Gratulerer! Fantastisk flott forsterker. Håper den klarer å fylle tomrommet etter REF5/MC
Takker!
Fysisk gjør den ikke det. Det er bare å se på bildet. Før var der tre bokser med tilhørende kabler, nå er det bare en.
Lydmessig stiller det seg derimot annerledes:
Lytteinntrykk darTZeel CTH-8550
Jeg vil beskrive forskjellene mellom darTZeel og kominasjonen av ARC Ref.5SE + McIntosh 275 monoblokker sammenbundet med Valhalla XLR slik:
darTZeel har mer luft øverst. Den går også lenger ned i bassen. Bassen er også kraftigere og strammere.
Hele frekvensområdet har mye mer liv, er mer dynamisk,oppløst og detaljert.
Men det aller aller viktigste er at darTZeel er mye mer engasjerende, har mer liv, er morsommere å høre på.
I det ene øyeblikk får man presentert en enorm brutalitet, i det neste innsmigrende vakre detaljer.
Det er egentlig snakk om dramatiske forskjeller. Man skulle ikke tro at det var samme høyttalerne man hørte på! 
De nokså tungdrevne Dynaudio'ene blir holdt i et jerngrep og til tider filleristet!
Det er rett og slett vanskelig ikke å bli engasjert og enormt imponert! Helt fantastisk!
Jo da, jeg var meget fornøyd med ARC Ref.5SE. Det var den beste preamp jeg til da har hørt.
Men dette er noe helt annet.
Det er dynamikk av en annen verden. Det er liv, det er klangfarger.....
I motsetning til ARC + MC som mangler den enorme brutaliteten og dynamikken, de gir en mørkere lyd med nøyaktige, nøkterne detaljer. Bra det også, meget bra... helt til man hører darTZeel. Synd å si det, men det blir nøkternt og litt kjedelig i forhold.
Er det rart at Fidelity gjengen gikk helt av skaftet over darTZeel!? nei, ikke i det hele tatt!
De ble stemplet for å være useriøse av enkelte her på sentralen. Men kritikerne hadde selvsagt ikke hørt lyden.... Da hadde nok pipen fått en annen lyd!
Dette er mitt beste kjøp noensinne. Det lureste kjøp jeg har gjort innenfor hifi.
Et røverkjøp for bare 85 tusen.
Den erstatter i mitt oppsett en pre med nypris på 115 tusen, to stk effekttrinn på tilsammen 90 tusen, pluss en Valhalla XLR til 30 tusen. Alle sammen meget gode og populære saker som ble solgt nesten før jeg hadde lagt de ut for salg.
darTZeel er for meg verdt hver krone.
Jeg vil anbefale alle som har tenkt å bruke 200 tusen eller mer på separat pre + poweramp + ekstra kabler å gi denne en seriøs lytt.
Min oppfordring er å legge bort fordommene. Joda..... Det er bare en boks. Og i forhold til prisen er boksen liten.
Men den oser av kvalitet, den er svintung og den spiller fletta av det aller, aller meste!
Så da så!
Så vil jeg si enda en gang takk for handelen Knut V!
mvh
FinnM
Vis vedlegget 224724