Finn din skytsengel

N

nb

Gjest
BT skrev:
Jeg leste et leserinnlegg i avisa for et par dager siden, hvor en dame etterlyste at media brukte folk som hadde innsikt i det åndelige til å anmelde boka til prinsessen. Dersom det kom ut en fagbok om algebra ville man neppe latt en anmelder som ikke har noen som helst interesse for matematikk ta seg av den saken.
Det kreves noen med et visst klarsyn (phun intended) til å anmelde noe som er t&t.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Jeg leste et leserinnlegg i avisa for et par dager siden, hvor en dame etterlyste at media brukte folk som hadde innsikt i det åndelige til å anmelde boka til prinsessen. Dersom det kom ut en fagbok om algebra ville man neppe latt en anmelder som ikke har noen som helst interesse for matematikk ta seg av den saken.
Psykiatere har vel for stor arbeidsbyrde som det er til å befatte seg med bokanmeldelser av kiosklitteratur..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
Hva ligger i det du definerer og kaller "vikelighet"?
Hva er virkelighet?
Denne definisjonen er grei nok til hverdagsbruk:

"Virkelighet omfatter vanligvis alt som er håndgripelig og sant eller det som eksisterer i verden rundt oss, i motsetning til fantasier, abstrakte ideer og det som er falskt og usant."

Selv uten å måtte definere alt hva som skal befinne seg i gruppen av virkelighet, så kan man begynne jobben med å filtrere bort det som ikke hører hjemme i denne, men i den andre bolken som omhandler fantasier og tankespinn. Om du velger å bruke en annen merkelapp på fantasigruppen er kun en språklig finurlighet, så bruk gjerne "alternativ virkelighet" eller "metafysisk ikke-virkelig eksistens" eller noe som fenger fra en eller annen annen newage eller religiøs terminologi.
He he..det er bedre å ha en dybdeforståelse av det du linker til, enn bare å linke til dette (wikipedia). Som jeg har sagt tidligere; i fravær av det som ikke er, kan ikke det som er, være. Uansett hva du definerer, så definerer du dette bort fra hva det ikke er. Det som du kaller "håndgripelig" kan kun være hvis det samtidig relaterer seg til noe som håndgripelig ikke er. Hvis det fysiske univers er "alt som er", så kunne det simpelthen ikke være!
Grunnen til at du ikke ser denne sanheten er at du ikke ser dypt nok på dette. Dette er ikke tankespinn og liflig bruk av ord.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
nb skrev:
BT skrev:
Det kreves noen med et visst klarsyn (phun intended) til å anmelde noe som er t&t.
Hvilke kriterier måles en etter for å definere hvem som har klarsyn? ( poenget her nb er at du er din egen "reglemaker", det er du som lager spillereglene)
Märtha og hennes likesinnede definerer seg blant dem som har et større klarsyn.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Jeg er også klarsynt. Nok til å se at en viss andel av denne tråden er å anse som tøvete, De som ser like klart som meg
vil se hvilke deler det gjelder. Alle andre er diskvalifisert. Punktum. ;D ;D

Mvh

PS: God helg

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
Märtha var jo på Skaland i går og fortalte om skytsengler.
Også nær døden opplevelser ble nevnt. Jeg kjenner en rumener på 27 år som bor i norge. Han fortalte meg i en anledning at da han var 10 år ble han kritisk syk. På sykehuset var det snakk om liv og død da han lå på operasjonsbordet. I et halvt minutt ble han erklært død av legene. Jeg spurte han om hadde noen spesielle opplevelser da. Han sa at han på en måte gikk ut av seg selv og så seg selv liggende på operasjonsbordet og alle legene og sykepleierne som hastet rundt i rommet rundt ham, han observerte alt som skjedde og at opplevelse av tid/rom ikke var tilstede.
Men han så ingen tunneller eller hvitt lys eller kjente som stod på den andre siden og ventet.

Tilsvarende tilfellerer det veldig mange beretninger om. Folk som er erklært død og ute av denne verden, men som i etter at de er kommet til live igjen har kunnet fortelle om helt spesielle hendelser på operasjonssalen, hendelser som har blitt bekreftet av de som var tilstede. Hendelser som er blitt beskrevet i mange bøker.

Er ikke disse opplevelsene en god indikasjon på at vi ikke bare er vår fysiske kropp og at det vi kaller død ikke er slutten på alt?

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Er ikke disse opplevelsene en god indikasjon på at vi ikke bare er vår fysiske kropp og at det vi kaller død ikke er slutten på alt?
nei

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
nei
Jeg formoder du mener det er en indikasjon på en livlig fantasi?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.653
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Nei. Det er vanlig å få ut av kroppen opplevelser under ekstremt stress. Folk overlever flykrasj eller andre traumaer får det ofte. De kan opptre helt rasjonelt, ha ingen følelsesmessige reaksjoner (disse kommer senere) og føle at de står utenfor det hele. Jeg har opplevd det selv (ikke i forbindelse med ulykke!) og jeg var på langt nær nær døden!
Oksygenmangel gir ofte det inntrykket av lys enkelte beskriver.
Det er rimelig enkelt. Ingen som har våknet fra de "døde" har vært død. Det er slik død er definert.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
Voff skrev:
Espen R skrev:
Nei. Det er vanlig å få ut av kroppen opplevelser under ekstremt stress. Folk overlever flykrasj eller andre traumaer får det ofte. De kan opptre helt rasjonelt, ha ingen følelsesmessige reaksjoner (disse kommer senere) og føle at de står utenfor det hele. Jeg har opplevd det selv (ikke i forbindelse med ulykke!) og jeg var på langt nær nær døden!
Oksygenmangel gir ofte det inntrykket av lys enkelte beskriver.
Det er rimelig enkelt. Ingen som har våknet fra de "døde" har vært død. Det er slik død er definert.
Så du mener at våre opplevelser ikke nødvendigvis må defineres innenfor kroppen, at du kan observere uten øynene dine?
Når folk i detalj kan fortelle hva som er foregått bak hodet på dem i operasjonssalen i en tilstand hvor legevitenskkapen har definert vedkommende som utenfor en bevissthetstilstand (klinisk død), hva eksakt er det som da skjer?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.653
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Når folk i detalj kan fortelle hva som er foregått bak hodet på dem i operasjonssalen i en tilstand hvor legevitenskkapen har definert vedkommende som utenfor en bevissthetstilstand (klinisk død), hva eksakt er det som da skjer?

Det som skjer at dette er en udokumentert påstand helt lik påstanden til bestefaren min som hadde sett huldra. Det er en følelse av å se ting utenfra; en følelse av å se hva som foregår bak hodet. Hørselen er det siste som går når man mister bevisstheten.....

Si meg, tror du på alt utrolig folk sier?
Det fornøyelige er at alle disse utrolige påstandene har det til felles at de aldri lar seg dokumentere....Det sier vel det meste....

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
Voff skrev:
Espen R skrev:

Det som skjer at dette er en udokumentert påstand helt lik påstanden til bestefaren min som hadde sett huldra. Det er en følelse av å se ting utenfra; en følelse av å se hva som foregår bak hodet. Hørselen er det siste som går når man mister bevisstheten.....

Si meg, tror du på alt utrolig folk sier?
Det fornøyelige er at alle disse utrolige påstandene har det til felles at de aldri lar seg dokumentere....Det sier vel det meste....
He he, det var et svar som forventet. Når vedkommende ikke vil "dø på nytt" under kontrollerte former hvor du på en vitenskapelig måte kan verifisere dette, da må det underkjennes som livlig fantasi, selv om leger og sykepleiere kan bekrefte observasjonene til de døende.

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Så du mener at våre opplevelser ikke nødvendigvis må defineres innenfor kroppen, at du kan observere uten øynene dine?
Når folk kommer til operasjonssaler så ovservere de omgivelse rundt deg, de ser, hører og lukter omgivelsene rundt seg. Hva som slipper gjennom etter en narkose er også en faktor. I slike tilstander slippes det også løs ymse kjemikalier i blodsystemet som man ragerer på. Det er forslått at DMT er en slik substans, det finnes nok mange. I alle fall er det ikke slike opplevelser vesentlig forskjellig fra lignede opplevelser indusert at eksterne kjemikalier. Det er ikke uvalig i slike situasjoner at sanseopplevelser blandes litt sammen, f.eks. ved at man kan oppleve å smake farger og se lyd.

En annen faktor er at her som så ofte eller, er det kun når det forekommer "opplevelser" som mer eller mindre sammenfaller med helsepersonells opplevelser at det er noen som husker det hele og beretter det for andre som noe underlig. Hvor mye annet rart folk forteller som blir gjenkjent som rør opplever ikke helsepersonell?

I alle tilfelle er det helt unødvendig å henfalle til mystikkens verden for å finne forklaringer på situasjonene. Men det skal jo ikke så mange slike historier til, ubekreftede eller ikke, før mange lager en voldsom teori rundt det hele som involverer hele nisseuniverset og vel så det.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
Når folk kommer til operasjonssaler så ovservere de omgivelse rundt deg, de ser, hører og lukter omgivelsene rundt seg. Hva som slipper gjennom etter en narkose er også en faktor. I slike tilstander slippes det også løs ymse kjemikalier i blodsystemet som man ragerer på. Det er forslått at DMT er en slik substans, det finnes nok mange. I alle fall er det ikke slike opplevelser vesentlig forskjellig fra lignede opplevelser indusert at eksterne kjemikalier. Det er ikke uvalig i slike situasjoner at sanseopplevelser blandes litt sammen, f.eks. ved at man kan oppleve å smake farger og se lyd.

En annen faktor er at her som så ofte eller, er det kun når det forekommer "opplevelser" som mer eller mindre sammenfaller med helsepersonells opplevelser at det er noen som husker det hele og beretter det for andre som noe underlig. Hvor mye annet rart folk forteller som blir gjenkjent som rør opplever ikke helsepersonell?

I alle tilfelle er det helt unødvendig å henfalle til mystikkens verden for å finne forklaringer på situasjonene. Men det skal jo ikke så mange slike historier til, ubekreftede eller ikke, før mange lager en voldsom teori rundt det hele som involverer hele nisseuniverset og vel så det.
He he, jeg skjønner at du har studert dette emnet mye. No!

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
He he, jeg skjønner at du har studert dette emnet mye. No!
Ikke misforstå meg, jeg verdsetter besøk i nisseland, men jeg ønsker ikke å bosette meg der.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.653
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
He he, det var et svar som forventet. Når vedkommende ikke vil "dø på nytt" under kontrollerte former hvor du på en vitenskapelig måte kan verifisere dette, da må det underkjennes som livlig fantasi, selv om leger og sykepleiere kan bekrefte observasjonene til de døende.

Kjenner du definisjonen på død?
Folk som våkner igjen har ikke vært død. Det er ingen ting som heter nær døden i annet enn tid. Død er en enten/eller tilstand.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Voff skrev:
...........dette er en udokumentert påstand helt lik påstanden til bestefaren min som hadde sett huldra.

Du skal ikke underkjenne det bestefaren din så du Voff. Han så i allefall at dama hadde hale så han fikk seg en advarsel som gjorde at han hold seg unna. Han var ikke fullt så heldig denne karen her.....

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=584662

Hadde han bare tatt seg tid til å sjekke om hun hadde hale ville gubben ha sluppet masse prakk ! ;D

Topp Bunn