Høyttalere Finish på høytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Kan se for meg att børstet kobber eller messing med klarlakk hadde sett bra ut. Om det lar seg gjøre å få klarlakk til å sitte på dette matrialet vet jeg ikke. Men også tøft som matt finish.

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    7.952
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja svart pianolakk er et safe, MEN nitrist valg.
    Arve, du har nok helt rett med tanke på videresalg, det er alt for mange tradisjonelt-tenkende som ikke tør bevege seg/tenke utenfor "boksen" og kjøper sølvgrå Mercedes eller antrazitgrå BMW. Gjesp det er en trist verden.

    MEN Roysen og hans anlegg viser jo at han(du Roysen) ikke er av denne grå massen. Anlegget er ikke i den triste "sølvgrå Mercedes eller antrazitgrå BMW"-middelklassen, det er i Ferrari, Bentley-klassen.
    Når han setter sammen et anlegg i absolutt Spitzenklasse trenger han ikke å dra designet ned på middelklasse nivå. Go for it Roysen dra´n helt ut!

    Når det gjelder Roysens øvrige innredning står han jo fritt, huset er ikke bygget ennå så vidt jeg forstår.

    "eller nokon skal arve deg"- HAHA! det er dagens! Kjøpe et arve-vennlig stereoanlegg, jeg ler meg skakk!!!!

    PS. Prøver ikke å forsvare mitt tidligere innspill, men Roysen hvorfor ikke leie inn en interiørarkitekt?
    Finner du en flink en der kan han/hun gjøre underverker.




    Fargen på høgtalaraen bør dels vere ein konsekvens av innreiinga elles. Eg er av den oppfatning at (...)nokon skal arve deg. ....
    Arve-perspektivet må ein alltid ha med når det skal kjøpast hifi av ein viss kvalitet.
    Sjølv om pianolakk samlar støv og er "nitrist", er det igjen eit spørsmål om matching. Korleis er eit lytterom elles, der høgtalarane er Ferrarriraude? Og dei oransje KEFane er flotte i seg sjølve, det er sant. Men det er nok ein fordel om lytterommet elles er designa som ei appelsinlund...
     

    Brum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2006
    Innlegg
    316
    Antall liker
    16
    Kanskje på sin plass med noen ord om hvor høyttalerne skal plasseres?

    Dersom ikke hjemmemiljø, hva er det da? Er dette for utstilling/hifi-messe, kanskje???

    Det er ikke så lett å være kreativ når man ikke vet anvendelsen...nesten litt som å spørre 'Jeg ønsker tips om høyttaler med den beste lyden?' eller 'Hva er den fineste bilen, kom med tips...' men som man ikke kan svare på før man vet mer om bruk, behov, miljø etc.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    De skal stå i et dedikert lytterom hvor tak, vegger og gulv kommer til å være temmelig nøytralt og ensfarget av akustikkprodukter.

    Mvh
    Roysen
     
    L

    larkus

    Gjest
    En såpass dyr høyttaler som dette sannsynligvis kommer til å bli, bør stå i stil med eieren når det gjelder det visuelle.
    Få på deg bestedressen, vasskjem håret og send et bilde av deg selv til Tidal Audio, Roysen:)

    mvh
    larkuz
     

    Juballong

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    115
    Antall liker
    155
    "eller nokon skal arve deg"- HAHA! det er dagens! Kjøpe et arve-vennlig stereoanlegg, jeg ler meg skakk!!!!





    Fargen på høgtalaraen bør dels vere ein konsekvens av innreiinga elles. Eg er av den oppfatning at (...)nokon skal arve deg. ....
    Arve-perspektivet må ein alltid ha med når det skal kjøpast hifi av ein viss kvalitet.
    Sjølv om pianolakk samlar støv og er "nitrist", er det igjen eit spørsmål om matching. Korleis er eit lytterom elles, der høgtalarane er Ferrarriraude? Og dei oransje KEFane er flotte i seg sjølve, det er sant. Men det er nok ein fordel om lytterommet elles er designa som ei appelsinlund...
    Med matching regner jeg med at du mener farge-matching. Å velge svart er ikke matching. Svart er ikke en farge. Svart er nøytralt og kan passe til det meste (ikke til fiolett, og mørkeblå) men det matcher ikke.
    Fargene du nevner ville jeg IKKE valgt til en så stor høyttaler. Kontrastfarger kan man velge til en liten skoeskehøyttaler eller en pyntepute i sofaen. At produsenter lakkerer nye modeller i sjokkfarger er vel lett å gjennomskue som "attention-getters" det kan bli slitsomt i lengden om man har noe sånt i sitt eget lytterom.

    Som nevnt tidligere fortjener Roysens, helt spesielle og grundig, lydmessig gjennomarbeidede, drømmeanlegg også et uovertruffent ytre design. Å velge noe trist og traust vil dra det ned flere hakk.

    Vedr arveperspektivet; den dagen jeg dør skal skal det være ekte sorg, og at de arver et par høyttalere de ikke kan fordra vil bare forsterke den sorgen, PERFEKT!
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg har sendt mitt første utkast til forslag til Tidal Audio - så får vi se hva de sier. Mitt forslag er som følger:

    Dersom man kikker på bildene av B&W høytaleren i åpningsinnlegget som utgangspunkt, så liker jeg både fineren, høyglanslakken de er lagt utenpå fineren og at de har trukket skinn over baffelen. Så mitt første forslag baserer seg på dette. Jeg ønsker baffelen på alle tre modulene trukket i skinn som på B&W høytalerene. Så ønsker jeg topp, bunn, sider og bakdelen på høytaleren finert i samme finer og lakkert med høyglans lakk som på bildene av B&W høytaleren. Jeg ønsker imidlertid en annen farge på skinnet. Jeg ønsker en svartere farge som matcher det svarte i fineren, slik at fineren og lakken glir mer sømløst over i hverandre.

    Jeg liker også listverket de har lagt rundt den skinnkledde baffelen på B&W høytaleren. Dette listverket har de også benyttet som ringer rundt elementene. Tidal Audio har jo også en slik ring rundt sine elementer. Den er som oftest i høyglanspolert aluminum. Jeg har foreslått at man legger på listverk rundt den skinnkledde baffelen men at listverket er smalere enn på B&W høytaleren. Jeg ønsker listverket i samme dimensjon som Tidal Audio normalt benytter som ringer rundt sine egne elementer. Slike ringer rundt alle elementene har jeg også foreslått. Jeg har foreslått at dette listverket og ringene lages i champagne farge (etter inspirasjon fra Accuphase standard finish). Dette er en matt farge som jeg tror kan bli fin i kontrast til den blanke fineren. Jeg har også forespurt om metallføttene til høytaleren (makne som benyttes på modellen Tidal Audio Agoria) også kan være i champagne farge.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Denne fargen synes jeg var skikkelig kul. Mulig jeg tenker litt på om noe sånt kunne passe på Rockport Technologies Arrakis 2 i stedet for den lakken jeg i utgangspunktet hadde planlagt. De høytalerne kan jo bare lakkeres. Jeg vil dog ikke hatt den i rød.

    Hvor på Alsa sine sider fant du det bildet der? Det ser ikke helt ut som den Coweb-lakken.

    Edit: Fant den! Ser for meg en av disse to.

    Autumn.jpg

    Copper.jpg

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    7.952
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "eller nokon skal arve deg"- HAHA! det er dagens! Kjøpe et arve-vennlig stereoanlegg, jeg ler meg skakk!!!!





    Fargen på høgtalaraen bør dels vere ein konsekvens av innreiinga elles. Eg er av den oppfatning at (...)nokon skal arve deg. ....
    Arve-perspektivet må ein alltid ha med når det skal kjøpast hifi av ein viss kvalitet.
    Sjølv om pianolakk samlar støv og er "nitrist", er det igjen eit spørsmål om matching. Korleis er eit lytterom elles, der høgtalarane er Ferrarriraude? Og dei oransje KEFane er flotte i seg sjølve, det er sant. Men det er nok ein fordel om lytterommet elles er designa som ei appelsinlund...
    Med matching regner jeg med at du mener farge-matching. Å velge svart er ikke matching. Svart er ikke en farge. Svart er nøytralt og kan passe til det meste (ikke til fiolett, og mørkeblå) men det matcher ikke.
    Fargene du nevner ville jeg IKKE valgt til en så stor høyttaler. Kontrastfarger kan man velge til en liten skoeskehøyttaler eller en pyntepute i sofaen. At produsenter lakkerer nye modeller i sjokkfarger er vel lett å gjennomskue som "attention-getters" det kan bli slitsomt i lengden om man har noe sånt i sitt eget lytterom.

    Som nevnt tidligere fortjener Roysens, helt spesielle og grundig, lydmessig gjennomarbeidede, drømmeanlegg også et uovertruffent ytre design. Å velge noe trist og traust vil dra det ned flere hakk.

    Vedr arveperspektivet; den dagen jeg dør skal skal det være ekte sorg, og at de arver et par høyttalere de ikke kan fordra vil bare forsterke den sorgen, PERFEKT!
    Du trekk Arve-perspektivet litt langt, tykkjer eg.....

    Fargematching var det, ja. I denne samanheng må vi definere farge ut frå interiør, noko du finn på ymse fargekart hos din næraste malingspushar. Og her finn du ikkje berre svart, men svart endåtil i eit hav av nyansar.
    Svart er ikkje dumt. Universelle løysingar er gjerne svarte. Sjå t.d. på svarte hol.....
    Kontrastfargar på høgtalarar med overflate større enn Roysen sjølv, er ganske dristig, og bør utførast med conduite. Dei ymse treoverflatene er etter mi meining litt feil når høgtalarkabinetta ikkje inneheld tre. Men det er no min estetikk, då. Form follows function (til ei viss grad). MBL i flammebjørk vert i overkant traust, tykkjer eg. Då heller pianolakk.
     

    Juballong

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    115
    Antall liker
    155
    Svart er ikkje dumt. Universelle løysingar er gjerne svarte. Sjå t.d. på svarte hol.....
    Kontrastfargar på høgtalarar med overflate større enn Roysen sjølv, er ganske dristig, og bør utførast med conduite. Dei ymse treoverflatene er etter mi meining litt feil når høgtalarkabinetta ikkje inneheld tre. Men det er no min estetikk, då. Form follows function (til ei viss grad). MBL i flammebjørk vert i overkant traust, tykkjer eg. Då heller pianolakk.

    Enig med deg at finér blir feil. Ja, det blir for traust og trausthet er vel ikke dette anleggets kjennetegn når det gjelder komponentvalg. Så å velge et noe mer spenstig ytre ville harmonere med anleggets øvrige eksklusivitet.
    Som vi begge har nevnt er det lurt å velge farge/finish med omhu på så store høyttalere, men med deres ganske trauste og uinspirerte ytre design villa det kanskje gjort seg å spiffa dem litt.

    Lakkért i svart eller finért vekker disse store, rektangulære kassene assosiasjoner til et par likkister på høykant... jaja da kan de vel komme til nytte ved et arveoppgjør likavel om arvingene ikke vil ha dem. ;-)
     

    Juballong

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    115
    Antall liker
    155
    Ikke en finnish for alle, men lurer på hvor vanskelig det hadde vært å kle med rustne klarlakkerte karosseriplater?
    Største utfordringen er muligens å få det til å ruste "riktig" først..

    Vis vedlegget 187200
    (Bilde stjålet fra cardomain, funka ikke å linke..)

    Rust kan fikses med at man legger stålull i litt saltvann, da får man ganske raskt et fint rustpulver. Lakkér i ønsket grunnfarge, (mørk grå anbefales), lakkér så et tynt strøk matt klarlakk og strø så på rustpulver som melis på en kake over mens lakken ennå er våt. Lakkér så et nytt tynt strøk m matt klarlakk.

    Kanskje mest for spesielt interesserte?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Alsa Corp | Paints & Additives

    Alsa Corp har masse spenende.


    Denne fargen synes jeg var skikkelig kul. Mulig jeg tenker litt på om noe sånt kunne passe på Rockport Technologies Arrakis 2 i stedet for den lakken jeg i utgangspunktet hadde planlagt. De høytalerne kan jo bare lakkeres. Jeg vil dog ikke hatt den i rød.

    Hvor på Alsa sine sider fant du det bildet der? Det ser ikke helt ut som den Coweb-lakken.

    Edit: Fant den! Ser for meg en av disse to.

    Vis vedlegget 187356
    Vis vedlegget 187357
    Mvh
    Roysen
    Masse kule lombinasjoenr som kan gjøres med disse fargene. Med masse lag klarlakk får de en enorm dybde effekt.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.673
    Antall liker
    32.731
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Denne fargen synes jeg var skikkelig kul. Mulig jeg tenker litt på om noe sånt kunne passe på Rockport Technologies Arrakis 2 i stedet for den lakken jeg i utgangspunktet hadde planlagt. De høytalerne kan jo bare lakkeres. Jeg vil dog ikke hatt den i rød.

    Hvor på Alsa sine sider fant du det bildet der? Det ser ikke helt ut som den Coweb-lakken.

    Edit: Fant den! Ser for meg en av disse to.

    Vis vedlegget 187356
    Vis vedlegget 187357
    Mvh
    Roysen
    Sikkert spennende og flotte disse variantene, men for egen del vill jeg aldrig ha funnet "roen til å nyte musikken"
    i et lytterom med nokså store og dominerende ht i disse og lignende finisher;)
    Bare et personlig innspill:)

    gismo
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22

    nissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    107
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Så noen veldig fete yamaha ns-1000 på youtube,lakker i blant annet saffire blue.Vet ikke hvordan legger ut link.
     

    Brum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2006
    Innlegg
    316
    Antall liker
    16
    Roysen, dedikert lytterom er i høyeste grad 'hjemmemijø' i min verden, men jeg skjønner hva du mener...

    Høres jo flott ut forslaget du har sendt produsenten.

    Jeg ville holdt meg til et 'nøytralt og håndverksmessig flott og tidløst design'. Det er ofte ikke så mye som skal til for å 'freshe' opp et produkt, feks noen få detaljer med en kontrastfarge, feks ei 'stripe' (evt listverk) som løper ned på siden av alle de stablede høyttaler-kassene. Er dette et 'løst' element som kan tas av/på, så kan man bytte dette etterhvert som hjemme-miljøet og resten av anlegget endrer seg. Kanskje en da kan 'plukke opp' farger og/eller tresorter som gir en fin helhet.

    Det kan jo også være flere ulike typer og plasseringer av disse 'løse design-enhetene' (som selvsagt må festes uten risiko for vibrasjoner) og da får du et slags 'oppgraderbart' design og nesten uendelig mange muligheter.

    En annen mulighet, kan være å la produsenten foreslå et design selv - et de gjerne har tenkt på, men aldri våget å lage!! Så kan dere få en 'win-win' situasjon' ved at de får et skikkelig blikkfang under neste ultra-high-end show og du får disse drømmehøytalerne til rabattert super-pris......og så inviterer du meg hjem til deg for en lyttekveld som takk for tipset ;-)
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ville unngått å lakkere de i en iøynefallende farge. I min perfekte verden skulle de vært usynlige for å ikke stå i veien for musikken.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Ikke en finnish for alle, men lurer på hvor vanskelig det hadde vært å kle med rustne klarlakkerte karosseriplater?
    Største utfordringen er muligens å få det til å ruste "riktig" først..

    Vis vedlegget 187200
    (Bilde stjålet fra cardomain, funka ikke å linke..)
    Dette hadde jo vært råtøft. Innen div veteranbilmiljø er dette populært. Man smører på div kjemikaler som fremskynder rustprosessen på forskjellige måter. Etterpå må det isoleres med lakk eller annet. Er en del om dette på youtube for å få frem riktig patina.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    drlg.jpg


    Jeg synes det er veldig mye kule finisher på gitarer rundtom, så det kunne jo gått an og kikket litt i den retningen for inspirasjon.

    Personlig synes jeg noe i den gata her er utrolig tiltrekkende, hadde sikkert gjort seg på et par høyttalere også.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan gikk det med dette prosjektet? Ble det høyttalere? Og ble du fornøyd med finish'en (og lyd'en)?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn