Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Tja, det kommer ganske mye an på hvor og hvordan man bor i alle fall og følgelig hva man må betale for det. Og ikke minst hva man mener med "helt ok" levestandard. Dessuten har oppfatningen av "ok levestandard" endret seg ganske mye i Norge de siste par 10-årene.

    Det jeg også stort sett alltid savner i slike saker er et oppsett over hva pengene faktisk går til i hverdagen utover noen litt løse formuleringer.

    På nesten ethvert inntektspunkt finner man noen som, etter egen oppfatning klarer seg greit, og andre som mener at man sliter med å få endene til å møtes. Omgivelsenes sympati faller rimelig nok med hvor høyt på inntektsskalaen man ligger når man klager over at det er trangt.

    Med 450k i lønn har man, før eventuelle fradrag og støtte for barn, i snitt 28300 utbetalt i måneden, eller nesten 50k i året. Er en viss forskjell da.
    Det blir naturlig nok komplisert å sammenlikne, men personen som har 50k ekstra i året har antakelig også studielån (det kan den uføretrygdede også ha.) Normalt skatter man vel mer enn 25% av inntekt?

    Jeg har 100% forståelse for sykdommen og at det ikke er en grei situasjon, men ble likevel overrasket over hvor lite kompensert mange blir for å jobbe 100%.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Seltzer sier :
    Stay trygda.
    Med en god dose irroni
    Selv med samme kroner inn på konto hver måned tror jeg de fleste ville valgt arbeid
    Og folk på trygd får faktisk et sted mellom 50 og 60%av hva de hadde før
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.535
    Det er vel bare i Norge man kan lage en artikkel om fattigfolk med egen leilighet og 24k utbetalt i måneden
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Nå er jo denne damen enslig med ett barn.
    Og ifølge noen bør jo sånne sitte med seven koppen og be om noen kroner, om de ikke står i kø foran Fattighuset for å få utdelt mat utgått på dato
    Men det som får oppmerksomhet for tiden er de stakkars rikingene som må betale formuesskatt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.535
    Og ifølge noen bør jo sånne sitte med seven koppen og be om noen kroner, om de ikke står i kø foran Fattighuset for å få utdelt mat utgått på dato
    Men det som får oppmerksomhet for tiden er de stakkars rikingene som må betale formuesskatt.
    Tja, hun har jo 4k mer i måneden enn han her

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.230
    Ja, og jeg har som sagt all mulig sympati - poenget var bare at jeg ble overrasket over hvor lite som skille en trygdet person og en normallønnet person med høyere utdanning.
    Utgangspunktet er 66% av tre beste av fem siste inntektsår. Så med utgangspunkt i de 450k du sier så har man i jobb, som nevnt over, 28300 i måneden etter skatt.

    66% av 450k er 297k minus 57k i skatt gir 20k i måneden så det er en viss forskjell.

    Disclaimer: Det er muligens noe mer komplisert i virkeligheten, men dette er hovedregelen i følge nav.no
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Tja, hun har jo 4k mer i måneden enn han her

    Altså fyren skatter av en formue på 21 millioner, reell formue er da ofte omtrent det dobbelte
    Men la gå, 21 millioner, vanlig avkastning bør ligge i området 10% Klarer han ikke det bør han kanskje drive med noe annet
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Altså fyren skatter av en formue på 21 millioner, reell formue er da ofte omtrent det dobbelte
    Men la gå, 21 millioner, vanlig avkastning bør ligge i området 10% Klarer han ikke det bør han kanskje drive med noe annet
    Et lite søk på Arild Sand, Levanger viser noen interessante tall for 2017/2018. Innholdet i artikkelen skal taes med en stor klype salt
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.535
    Altså fyren skatter av en formue på 21 millioner, reell formue er da ofte omtrent det dobbelte
    Men la gå, 21 millioner, vanlig avkastning bør ligge i området 10% Klarer han ikke det bør han kanskje drive med noe annet
    Hvis du mener at alle bedrifter som ikke leverer 10% resultat i året skal nedlegges så blir det laaaaaaaaaaaaang kø på NAV. Du er faktisk fjernere enn jeg trodde.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.535
    Et lite søk på Arild Sand, Levanger viser noen interessante tall for 2017/2018. Innholdet i artikkelen skal taes med en stor klype salt
    Ifølge skattelistene hadde han 450k i 2019 og broren hadde 460k. Så det er nok helt riktig.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Hvis du mener at alle bedrifter som ikke leverer 10% resultat i året skal nedlegges så blir det laaaaaaaaaaaaang kø på NAV. Du er faktisk fjerne enn jeg trodde.
    Ta en titt på Pinky's innlegg over.
    Forøvrig er jeg og imot formuesskatt, den burde erstattes med løpende kapitalskatt på formuesøkning
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.535
    Hvorfor skal jeg se på pinkys innlegg over? hva han evt tjente i 2017 er jo helt urelevant for 2021 og artikkelen.
    Løpende kapitalskatt på formuesøkning er jo enda mer tullete,, snakk om å være frikoblet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.230
    Forøvrig er jeg og imot formuesskatt, den burde erstattes med løpende kapitalskatt på formuesøkning
    Av ren nysjerrighet - har du brukt over et halvt sekund på å tenke på hvordan noe slikt ville sett ut i praksis?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Hvorfor skal jeg se på pinkys innlegg over? hva han evt tjente i 2017 er jo helt urelevant for 2021.
    Løpende kapitalskatt på formuesøkning er jo enda mer tullete,, snakk om å være frikoblet.
    Selv de rosa blekkene bruker uttrykket R tjente X millioner på selskap Y
    Hvorfor skal ikke han skatte av det han tjener, som en hvilken som helst annen lønnsmottaker?
    Men vil man rigge systemet slik at de rike har alle fordeler, så gjør man ikke sånt!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Av ren nysjerrighet - har du brukt over et halvt sekund på å tenke på hvordan noe slikt ville sett ut i praksis?
    Ojess, men ikke alle er interessert i et mer rettferdig samfun
    Og har du fx et verksted m verdi ca 20 millioner, som ikke tjener stort, så ville du heller ikke skattet stort av det.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.535
    Selv de rosa blekkene bruker uttrykket R tjente X millioner på selskap Y
    Hvorfor skal ikke han skatte av det han tjener, som en hvilken som helst annen lønnsmottaker?
    Men vil man rigge systemet slik at de rike har alle fordeler, så gjør man ikke sånt!
    De rosa blekkene er like mye klikkhorer som alle andre, det betyr ikke at det faktisk er slik.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Greit, jeg forstår at det er konsensus for å bygge store formuer og betale minimalt i skatt
    Og allikavæl er det de økende økonomiske forskjellene som er hva velgerne mener er viktigst for tiden
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Av ren nysjerrighet - har du brukt over et halvt sekund på å tenke på hvordan noe slikt ville sett ut i praksis?
    Alle bankinnskudd skattes løpende av verdistigningen, jeg er for at alle aktiva klasser behandles skattemessig likt!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.230
    Alle bankinnskudd skattes løpende av verdistigningen, jeg er for at alle aktiva klasser behandles skattemessig likt!
    Om man ikke vil skatte løpende kan man kjøpe seg pengemarkedsfond og eie det på en fondskonto. Får riktig nok ikke statsgaranti på det, men det er også mulig å kjøpe et fond som kun investerer i statsgjeld så blir det samme risken for å tape pengene.

    Analogien til bankinnskudd ville i så fall være å skatte løpende av utbetalt utbytte siden det er en faktisk kontantstrøm man mottar. Dersom det var skatt på aksjeutbytte i Norge så ville bare selskaper slutte å betale utbytte i særlig grad og heller kjøpe tilbake egne aksjer siden det ville vært mer skattemessig effektivt for aksjonærene. Det er stort sett slik de gjør det i US of A hvor det er skatt på utbytte.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Ifølge skattelistene hadde han 450k i 2019 og broren hadde 460k. Så det er nok helt riktig.
    Og hva med 2017/2018? 2017: ca. 1.5 mill. i inntekt, 600K i skatt. Dessuten er formuen 4 mill. lavere enn to år etter. Sytepave, det er det han er.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Har du5
    Om man ikke vil skatte løpende kan man kjøpe seg pengemarkedsfond og eie det på en fondskonto. Får riktig nok ikke statsgaranti på det, men det er også mulig å kjøpe et fond som kun investerer i statsgjeld så blir det samme risken for å tape pengene.

    Analogien til bankinnskudd ville i så fall være å skatte løpende av utbetalt utbytte siden det er en faktisk kontantstrøm man mottar. Dersom det var skatt på aksjeutbytte i Norge så ville bare selskaper slutte å betale utbytte i særlig grad og heller kjøpe tilbake egne aksjer siden det ville vært mer skattemessig effektivt for aksjonærene. Det er stort sett slik de gjør det i US of A hvor det er skatt på utbytte.
    Har du et bankinnskudd som går fra 100 til 110 så skattes du av de 10
    Har du aksjer /fond/eiendom som går fra 100 til 110 skattes du ikke
    Klart formuesoppbygging kan beskattes om det er vilje til det
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har du5

    Har du et bankinnskudd som går fra 100 til 110 så skattes du av de 10
    Har du aksjer /fond/eiendom som går fra 100 til 110 skattes du ikke
    Klart formuesoppbygging kan beskattes om det er vilje til det
    Du skattes i det øyeblikk du tar ut pengene/løser opp fondsandelene/whatever. Og før den tid betaler du formuesskatt av hele greien.

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.230
    Har du et bankinnskudd som går fra 100 til 110 så skattes du av de 10
    Har du aksjer /fond/eiendom som går fra 100 til 110 skattes du ikke
    Klart formuesoppbygging kan beskattes om det er vilje til det
    Det mest opplagte spørsmålet er hvorfor man i vesentlig grad har bankinnskudd i et slikt scenario.

    Det fundamentale problemet ditt er at du vil beskatte noe som ikke er realisert eller mottatt. Det er bare et tall på en skjerm. Om en uke, en måned eller et år kan tallet være et helt annet. Siden skattesystemet stort sett er symmetrisk så måtte eventuelle tap også være fradragsberettiget.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.230
    Du skattes i det øyeblikk du tar ut pengene/løser opp fondsandelene/whatever.
    Det er en sannhet med betydelige modifikasjoner. Som privatperson kan man utsette skatteregningen av en realisert gevinst lenge. Under ordningen med aksjesparekonto kan man ta ut hele innskuddet + opparbeidet skjermingsfradrag skattefritt før man begynner å skatte av eventuell gevinst. Motsatt har man ikke fradrag for tap heller. Dvs at om man har skutt inn nok pæng i utgangspunktet så kan det gå vinter og votter før det utløser noe skatt og i mellomtiden kan resten stå der og kose seg og forhåpentligvis vokse videre. Fondskonto fungerer litt annerledes, der kan man også selge seg ut men man kan ikke ta ut innskuddet skattefritt først.

    Skatten utløses først når man tar pengene ut av aksjesparekontoen, man kan altså realisere gevinst (selge noe som har steget i verdi) uten å måtte skatte av det så lenge midlene blir stående på bankkontoen for aksjesparekontoen. Om man vil investere i noe annet eller la de stå i ro fordi man tror noe snart skal bli billigere spiller ingen rolle - før man tar de ut av kontoen utløses ingen skatt.

    Formueskatt betales løpende.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Det mest opplagte spørsmålet er hvorfor man i vesentlig grad har bankinnskudd i et slikt scenario.

    Det fundamentale problemet ditt er at du vil beskatte noe som ikke er realisert eller mottatt. Det er bare et tall på en skjerm. Om en uke, en måned eller et år kan tallet være et helt annet. Siden skattesystemet stort sett er symmetrisk så måtte eventuelle tap også være fradragsberettiget.
    For det første, renter i banken er heller ikke realisert før de tas ut.
    Går formuen ned, vel da er du ikke i skatteposisjon før den er oppe på gamle nivåer
    Og det er mange land i vår del av verden som beskatter renteinntekter, uten å gi fradrag for renteutgifter
    Selv internasjonale økonomer mener Norges bolig beskatning er alt for generøs
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.230
    For det første, renter i banken er heller ikke realisert før de tas ut.
    Jo det er de for de kan ikke plutselig forsvinne som følge av en markedsbevegelse. På samme måte er mottatt aksjeutbytte realisert gevinst. Man har mottatt en faktisk mengde penger som er ens egen uansett hva som skjer med selskapet som betalte det ut. Imidlertid er man, i motsetning til ved mottatt rentebetaling, ikke noe rikere etter utbytte. Når utbytte betales så faller selskapets aksjekurs tilsvarende utbytte. Det er stort sett som å flytte penger fra høyre til venstre lomme, totalen er den samme, i alle fall i teorien selv om det gjerne forholder seg litt annerledes i praksis.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    For det første, renter i banken er heller ikke realisert før de tas ut.
    Går formuen ned, vel da er du ikke i skatteposisjon før den er oppe på gamle nivåer
    Og det er mange land i vår del av verden som beskatter renteinntekter, uten å gi fradrag for renteutgifter
    Selv internasjonale økonomer mener Norges bolig beskatning er alt for generøs
    Bankrenter beskattes fortløpende pr. år, men du kan ta ut alt uten å betale skatt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er en grunn til at jeg sparer i fond.
    At jeg benytter meg av lovlige ordninger, betyr ikke at jeg mener det bør være sånn
    Det er lett å glemme at en har en fordel ved å ha bankinnskudd:

    Banksikringsfondet garanterer for alle innskudd opp til 2 (?) mill. Om banken ryker, har du likevel pengene dine i behold.

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.230
    Banksikringsfondet garanterer for alle innskudd opp til 2 (?) mill. Om banken ryker, har du likevel pengene dine i behold.
    Gjelder for øvrig også opptjente, men ikke mottatte renter. Nå har ikke norske banker for vane å gå konkurs så risken er ikke allverden, men om man lefler med ymse forbrukslånsbanker så er garantien fort en del verdt. De er ikke akkurat systemkritiske.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Jeg har et greit fond gående, pga skjermingsfradrag òg hva veit jeg, og at innskutt kapital kan tas ut skattefritt,
    kan jeg dra ut en grei sum i lang tid uten skatt.
    Den skattemessige delen blir stående med rentesrente, og når jeg ikke lenger kan løfte pickupen fra innerilla vil min datter arve det som er igjen uten en skatteregning
    Fint for meg, fint for dattera mi, men er dette i god sosialdemokratisk ånd?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.535
    Det mest opplagte spørsmålet er hvorfor man i vesentlig grad har bankinnskudd i et slikt scenario.

    Det fundamentale problemet ditt er at du vil beskatte noe som ikke er realisert eller mottatt. Det er bare et tall på en skjerm. Om en uke, en måned eller et år kan tallet være et helt annet. Siden skattesystemet stort sett er symmetrisk så måtte eventuelle tap også være fradragsberettiget.
    Evt så kan jo Musk twitre noe..
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Det er lett å glemme at en har en fordel ved å ha bankinnskudd:

    Banksikringsfondet garanterer for alle innskudd opp til 2 (?) mill. Om banken ryker, har du likevel pengene dine i behold.

    Mvh
    I min tid har vi hatt 4 aksjekrakk. 87 dotcom 2000 finanskrisen 2008 og covid 2020
    I alle 4 har det gått mindre enn 2 år før nivåene var tilbake, og de steg derfra.
    Trenger du penger til påske neste år er kanskje ikke aksjer tingen
    Har du et 5 til 10 års perspektiv ser det annerledes ut
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I min tid har vi hatt 4 aksjekrakk. 87 dotcom 2000 finanskrisen 2008 og covid 2020
    I alle 4 har det gått mindre enn 2 år før nivåene var tilbake, og de steg derfra.
    Trenger du penger til påske neste år er kanskje ikke aksjer tingen
    Har du et 5 til 10 års perspektiv ser det annerledes ut
    Jada, har stort sett alt i fonds, jeg. Selv Madammen, som ellers er en ytterst skeptisk dame, har funnet ut at aksjer stort sett gir bedre avkastning på sikt.



    mvh
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.140
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Oslo
    Jada, har stort sett alt i fonds, jeg. Selv Madammen, som ellers er en ytterst skeptisk dame, har funnet ut at aksjer stort sett gir bedre avkastning på sikt.



    mvh
    Om linern din er riktig, så har du salta ned en del i rimelig bra vinylavspillings utstyr og, pluss noe rørete, me like that
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.230
    Det er vel bare i Norge man kan lage en artikkel om fattigfolk med egen leilighet og 24k utbetalt i måneden
    En annen variant av "kun i Norge"

    Ny rapport: Rekordlav andel sekundærboliger i Oslo | DN


    Oddbjørn Hagen (46) har lenge drømt om å kjøpe sekundærbolig i Oslo. Etter at han kjøpte bolig på Søndre Nordstrand, hvor han bor sammen med familien, har han spart penger hver måned for å rå råd til bolig nummer to.

    – De hinsides høye boligprisene løper fra meg. Jeg sparer og sparer, men målet om egenkapital blir vanskeligere å nå, ettersom prisene stiger så raskt, sier han.

    ...

    – Jeg tror det handler om at langt flere ikke har råd til å komme inn på markedet. Det er blitt for dyrt for vanlige folk som meg. Det er de rike som blir rikere, og vi vanlige folk er plassert på sidelinjen, sier Hagen.


    Tig har gått helt av skaftet når "vanlige folk" ikke lengre har råd til greit å kjøpe seg en bolig nr. 2 i landets hovedstad.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn