Finale i logokonkurransen for Hifisentralen

Hvilken logo synes du er best?

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo1.jpg[/img]

Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo2.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo14.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo1/logo7.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo1/logo16.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo1/logo15.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo2/logo4.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo2/logo1.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo2/logo17.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo3/logo12.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo3/logo6.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo3/logo3.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo1/logo13.jpg[/img]

• [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo1/logo9.jpg[/img]

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Gratulerer! "Mitt" forslag vant ;D
    Håper det kan dukke opp i en "inspirert" variant ;)

Cheers!

Lassern

Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Antall liker
    1
    Takk,takk!

Pedal!
    Det kom frem tidligere i konkurransen at Høvdingen ikke er så begeistret for å dele HIFISENTRALEN.
    Dessuten blir det kanskje enda vanskeligere å tilpasse logoen dersom den blir høyere/mer kvadratisk.

VU-smilet ditt er sjarmerende :)

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.464
    Torget vurderinger
    2
    Lassern skrev:
    Takk,takk!

Pedal!
    Det kom frem tidligere i konkurransen at Høvdingen ikke er så begeistret for å dele HIFISENTRALEN.
    Dessuten blir det kanskje enda vanskeligere å tilpasse logoen dersom den blir høyere/mer kvadratisk.

VU-smilet ditt er sjarmerende :)
    Jeg beklager hvis jeg har vært negativ til bruk av din logo. og du skal vite at jeg virkelig liker ditt forslag. Den er original, den er spennende, og jeg gratulerer så mye. Den er en verdig vinner av konkurransen.

Mvh
    Høvdingen

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Grattis Lassern :)
    VU-meteret tror jeg kan bli en bra logo på sentralen sine sider.

Lassern

Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Antall liker
    1
    Høvding!

Jeg har på ingen måte følt at du har vært negativ til mitt forslag - tvert imot :)

Jeg ser klart at VU-meteret kan være litt vanskelig å tilpasse en lay-out som nødvendigvis har mest ledig plass horisontalt, som dagens.

mvh
    Lasse

Jaxeed

Medlem
    Ble medlem
    10.05.2009
    Antall liker
    0
    Dette var jo en spennendes erfaring å ta med seg videre, og jeg er takknemlig for de stemmene forlaget mitt fikk. All heder til vinneren som åpenbart leverte et meget godt forslag. Kan ikke hjelpe å være litt skuffet over å ikke ha gjort det bedre. Hadde håpet på at forslaget mitt ville vært litt mer av en konkurranse for tet posisjon, men man kan jo ikke treffe riktig hver gang. Gratulerer til Lassern for en velfortjent seier, og mine konkurrenter for en vell overstått avstemming.

[Tea and biscuits in the fòrvert] ha ha..

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Gratulerer Lassern, jeg likte også ditt forslag best.

Det som imidlertid forundrer meg er at kun 216 medlemmer stemte under finalen. Det betyr at det var hele 12.966 hjemmesittere og at valgdeltakelsen var på 1,64%. Det var ikke særlig til oppslutning om en artig konkurranse.

Elektron

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    342
    Gratulerer :) Skulle VU-meteret ta for mye plass, går det jo an å bytte det ut med et digitalt et med en tynn rad blå lysdioder ;D

Vidar

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Hehe.

Godt at vi fikk en ærefull avslutning på det hele. :D

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    56
    Vant VU-meteret? Hjelp!
    Ikke for å være negativ, men den var ufattelig stygg og amatørmessig.
    Dersom hifisentralen lager en logo med noe som ligner om enn bare ørlite på et VU-meter, så kommer samtlige forumgjengere til å spy ekstremt mye hver gang de er inne på siden.
    Håper derfor at noe mer edruelig, profesjonelt og enkelt blir valgt som logo. Gjerne bare skrift uten kruseduller, tonearmer/gravemaskinarmer eller tonesymboler.
    Underteksten trengs ikke nødvendigvis i logoen, spesielt ikke der logoen er liten. Men der logoen har en noenlunde størrelse å snakke om, bør underteksten være "God lyd gjør livet bedre".
    Beste logoforslag var dette:

