Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer så mye! Jeg gikk for en tid tilbake fra Dynaudio C1 til Marten Miles 3 så jeg kan assosiere dine inntrykk en god del
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Visste du ikke greide å motstå friselsen til å ommøblere, he he,,

    Nok erting, dette kommer til å bli meget bra Finn M. Du vil få en vesentlig større lyd-scene med ett mye dypere lydbilde. Dessuten vil din store stue med størst volum ut dit høytt spiller, absorbere mesteparten av den reflekterte lyden.

    Din nåværende plassering trigger en god del refleksjoner fra bakvegg. Men dette visste du nok, du har vel bare vært for opptatt med
    å spille musikk tenker jeg. Og det er jo tross alt det viktigste.

    Skrik ut når du har fått snudd om på gosakene 8)
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Denne tråden blir bare mer og mer spennende å følge me på for skogfolket! Kunne gjerne tenkt meg å låne et øre ved anledning. :)

    mvh
    stingrayV
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ikke noe problem! Du er velkommen når ommøbleringa er ferdig! Men det tar nok en 6 ukers tid....

    Noen som har tips om hvor man får fatt i hjørnediffusorer som ikke ser så aller verst ut?
    Får nemlig litt jobb med å dempe refleksjoner....

    Denne tråden blir bare mer og mer spennende å følge me på for skogfolket! Kunne gjerne tenkt meg å låne et øre ved anledning. :)

    mvh
    stingrayV
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nydelig amp Finn M!

    (Ser at jeg tippet riktig først - i ARC-tråden. Ville være litt diskret i tilfelle du ikke ville ha det ut enda...)

    Blir spennende å følge med videre på hvor du lander på høttalersiden.
    Gleder meg å se at du skal få ampen opp fra gulvet. Jeg fikk et snev av innovergåsehud, da jeg så det første bildet fra stua di og ampen stod på gulvet....
    Jeg har aldri hørt darTZeel, bare lest og drømt om dem. (Må gjøre alvor av Frodes invitasjon til å lytte på en del fine komponenter)
    Noen liker ikke utseendet, mens andre digger det. Jeg er av den siste kategorien.
    Marten sine høytalere kjenner jeg godt til. Tror jeg har hørt alle modellene, utenom Coltrane 2, Tenor og Sporano. Hadde Miles 2 selv et par år.
    Jeg har jo fått hørt litt musikk i stuekroken din også, så jeg har en liten anelse om hvordan det kan låte hjemme hos deg nå.

    Håper du får tid til å kose deg med eksperimentering på plassering etc i ukene fremover, samt lytte på masser av gode musikker.
    Jeg tar kontakt når det nærmer seg Sunnmørstur igjen.

    Sier det samme til deg som til T, om dere er i Trheim - koselig om dere tar kontakt. Skal alltids få ordnet med en liten matbit og litt musikk.

    BTW:
    Flere bilder hadde vi ikke tatt skade av.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Joda, jeg såg innlegget ditt i ARC-tråden, men ville ikke røpe noe.... :rolleyes:

    Og darTZeel skal få slippe å stå for lenge på gulvet. Bare et par uker til nå så... :)

    Når det gjelder det med høyttalervalg så ligger Django L bra an, de spiller meget godt, men jeg får inn Marten Getz på besøk i morgen så da blir den endelige avgjørelsen tatt....

    Gratulerer med nydelig amp Finn M!

    (Ser at jeg tippet riktig først - i ARC-tråden. Ville være litt diskret i tilfelle du ikke ville ha det ut enda...)

    Blir spennende å følge med videre på hvor du lander på høttalersiden.
    Gleder meg å se at du skal få ampen opp fra gulvet. Jeg fikk et snev av innovergåsehud, da jeg så det første bildet fra stua di og ampen stod på gulvet....
    Jeg har aldri hørt darTZeel, bare lest og drømt om dem. (Må gjøre alvor av Frodes invitasjon til å lytte på en del fine komponenter)
    Noen liker ikke utseendet, mens andre digger det. Jeg er av den siste kategorien.
    Marten sine høytalere kjenner jeg godt til. Tror jeg har hørt alle modellene, utenom Coltrane 2, Tenor og Sporano. Hadde Miles 2 selv et par år.
    Jeg har jo fått hørt litt musikk i stuekroken din også, så jeg har en liten anelse om hvordan det kan låte hjemme hos deg nå.

    Håper du får tid til å kose deg med eksperimentering på plassering etc i ukene fremover, samt lytte på masser av gode musikker.
    Jeg tar kontakt når det nærmer seg Sunnmørstur igjen.

    Sier det samme til deg som til T, om dere er i Trheim - koselig om dere tar kontakt. Skal alltids få ordnet med en liten matbit og litt musikk.

    BTW:
    Flere bilder hadde vi ikke tatt skade av.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, det er ikke sikkert du vil oppleve Getz og Django på samme måte etter ny plassering av anlegget Finn M.
    Hvis Getz er slankere nedover vil du kanskje foretrekke denne slik anlegget står nå, mens Django muligens vil "lette" litt i bassen når den får spille ut i stua med ny plassering. ( slett ikke sikkert da du vil få en høyttaler-plassering noe nærmere hjørne ).

    Bare tankespinn fra min side, men kanskje noe å ha i bakhodet selv om Getz bør være en "bedre" høytt en Django.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Takker J. A.

    Hadde vært kjekt med ett besøk i bartebyen ja. Fruen liker seg godt på Rica Nidelven så kanskje jeg dukker opp om ikke så lenge.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm, det er ikke sikkert du vil oppleve Getz og Django på samme måte etter ny plassering av anlegget Finn M.
    Hvis Getz er slankere nedover vil du kanskje foretrekke denne slik anlegget står nå, mens Django muligens vil "lette" litt i bassen når den får spille ut i stua med ny plassering. ( slett ikke sikkert da du vil få en høyttaler-plassering noe nærmere hjørne ).

    Bare tankespinn fra min side, men kanskje noe å ha i bakhodet selv om Getz bør være en "bedre" høytt en Django.
    Klar over det Tommy, men jeg har faktisk nå høyttalerne stående andre veien "på prøve" nå i helga.
    Passer ikke med møblene og er heller ikke ideelt da tepper osv for akustikkdemping ikke er på plass.
    Men jeg håper at jeg likevel kan gjøre meg opp en mening om hvilke av de som passer best.

    I følge det jeg har lest meg til i Marten-tråden så skal Getz være litt lysere/friskere i mellomtone/diskant, men samtidig ha mer tyngde/fylde nederst.
    Django L har 2 stk 8" i et bassreflekssystem, mens Getz 2 stk 9" i et aktiv/passiv system.
    I følge tekniske data skal begge gå omtrent like dypt, være omtrent like store, men Getz er tre-veis mens Django er to-veis.
    Getz skal være en smule mer tungdreven og krevende til elektronikken men samtidig nok spille bedre når alt er riktig....

    Synd jeg ikke har rommet skikkelig dempet selvsagt, det er for mye romklang slik det er nå, men jeg får gjøre et forsøk....
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Om diffusorene skal være øyevennlige så er jo daad noe å satse på?
    Ellers ville jeg sjekka ut hva prolyd sitt utvalg. Fordelen med prolyd er at de har no bullshit policy, og god erfaring innen akustikkbehandling. Akustikkbehandling - Prolyd

    mvh
    stingrayV

    Ikke noe problem! Du er velkommen når ommøbleringa er ferdig! Men det tar nok en 6 ukers tid....

    Noen som har tips om hvor man får fatt i hjørnediffusorer som ikke ser så aller verst ut?
    Får nemlig litt jobb med å dempe refleksjoner....

    Denne tråden blir bare mer og mer spennende å følge me på for skogfolket! Kunne gjerne tenkt meg å låne et øre ved anledning. :)

    mvh
    stingrayV
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ny rapport fra stua!

    Slik ser det altså ut etter omflyttingen av anlegget.
    Bakveggen er ca 4 meter og fotografen sitter ca 5 meter fra denne og har ca 3 meter med stue til bak seg før det hele ender i et stort vindu som dekker nesten hele endeveggen. Stua er altså totalt på 4 x 8 meter pluss en åpning på 4 meter i sidevegg ut til høyre for fotografen.

    De verste akustikkproblemene ble ordnet ved å legge et stort teppe foran og mellom høyttalerne.
    I tillegg ble høyttalerne flyttet ca 20-30 cm lenger ut fra sidevegg.
    Dermed var lyden plutselig mye bedre enn slik anlegget stod før: Alt var større med mer dynamikk.
    Satte på spor 8 fra Kari Bremnes: Løsrivelse og fikk rene konsertstemingen, meeeget bra!

    Så det er nå ingen problem å gjøre en vurdering av Getz i morgen, Tommy...


    Her er et bilde. Mye må gjøres med ommøblering osv som man ser......

    hifi nov-13-3.jpg

    Ps: LP-platene i midten av bilde 1 skal ut. Satser nå kun på CD og det å få CD-lyden best mulig. Er det noen som er intr så kan jeg sende liste! De fleste er uspilt! ;)

    Her ser man hvordan høyttalerne står i forhold til sidevegg:
    django3.jpg
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ser meget bra ut Finn M. Du har vel ca 3m mellom høytt nå vil jeg tro. Prøv med ca samme lytte-avstand. Tror dette blir meget bra tilslutt, og visuellt synes jeg allerede det er mye flottere totalt sett. Kan godt ta en snartur for å høre Getz hvis du vil ha hjelp. Da må det skje enten før kl 16, eller etter kl 18.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tipper du har ca 50m2 stor stue. Når høytt får spille ut mot den store delen blir det andre boller.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.700
    Antall liker
    32.829
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ny rapport fra stua!

    Slik ser det altså ut etter omflyttingen av anlegget.
    Bakveggen er ca 4 meter og fotografen sitter ca 5 meter fra denne og har ca 3 meter med stue til bak seg før det hele ender i et stort vindu som dekker nesten hele endeveggen. Stua er altså totalt på 4 x 8 meter pluss en åpning på 4 meter i sidevegg ut til høyre for fotografen.

    De verste akustikkproblemene ble ordnet ved å legge et stort teppe foran og mellom høyttalerne.
    I tillegg ble høyttalerne flyttet ca 20-30 cm lenger ut fra sidevegg.
    Dermed var lyden plutselig mye bedre enn slik anlegget stod før: Alt var større med mer dynamikk.
    Satte på spor 8 fra Kari Bremnes: Løsrivelse og fikk rene konsertstemingen, meeeget bra!

    Så det er nå ingen problem å gjøre en vurdering av Getz i morgen, Tommy...


    Her er et bilde. Mye må gjøres med ommøblering osv som man ser......

    Vis vedlegget 225354
    Ps: LP-platene i midten av bilde 1 skal ut. Satser nå kun på CD og det å få CD-lyden best mulig. Er det noen som er intr så kan jeg sende liste! De fleste er uspilt! ;)

    Her ser man hvordan høyttalerne står i forhold til sidevegg:
    Vis vedlegget 225353
    Dette tror jeg du løser fint FinnM, litt lenger fra sidevegger (tettere mellom "L"ene) med ditto tilpasset sweetspot så tror jeg på dette:)
    Vil tro at ytterlige akustikk tiltak (utover dette teppet) ikke er så velkomne i din stue;)

    gismo

    Edit: Derfor jeg lever "trangt" hos meg, men med ønskelige akustikk tiltak :)
    Går selvf på bekostning av lyden, men god nok så lenge jeg er en "fri mann" i min hule;)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Blir kjempetakknemlig for en "second opinion", Tommy! :)
    Sender deg en sms....

    Ser meget bra ut Finn M. Du har vel ca 3m mellom høytt nå vil jeg tro. Prøv med ca samme lytte-avstand. Tror dette blir meget bra tilslutt, og visuellt synes jeg allerede det er mye flottere totalt sett. Kan godt ta en snartur for å høre Getz hvis du vil ha hjelp. Da må det skje enten før kl 16, eller etter kl 18.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Dette tror jeg du løser fint FinnM, litt lenger fra sidevegger (tettere mellom "L"ene) med ditto tilpasset sweetspot så tror jeg på dette:)
    Vil tro at ytterlige akustikk tiltak (utover dette teppet) ikke er så velkomne i din stue;)

    gismo

    Edit: Derfor jeg lever "trangt" hos meg, men med ønskelige akustikk tiltak :)
    Går selvf på bekostning av lyden, men god nok så lenge jeg er en "fri mann" i min hule;)
    Helt enig Gismo!
    man kan ikke gjøre finstua til et lydstudio. Og det aller viktigste er at man er fornøyd og gleder seg over musikken.
    Det er vel også grunnen til at jeg har hatt anlegget stående som jeg har i så mange år.
    men det at Musicman nå har gitt meg et spark bak er jeg meget takknemlig for.
    Resultatet vil nemlig ende opp i bedre lyd samtidig som anlegget ikke dominerer i stua så mye.
    I tillegg har stua blitt mer praktisk, så kona er meget fornøyd hun også...
    En såkalt vinn-vinn situasjon. :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Så kom Marten Getz også på besøk. Disse er slankere og noen cm høyere enn Django L:

    getz3.jpg

    Med kyndig hjelp av Musicman ble Getz plassert ca 1 meter fra bakvegg og 50 cm fra sidevegg.

    På forhånd må jeg innrømme at jeg hadde innstilt meg på å gå for Django L. De spilte utrolig flott og jeg kunne ikke finne noe som helst å sette fingeren på i forhold til lyden, bortsett fra at de kanskje var litt snill aller øverst på enkelte innspillinger.
    Men man hørte raskt at Getz gav enda mer av alt: De hadde større oppløsning over hele registeret. Dette må vel kombinasjonen av darTZeel og Lindemann også ta skylda for. Getz klarte kunsten å spille med større oppløsning og luftigere samtidig som de var enda mer naturlig og troverdig. Det var vakrere, mer virkelig og bare deilig. Om jeg savner rør....? Nei! ;)

    Django L hadde kanskje litt mer fylde aller nederst, men Getz hadde større oppløsning og stor nok tyngde i mitt rom.

    Det blir sagt at Getz kan være mer sær i forhold til plassering og elektronikk enn Django L. Og det kan være så. Jeg har ikke hatt høyttalere i stua som har vært så lettplasserte som Django.
    Men Getz hadde ingen problem i mitt rom og med min elektronikk ihvertfall.

    Getz er dyre høyttalere. De koster 2,5x så mye som Django L. Det høres også på lyden. Med rett elektronikk vel å merke.
    Siden jeg fikk et knalltilbud på noen meget pene 2 år gamle Getz så var saken klar.... :cool:
    Jeg har aldri vært i nærheten å ha så god lyd i stua før!
    Rockeren Musicman savnet trøkket fra 15 tommerne fra JBL'ene sine, men jeg tror han hadde en trivelig stund han også....:rolleyes:

    Nå må det bare litt ommøblering til så vil stua bli ei stue igjen også.... :rolleyes:

    getz2.jpg


    getz.jpg
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Flotte høyttalere som passer veldig bra din musikksmak Finn M. De spiller jo også Genesis på en god måte. Her må vel i høyeste grad dartzeel ampen din få en stor del av æren. Marten Getz og dartzeel høres for meg ut som en meget bra match.

    Når vi spillte din type musikk så savnet jeg ingenting i lyden. Det er rett og slett meget bra lyd du nå har, med en veldig bra oppløsning og der det henger sammen hele veien. Accuton elementene sies å ha en egen signatur, en slags glatthet som enkellte ikke er helt fornøyd med. Dette la ikke jeg merke til hos deg. Det spiller allerede meget bra og bedre blir det når du får gjort de siste finjusteringer etterhvert som det interiørmessige er på plass.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.700
    Antall liker
    32.829
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da er det vel bare å gratulere (for...var det andre..tredje..eller..gang:cool:) da FinnM:)
    Getz er jo bare ennå nydligere enn Django, en klasse høyttaler!

    gismo
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Gratulerer så mye igjen FinnM!
    På lang sikt er nok dette et lurere valg.du får uttnytta mer av potensialet til kilde og amp. Og den ampen din skal jo holde til hva som helst.... Du kjøper vel lotto, så kanskje vi får se en variant av Coltrane i stua di , om et par år..... ;)

    Ps. Er det kommet en nyere versjon av Getz, som du nå eier ?

    mvh Huldra
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte høyttalere og en av de kuleste forsterkerne jeg har sett!

    Virker som du blir fornøyd også. Følger spent med fremover..

    Mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med flotte høyttalere og en av de kuleste forsterkerne jeg har sett!

    Virker som du blir fornøyd også. Følger spent med fremover..

    Mvh
    Farlig å si, men jeg tror det blir en stund til noe blir byttet ut nå.... :)

    Huldra: Dette er Getz mk.I.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Heisann!
    Noen som har tips til hva darTZeel burde stå på?
    jeg har planer om å la den bli stående på gulvet, men den kan jo ikke bare bli stående direkte på gulvet!?
    Kunne tenke meg en plate på spikes..... Kanskje hjelper det med lyden også, men det vil uansett passe utseendemessig å få den noen cm opp fra gulvet når det nye "racket" som ikke er noe hifi-rack kommer...:)

    Tar gjerne imot imot tips til leverandører!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det finnes massevis av "Ampstands", Finn.Alle rackleverandører lager dem. Eller du kan lage en selv. En stor, massiv tranchérblokk (diger skjærefjøl) fra Ikea med Black Diamond Racing karbonfiberkoner under er en ganske rimelig og veldig velfungerende løsning. Evt andre dempeanordninger du har god erfaring med. Sort Kones, for eksempel.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.700
    Antall liker
    32.829
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vet ikke om denne passer inn i dine tanker, men er en ok ampstand, gjerne med Black Diamond Racing Cones i stede for spikes.

    373c.jpg


    gismo
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Takker for tips, IKEA er notert! Skal en tur til Tr.heim om et par uker... :)


    Det finnes massevis av "Ampstands", Finn.Alle rackleverandører lager dem. Eller du kan lage en selv. En stor, massiv tranchérblokk (diger skjærefjøl) fra Ikea med Black Diamond Racing karbonfiberkoner under er en ganske rimelig og veldig velfungerende løsning. Evt andre dempeanordninger du har god erfaring med. Sort Kones, for eksempel.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.739
    Antall liker
    58.911
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikea LACK kan brukes som amp-stand.
    Mye annet man kan lage av ikea greier også.
    www.ikeahackers.net

    LACK
    Fåes i mange utførelser. Svart 39kr. Høyglans 98kr.
    Sag av bena eller sett på Ikea kjøkkenskap-ben.

    Koner eller hjul kan også brukes. Enten under bordplata eller under avsagde ben.
    Man kan ikke sage i selve bordplata, for den er en slags sandwich /honeycomb konstruksjon.
    Det er boksen som holder det sammen. inni er det bare luft og papp. Meget begrenset med vibrasjoner

    Jeg har ett svart og ett høyglans grå som jeg har under platespillere.

    Jeg vet ikke hva Dartzeelen veier, men Lack tåler i hvertfall et gitaramp-stack.





    Ellers går det jo an å legge litt mer i det.
    DIY ampstand i lønn med dreide messingben.
    Hadde vært fin under Dartzeelen:)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    IKEA Lack skal sjekkes ut bluesbreaker! :)

    Noen som vet hvem som forhandler Black Diamond Racing cones?
    Noen som har erfaring med disse i forhold til Nordost Sort Kone (AS evt BC)?
     
    Sist redigert:

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Sjekker produktene fra Pro Audio Bono (PAB). Her er det dempeføtter og plattformer med veldig god demping.

    Klart bedre enn min egne Finite Element Pagode Master Reference. Har prøvd det, og kan anbefales.

    Selges i Norge av The Right Sounds PAB
     

    Vedlegg

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.739
    Antall liker
    58.911
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Den PAB var riktig fin.
    Mye finere enn Lack, men prisen er 9250 kr.

    Så på nettet at de har mange ulike modeller og finisher.
    The Right Sounds er forhandler.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Den PAB var riktig fin.
    Mye finere enn Lack, men prisen er 9250 kr.

    Så på nettet at de har mange ulike modeller og finisher.
    The Right Sounds er forhandler.
    Ja, det er tross alt en prisforskjell på kr 9250,- kontra kr 98,-.
    Tror derfor Lack blir sjekket ut først ihvertfall.
    Ellers så har jeg i mellomtiden vært innom Johan på Soundgarden i Ålesund og bestilt 3 stk Nordost Sort Kone BC.
    Effekten av god service skal ikke undervurderes...! ;)
    nordost_sort_kone_bc_2.jpg
    nordost_sort_kone_cutaway_1.jpg
     
    Sist redigert:

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Et Lack bord består av et tynt lag tre, og resten papp.

    Dette er imo ikke noe man plasserer under en tung og kraftig forsterker.

    Hvis du vil ha noe billig (fra IKEA), så ville jeg heller ha brukte det som kalles slakterblokken. Du må da handle brukt da IKEA ikke selger den lenger. Den har faktisk noe for seg lydmessig (ikke bare prismessig), men har kanskje ikke den høyeste WAF-faktoren i en stue.
    Har prøvd mange underlag til forsterkere jeg har eid, og har blitt overrasket over hvor mye dette påvirker lyden. Har du kjøpt en såpass kostbar forsterker så regner jeg med at du har opptatt av god lyd, og en god dempeplattform vil gi forsterkeren vesentlig bedre rammebetingelser.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    I dine heimtrakter Finn er det vel båtbyggere(evnt møbelsnekkere) som fortsatt holder på?
    Der kan du med litt flaks finne flotte tresorter,som sikkert egner seg godt til jobben med "spikes" under.

    Da kan du sjøl bestemme form og size som passer perfekt til Dartzeel,og litt fargebeis så matcher fargen også+evnt klarlakk for blank/halvblank finish.
    Er trebitene for tynne,kan fleire lag med fordel limes sammen med viskoselim i presse,det blir garantert bra.

    Gratulerer med flott oppsett,den Dartzeel er fantastisk flott.

    Mvh.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Det kan så være, men hvis man bruker Sort Kone mellom forsterker og underlag så skal jo spikes'en isolere fullstendig underlaget vekk. Og da er det jo ingen vits i å bruke masse penger på underlaget.... Da er det bedre å bruke penger på gode spikes isteden? Det er jo min teori ihvertfall....

    Et Lack bord består av et tynt lag tre, og resten papp.

    Dette er imo ikke noe man plasserer under en tung og kraftig forsterker.

    Hvis du vil ha noe billig (fra IKEA), så ville jeg heller ha brukte det som kalles slakterblokken. Du må da handle brukt da IKEA ikke selger den lenger. Den har faktisk noe for seg lydmessig (ikke bare prismessig), men har kanskje ikke den høyeste WAF-faktoren i en stue.
    Har prøvd mange underlag til forsterkere jeg har eid, og har blitt overrasket over hvor mye dette påvirker lyden. Har du kjøpt en såpass kostbar forsterker så regner jeg med at du har opptatt av god lyd, og en god dempeplattform vil gi forsterkeren vesentlig bedre rammebetingelser.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.739
    Antall liker
    58.911
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Et Lack bord består av et tynt lag tre, og resten papp.

    Dette er imo ikke noe man plasserer under en tung og kraftig forsterker.

    Hvis du vil ha noe billig (fra IKEA), så ville jeg heller ha brukte det som kalles slakterblokken. Du må da handle brukt da IKEA ikke selger den lenger. Den har faktisk noe for seg lydmessig (ikke bare prismessig), men har kanskje ikke den høyeste WAF-faktoren i en stue.
    Har prøvd mange underlag til forsterkere jeg har eid, og har blitt overrasket over hvor mye dette påvirker lyden. Har du kjøpt en såpass kostbar forsterker så regner jeg med at du har opptatt av god lyd, og en god dempeplattform vil gi forsterkeren vesentlig bedre rammebetingelser.
    Jeg tror ikke Dartzeelen er tyngre enn denne svarte her?


    Ellers så siterer jeg meg sjøl:

    Man kan ikke sage i selve bordplata, for den er en slags sandwich /honeycomb konstruksjon.
    Det er boksen som holder det sammen. Inni er det bare luft og papp.


    Hvis jeg ikke tar feil, veier Dartzeel 28kg.
    Hvis man slipper taket eller "deiser" forsterkeren ned i LACK-plata, -da vil det gå hull.

    Plasserer man den forsiktig ned holder det.
    Man er vel gjerne litt forsiktig med et slikt smykke uansett?
    Sterkt, men tåler ikke hjørner og støt.

    Limtre, massivt tre, sten, betong osv er selvsagt både mer solid og i mange tilfeller penere.
    Lack er en budsjett løsning, men i mange tilfeller brukbart mener jeg.

    Jeg har ikke provisjon eller aksjer i Ikea, så jeg skal ikke mase mer om dette:).


    mvh.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Etter ti dager med forkjølelse, tette bihuler og huset invadert av snekkere så er alt falt til ro igjen og jeg kan for første gang på ei uke spille musikk igjen.
    Det er nemlig ikke det samme å spille musikk med tette bihuler, det fører bare til dårlig hørsel og øresus...:p

    Og for en opptur! Var det virkelig så bra!? :eek::eek:8)
    Samme hva slags musikk jeg setter på så blir alt presentert på en ny, friskere, mer dynamisk, mer oppløst og samtidig mye vakrere enn noen gang.
    Må bare si det igjen: darTZeel var bare et kupp!!

    Hva slags musikk det har gått i?
    Jo, den siste plata til Unni Wilhelmsen har fått snurre mye i det siste.
    Endelig ei plate med Unni der hun får vist hvilken topp musiker hun er! Og fantastisk flott lyd også forresten!
    unni wilhelmsen.jpg


    Ellers var det en åpenbaring å spille disse to platene med Holly Cole i går kveld.
    Fantastisk flotte plater, kanskje de to beste jazz-platene jeg har.
    Og lyden? Skulle tro jeg ikke hadde hørt platene før, dette var noe helt annet!8)

    holly cole.jpg

    Holly Cole: Don't smoke in bed

    17139836.jpg

    Holly Cole: Temptation

    Og i kveld blir det tur til Musicman for å høre hva han har funnet på i det siste... :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.700
    Antall liker
    32.829
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Du gir darTZeel`n gode arbeidsforhold også da FinnM;)
    Disse spiller jo bra på det meste:cool:
    Men jeg skjønner deg godt, jeg er der om dagen selv:)
    Friske nye tonenyanser smigrer et musikkhjerte!

    Kos deg på HiFi-besøk.

    gismo

    Edit: Unni plata er noe av det beste dette året!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn