Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Interessant info om Japan.


    Statsgjeld på 266% av GDP, nesten ingen kjøpere av statsgjeld bortsett fra den japanske sentralbank som nå eier 70% av 10-års obligasjonene, rentene holdes uendret selv om landet har gått fra negativ prisvekst til 4% «over natten».

    Konklusjon: japan kan bli et billig ferieland å dra til når japanske yen snart ikke har verdi 😀
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Sunnmøre
    Eg hugsar at eg høyrde om den japanske stagnasjonen (og 0-rente) for meir enn 20 år sidan, og var forbausa sidan eg var vaksen opp i trua på at Japan var ein økonomisk stormakt som kom til å ta over verda (mykje av mi verdsoppfatning kom frå amerikansk film).

    No er eg forbausa over kor lenge Japan har halde ut, sjølv med lite økonomisk vekst.

    (Fint at yen vert billig, men frå eit hi-fi-skrotnisse-perspektiv, leitt at dei bruker 100V)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Eg hugsar at eg høyrde om den japanske stagnasjonen (og 0-rente) for meir enn 20 år sidan, og var forbausa sidan eg var vaksen opp i trua på at Japan var ein økonomisk stormakt som kom til å ta over verda (mykje av mi verdsoppfatning kom frå amerikansk film).

    No er eg forbausa over kor lenge Japan har halde ut, sjølv med lite økonomisk vekst.

    (Fint at yen vert billig, men frå eit hi-fi-skrotnisse-perspektiv, leitt at dei bruker 100V)
    Om vi ser litt stort på det (og siden dette er HFS vet jeg at vi ikke kommer til å gjøre det,) har JPY stort sett sammenhengende styrket seg mot NOK siden sommeren 2008. Så jeg vetke om billig yen er på menyen nå heller?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Om vi ser litt stort på det (og siden dette er HFS vet jeg at vi ikke kommer til å gjøre det,) har JPY stort sett sammenhengende styrket seg mot NOK siden sommeren 2008. Så jeg vetke om billig yen er på menyen nå heller?
    Alt er relativt, 100JPY koster nå rundt 8 kroner, snittet siste 20 årene er 6.8 (laveste ca 4,7 (sommeren 2008 som du sier) og høyeste nesten 10 (tidlig covid)). Kursen har ligget ca rundt dagens ved flere anledninger sien 2008.

    1679913117191.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Sunnmøre
    Så jeg vetke om billig yen er på menyen nå heller?
    Nei, sannsynlegvis ikkje. Du har nok rett i det. Der forsvann planen om å hamstra japansk hi-fi for småpengar. Plan B er at NOK vert så svak at det vil løna seg å produsera slike apparat innanlands.

    Hehe, berre tulla. Neidå, men mest. No skal eg halda munn og høyra på weld i staden. Dette med valuta vert eg aldri klok på.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    No skal eg halda munn og høyra på weld i staden. Dette med valuta vert eg aldri klok på.
    Norges Bank er opptatte av kursen på "valutaen" I-44, det er NOK målt mot en kurv av utenlandsk valuta vektet etter import. Den ser slik ut

    1679916350032.png
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Nei, sannsynlegvis ikkje. Du har nok rett i det. Der forsvann planen om å hamstra japansk hi-fi for småpengar. Plan B er at NOK vert så svak at det vil løna seg å produsera slike apparat innanlands.

    Hehe, berre tulla. Neidå, men mest. No skal eg halda munn og høyra på weld i staden. Dette med valuta vert eg aldri klok på.
    Ikke jeg heller. Såpass lite at jeg ikke engang er helt sikker på om @weld77 var enig eller uenig med meg :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Det krangles videre om hvorfor pesetasen svekker seg

    Milliardflukt fra Norge: Høyres «kalkulator» mener regjeringen svekker kronen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

    – Jeg har selv vært overrasket over hvor sterkt dette kom opp blant utenlandske investorer, sier Jon Gunnar Pedersen til NRK.

    Flere Høyre-politikere har brukt helgens landsmøte til å peke på at Støre-regjeringen er uforutsigbar i skattepolitikken, og skaper politisk risiko.

    Han utelukker ikke at investorer som Øystein Stray Spetalen har rett i at kronen blir svekket av politisk risiko.

    – Jeg tror det er riktig. Vi ser i dag at det eneste utlendinger stort sett trenger norske kroner til, er å betale oljeskatter. De trenger ikke norske kroner for å investere i norske bedrifter. Det vil over tid svekke kronen om det fortsetter, sier Pedersen.

    ...
    Nye særskatter på laks og vindkraft ble varslet av regjeringen i slutten av tredje kvartal.

    SSB-oversikten går tilbake til 2012. Aldri før har SSB registrert et så stort nettosalg av norske aksjer blant utlendinger.

    Dersom utenlandske investeringer i Norge hadde vært stabile, skulle tallet vist null, og ikke 25,9 milliarder, ifølge SSB. Årsaken til salget, sier ikke statistikken noe om.

    Pedersen mener interessen for å investere i Norge er blitt mindre.

    – Vi ser blant investorer som har investert i Norge lenge at de ikke vil bruke like mye tid på vårt marked lenger. For en Europa-investor utgjør Norge kanskje 2–3 prosent av porteføljen. Det betyr at du kan bruke 4–5 dager i året på å forstå selskapene og rammene rundt en investering her, sier han.

    – Nå opplever nok mange at de får mer igjen for å forstå Frankrike og Tyskland enn å måtte forholde seg til Norge.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.669
    Antall liker
    3.366
    Hvorfor er kronen i fritt fall? | Finansavisen

    Kronesvekkelsen akselererte etter at sentralbanken begynte å selge store kronebeløp i valutamarkedet i april 2022. I oktober var det på det høyeste, med 4.300 milliarder per dag. For en liten valuta blir dette svært mye.

    Hvis Norges Bank måtte øke rentene for å kompensere for kronesalget, er det norske låntakere som har tatt kostnaden. Da er kapital blitt omfordelt fra låntagerne til Oljefondet. I så fall er dette en «skjult låntakerskatt». Tar vi med prisstigningen, har nordmenn da fått en «dobbel whammy» fra Norges Bank.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.517
    Antall liker
    35.408
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er litt interessant. Det «normale» ville vært at store oljeinntekter i dollar delvis veksles til norske kroner for å finansiere ymse gode formål over statsbudsjettet. Det vil føre til kjøp av NOK og den vanlige effekten med at kronen styrkes når oljeprisen stiger. Hvorfor NB skulle selge massive kronebeløp i markedet når olje og gass gir rekordinntekter forstår jeg ikke helt. Oljefondet investerer utenlands og behøver ikke gå via NOK.

    Det gir heller ikke all verdens mening at de skulle selge NOK for å holde pengemengden nede. Den reguleres gjennom styringsrente og kjøp og salg av statsobligasjoner. Nå er ikke norsk statsgjeld noe stort marked, men i prinsippet kunne NB redusere pengemengden ved å selge obligasjoner betalt med NOK. Da ville den tatt penger ut av sirkulasjon.

    @weld77: Noen forklaring på dette?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Oljeskatten betales i NOK så den er en tur innom lokal valuta. Men 2022 var rimelig nok spesielt på alle tenkelige måter når det gjelder statens inntekter fra olje/gass, vanligvis har det pleid å være langt mer balanse i tingene og med mindre prisene går bananas enda en gang så vil det være mer balanse og netto overføringer til oljefondet bli mye mindre, eller endatil endre fortegn. Fra 2016 til 2021 ble det netto tatt ut ca 500 mrd fra oljefondet så det er et ganske nytt fenomen at ting går motsatt vei.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.669
    Antall liker
    3.366
    Rune Østgård skriver i en kommentar på Twiter:

    I 2007 publiserte NB artikkelen "Sentralbankens likviditetspolitikk i en øljeøkonomi".

    I den står det: "Analyser av valutahandelsstatistikken indikerer for øvrig at det ikke er oljeselskapenes eller Norges Banks valutatransaksjoner, men utenlandske finansinstitusjoners valutatransaksjoner som i første rekke initierer endringer i kronekursen."

    Artikkelen er skrevet av Asbjørn Fidjestøl, direktør i NBs pengepolitikk. Den konkluderende setningen hans bekrefter at valutatransaksjonene fører til endringer i kronekursen. Men det står ingenting om hvor store endringene blir, og kursen faller eller stiger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.517
    Antall liker
    35.408
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oljeskatten betales i NOK så den er en tur innom lokal valuta. Men 2022 var rimelig nok spesielt på alle tenkelige måter når det gjelder statens inntekter fra olje/gass, vanligvis har det pleid å være langt mer balanse i tingene og med mindre prisene går bananas enda en gang så vil det være mer balanse og netto overføringer til oljefondet bli mye mindre, eller endatil endre fortegn. Fra 2016 til 2021 ble det netto tatt ut ca 500 mrd fra oljefondet så det er et ganske nytt fenomen at ting går motsatt vei.
    Men salg av 4300 milliarder NOK pr dag på slutten av 2022? I mitt hode burde de ekstraordinære olje- og gassinntektene komme inn i USD og EUR, deretter delvis veksles til NOK for skattebetaling og diverse utgifter hos selskapene, men det burde bli til salg av USD & EUR og kjøp av NOK, ikke motsatt. Det var vel heller ikke nødvendig å ta ut enorme summer fra oljefondet heller akkurat da inntektene var på sitt høyeste.

    Hva er det jeg overser her? Er det innskuddene fra oljefondet som først har gått USD=>NOK og deretter NOK=>USD for utenlandsinvesteringer? I så fall forteller vel den linkede artikkelen bare halve historien ved å utelate kjøpssiden og bare fortelle om salgene.

    Han skriver:
    Kronesvekkelsen akselererte etter at sentralbanken begynte å selge store kronebeløp i valutamarkedet i april 2022. I oktober var det på det høyeste, med 4.300 milliarder per dag.
    Ordet «netto» glimrer med sitt fravær, ser jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Om man ser stort på det så er Norges bank kjøpere av NOK når det tas penger ut fra oljefondet (siden internasjonale eiendeler transformeres til yme formål betalt i NOK) og selgere av NOK når det går penger inn (siden skatteinntekter veksles for å kjøpe utenlandske aktiva). Normalt er jo ikke noen av disse beløpene delt på antall arbeidsdager i året enorme, men det blir de gitt beløpene involvert i 2021/22. Det er også en tidsforskyvning fra når selskapene får inntekter i EUR eller USD fra salg av olje/gass og når skatteterminene er.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.517
    Antall liker
    35.408
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det må være den siste tidsforskyvningen som skaper effekten, slik at det ser ut som voldsomt store kjøp av NOK plutselig har snudd til nesten like store salg av NOK noen måneder senere. Nettoen bør være et moderat kjøp av NOK når ikke hele oljeinntekten går til skatt og ikke hele skatten går inn i oljefondet. Netto drypper det litt NOK på klokkeren mellom kjøp og salg.

    Jeg aner forøvrig ikke hvem denne Runar Østgård er. Her presenteres han som en forfatter som «liker gull og bitcoin». Det sier vel tilstrekkelig om kompetansen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.669
    Antall liker
    3.366
    Han har skrevet bok om inflasjon. Hovedbudkap: At inflasjon er en bevisst politikk, og at det alltid har vært det.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Inflasjon kan vel «spise opp» gjeld. Det kan man jo lett konspirere en hel del rundt, feks hvem som tjener mest på det osv…?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.517
    Antall liker
    35.408
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han har skrevet bok om inflasjon. Hovedbudkap: At inflasjon er en bevisst politikk, og at det alltid har vært det.
    Nåja. Han har også skrevet en bok om kvikkleire.

    1680122244931.png
    Men, ja, styringsmålet er jo en relativt stabil inflasjon på 2-2,5 %, så på en måte er det jo villet politikk, men når han snakker om «faren for hyperinflasjon» og evangeliserer for gull og krypto er det takk for følget.

    Tydeligvis advokat, og driver en webside som selger gullmynter.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.669
    Antall liker
    3.366
    Villet politikk


    – Det som markedet reagerer på, er at man nå plutselig har fått en markant direkteselger av kroner i markedet. Det er et regimeskifte i pengemarkedet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.517
    Antall liker
    35.408
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Villet politikk
    Huh?

    Artikkelen er fra i fjor. Det står også at:
    Vekslingen skjer for å kunne overføre utenlandsk valuta til Oljefondet.
    Kronetransaksjonene til Norges Bank påvirker i liten grad kronekursen over tid, da de blant annet balanseres av oljeselskapenes vekslinger for å betale oljeskatt.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.669
    Antall liker
    3.366
    Men, i følge NBs egen rapport bekrefter det at valutatransaksjonene fører til endringer i kronekursen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.669
    Antall liker
    3.366
    VG i dag:

    Sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen er enig at rentedifferansen er en viktig faktor som kan forklare den svake kronekursen.

    I tillegg mener han at plasseringen av overskuddet fra handelsbalansen har påvirket kronen i stor grad.

    – Vi har hatt et voldsomt overskudd på grunn av høye energiinntekter, som burde styrket kronekursen, sammenlignet med andre land som må importere energi, sier Andreassen.

    Problemet er at det meste av overskuddet har blitt plassert direkte i utlandet. Norges Bank kjøper valuta på vegne av staten, som i praksis vil si salg av norske kroner.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Ved å kjøpe assets i utenlansk valuta fremfor NOK så får man også en gratis put-opsjon på aksjemarkedet på kjøpet. Det er noe nær en naturlov at når ting blir litt rufsete så går den norske krona i driteren, noe som målt i NOK øker verdien på en investering i utenlandsk valuta. Følgelig er ikke norske eiendeler fryktelig attraktive for en utlending. I tillegg får man også høyere løpende renteinntekter på f.eks statsgjeld i USD enn hva man får i NOK. Den som eier aksjefond som ivesterer i utlandet og som ikke er valutasikret har muligens fått med seg denne effekten, målt i NOK beveger kursene seg mye mindre enn de utenlandske markedet. Selv om det amerikanske aksjemarkedet har vært ned 20% så ligger disse fondene og vaker rundt all-time-high. Siste topp i verdens aksjemarkeder var rundt nyttår 21/22, for globale indeksfond målt i NOK var toppnoteringen tidlig i februar 2023.

    På en annen side blir norske aktiva og opplevelser stadig billigere for utlendinger. En dansk kollega sa her om dagen at hans kompiser fra Køben ler seg i hel når de kommer til Oslo og spiser på byens beste og dyreste spisesteder - sett med Køben-øyne er det latterlig billig i Oslo.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.669
    Antall liker
    3.366
    Men da får jo Østgård støtte her da.

    Hvis Norges Bank måtte øke rentene for å kompensere for kronesalget, er det norske låntakere som har tatt kostnaden. Da er kapital blitt omfordelt fra låntagerne til Oljefondet. I så fall er dette en «skjult låntakerskatt». Tar vi med prisstigningen, har nordmenn da fått en «dobbel whammy» fra Norges Bank.

    Plasseringen av overskuddet fra handelsbalansen er vel en villet politikk i denne situasjonen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.234
    Kostnaden for høyere boliglånsrente er ikke så høy som man gjerne tror. Inflasjonen reduserer samtidig verdien av lånet, så der tjener man fort inn den ekstra renteutgiften, forutsatt at inntektene man har øker tilsvarende inflasjonen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Kostnaden for høyere boliglånsrente er ikke så høy som man gjerne tror. Inflasjonen reduserer samtidig verdien av lånet, så der tjener man fort inn den ekstra renteutgiften, forutsatt at inntektene man har øker tilsvarende inflasjonen.
    Ja, samt at det virker litt som at folk ikke helt forholder seg til at lønna kommer til å øke en god del i år også så man får mer i pungen for å betjene økte kostnader. Lønnsøkning kan fort bli mindre enn inflasjonen, det er ikke det, men det reduserer uansett gapet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Norske banker er gjort det rimelig greit sammenlignet med resten av verden. Arne Fredly sa i DN her om dagen at han aldri investerer i bank i USA eller sør for Danmark.

    Total return betyr at man reinvesterer utbetalt utbytte i samme aksje.

    1680160431003.png
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.234
    Vi betaler også litt av kostnaden for krigen i Ukraina, men veldig lite i forhold til mange andre, og særlig ukrainerne. Men vårt kjære felles skap fylles til randen av inntekter fra strøm, oljå og gass.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.715
    Antall liker
    1.942
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vi har vel stort sett alltid fått mindre i lønnsøkning enn inflasjon så man taper uansett realinntekt
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.715
    Antall liker
    1.942
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En sak som viser litt av det jeg snakket om for en stund siden, rundt manipulasjon av markeder og fiktive ordrer, er ikke bare i crypto dette skjer
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Snakket med min søster på telefon i går. Hun bor i Malmø. Det er en dyster stemning i Sverige nå. Matvarepriser opp 22% på ett år, rentene øker mye, detaljhandelen ned med nesten 10% på ett år osv.

    I denne tråden har jeg tidligere med undring sett 0-rente politikken som ble ført i Sverige over mange år. Da andre sentralbanker satte opp renten sånn smått, holdt svenskene tilbake og fortsatte med en ekspansiv pengepolitikk. Nå kommer sjokket.

    Sett i bakspeilet, mon tro om de styringsdyktige syns dem styrte godt? Det vanlige er å lese at dem ikke kunne forutse krigen i Ukraina, mangel på energi etc. Men er det en ting historien har lært oss, så er det at morgendagen sjelden blir som gårdagen var.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Snakket med min søster på telefon i går. Hun bor i Malmø. Det er en dyster stemning i Sverige nå. Matvarepriser opp 22% på ett år, rentene øker mye, detaljhandelen ned med nesten 10% på ett år osv.

    I denne tråden har jeg tidligere med undring sett 0-rente politikken som ble ført i Sverige over mange år. Da andre sentralbanker satte opp renten sånn smått, holdt svenskene tilbake og fortsatte med en ekspansiv pengepolitikk. Nå kommer sjokket.

    Sett i bakspeilet, mon tro om de styringsdyktige syns dem styrte godt? Det vanlige er å lese at dem ikke kunne forutse krigen i Ukraina, mangel på energi etc. Men er det en ting historien har lært oss, så er det at morgendagen sjelden blir som gårdagen var.
    Tenk hvis landene hadde vært styrt av profesjonelle...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.234
    En sak som viser litt av det jeg snakket om for en stund siden, rundt manipulasjon av markeder og fiktive ordrer, er ikke bare i crypto dette skjer
    Forskjellen er at i ekte valuta har vi finanstilsyn, som reagerer på slik kriminalitet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn