Final elektrostater

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Det blir visst noe mere tilbake på skatten enn jeg hadde trodd, så da er spørsmålet; noen som har erfaringer med final elektrostater å dele med meg? Finner ikke noen tester!

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.708
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hva med å stikke ned på Lyric å låne med deg hjem?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Disse er helt nydelige, men på grunn av lite utbredelse spørs det om de fleste velger det "sikre" og kjøber MartinLogan ? Disse kan sikkert lettere selges igjen.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Synes rett og slett at final, ut fra bildene jeg har sett, ser mye finere ut enn martin logan, og hvis lyden er minst like bra så......ligger nemlig et par final ute på bruktlista til lyrichifi, dette er final 0.3 med sub-bass. Vet du noe mere om utseende/størrelse på disse?

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Lytt på dem og er du fornøyd så kjøp for electrostater er bare herlig. Jeg har ett annet electrostat merke men digger dem stort.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
http://www.10audio.com/final_500.htm

De små, med aktiv bass er en "kopi" av Audiostatic ES180, disse havde jeg på 80 tallet. Jeg hørte disse små Final i Holland og de spiller helt nydeligt, meget ren lyd med enorm "tilstedeværelse" og holografi.

Som antydet i testen er de meget krevende med forsterkeri. Kan sige at mine forrige Audiostatic ES100DCI spilte helt nydeligt med Coda 10.5 effektforsterker, og Nad 3020B. En Thule IA350B fungerte overhodet ikke, virket som de 350 watt gik ut i løse luften, og med volum på nesten maks var det overhodet ikke tilfredstillende loudness pluss at forsterkeren klippet.....
Skal du ha Final, da anbefaler jeg på det kraftigste du tar kontakt med Paul på PMAudio, han selger Coda nå og de funker bare eminent på elektrostater. (Coda lager forsterkere til Innersound også)

http://www.coda-continuum.com/product/index.html

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
hei Niels! Takk for godt svar! Fant litt om final 0.3 på nettet, som lyrichifi selger brukt. Blir helt klart for krevende for min forsterker.....:-(
Finner hos den britiske distributøren Final 80i, lekkert lite par for vegg-montering eller stand på bord eller gulv.
Koster 600 britiske pund, dvs 6900 norske kroner. Vet du om disse trenger egen power-supply boks eller hvordan det fungerer? Her har jeg billig inngangsportal til elektrostat og kan kjøpe til subwoofer og senter/bak senere med tanke på hjemmekino.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Raven! Hvilket merke er det du besitter?

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
868
Torget vurderinger
1
Raven! Hvilket merke er det du besitter?
Ved profilen til Raven står det en utstyrsliste, og da er det vel Soundlab Dynastat du er ute å få svar på :)

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Du verden terryboy, jeg er visst ikke helt våken nei! Jeg har jo briller, og får hele tiden pes for at jeg aldri bruker dem. Her ser man hvordan det går.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Har ikke hørt de små, men umiddelbart ville jeg vært forsiktig med å kjøbe uten å ha hørt de først. Elektrostater og subs/dynamiske elementer har ikke alltid slått heldigt ut, man kan sitte med en forrykende mellomtone/diskant og synes da at bassen har dette bob-bob preget.
Jeg har ikke sett på disse Lyric selger, skal sjekke, men er det disse med dynamisk bass og elektrostat element i toppen ?  Kanskje disse ikke er så krevende med forsterkeri....

Sjekket nå, ja, her er de : http://www.soundscapeav.com/final/0point3.html
Disse vil du få mange timer til å gå med, de spiller nydeligt synes jeg. Litt mas å få de plasert korrekt i forhold til bass/romfornemmelse i mellom og diskant, men en meget ren og fin lyd, og så er de jo fantastisk flotte....
Det var de jeg mente var en "kopi" av ES180, og disse jeg hørte i Holland.., ikke forvent jordskjelvsbass fra disse dog..., kan jo kombineres med en sub under 30 hz, en REL ville funke fint her.

Alle elektrostater trenger enten en liten "Wallmart" strømforsyning eller 220 volt direkte fra nettet....., dette for å opprettholde spenningen på statorerne for og bak, pluss og minus.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
De nette små final 80i finner jeg ikke på lista til lyrichifi, de selger noen små som heter 90 PL, men disse koster 15000 kr, noe som blir litt for dyrt.
80i koster som sagt 6900 kroner i storbritannia, og regner med at lyrichifi han skaffe disse også, men mon tro til hvilken pris?

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Jepps det er Soundlab Dynastat jeg har. Vanvittig god lyd til min smak Kjøpte dem usett og uhørt og scoret gullfuglen. Så håper du nescafe blir like lykkelig i ditt valg.

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
hei Niels! Takk for godt svar! Fant litt om final 0.3 på nettet, som lyrichifi selger brukt. Blir helt klart for krevende for min forsterker.....:-(
Finner hos den britiske distributøren Final 80i, lekkert lite par for vegg-montering eller stand på bord eller gulv.
Koster 600 britiske pund, dvs 6900 norske kroner. Vet du om disse trenger egen power-supply boks eller hvordan det fungerer? Her har jeg billig inngangsportal til elektrostat og kan kjøpe til subwoofer og senter/bak senere med tanke på hjemmekino.

De må garantert ha en driver av noe slag. Uten å ha hørt dem er det litt stygt å dømme dem nord og ned, men de spiller sikkert ikke under 120Hz så sub må du ha uansett fra dag en. Dessuten er det ikke sikkert at de har så god spredning som større elektrostater (som ikke har veldig bra spredning de heller) og at du får en sweetspot på 10x10 cm ;) Men hvis du får de til å virke er jo ingenting bedre enn det.... Når det gjelder forsterker er det viktig at du har kraftig strømforskyning fordi elektrostater (generelt)har veldig stygge impedansekurver

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
MartinLogan sine elektrostatpaneler kurver, derav bedre spredning, men uansett, elektrostater krever optimale forhold, og dette innebærer mer enn man tror...

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Takk for gode råd! Jeg har blitt meget klokere, det skulle dog ikke så mye til for at det skulle skje.
Slå da fra meg tanken om elektrostat foreløpig, da pengene ikke tillater både høyttaler og ny forsterker som kan drive det.
Har forøvrig byttet til meg et par dali concept 2 stativhøyttalere, som jeg ikke har fått hørt ennå.
Men nå tror jeg deler av skattepengene isteden vil gå til noe dyrere monitorer av noe slag. Tenker på følgende alternativ;
Krix equinox, klipsch synergy b3, epos ls3, epos m5, b&W av noe slag, SA 505, dynaudio 42, audio pro black pearl v2. Hva vil de anbefale og hvorfor? Vet ikke helt hvilken lyd jeg er på utkikk etter!

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Vil kanskje anbefale deg å starte en ny tråd...... men uansett tror jeg valget ditt er lurt. Du har god spredning på alternativene dine, og kan jo putte inn Dynabel Exact også ;) Jeg er veldig fornøyd med mine iallefall, men de ryker nok ut allikevel snart, skal ha gulvstående (du vet denne byttetrangen :) ).... Det kan være en ide å teste litt forskjellig for å finne ut hva du liker og hva som passer din smak.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Da vet du hvem du skal sende PM til FØR du legger ut annonse for Dynabelene dine om disse selges ;D

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Du nevner f.eks. Dynaudio og SuperExact, faktisk er reglen her at du med flere Dynaudio modeller trenger minst like god forsterker, så vær obs på alt dette. Men ja, grensen må jo gå et sted.

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Har et spørsmål om elektrostater . Mener å ha lest en plass at en må skifte membram etter noen år og dersom det er tillfelle blir det fort en enda dyrere høyttaler- Har noen peiling på dette ?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, membranene "støver ned" og mister sine egenskaper med tiden. Normalt koster nye membraner ikke sååå mye, men de koster uansett.
Plutselig en dag oppdager du at de ikke spiller så høyt som de gjorde for en tid siden, da er det på tide å skifte før lyden blir helt borte.

Til trådstater : hvad med Magnepan : http://www.magnepan.com/_mc1.php

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Er da vel fort en 10-15K for et par nye membraner har jeg hørt? Synes ikke det er spesielt billig...

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Betalte 1800 kr for 2 stk Audiostatic ES100DCI membraner, men det varierer sikkert voldsomt fra fabrikant til fabrikant..

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det finnes prosedyrer for å rengjøre membraner, som f.eks å støvsuge dem uten noen fare. Alle disse prosedyrene finnes på nettet. På martinloganowners forum finnes det folk som har holdt "filmen" på CLS i tiptop shape i 15 år uten problemer, så der er litt opp til eieren også dette ;)

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Til trådstater : hvad med Magnepan : http://www.magnepan.com/_mc1.php
Har vurdert nyere magnepan ja(har jo nettopp gitt bort mine gamle), ser at feks MMG-modellen selges billig. Så spennende ut den modellen du linket til også. Men finner den ikke på sidene til audiosolution.

stinz

Medlem
Ble medlem
08.02.2006
Antall liker
0
Har en nabo som skal selge et par sound lab med flett nye paneler
en konge høytaler om du har plass

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Er da vel fort en 10-15K for et par nye membraner har jeg hørt? Synes ikke det er spesielt billig...
Husk de tilsvarer diskant og mellomtone- hva ville det kostet for 2stk diskant og MT til JMLABENE M? ;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Har vurdert nyere magnepan ja(har jo nettopp gitt bort mine gamle), ser at feks MMG-modellen selges billig. Så spennende ut den modellen du linket til også. Men finner den ikke på sidene til audiosolution.
Etter det jeg har lest mig til er MG12 en fantastisk høyttaler. Har alltid hatt lyst på denne. Du skulle kjøpt Roy sine 3,6.....

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Antall liker
2.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jepps det er Soundlab Dynastat jeg har. Vanvittig god lyd til min smak Kjøpte dem usett og uhørt og scoret gullfuglen. Så håper du nescafe blir like lykkelig i ditt valg.
Jeg har kjøpt meg et par eldgamle Soundlab Dynastats. De skal pusses opp for de spiller utrolig bra. Har du noe tips om disse hybridene for du har jo eid et sett? Funnet noe fra "Duke" som har en del moddetips på nettet, men ellers er ingenting å finne av interesse. Spesielt er det delefilter og strømforsyning som er interessant. Hvis du er innom forumet så hadde jeg satt pris på svar. :)
FrankA

Topp Bunn