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    pp skrev:
    Vant VU-meteret? Hjelp!
    Dersom hifisentralen lager en logo med noe som ligner om enn bare ørlite på et VU-meter, så kommer samtlige forumgjengere til å spy ekstremt mye hver gang de er inne på siden.
    Håper derfor at noe mer edruelig, profesjonelt og enkelt blir valgt som logo. Gjerne bare skrift uten kruseduller, tonearmer/gravemaskinarmer eller tonesymboler.
    Underteksten trengs ikke nødvendigvis i logoen, spesielt ikke der logoen er liten. Men der logoen har en noenlunde størrelse å snakke om, bør underteksten være "God lyd gjør livet bedre".
    Kjekt med en meningsfelle, dog synes jeg denne kunne vært noe, rettvendt, men med undertekst "God lyd gjør livet bedre" i stedet:

Vedlegg

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.818
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    pp skrev:
    Vant VU-meteret? Hjelp!
    Erkjenn at det har blitt kåret en flertallsvinner. Spør du ti personer om hva de synes, så får du ti ulike svar. Resten av tråden bærer et visst preg av det. Logoen på HFS-siden vil alene neppe kunne påvirke hverken flere eller færre lesere/brukere av nettstedet.

At du har en rett til å ytre dine meninger skal ingen frata deg, men velg riktig tidspunkt og ikke i ettertid som nå. La nå Lassern få nyte gleden av å ha vunnet denne konkurransen uten flere oppgulp.

De som er istand til å se litt stort på det, har det ofte bedre med seg selv. Det bør mange av oss reflektere over oftere. Jeg håper for din del at du bruker Hifisentralen til mer enn å bare glo på logoen - ergo betyr ikke logoen på et nettsted som dette allverden skal du se  ;).
    Gled deg heller på andres vegne. -Over Lassern og de som har bidratt med sitt beste og skapt noe ut i fra egne ideer!

I beste mening, men med et snev av irettesettelse.
    Jan P.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Jeg erkjenner. ::)

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    56
    Grumpy skrev:
    Erkjenn at det har blitt kåret en flertallsvinner. Spør du ti personer om hva de synes, så får du ti ulike svar. Resten av tråden bærer et visst preg av det. Logoen på HFS-siden vil alene neppe kunne påvirke hverken flere eller færre lesere/brukere av nettstedet.

At du har en rett til å ytre dine meninger skal ingen frata deg, men velg riktig tidspunkt og ikke i ettertid som nå. La nå Lassern få nyte gleden av å ha vunnet denne konkurransen uten flere oppgulp.

De som er istand til å se litt stort på det, har det ofte bedre med seg selv. Det bør mange av oss reflektere over oftere. Jeg håper for din del at du bruker Hifisentralen til mer enn å bare glo på logoen - ergo betyr ikke logoen på et nettsted som dette allverden skal du se ;).
    Gled deg heller på andres vegne. -Over Lassern og de som har bidratt med sitt beste og skapt noe ut i fra egne ideer!

Jan P.
    Nå vet jeg dessverre ikke hva du mener, og dermed fordømmer jeg både konkurransen og vinneren. :p

Men joda, jeg erkjenner, jeg erkjenner.

Min grafisk design-frue mente dog at jeg overdrev en smule. Hun kan melde at VU-meter logoen ikke er så ille som jeg ville ha det til, selv om den ikke er noe særlig bra heller. Hun mente den var nest best av finalistene. På topp hadde hun samme logo som meg. http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo14.jpg
    Denne burde bare hatt endel justeringer i forhold til at det er tre elementer som "ligger oppå hverandre" og skaper litt rot, så kunne den fint brukes til hverdags og fest ;)

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.276
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    pp skrev:
    Grumpy skrev:

De som er istand til å se litt stort på det, har det ofte bedre med seg selv. Det bør mange av oss reflektere over oftere. Jeg håper for din del at du bruker Hifisentralen til mer enn å bare glo på logoen - ergo betyr ikke logoen på et nettsted som dette allverden skal du se ;).

Jan P.
    Min grafisk design-frue mente dog at jeg overdrev en smule. Hun kan melde at VU-meter logoen ikke er så ille som jeg ville ha det til, selv om den ikke er noe særlig bra heller. Hun mente den var nest best av finalistene. På topp hadde hun samme logo som meg. http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo14.jpg
    Åh, sånn og forstå - hun har sånn derre studielån for å forsvare at hun kan mene hva hun (og deg selv) vil om den store massens mening om hva som ser bra ut og hva som ser dårlig ut? Godt vi har dere til å sette standarden. Både vi (HFS) og Statens Lånekasse for U(t)danning trenger Deres faglig kvalifiserte meninger...

Demokrati er oppskrytt!

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.818
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    pp skrev:
    Grumpy skrev:

Jan P.
    Nå vet jeg dessverre ikke hva du mener, og dermed fordømmer jeg både konkurransen og vinneren. :p

Men joda, jeg erkjenner, jeg erkjenner.

Denne burde bare hatt endel justeringer i forhold til at det er tre elementer som "ligger oppå hverandre" og skaper litt rot, så kunne den fint brukes til hverdags og fest ;)
    Så godt å høre pp.
    Hils din designede frue. -Hun kan sikkert sitt fag bedre enn de fleste :).

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    56
    Ludo skrev:
    Åh, sånn og forstå - hun har sånn derre studielån for å forsvare at hun kan mene hva hun (og deg selv) vil om den store massens mening om hva som ser bra ut og hva som ser dårlig ut? Godt vi har dere til å sette standarden. Både vi (HFS) og Statens Lånekasse for U(t)danning trenger Deres faglig kvalifiserte meninger...

Demokrati er oppskrytt!
    Trenger man demokrati / din stemme for å komme med faglige uttalelser?

En god grafisk designer taler faktisk massenes (og kundenes) sak, siden grafisk design blant annet har som mål å på best mulig måte kommunisere et budskap, og skape forståelse for budskapet. En grafisk designer har kunnskaper om hva som faktisk fungerer for både massene og bestemte målgrupper.

Når det gjelder logoer, som er sakens kjerne her på Hifisentralen, så er det lett å både synes og synse uten faglig ballast. Smaken er som baken, den er delt, og få tenker på hva som faktisk kjennetegner en god logo. Kunnskaper om designprinsipper og designelementer er fraværende, og mange vil synes at et svært detaljert bilde/illustrasjon ser best og tøffest ut sammenliknet med en mer enkel logo. Du får mer detaljer og kunstneriske friheter med detaljerte bilder og illustrasjoner. Men det er slettes ikke sikkert at det vil fungere bra i praksis å ha dette med i en logo. Akkurat dette kan en grafisk designer mye om, og for bedrifter, nettsteder, foreninger og artister kan det lønne seg å lytte. Om du likevel synes at du selv vet best, så får du nå bare gå rundt i den troen.

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    56
    Grumpy skrev:
    Så godt å høre pp.
    Hils din designede frue. -Hun kan sikkert sitt fag bedre enn de fleste :).
    Skal hilse :)
    Litt kan hun vel etter noen år i reklamebransjen med både store og små kunder:)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.355
    Torget vurderinger
    1
    pp skrev:
    Det er ingen garantier for «god» smak, hverken faglig ballast eller mye penger. Beauty is in the eye of the beholder.

mvh
    KJ

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    56
    KJ skrev:
    pp skrev:
    Det er ingen garantier for «god» smak, hverken faglig ballast eller mye penger. Beauty is in the eye of the beholder.

mvh
    KJ
    Så faget design og grafisk design er ingen vits? Alt er bare helt tilfeldig?? Hmmm.. Veldig synd for reklamebransjen da, og ikke minst de bedriftene som bruker mye penger på å treffe riktige målgrupper og fenge med sitt design. Da får vi bare legge ned reklameskoler, grafiske skoler, kunstakademiet, kreative fag, industridesign, samt fargelære og komposisjon med masse mere. Ikea og andre møbelbutikker kan også bare avskjedige sine interiørdesignere, det er ingen vits da alle har helt forskjellig og tilfeldig oppfatning av god design.

Eller er det, som jeg tror, en forskjell på det du kaller "smak" og det jeg kaller "design"? Altså en semantisk uenighet. God design trenger ikke fenge alle, men det er elementer ved god design som man kan skille fra dårlig design. Det har ikke med smak å gjøre.

For å være litt pedagogisk og bruke en analogi til hi-fi:
    Sammenlign lyd fra rør-forsterker fra f.eks Unison Research med transistor fra Hegel. Begge har god lyd (design), men smaken og preferanser avgjør hva du liker, og sannsynligvis treffer de ulike målgrupper med hensikt. Sammenligner du disse med en United-radio fra Clas Ohlsson, eller Eltax surround til kr 195-, så kan du med sikkerhet si at de to sistnevnte har dårlig lyd (design). Årsaken til at såpass mange folk velger billigproduktene og er fornøyde med det kan være mange, men kunnskaper om hi-fi og gullører er ikke blant dem. Betyr dette at Hegel og UR har kastet bort tid, penger og ressurser på å fintrimme sine raffinerte og dynamiske lydbilder? Neppe.
    Det samme kan man si om design og logoer: Selv om du som "ufaglært" liker og er fornøyd med en logo, basert på din labre interesse og manglende kunnskap om grafisk design, samt dine egne preferanser og smak, så betyr ikke dette at ikke fagfolk med mer kunnskap enn deg kan komme med gode begrunnelser for hvorfor logoen du liker er dårlig designet og blir feil for Hifisentralen.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Jeg vil ikke trekke begrepet design så langt at det kan benyttes på "VU-meter logoen". Det er en upresis kopi av en analog meter skala. Det var kanskje ikke hensikten å designe noe som så riktig ut?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.355
    Torget vurderinger
    1
    pp skrev:
    Jeg har ingen sympati med reklamebransjen ...

Poenget er at «faglige» vurderinger av subjektivitet «god» og «dårlig» er ganske meningsløst. En «teknisk» bedømming av et design som «god», hjelper lite dersom designet ikke funker eller får den tiltenkte oppslutningen. Ett etter dine vurderinger «dårlig» design vant, dermed er det «bedre» ut i fra de gitte kriterier enn det du måtte mene er et godt design.

mvh
    KJ

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.464
    Torget vurderinger
    2
    La oss ikke krangle om hva som er bra og dårlig design. Dette var en demokratisk konkurranse hvor brukerne stod fritt til å velge hva de syntes var det beste forslaget uten noen spesielle kriterier, og Vu-meteret fikk flest stemmer og stakk avgårde med pengepremien.

Jeg fikk mye inspirasjon fra denne konkurransen, og dens formål ble dermed nådd.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Høvdingen skrev:
    Jeg fikk mye inspirasjon fra denne konkurransen, og dens formål ble dermed nådd.
    Bra! Inspirasjon er et annet uttrykk for et ståsted hvorpå fremtiden bygges.
    Tillat derfor en ørliten ønske-huskelapp: T-skjorter!
    Skulle gjerne hatt på meg en HFS skjorte i Horten, gjerne med "JackX" påtrykket ....
    dèt hadde vært noe! (å få eget nick på, altså)

Cheers!

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Enig,t-skjorter hadde vært helt topp...

Mvh

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    56
    KJ skrev:
    Jeg har ingen sympati med reklamebransjen ...

Poenget er at «faglige» vurderinger av subjektivitet «god» og «dårlig» er ganske meningsløst. En «teknisk» bedømming av et design som «god», hjelper lite dersom designet ikke funker eller får den tiltenkte oppslutningen. Ett etter dine vurderinger «dårlig» design vant, dermed er det «bedre» ut i fra de gitte kriterier enn det du måtte mene er et godt design.

mvh
    KJ
    Her har jeg brukt en masse tid på å være pedagogisk og greier, og så viser det seg at du ikke skjønner noenting av det allikevel. Du trenger ikke sympati med noen som helst bransje for å sette deg inn i det jeg har forsøkt å forklare.

Jeg er nok en dårlig pedagog.. :( Men prøver igjen:

Et logo-designs kvalitet bedømmes ikke av smaken og personlige preferanser til et relativt lite utvalg forumgjengere uten faglig bakgrunn for å skjønne hva som faktisk er god og effektiv logo-design. Ved slike avstemninger som her, bedømmes kun smak og behag til folk som egentlig ikke har noe peiling på hva en logo egentlig er og skal fungere som. De som stemmer på "vinneren" kan riktignok føle en seier og at logoen er "deres", men for resten vil logoen bare fungere som en amatørmessig illustrasjon uten noe kvalitativt eller positivt ved seg. Altså er resultatet av avstemningen ganske så verdiløst for Hifisentralen, selv om avstemningen i seg selv kan være spennende og skape engasjement.

En god faglig vurdering av logoen ville tatt hensyn til bl.a. målgruppe, budskap, kundens ønsker, samt at en rekke designelementer og -prinsipper må være i orden. Et lite utvalgs personlig smak og behag vil ikke bli vektlagt i samme grad, men kundens (Hifisentralens) smak og behag vil kunne implementeres i utformingen. Der kundens ønsker og smak fører til en dårligere logo, vil en god designer opplyse om dette men som oftest ikke nekte å gjennomføre ønskene.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kan ikke du pp vurdere vinner forslaget etter dine egne kriterier. ramser de opp for enkelthets skyld:

1. målgruppe
    2. budskap
    3. kundens ønsker
    4. samt at en rekke designelementer og -prinsipper må være i orden.

"Ufattelig stygg og amatørmessig" sier lite om hva som er problemet med din oppfattning av vinnerforslaget

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    56
    Kan i hvertfall svare på budskap:
    At du skal slutte å tulle.

::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…