Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er jo litt interessant når eksakt det scenariet som kryptovaluta skulle beskytte mot inntreffer. Inflasjonen skyter fart i realøkonomien, tildels fordi sentralbankene tok for mye Möllers tran i fjor, og nå slår de kontra med styringsrentene. Gullprisen stiger på inflasjonsfrykt, og “det nye gullet” går i dass.

    Vakker teori, møt stygge fakta.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Eller forskjellen mellom et regulert marked der store krefter er i sving vs tenåringer som drømmer om lambo.
    Igjen, prisen i dag eller i går er bare støy og man burde takke for gode kjøpsmuligheter.
    Jeg er overbevist om at det kommer en fremtid der man skal være glad man har litt bitcoin.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke så lenge siden folk faktisk «invisterte» i et virtuelt flyselskap - World Games Inc så krypto argumentene føler jeg at jeg har hørt før.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da foreslår jeg at du setter deg inn i hva det dreier seg om så vil du kanskje få et annet inntrykk
    Start feks med https://bitcoin.org/bitcoin.pdf
    Morsomt.

    Det er fascinerende hvordan man holder fast i troen selv når alle spådommene/egenskapen viser seg å være bare tull.

    Jeg har en bekjent på facebook - anti-vax, pro russia i Ukrania og ikke minst Bitcoin forkjemper - merkelig kombinasjon spør du meg, er det en slik hjernevasket starter-pack som de selger på Steigan.no?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har levd lenge nok til at jeg føler jeg har hørt argumentene før.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    i den virkelige verden ser det ut til å nåverdien av 0 fremtidig kontantsrøm er lavere jo høyere risikofri kontantstrøm man kan motta i det normale finansielle markedet.

    At krypto halverer seg og vel så det i verdi har forsåvidt skjedd flere ganger før, om det er annerledes denne gangen får vi vel se etter hvert.
    NFT, Bitcoin og gjengen er "end of cycle mania" til en stor grad. Teknologien kan antakeligvis benyttes til noe, men når folk betaler millioner for et digitalt eierskap av et apekattbilde med grafitti på så skjønner de fleste med beina på jorda hvor ting ender. Greater-fool-theory osv...

    Det er visstnok et ganske markant skifte i tech-miljøet i USA. For kort tid siden kunne du få finansiert nesten hva som helst av prosjekter, nå tørker kapitalen inn. Overflødige ansatte sitter farlig.

    Det kan godt være sparekontoen spises delvis opp av inflasjon nå, men der har man i hvert fall noe sikkerhet og kontroll. En ting er prisveksten på varesiden, men tåler man ikke noen rentehopp fremover har man ikke planlagt godt nok. Folk klaget på strømregningene, men det er peanuts i forhold til boliglånene noen har å betjene hvis vi får 2+% rente opp.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nesten litt imponerende hvor fort krypto faller nå. Mange vil ut av døra samtidig. Fall i finansmarkeder stopper gjerne når tilstrekkelig mange har regnet gjennom diskontert nåverdi av forventede fremtidige pengestrømmer og tenkt at «dette begynner å se billig ut..»


    Som weld77 hintet om i går er diskontert nåverdi av null fremtidig pengestrøm lik null.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Mye av grunnen til fallet er folk med giring som blir tvunget til å likvidere posisjonen sin og da skjer det gjerne fort.
    Bitcoin er oversolgt, og det finnes ikke noe bedre tid å kjøpe på enn nå.

    Det så mange selskaper på børs som er overvurdert at folk neppe har handlet på annet enn tro.
    Den eneste grunnen til å ha aksjer er enten at man satser på å kunne selge det til en annen for en høyere pris, eller man får utbetalt utbytte.
    At feks tesla skal være så overprisa er ikke noe annet enn hype.

    Bitcoin er genialt feks ved handel over landegrensene. Tradisjonelle banksystemer er trege og dyre
    Har brukt begge deler og sparer mye penger ved bruk av bitcoin
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du er klar over at Bitcoin er en valuta/betalingsmiddel og ikke et selskap?

    Handel over landegrensen komplisert? I hvilken verden lever du - VISA, bank, Vipps, Paypal++++++ Ingen av de koster noe å bruke, så hvordan du kan ha spart penger ved å bruke Bitcoin er en gåte. Hva har forresten kostnadene vært ved å ha bitcoin i lommeboken den siste uken? Jeg ser at mine tradisjonelle betalingsmidler har samme kjøpekraft i dag som i forrige uke.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er veldig klar over hva bitcoin er.
    Tror du det er gratis å bruke kort, vipps eller paypal? Vipps fungerer forresten ikke ved kjøp i utlandet.
    Har du prøvd bankoverføring til utlandet? Syns du det tok kort tid eller var gratis?

    Kostnaden ved å ha bitcoin har vært 0, det er ikke noe gebyr for å ha bitcoin. Hvis jeg derimot selger nå kan det være dumt, og jeg "har tapt mye" kontra hvis jeg hadde solgt på topp.
    Det jeg gjør hvis jeg skal handle deler i utlandet er at jeg kjøper bitcoin, selger det mot pund, overfører til min engelske bank for så å utføre straksbetaling til selger.
    Dette koster meg noen få kroner og gjøres på minutter, hvis jeg skal overføre via bank tar dette dager og koster mange hundre kroner
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Bitcoin er alt annet enn genialt til betaling, ettersom den bare klare 4-5 transaksjoner i sekundet. Visa til sammenligning har nesten 5000

    Dette ligger bakt inn i bitcoin blokkstørrelse og frekvens, og kan ikke skaleres.
    Det er ganske illustrerende for hele opplegget når investorer ikke forstår den tekniske plattformen og tror det er egnet til noe det ikke er.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    For å løse dette har man lightning network, men allerede i dag utkonkurrer de tradisjonelle banksystemer ved betaling på tvers av landegrenser.
    Hvis man feks bruker visa er det gebyrer for selger, mange selskaper som selger varer legger da dette på prisen
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Du må fortsatt starte en betalingskanal on-chain

    Visa gebyret betaler jeg med glede for å ha et fungerende betalingssystem verden rundt med en valuta som ikke fluktuerer i takt med Elon's twitterkonto
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    I kommentarfeltet her peker en entusiast på inflasjon for "fysiske penger". Hmmm, ekstrem instabilitet for krypto er derimot et gode?

    Det er over 2000 forskjellige krypto "valutaer" (tidligere skrev jeg hundrevis, men jeg har ikke fulgt med). Disc Jockeys har lansert krypto valutaer, skjønnhetssalonger også (JOY).

    Det blir et takras.


    Skjermbilde 2022-06-14 kl. 10.18.45.png
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Alle disse cryptovalutaene er jo bare støy, man trenger ikke alle disse.
    Synd at veldig mange lar seg lure til å investere i diverse useriøse crypto valutaer, men det er en læringskurve.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Røkke har pr nå et urealiserte tap på 280 millioner på sine 1100 bitcoins
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    ^^^Skulle tro at en database og en nettside kunne løst det her problemet for skjønnhetssalonger

    To a great extent, salon managers still rely on phone, pen, and paper to manage their bookings. This ineffectiveness leads to considerable financial losses and missed opportunities for all stakeholders.
    Man trenger strengt tatt ikke en block-chain til dette formålet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Var en gjenganger i ulike fora. Typ: «Sell everything you’ve got to buy bitcoin. Sell the car. Sell your kid’s toys, your iron, your ironing board. Put everything you’ve got into crypto. You won’t regret it.”
    Hvor får man solgt svigermor?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    His belief was a common one among the crypto faithful — that bitcoin provides a store of value uncorrelated with traditional financial markets.

    That’s turned out to be a risky gamble, with digital currencies now moving in lockstep with stocks and other assets plunging amid fears of an aggressive interest rate hiking cycle from the Federal Reserve.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alle disse cryptovalutaene er jo bare støy, man trenger ikke alle disse.
    Synd at veldig mange lar seg lure til å investere i diverse useriøse crypto valutaer, men det er en læringskurve.
    Det er en av flere grunnleggende antagelser som er helt feil hos kryptoentusiastene. Ja, antallet bitcoins er begrenset by design. Nei, det er ingen grense for hvor mange andre bitcoin-aktige kryptovalutaer som kan lanseres og innkassere penger fra de troende. Det totale antallet krypto-valutaenheter i omløp er ubegrenset.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel ingen som nekter for det? Det som er problemet er at folk lar seg lure, tenker at dette er en rask vei til lambo.
    Men det finnes bare en bitcoin, og denne er den eneste man trenger, den har ingen ceo eller selskap og vi vet ikke hvem som laget det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ikke bare i krypto og aksjer det går nedoverbakke om dagen. I obligasjonsmarkedene er det nå om dagen et blodbad av rimelig episke proporsjoner. Det har forsåvidt pågått en stud og har akselleret noe voldsomt den siste tiden. Nå prises det totalt ca 300 basispunktet (3 prosentpoeng) renteøkninger i USA på møtene til og med rett over nyttår og EUR-markedet er også fullstendig repriset.

    Når rentene stiger så faller kursen på obligasjoner siden disse betaler en fast rente som blir mindre verdt jo høyere rentenivået er.

    Grunnen til at dette er et problem, utover at mange taper mye penger, er at de som har kunnet låne til historisk lave, til dels negative renter i årevis, på ett eller annet tidspunkt må refinansiere og det har blitt MYE dyrere. Det gjelder både virksomheter og stater. Italia har en enorm statsgjeld og rentene på disse har gått bratt oppover de siste månedene. Frem til årsskiftet 21/22 kunne Italia finansiere seg i 10 år til ca 1% rente. Nå ligger italiensk 10-åring på ca 4.2%. Og løpende finansiering kommer til å slå godt inn i statsbusjettet der. Til sammenligning ligger 10 års tysk stat på ca 1.7% (opp fra -0.5% på det laveste). USA et annet kjent eksempel, men USA har i det minste fordelen av at det er veldig stor etterspørsel etter lånene deres grunnet dollarens status osv. Det er ingen automatikk i at investorere "må" kjøpe italiensk eller tysk statsgjeld, de kan - uten valutarisiko - kjøpe tysk, fransk, nederandsk osv

    Og vi er fortsatt ikke på høye renter om man sammenligner med historien. Dette kan bli virkelig stygt. Rentemarkedet priser allerede inn en eller annen form for resesjon eller hva man vil kalle det da styringsrentene er forventet å stige, for deretter falle. Det er også et åpent spørsmål i hvilken grad renteøkninger vil gjøre veldig mye for å få ned inflasjonen i Eurosonen spesielt. Mesteparten av den er importert og mye av det er pga energipriser og det er vanskelig å se at sistnevnte faller mye selv om rentene blir høyere.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du skal nok se at det kommer en vei ut av denne spiralen, det blir å resette økonomien og gå over til en digital valuta.
    For øvrig veldig interessant det som skjer nå, og det blir veldig spennende å se hvor stygt det kan bli.
    Tror nok nordmenn generelt vil klare seg bra kontra andre land, men at det kommer til å bli stygt rundt i verden er det ingen tvil om.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Du skal nok se at det kommer en vei ut av denne spiralen, det blir å resette økonomien og gå over til en digital valuta.
    Slev om jeg legger all mulig godvilje til så ser jeg ikke hvilket bidrag en digital valuta skulle ha i den sammenheng

    For øvrig veldig interessant det som skjer nå, og det blir veldig spennende å se hvor stygt det kan bli.
    Definitivt. Nå er det forsåvidt ikke så uvanlig at verdens aksjemarkeder faller 20-30-40%-50% og mer enn det også. Det har skjedd mange ganger før og vil helt sikkert skje igjen. Sånn sett er ikke det som skjer nå veldig dramatisk så langt.

    Tror nok nordmenn generelt vil klare seg bra kontra andre land, men at det kommer til å bli stygt rundt i verden er det ingen tvil om.
    Norske husholdninger har enormt mye gjeld (kun Danmark og Nederland i samme liga) og nesten all privat gjeld i Norge har flytende rente så renteøkninger slår rimelig direkte inn i privatøkonomien til de som har en del gjeld. På den andre siden betyr det sannsyneligvis at Norges Bank vil slppe unna med mindre renteøkninger enn andre steder. Dessuten har staten Norge netto ingen gjeld men er selv en stor kreditor til store deler av verden.

    Kan selvsagt gå hardt utover finansformuen til staten (aka oljefondet) men de skal uansett ikke selge noe av betydning så trenger ikke å realisere noen papirtap.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Slev om jeg legger all mulig godvilje til så ser jeg ikke hvilket bidrag en digital valuta skulle ha i den sammenheng


    Definitivt. Nå er det forsåvidt ikke så uvanlig at verdens aksjemarkeder faller 20-30-40%-50% og mer enn det også. Det har skjedd mange ganger før og vil helt sikkert skje igjen. Sånn sett er ikke det som skjer nå veldig dramatisk så langt.


    Norske husholdninger har enormt mye gjeld (kun Danmark og Nederland i samme liga) og nesten all privat gjeld i Norge har flytende rente så renteøkninger slår rimelig direkte inn i privatøkonomien til de som har en del gjeld. På den andre siden betyr det sannsyneligvis at Norges Bank vil slppe unna med mindre renteøkninger enn andre steder. Dessuten har staten Norge netto ingen gjeld men er selv en stor kreditor til store deler av verden.

    Kan selvsagt gå hardt utover finansformuen til staten (aka oljefondet) men de skal uansett ikke selge noe av betydning så trenger ikke å realisere noen papirtap.
    Det som er annerledes denne gangen er at vi har et globalt problem i forsyningskjeden, en energi og råvare mangel i tillegg til en oppblåst økonomi basert på gjeld.
    Så blir spennende å se
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det som er annerledes denne gangen er at vi har et globalt problem i forsyningskjeden, en energi og råvare mangel
    Akkurat det løser seg som regel om det blir en resesjon. Den mest opplagte måten å løse problemet med forsyninger på er å redusere etterspørselen, noe som kan skje mye raskere enn å øke produksjonen. Det blir ikke spesielt behagelig, riktig nok. Medfører typisk store fall i finansformuer, dramatisk økning i arbeidsledigheten, triste skjebner osv, men inntil i helt nyere tid har stort sett dette vært renselsesmekansimen før det ble gjort alt mulig ukonvensjonelt fra stater og sentralbanker. Det er ikke opplagt at disse nyvinningene var til det bedre.

    Investorer burde med fordel venne seg til at det er mulig å tape mye penger og at man ikke skal reddes hele tiden. Det skulle man håpe ville gi noe mer edruelig prising av risiko. I Norge er det f.eks offentlig visdom at boligpriser ikke kan falle. Det kan de og det har skjedd de fleste steder innimellom. Det kan også skje her. Det gjør ekstra vondt siden investeringen nesten alltid er belånt, til dels tungt belånt, og om gjelden overstiger verdien av panteobjektet er det mange som har et problem.

    i tillegg til en oppblåst økonomi basert på gjeld.
    Netto er verden i balanse. Noens gjeld er en annens eiendel. Menneskeheten skylder ikke penger til noen på mars eller andre steder. Gjeld er penger noen har lånt fra noen som har penger å låne ut.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men har ikke krypto blitt de nye bløffepengene? Mange «formuer» som aldri kommer til å bli realisert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Men har ikke krypto blitt de nye bløffepengene? Mange «formuer» som aldri kommer til å bli realisert.
    En av de vanskeligste beslutnignene man tar om man eier noe som har gått opp eller ned i verdi er "når selger jeg"? I de langt fleste aktivaklasser har det vært mulig å tjene eller tape mye om man er heldig eller uheldig med timingen. Svingningene i krypto er riktig nok langt større enn i det meste annet og spesielt unik er den enorme avkastningen man hadde om man var tidlig inne, men det har også vært muligheter på senere tidspunkt. Er ikke så leng siden en bitcoin kostet litt over 3k dollar og tok ikke så lang tid før man kunne selge for 40-50-60k. Om man gjorde dette eller ikke er en helt annen sak.

    Det er nok veldig mange som har blitt med relativt sent og først har hatt en pen gevinst og deretter kanskje et godt tap, det ligger i sakens natur når noe svinger så mye som dette har gjort. Det er en viss sannsynelighet for at man kan tape så godt som alt, det har allerede skjedd f.eks om man hadde gått all-inn på Terra Luna eller hva den nå het som gikk belly up ganske nylig.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det som er interessant med bitcoin er at det er en studie i hvordan en vare med garantert begrenset mengde samt en deflatorisk tilførsel oppfører seg.
    Det gjelder i crypto som med alt annet, det lureste man gjør er å sitte med det lenge og ikke la følelsene ta overhånd.
    Har selv gått på trynet flere ganger med investeringer, være seg biler, aksjer, crypto,klokker etc. Det lureste man gjør er ikke å selge, samt å kjøpe seg inn i en jevn rytme. Historisk sett blir alt dyrere, men det finnes opp og nedturer, dersom man kjøper med en jevn frekvens og selger med en jevn frekvens blir man ikke en av de som kjøpte bunnen og solgte toppen, men man har en rimelig grei avkastning og har et godt snitt både på kjøp og salg.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Krypto valuta kommer aldri til å bli stort. Den er ubrukelig i internasjonal handel, fordi den svinger for mye. For ustabil. For uforutsigbar.

    Jeg driver selv med vareimport fra det store utland. Varene selges med en kalkulert selvkost + et lite påslag. Fra jeg priser varen, til den er solgt, kan det ta en måned. Fra jeg bestiller den, til jeg betaler leverandøren, kan det ta to måneder. Alle involverte parter er avhengig av en valuta som er noenlunde stabil. Det sørger nasjonalbankene for. Med en forutsigbar vekslingskurs, kan man gjøre handler med små marginer.

    Betaler vi Swift Express har leverandøren pengene til disposisjon innen 24 timer. Bankgebyret er peanuts.

    Bitcoin er for kriminelle og spekulanter.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Poenget er at dersom du som kjøper og mottaker som selger gjør akkurat det samme med bitcoin har dere i prinsippet unngått all risiko med kursen.
    Dersom du kjøper bitcoin og sender til mottaker og han ti minutter senere selger mot sin lokale valuta er kursen stort sett den samme, fordelen er at han får oppgjøret umiddelbart.
    Når det er sagt virker det som en dårlig businessmodell å forhåndsbetale flere måneder i forveien, tar du betaling fra din kunde ved bestilling også slik at du i prinsippet låner penger av dine kunder i 3mnd?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Der jeg bor er det så små forhold at man blir hengt ut i avisen på lønn på postnummer allerede ved 8-900k i inntekt og jeg synes det er nesten sjarmerende når 2 menn som ser på samme fotballtrening som meg snakker som om det skulle vært mellom Røkke og Gjelsten om posisjoner i krypto mens avisen dropper de og de prioriterer tydeligvis ikke bolig eller bil selv om det er ‘store penger krypto’. For egen del hadde jeg ikke vurdert å kjøre en 10 år gammel bil eller bodd i en bolig til <3 mill hvis jeg var så loaded som de ga inntrykk av å være. Ei heller lever jeg så kummerlig selv uten krypto, over tid vil det sikkert vise seg om det var «big Money» eller ei men jeg ville ikke veddet pensjonen min på det
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Poenget er at dersom du som kjøper og mottaker som selger gjør akkurat det samme med bitcoin har dere i prinsippet unngått all risiko med kursen.
    Dersom du kjøper bitcoin og sender til mottaker og han ti minutter senere selger mot sin lokale valuta er kursen stort sett den samme, fordelen er at han får oppgjøret umiddelbart.
    Når det er sagt virker det som en dårlig businessmodell å forhåndsbetale flere måneder i forveien, tar du betaling fra din kunde ved bestilling også slik at du i prinsippet låner penger av dine kunder i 3mnd?
    Kan du forklare meg hva som skille Bitcoins fra OL pins fra Lillehammer og hvilken mekanismer som skal hindre at det kan gå i null.

    Bitcoins presenteres som et betalingsmiddel, men du fremstiller det som en aktivaklasse som man skal investere i. Noe som selvsagt er forståelig siden Bitcoins ikke egner seg som betalingsmiddel.

    Men - her er det bare å hamstre - i din verden så er jo dette gratis penger for tiden. Lån gjerne opp på huset så du får en skikkelig gevinst!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Men - her er det bare å hamstre - i din verden så er jo dette gratis penger for tiden. Lån gjerne opp på huset så du får en skikkelig gevinst!
    Mitt inntrykk er at de som allerede har kjøpt seg opp i Bitcoin og sitter på store urealiserte tap, ikke ønsker/evner å kjøpe seg ytterligere opp. Derimot vil de gjerne at andre gjør det, for å få kursen til å stige...
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Når det er sagt virker det som en dårlig businessmodell å forhåndsbetale flere måneder i forveien, tar du betaling fra din kunde ved bestilling også slik at du i prinsippet låner penger av dine kunder i 3mnd?
    Nei, jeg beskrev en normalsituasjon i internasjonal handel, hvor det kan gå 1-3 måneder fra man KALKULERER prisen på en vare, til den blir betalt fra leverandør. Da kan man ikke operere i en valuta som svinger for mye.

    Eksempel nybil:
    VW lanserer ny modell i mars. Importøren introduserer den i Norge med kalkulert pris ut i fra valutakurs i mars.
    Du kjøper en slik bil i juli med 10% påbetaling. Den leveres fra Tyskland i november. Da skal VW ha betalt. Du får den og betaler 90% i desember.
    -Hvis valutakursen i denne perioden ikke er stabil, kan det gi større utslag, evnt tap, enn hva importøren går som avanse.

    Samme eksempel gjelder for anbud på store bygg- og anleggsprosjekter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn