ikke på HFS, knapt nok som moderator. Jeg har i hvertfall aldri sett det.
Bøllefrø som har det å bevise sin maskulinitet som (eneste) livsoppgave, har vi i alle fall nok av.Audiophile-Arve skrev:Folk som skriv i denne strengen kjenner seg kanskje usikre med sin maskulinitet?
Inn i kvinnehenderKarma skrev:Om vi fokuserer på det store perspektiv: Hvor har maskulinitet brakt menneskeheten?
Ikke for å virke humørløs, men du skjønte sikkert hva jeg mente?Parelius skrev:Inn i kvinnehenderKarma skrev:Om vi fokuserer på det store perspektiv: Hvor har maskulinitet brakt menneskeheten?
tja, uten maskulinitet ville vi mest sannsynlig ha blitt utryddet som rase en gang for 6 millioner å siden eller så.Karma skrev:Om vi fokuserer på det store perspektiv: Hvor har maskulinitet brakt menneskeheten?
Er helt enig idet.Canales skrev:tja, uten maskulinitet ville vi mest sannsynlig ha blitt utryddet som rase en gang for 6 millioner å siden eller så.Karma skrev:Om vi fokuserer på det store perspektiv: Hvor har maskulinitet brakt menneskeheten?
og det har du fra en kar som ikke anser seg som spesielt macho, og som ikke skjønner vitsen med hverken overdreven maskulinitet eller femininitet i dagens samfunn.
vredensgnag skrev:I dag har jeg ruslet omkring i byen, og det ligger meget lett påkledde kvinner overalt, og soler seg i parken. Det er kun mulig i et samfunn der den patriarkalske definisjonen på maskulinitet er fjernet, hvilket er hva som er skjedd i Norge. Rundt omkring i verden (og på trådstarters liste) er det ikke slik - der regjerer fortsatt patriarken, og kvinnene må finne seg i det, ved å innordne seg dennes budord.
Feil i forhold til hva?vredensgnag skrev:Det tror jeg blir feil spørsmål, Karma.
likerBT skrev:Kyss meg i den nybarberte ræva
OK. Så vet vi det. Som Uma Thurman sier det i Pulp Fiction, "that's a little more information than I need."Trondmeg skrev:likerBT skrev:Kyss meg i den nybarberte ræva
Men du stilte dette spørsmålet:Karma skrev:Feil i forhold til hva?vredensgnag skrev:Det tror jeg blir feil spørsmål, Karma.
Maskulinitet har sterk sammenheng med hormonet testosteron. Et dominerende hormon hos hannkjønn. Det bygger hannens kraft, styrke og kampvilje, og er hos dyrene viktig for å sikre at den sterkeste får parre seg, slik at arten ikke degenereres på sikt.
Hos mennesker har denne funksjonen i dag mindre betydning, da vårt kulturelle samfunn sikrer at alle overlever og at omtrent alle, uavhengig av svakheter, får formere seg.(Det er et problem i seg selv egnet for en ny tråd..)
Min påstand er da at det først og fremst er negative sider ved vår kultur som har sammenhneng med testosteronet.
Aggresjon, vold og krig.
Leser du aviser eller historiebøker, er det ofte vanskelig å være stolt av å være mann.
Selv om vi lever i et land der den patriarkalske definisjonen på maskulinitet er fjernet, trenger du ikke gå lenger enn til et utested en lørdagskveld for i praksis å bivåne hva maskulinitetens hormoner fører med seg. Dette er selvsagt maskulinitet uten kontroll, med dog uansett et resultat av maskulinitet.
Tror du ikke de som klarer å oppføre seg også har endel fordeler av akkurat det samme hormonet?Karma skrev:Min påstand er da at det først og fremst er negative sider ved vår kultur som har sammenhneng med testosteronet.
Aggresjon, vold og krig.
Parelius skrev:Vi har flyktet fra maskuliniteten og inn i kvinnehender og slavemoral. Kvinnen er det siviliserende moment og hennes våpen er kjønn og tale.
Det var for å beskrive tiden etter perioden canales siktet til med "tja, uten maskulinitet ville vi mest sannsynlig ha blitt utryddet som rase en gang for 6 millioner å siden eller så."vredensgnag skrev:Men du stilte dette spørsmålet:
Men hvordan har så den mer kultiverte del av menneskehetens historie evnet å bruke maskuline verdier?
Hva mener du med kultivert?
Ser dine poenger.ØivindJ skrev:Tror du ikke de som klarer å oppføre seg også har endel fordeler av akkurat det samme hormonet?Karma skrev:Min påstand er da at det først og fremst er negative sider ved vår kultur som har sammenhneng med testosteronet.
Aggresjon, vold og krig.
Aggresjon er slettes ikke ensbetydende med vold og tyranni.
Absolutt, dominanse er ikke basert på fornuft, og er en stygg egenskap.Karma skrev:Ser dine poenger.
Men like fullt er det faktum at menneskehetens historie er dominert av vold, krig og faenskap som har mer sammenheng med maskulinitet enn med femininitet.
Dominanse er en positiv egenskap, dersom formålet er konstruktivt og positivt. Poenget er at dominans i utgangspunktet bør være basert på intelligens, og ikke rå maskulin makt. Dette da i et kulturelt utviklet samfunn.vredensgnag skrev:Dominanse, fortæring i direkte eller overført betydning, er Naturens grunnregel.
Hvordan kan den være "stygg"?
OverbefolkningKarma skrev:Om vi fokuserer på det store perspektiv: Hvor har maskulinitet brakt menneskeheten?
En skulle da ønske at vi hadde kommet noe lenger i dagens samfunn.vredensgnag skrev:Dominanse, fortæring i direkte eller overført betydning, er Naturens grunnregel.
Hvordan kan den være "stygg"?
Karma skrev:Ser dine poenger.ØivindJ skrev:Tror du ikke de som klarer å oppføre seg også har endel fordeler av akkurat det samme hormonet?Karma skrev:Min påstand er da at det først og fremst er negative sider ved vår kultur som har sammenhneng med testosteronet.
Aggresjon, vold og krig.
Aggresjon er slettes ikke ensbetydende med vold og tyranni.
Men like fullt er det faktum at menneskehetens historie er dominert av vold, krig og faenskap som har mer sammenheng med maskulinitet enn med femininitet.
Karma skrev:Feil i forhold til hva?vredensgnag skrev:Det tror jeg blir feil spørsmål, Karma.
Maskulinitet har sterk sammenheng med hormonet testosteron. Et dominerende hormon hos hannkjønn. Det bygger hannens kraft, styrke og kampvilje, og er hos dyrene viktig for å sikre at den sterkeste får parre seg, slik at arten ikke degenereres på sikt.
Hos mennesker har denne funksjonen i dag mindre betydning, da vårt kulturelle samfunn sikrer at alle overlever og at omtrent alle, uavhengig av svakheter, får formere seg.(Det er et problem i seg selv egnet for en ny tråd..)
Min påstand er da at det først og fremst er negative sider ved vår kultur som har sammenhneng med testosteronet.
Aggresjon, vold og krig.
Leser du aviser eller historiebøker, er det ofte vanskelig å være stolt av å være mann.
Selv om vi lever i et land der den patriarkalske definisjonen på maskulinitet er fjernet, trenger du ikke gå lenger enn til et utested en lørdagskveld for i praksis å bivåne hva maskulinitetens hormoner fører med seg. Dette er selvsagt maskulinitet uten kontroll, med dog uansett et resultat av maskulinitet.
Kanskje det har noe med hvilke typer mennesker som faktisk drar på utesteder uten alkohol? Jeg vil anta at typiske alfahanner sjelden vanker på alkoholfrie bokcaféer og bingotilstelninger. Vold skyldes personlighet, alkohol fritar en ikke fra ansvaret for sine handlinger. Selv har jeg aldri følt trang til å utøve vold selv når jeg er ganske heftig påseilet.val skrev:Volden skyldes i størst grad alkohol og ikke nivå av testosteron! Om du drar på utesteder uten alkohol (ikke i Norge) er det stort sett ikke noe vold eller bråk i det hele tatt.
Jeg er selv glad i ord-tøkjer, og sier bare; "Alt med måte....." ;Dlille hiawata skrev:Synes det er flott at vi har en feminin kultur 8)
Er uvesentlig om folk ikke mister ansvaret for sine handlinger i alkoholpåvirket tilstand, folk uttøver uansett mer vold når de er beruset av alkohol.Slubbert skrev:Kanskje det har noe med hvilke typer mennesker som faktisk drar på utesteder uten alkohol? Jeg vil anta at typiske alfahanner sjelden vanker på alkoholfrie bokcaféer og bingotilstelninger. Vold skyldes personlighet, alkohol fritar en ikke fra ansvaret for sine handlinger. Selv har jeg aldri følt trang til å utøve vold selv når jeg er ganske heftig påseilet.val skrev:Volden skyldes i størst grad alkohol og ikke nivå av testosteron! Om du drar på utesteder uten alkohol (ikke i Norge) er det stort sett ikke noe vold eller bråk i det hele tatt.